Specificaties 10,6" (1920x1080), Win RT, WiFi - Bekijk alle specificaties

Microsoft Surface 2 32GB Zwart Review

peterjbruins 4 januari 2014, laatste update op 5 januari 2014, 1.120 views

Microsoft Surface 2 32GB Zwart

Pluspunten

• Snel
  • Veel goede apps beschikbaar
  • Erg robuust
  • Mooi design
  • Office-pakket meegeleverd
  • Schermkwaliteit heel goed

Minpunten

• Veel geheugen gebruikt door Windows

Ik heb de Surface 2 momenteel 2 dagen in mijn bezit, dus dit zal een beknopte review worden die later nog zal worden uitgebreid.

Deze tablet heb ik gekocht bij de MediaMarkt te Zwolle, voor ¤399. Ik heb er ook een Type Cover 2 bij.

De eerste indruk was al zeer goed, de door ziet er mooi uit en is overzichtelijk ingedeeld. Microsoft heeft hier blijkbaar echt aandacht aan besteed.
In de doos zit, naast de tablet zelf, het volgende: de adapter, handleiding, een kaartje met code voor 2 jaar lang 200GB SkyDrive-opslag, een kaartje met code voor Skype Unlimited 12 maanden en een ¤25 'cadeaubon' voor de Store.
Ik heb de 32GB versie, en aan het begin heb je hier zo'n 15GB van over. De rest word gebruikt voor Windows en Office.
Mijn algemene indruk over deze tablet is tot nu toe goed, en dit zal ik hieronder toelichten.

Beeldkwaliteit
Het Full-HD scherm ziet er echt heel goed uit, pixels zijn niet te zien, ongelooflijk scherp en rustig beeld. De helderheid van het scherm is niet heel fel, maar ook niet te donker.

Bouwkwaliteit en robuustheid
De Surface voelt heel robuust en sterk aan, naar mijn mening beter dan het metaal de iPad en het plastic van de meeste Android-tablets. De achterkant is gemaakt van magnesium, wat door Microsoft VaporMG genoemd word.

Ergonomie
Het is erg handig dat deze tablet een kickstand heeft, zo kun je hem gewoon neerzetten net zoals een laptop.
Deze heeft nu twee standen, één van ongeveer 30 graden en één van ongeveer 70 graden (dit zal ik later nog precies meten.)
De randen zijn niet afgerond, maar een beetje hoekig. Dit veroorzaakt dat de tablet niet heel fijn vasthoud, maar het is niet storend.

Mobiliteit en accuduur
De accu gaat gewoon echt heel lang mee. 10 uur lang heeft Microsoft vermeld, en ik geloof ook graag dat dit waar is. Ik heb nog geen tests gedaan hiervan, dus dat zal ik er later nog bij zetten.
Het opladen gaat snel, in zo'n 2 uur is het klaar. De oplader heeft wel een nogal kort snoer, 1 meter ongeveer.
Verder weegt de Surface wel behoorlijk wat, hij is wel wat zwaarder dan andere tablets. Mij stoort dat echter helemaal niet bij dagelijks gebruik, en hij is ook heel goed draagbaar.
Het schermformaat van 10,6 inch is wel een beetje lastig, want de meeste tablets zijn 9,7 of 10,1 inch. De Surface is een paar centimeter breder dan bijvoorbeeld de iPad, en past dus niet in een 'normale' tablethoes. Ik heb zelf een 11-inch laptophoes gekocht, en die is net iets te groot, maar het gaat prima.

Warmte- en geluidsproductie
Omdat de Surface passief gekoeld is, is er geen ventilator nodig, dus is het apparaat compleet stil.
De achterkant word, vooral bij het spelen van spellen, redelijk warm, maar dat is normaal.

Ik vind de prijs persoonlijk behoorlijk hoog liggen, maar voor die prijs heb je ook wel echt een mooi apparaat. De kwaliteit en het gebruiksgemak is gewoon heel goed, en een goedkope Windows-tablet, zoals die van Acer of ASUS kan daar echt niet tegenop.
De accessoires zijn ook wel erg duur, zoals de Type Cover 2 die me 109 euro heeft gekost. Dit zijn echter, net zoals de tablet zelf, wel erg robuuste en gebruiksvriendelijke dingen.

Featureset
Omdat Windows 8 nog niet zo heel lang bestaat, zijn er natuurlijk nog niet alle apps beschikbaar in de Store. Wel zijn de meest belangrijke apps wel beschikbaar, en de apps die er zijn werken beter en zien er beter uit dan de gemiddelde Android-app naar mijn mening.
Er zijn redelijk veel games beschikbaar, en deze zijn wel van echt hoge kwaliteit, met mooie graphics.
Verder is het ideaal dat het volledige Office-pakket aanwezig is op deze tablet. Dit is voorgeïnstalleerd, maar niet perfect aangepast voor een tablet. De Office-programma's moeten namelijk allemaal nog in het bureaublad worden geopend. Wellicht gaat Microsoft deze programma's echter nog aanpassen zodat ze ook in de Metro-interface werken.
Internet Explorer is ook fijn, alle Flash-dingen werken gewoon, net zoals op een normale computer. Jammer genoeg kunnen Silverlight-applicaties niet worden weergegeven, ook niet in de desktopmodus. Microsoft gaat dit waarschijnlijk niet oplossen.

Prestaties
De eerste generatie Surface, de RT was naar mijn (en vele andere hun) mening gewoon net wat te langzaam voor de dagelijkse taken. Bij de Surface 2 heeft Microsoft dit prima opgelost, want de Tegra 4-processor van nVidia levert prima prestaties (benchmarks volgen nog.)
Het openen van documenten en het starten van apps gaat gewoon snel genoeg, en lag is er vrijwel niet.
Games van hoge kwaliteit kunnen ook probleemloos gespeeld worden, zonder lag. Het is nog steeds niet perfect bij een heel veeleisend spel, zoals Asphalt 8, maar wel ruim voldoende. Ik heb tot nu toe nog niet meegemaakt dat de FPS lager kwam dan 50.

Microsoft heeft echt een mooi stukje technologie op de markt gebracht met de Surface 2. Het apparaat is snel, robuust, gebruiksvriendelijk en heeft een heel mooi scherm. Ook is het een prima tablet voor school of werk, door het meegeleverde Office-pakket.
Voor deze prijs heb je een erg kwalitatief hoogstaand product dat alles doet wat nodig is voor school, werk, entertainment etc.

Heb jij ook een Microsoft Surface 2 32GB Zwart?

Is Windows 8(1) RT een feature op een Microsoft Surface 2? Ik denk dan zelf eerder aan 10.6 inch 1080p scherm, Tegra 4, USB 3 poort, Bluetooth 4.0, Kickstand e.d.

[Reactie gewijzigd door GerCor op 6 januari 2014 13:59]

Van de 32gb slechts 15gb over? Dat is wel erg weinig.