Specificaties 27" @ 1920x1080 (A-MVA, 4ms) - Bekijk alle specificaties

Iiyama X2783HSU-B1 Zwart Review

tijmendekok 4 januari 2014, 2.782 views

Iiyama X2783HSU-B1 Zwart

Pluspunten

• Mooie kleurweergave
  • hoog contrast
  • stevige helderheid
  • 2x USB 2.0 (aan de linkerkant)
  • goeie prijs-kwaliteitverhouding (239 heb ik betaald)
  • HDMI

Minpunten

• ghosting
  • ghosting
  • ghosting
  • ghosting
  • ghosting
  • ghosting

Om maar met de deur in huis te vallen: Topding, maar ik heb hem omgewisseld voor een ander.

Voor deze review is trouwens niets gemeten, alles is blote oog-werk.

Mijn conclusie is dat dit beeldscherm voor films kijken, beeldbewerking en bijvoorbeeld RTS-games prima is. Voor FPS niet.

Vooral het contrast is prachtig, er is een hoop tussen zwart en wit te zien. Daarnaast houdt hij zich prima staande in een zonverlichte kamer, met een helder beeldscherm.

Wat betreft kleurreproductie is het natuurlijk altijd persoonlijk. ik vond het een bovengemiddeld goed natuurgetrouw beeld geven. Als je het zou meten gok ik dat ie een tikkie koele kleurtemperatuur heeft, maar dat is echt te verwaarlozen.

De randen boven en aan de zijkant zijn dun, alles is in zwart mat kunststof afgewerkt. vormgeving is dus zonder fratsen, niets afleidends. Het is uitgevoerd met echte knoppen, geen touchgedoe.

Maar ja, een FPS (in mijn geval Team Fortress 2) speelt gewoon niet lekker. Dit is natuurlijk persoonlijk, de een heeft er meer last van dan de ander en voor sommigen went het misschien. Maar mijn gok is dat als je je game op 50-60fps wilt spelen, dat deze monitor dan niet aan je eisen voldoet. Hoe Iiyama die 4ms heeft gemeten snap ik ook niet, het is eerder 20ms.

Het komt er dus op neer dat je ghosting ervaart. Als je bijvoorbeeld snel om je heen kijkt in een spel, dan hobbelt je beeld er net een beetje achteraan en ziet het beeld er niet 'crisp' uit. overdreven gezegd voelt het alsof je aangeschoten zit te gamen. Kennelijk is AMVA+ hier niet voor gemaakt en is TN gewoon beter, of een ISP van goeie kwaliteit.

Nogmaals: als dit niet je prioriteit heeft: dit AMVA+-beeldscherm is prachtig. Ik heb deze vervangen voor de E2773HS van hetzelfde merk en daarvan zijn de kleuren echt een stuk minder diep. zo is er voor elk wat wils

wat betreft de kijkhoek: die is gewoon goed.

P.S.

ik heb natuurlijk de instellingen veranderd en getest. ik heb bijvoorbeeld gekeken of overdrive nog wat deed (voltage verhogen waardoor responstijd opgekrikt wordt, met de kans op weer andersoortige ghosting). Helaas.

Heb jij ook een Iiyama X2783HSU-B1 Zwart?