Gainward HD 4870 1024MB GS Review

Jelle Mees 23 november 2008, laatste update op 23 november 2008, 3.009 views

Gainward HD 4870 1024MB GS

Pluspunten

• Sneller dan normale 4870 kaarten
  • Meer geheugen dan op normale 4870 kaarten
  • Koeler dan de normale 4870 kaarten
  • Stiller dan de normale 4870 kaarten
  • Meer beeldscherm-aansluitmogelijkheden dan op normale 4870 kaarten
  • 3 jaar fabrieksgarantie
  • Stoer uiterlijk
  • Prijs/Prestatie verhouding

Minpunten

• Modificaties niet toegestaan
  • Overclock-tools hebben compabiliteitsproblemen met de dual-bios van deze GPU
  • Afwerking design koeler

Drivers en compatibiliteit Score: 5
Gainward ATI Radeon HD 4870 1GB Golden Sample

De 4870 1GB GS van Gainward straalt echt "POWER" uit. Gainward heeft de volledige 4870 kaart praktisch herontworpen. De kaart is namelijk 1 centimeter korter dan de normale 4870 kaarten en de achterkant van de kaart is volledig onherkenbaar. Deze 4870 beschikt namelijk over een VGA-poort EN een DVI-poort EN een HDMI-poort EN een Display-poort. De gigantische koeler op de grafische kaart ziet er kwa design misschien niet goed uit, maar indrukwekkend is hij wel. Gainward heeft enkele onderdelen vervangen door goedkopere onderdelen om de prijs laag te houden maar dat betekent niet dat de grafische kaart minder waard is. Gainward heeft namelijk gesleuteld aan de voltage-voorziening van de core op de grafische kaart, waardoor deze een stuk stabieler is op hogere clocksnelheden. Deze grafische kaart is dus niet alleen kwa prestaties maar ook kwa aansluitmogelijkheden 100% future-proof!

Wat ook vermeld moet worden is de "Turbo" schakelaar op de achterkant van de grafische kaart. Wat zou deze turbo-schakelaar doen? Mmm... De kaart in turbo-mode zetten natuurlijk. Het is in feite zeer simpel. Gainward heeft deze 4870 voorzien van 2 BIOS-chips. Voor diegene die het niet weten, in de BIOS worden snelheden, voltages enz... opgeslagen. De BIOS zal er ook voor zorgen dat de koeler van een grafische kaart betere prestaties neerzet als de grafische kaart te warm wordt. Kaarten van Gainward met de naam "Golden Sample" zijn altijd grafische kaarten die op hogere snelheden draaien, vandaar de gigantische koeler op de grafische kaart. De koeler beschikt over 2 fans, één van 80mm en één van 60mm. Op het geheugen is geen extra koeling voorzien maar uit de benchmarks zal blijken dat dit ook niet nodig is.

More power damnit!

Een "normale" ATI 4870 kaart beschikt over een kern van 750Mhz en 512MB GDDR5 geheugen dat draait op 3.6Ghz. Deze grafische kaart beschikt ook over een kern van 750Mhz, maar de kaart beschikt wel over 1024MB GDDR5 geheugen dat dan ook nog 200Mhz sneller draait, op 3.8Ghz dus. Als je de de kaart in "Turbo Mode" zet d.m.v. de schakelaar op de achterkant, dan wordt de 2e bios ingeschakeld, en in deze bios bedragen de snelheden 775Mhz voor de kern en maar liefst 4Ghz voor het GDDR5 geheugen. Natuurlijk zal een gamer de kaart altijd in Turbo Mode laten staan, je koopt deze grafische kaart namelijk niet voor een mediacenter-pc. Voor diegene die het zich afvragen, de computer moet niet opnieuw worden opgestart wanneer je de Turbo Bios inschakelt. Je kan dus zonder problemen van de schakelaar gebruik maken terwijl de computer al in Windows zit.

