Panasonic Viera TX-P42ST60E Zilver Review

JPL64 4 januari 2014, laatste update op 4 januari 2014, 2.796 views

Panasonic Viera TX-P42ST60E Zilver

Pluspunten

• Smart tv!
  • Werkt met o.a. De ipad en dat is een hele dimensie extra.
  • HD beeld is erg goed met natuurlijke kleuren en diep zwart, echt een zichtbaar verschil met lcd/led. De beeldkwaliteit was voor mij het belangrijkst
  • Het geluid is prima voor de meeste programma's , een surround set staat wel nog op mijn verlanglijst.
  • 3D met bril
  • mooi design.
  • Licht en plat

Minpunten

• Bij lichte witte beelden een bijna onhoorbare brom. ( alleen als het absoluut stil is)
  • Wat opvallend was dat de oude quintrix SD beelden mooier en scherper weergaf.
  • Update: dit blijkt aan het sd signaal te liggen.

Na uitgebreide research voor dit model gekozen. Met name de review op cnet was hierbij erg nuttig.
De st60 moest mijn crt beeldbuis van panasonic quintrix sr2 met dubbele beeldlijnen vervangen. Deze plasma televisie is plat, stijlvol, lichter en een stuk groter.
Het was een moeilijke keuze vanwege de grootte ( wat is goed in mijn tv kamer)
Maar ook de beeldkwaliteit was het belangrijkste criterium om uiteindelijk voor de st60 te kiezen, de tv heeft geen concurrentie in dit prijssegment.
Het stroomverbruik is 20 euro meer dan een led tv maar zo bespaar ik ook weer een beetje gas voor verwarming en heb meteen het mooiste beeld. En dat is wel het belangrijkste aan een tv.
Wat verder opvalt is dat panasonic toestellen degelijk zijn en in een druk gezin met jonge kinderen is dat niet onbelangrijk.
Alternatief was een Oled die voorlopig voor mijn budget onbereikbaar blijft en daar wilde ik niet op wachten.
Het is de 42 inch geworden vanwege de afstand (290 cm ) en dit is na drie dagen kijken naar het journaal maar ook naar films prima qua grootte.
Het digitenne sd signaal is wel duidelijk onvoldoende voor deze tv.
Kleine update na 7 weken alweer:
Ik ben blij dat ik deze tv heb; het beeld is in "custom" (maakt een zichtbaar verschil) en is met HD materiaal fenomenaal. Ik zie geen groene waas of verkleuring, dus als dat zo is heb ik er geen last van 😃
Ik heb gelezen dat plasma' s een aantal uren nodig hebben voordat de volledige beeldkwaliteit beschikbaar is, inspelen. Na 7 weken van gemiddeld 4 uur per dag lijkt het beeld nu iets beter dan in het begin, waarschijnlijk gezichtsbedrog maar zo beleef ik het wel. Ook het formaat van de tv is nog steeds prima, zeker voor gewone tv programma's. Ik kan me wel goed voorstellen dat je voor een bioscoop ervaring een groter formaat zou willen.

• Digitenne kpn

Heb jij ook een Panasonic Viera TX-P42ST60E Zilver?

Dank voor de review. Ik had twee vragen, wat bedoel je met: Werkt met o.a. De ipad en dat is een hele dimensie extra.? En heb of ben je hem nog aan het 'inkijken' zo ja, hoe?
Er is een app, Viera Remote 2 , die op ipad maar ook op android apparatenwerkt. Hiermee kun je makkelijk bijv. youtube video's laten afspelen op de tv. Ook het werken met internet is er makkelijker door omdat de afstandsbediening van de tv zelf geen qwerty heeft. Dat bedoelde ik er mee. ( daarnaast heeft de TV ook 3D)
Bedankt voor de review, ik twijfel momenteel tussen deze plasma en de tx-p42gt60. In diverse reviews wordt de geluidskwaliteit nogal negatief beoordeeld. Aangezien er bij mij geen 5.1 set aan wordt gehangen vraag ik mij af wat jouw ervaringen zijn. Is het geluid erg blikkerig of valt dat mee? Mijn woonkamer heeft vrij veel daglicht. Is het beeld ook nog goed in een lichte kamer? Alvast bedankt!
Zoals ik schreef kwam ik van een old school crt tv met een goed geluid. Bij normaal tv gebruik is het geluid prima. Van blikkerig geluid is geen sprake. Voor films en concerten wil ik vanwege het effect nog de btt500 set er bij kopen tzt.
Verwachten dat het geluid echt super is lijkt mij niet reŽel met een klankast van minder dan 5! cm.
Ik maak zelf muziek en kan ook op deze tv genieten van bijv. Akoestische instrumenten zoals gitaar en piano. Het geluid is ook nog bij te stellen in het menu.
Mijn tv staat in een kamer met het scherm van het raam af gericht, verder kijk ik vooral in de avond. Geen last van reflecties..
Verder kan ik na 2 weken melden dat de beelden vloeiend en natuurlijk zijn. De kleuren zijn heel rustig, niet scherp zoals vaak bij led te zien is. En ja, dat zwart is echt prachtig omdat de andere kleuren er mooier bij afsteken. Er zijn op youtube wel side by side vergelijkingen te zien waarbij je het verschil ziet tussen zwart van plasma en donkergrijs van led lcd systemen.
Succes met kiezen!😉
En ...ga gewoon eerst even vergelijken in de winkel om het verschil voor jezelf te ontdekken tussen de gt en de st.

