MSI EX705-200NL Review

Tomfish 27 november 2008, 800 views

MSI EX705-200NL

Pluspunten

• Strak en zakelijk uiterlijk.
  • Helder beeld.
  • Geluidskwaliteit.
  • 2 jaar pick-up en return.
  • Geen overbodige software aanwezig

Minpunten

• Ietwat stugge 'muis'-knopjes.

Afgelopen begin september ben ik begonnen met de opleiding HBO Elektrotechniek te Hogeschool Zeeland Vlissingen, en zoals van te voren al werd aangeraden; neem een laptop. Na een paar weken ben ik daarom begonnen met een bijna eindeloze zoektocht naar een passende laptop voor een budget rond de ¤700. De merken waaruit ik een keuze wilde maken stonden van het begin af aan al vast; Toshiba, MSI, en XXODD.

XXODD
Waarom XXODD? Vanwege het kunnen configuren naar eigen wensen en vanwege het uiterlijk. Geen poespas en lekker strak. Ook de service van XXODD stond mij wel aan. Echter was er één probleem met XXODD, namelijk de prijs. Voor dezelfde prijs kon ik een veel betere en snellere laptop aanschaffen. De zoektocht ging dus voort, op zoek naar een ander merk.

Toshiba
Veel over gehoort en over gelezen, en had bijna mijn keuze gemaakt uit een Toshiba model. Tot dat het model wat ik wilde opeens niet meer leverbaar was. De keuze voor Toshiba was vrij voor de hand liggend, een goede prijs/kwaliteit verhouding en een strak uiterlijk, maar omdat het model dat ik wilde er meer was, ben ik verder gaat zoeken.

MSI
Ik ben er nooit echt een fan van geweest, ik kan niet uitleggen waarom. Toch bij ik eens bij MSI gaan kijken, mede doordat een huisgenoot ook een MSI laptop heeft. De keuze was snel beperkt in 2 modellen. De MSI EX710-047NL en de MSI EX705-200NL. Het verschil tussen deze 2 zit hem in de processor. Het EX710 model heeft een ietwat oudere AMD processor, maar is daarom ook ~50 euro goedkoper. De EX705 daarentegen is een geheel nieuw model en heeft een snellere intel processor dan de EX710. Mijn keuze is uiteindelijk de EX705 geworden, ookal zit hier een Pentium Dual core in, in plaats van de nieuwe generatie Core 2 Duo.

Specificaties

5400rpm
CD-Rom

2 jaar pickup & return

De eerste indruk
Het eerste wat meteen de aandacht trekt, is de net afgewerkte mat-zwarte behuizing. Geen overbodige poespas of logo's aan de buitenkant. Het openen van de laptop gaat vrij stug, maar het beeldscherm zit daardoor wel stevig vast aan de behuizing. Een net velletje stof voorkomt dat de toetsen het beeld aanraken, zodat er geen vette vingers op het scherm komen. Helaas zitten er, zoals bij vele laptops, overal stickers met de specificaties van de laptop zelf. Het verwijderen van deze stickers is echter geen probleem en laat geen tot weinig lijmresten achter. Door het verwijderen van deze stickers ziet de laptop er meteen een stuk zakelijker uit.

De eerste keer opstarten
Na het inpluggen van de netstroomadaptor in het stopcontact kan de laptop voor de eerste keer worden opgestart. De eerste indruk is goed en dat blijft zo. De Windows Vista installatie begint vrijwel direct en gelukkig is er in het eerste menu al te kiezen tussen verschillende talen. Zelf heb ik de engelse variant van Windows Vista gekozen, omdat ik dat gewend ben. Wat wel opvalt bij het selecteren van de taal, is dat de knopjes van de 'muis' vrij stug gaan. Ik wil niet zeggen dat je er met een hamer op hoeft te slaan, maar het had geen bezwaar geweest om de knopjes iets soepeler te maken. De overige knoppen zijn makkelijk te bedienen en er is een duidelijke klik hoorbaar wanneer de toets ook daadwerkelijk wordt ingedrukt. Na de installatie van Windows Vista, wat overigens wel een dik uur heeft geduurt, is het tijd op eens rond te neuzen in de verse installatie.