[Reactie gewijzigd door JPL64 op 13 januari 2014 22:57]

Bedankt voor de nuttige reactie! Ik ga inderdaad even langs de winkel om de gt en st te bekijken.
In navolging van mijn reactie op 07 januari even een aanvulling.
Het blijkt na 4 weken onmogelijk met de standaard instellingen met deze tv een natuurgetrouw plaatje te krijgen. True Cinema komt in de buurt maar ook deze instelling geeft een groenige waas over het beeld en hoofden zien er onnatuurlijk rood/oranje uit. Ik heb nu tijdelijk deze instellingen erin gezet
http://www.controlcal.com/forum/showthread.php?t=939 in de Custom settings om zo enigszins in de buurt te komen van een mooi plaatje omdat dit met de standaard instellingen niet voor elkaar te krijgen is maar ga toch binnenkort maar eens een professionele kalibratie laten doen. Als ik nu switch van Custom naar True Cinema valt helemaal de verkeerde weergave op. Ik vind het vreemd want ik heb boven nu de "oude" V10 staan en ook nog een el cheapo Pana Plasma en die hebben dit probleem niet. Op het Pana Plasma forum hier op Tweakers wordt beaamd dat ook de duurdere GT60 en VT60 hetzelfde euvel hebben. Dus als je voor het echte mooie plaatje gaat: Kalibreren met meetapparatuur.
Bedankt voor deze aanvulling, mijn st60 ziet er wel natuurlijk uit op true cinema maar ik ga dit zeker ook uitproberen. Inmiddels heb ik een 5.1 SA BTT490 surround set er bij gekocht en dat maakt een wereld van verschil met de standaard ingebouwde boxen, een aanrader!
Jij denkt dat je kleuren er natuurlijk uit zien. ;) Gooi die instellingen maar eens in Custom en schakel dan maar eens terug naar True Cinema dan zul je zien wat ik bedoel en als je echt gaat laten kalibreren schrik je waarschijnlijk helemaal. Nu ben ik ook echt veeleisend als filmjunk en had het liefst een VT gekocht maar die vond ik in 55 inch voor mij te duur. Maar zoals gezegd constateren de GT en VT eigenaren hetzelfde.

Ingebouwde boxen gebruik ik nooit want voor mij is een tv een monitor. Ik heb al tijden een dikke Marantz versterker met B&W speakers dus weet echt niet hoe die boxen van tv klinken, maar geweldig kan het nooit zijn met zo'n kleine klankkast dus verstandig dat je dit hebt aangepakt.

Happy viewing!
Speel je wel eens een shooter op een game-console. En zo ja, hoe ervaar je de lag van deze tv met gamen?
Volgens Cnet is de ST niet de beste keuze voor serieuze gamers, dan raden ze de goedkopere S60 aan (die volgens mij niet bij ons te koop is?)

@JPL:
Weet jij of deze TV 1920x1080 ook 1 op 1 kan weegeven? (m.a.w. kan overscan worden uitgezet?)

[Reactie gewijzigd door DavidAxe op 25 februari 2014 14:28]

Dank je.
mijn ogen zijn prima :) ,hij moet idd nog inspelen maar het verschil was echt duidelijk zichtbaar.
CRT is nu sowieso weg, dus daar heb ik geen last meer van.
bedankt voor de tip, ik heb hem nu idd op de true cinema stand staan.
Ik heb toevallig vandaag mijn 55ST60 binnen gekregen. Kom van een VT10. Vond de V60 veel te duur. Eerst indruk, niet best maar ik ga eerst eens op mijn gemak instellen. I keep you posted! ;)

[Reactie gewijzigd door Musicmasters op 7 januari 2014 18:38]