De meegeleverde meuk
Ik heb menig laptop in me handen gehad, en ik verbaaste me er altijd over hoeveel software-meuk er op een laptop standaard staat geinstalleerd. Zeker Acer en Toshiba kunnen er wat van. Gelukkig valt dit bij MSI reuze mee en heb ik slechts 2 programma's verwijderd die ik niet wilde hebben. Windows Vista was nieuw voor mij, en ik ben er nooit een voorstander van geweest. Maar gelukkig valt het allemaal best mee en zit ik er nu zelf aan te denken om ook me desktop OS te vervangen voor een verse Vista install.

Prestaties
Ik moet eerlijk toegeven, zolang ik maar wat word-documenten kan tikken, muziek kan afspelen en af en toe een filmpje kan bekijken, ben ik dik tevreden. Als ik een spelletje wil spelen, pak ik daar wel mijn desktop PC voor. Veel benchmarks heb ik daarom eigenlijk niet gedaan. Wel kan ik vertellen dat de laptop een 1080p filmpje niet trekt, echter gaat een 720p zonder problemen. De bottleneck zit hem in de processor, deze is toch nog van een wat oudere generatie en heeft daarom niet genoeg pit om een 1080p film snel genoeg te verwerken.

Op gebied van audiokwalieit wil ik nog wel wat kwijt. De laptop word op de site van MSI aangeprezen als een 'Entertainment system' en de daarbij horende geluidskwaliteit. Nu kan je natuurlijk van een laptop geen dikke bas verwachten, maar het geluid dat er uit komt is wel mooi helder, zolang je het volume maar niet te ver open draait. Ook is er de mogelijkheid om een surround set aan te sluiten op de laptop door middel van 3 mini-jacks aan de voorkant.

Omdat het een 17" laptop is, had ik niet veel verwacht van de batterijduur. In princiepe maakt dit niet zo heel veel uit, omdat er meestal wel een stopcontact in de buurt is. De batterij gaat ongeveer zo'n 2,5 uur mee wanneer je een word-document tikt. Indien je hierbij nog een muziekje open hebt staan en een beetje zit te surfen, loopt dit al snel terug naar zo'n 1,5~2,0 uur. Het opladen van de batterij, wanneer deze heel leeg is, duurt ongeveer een uurtje.

De warmteproductie valt me enorm mee, mijn vorige laptop ( Toshiba Satellite 2100CDS ) kwam met gemak boven de 60C uit, daarentegen heb ik deze nog niet boven de 45C gezien. Wanneer de processor koel is, hoor je de ventilator eigenlijk niet. Echter wanneer je bezig bent is deze op ten duur toch wat duidelijker hoorbaar, omdat de ventilator dan sneller gaat draaien om de processor koel te houden.

De prijs
Financieel was deze laptop erg aantrekkelijk, ik heb er destijds bij Azery Hardware ¤ 659,06 voor betaald. Inmiddels is op het moment van schrijven ( 23-11-08 ) de prijs al gestegen tot boven de ¤700,00. Over de prijs/kwaliteit ben ik zeer tevreden. Er had een wat nieuwere en snellere processor in gemogen, echter zou hierdoor de prijs ook weer zijn gestegen. Samengevat is het een goede laptop voor een mooie prijs.

Update 27-11-2008
Ik kon het niet laten om nog eens een 1080p filmpje te proberen, en waarempel; de laptop trekt het nu wel goed. Wel moest ik het e.e.a aan contrast, gamma en brightness veranderen om een mooi beeld te krijgen, maar dat is natuurlijk naar eigen wens.

Heb jij ook een MSI EX705-200NL?

Mooie review ! En worden die "stugge" muis-knoppen na een tijdje niet soepeler/lichter ?
Zou ik graag van je vernemen bij een update over x maanden ;)
Tot nu toe merk ik er nog niet zo heel veel van, het heeft zijn voor- en nadelen. Je tikt er niet zomaar eentje aan met je pols bijvoorbeeld.