Extra's?

Gainward heeft al enorm veel tijd gestoken in het ontwerp van deze grafische kaart. De kaart moet ook betaalbaar blijven. Vandaar dat je buiten een DVI-to-VGA adapter, een Molex-to-PCIE kabel een CD-Rom met daarop de driver en de handleiding geen extra's krijgt. Gainward geeft wel 3 jaar fabrieksgarantie. Het eerste jaar kan je de grafische kaart nog terugsturen of terugbrengen naar de shop waar je hem gekocht heb, en daarna heb je nog 2 jaar de mogelijkheid om de grafische kaart ( op je eigen kosten weliswaar ) terug te sturen naar de fabrikant. Gainward vermeld wel duidelijk bij de garantievoorwaarden dat er geen enkele, maar dan ook geen enkele modificatie mag uitgevoerd worden op de grafische kaart. Stuur de GPU dus niet op met een andere koeler, andere koelpasta, enz... Steek de GPU in je computer EN BLIJF ER VANAF!

De testconfiguratie

Ik heb niet de recources, connecties en tijd om degelijke uitgebreide benchmarks uit te voeren. Dus ik kan jullie alleen laten zien welke prestaties de 4870 1GB GS neerzet in vergelijking met een normale 4870 ( ik beschik namelijk over deze grafische kaart ) in de meest recente en populaire games. Om jullie een goed beeld te geven van de "bang for the buck" waarde vermeld ik de huidige ( gemiddelde ) aankoopprijs van de onderdelen. Misschien is het niet nadelig dat ik test met een systeem dat effectief betaalbaar is aangezien de meeste reviewers een systeem gebruiken dat slechts 1/10 gamers kan betalen.

- Behuizing: Cooler Master CM 690 ( 70¤ )
- Voeding: Corsair CMPSU-650TX ( 100¤ )
- Moederbord: Asus M3A78-EM AM2+ ( 85¤ )
- Processor: AMD Phenom X4 9950 Black Edition ( 180¤ )
- Geheugen: 4 x GeiL 1 GB DDR2-1066Mhz ( 120¤ )
- Harde schijf: Samsung Spinpoint F1 HD103UJ 1TB ( 100¤ )
- Grafische kaart: Gainward Radeon HD 4870 1GB Golden Sample ( 290¤ )
- Grafische kaart: Sapphire Radeon HD4870 512MB ( 240¤ )
- Blu-Ray Combo-drive: LG GGC-H20LRB ( 105¤ )

Totale nieuwprijs systeem ( 4870 1GB GS ): 1050¤
Totale nieuwprijs systeem ( 4870 512MB ): 1000¤

De prestaties

Ik beschik over het Samsung 2032MW beeldscherm met een maximumresolutie van 1680x1050. Ik stel de games altijd in op de hoogste grafische instellingen en ik forceer 4xAF in elke game. Ik heb gebruik gemaakt van de meest recente ATI driver, de ATI Catalyst 8.11 WHQL Vista 64-bit driver.

Aangezien ik geen tabel kan aanmaken op Tweakers.net verwijs ik jullie even door naar deze pagina voor een tabel met benchmark resultaten:

De GainWard Radeon HD 4870 1GB Golden Sample in Turbo-mode is ongeveer 13% sneller dan de Sapphire Radeon HD 4870 512MB. En dit is op resolutie 1680x1050 met 4xAF. Naarmate de resolutie omhoog gaat ( bv.: 1920x1200 ) wordt het prestatieverschil normaal gezien nog groter. De kaart is ook koeler en stiller. Ik moet er wel bij zeggen dat het geluidsverschil zo goed als niet merkbaar is tenzij de behuizing open staat. Aangezien ik geen apparatuur heb om het energieverbruik te meten kan ik jullie spijtig genoeg niet meedelen of de kaart meer of minder verbruikt dan een normale HD 4870. Het verbruik zal echter niet meer dan 10-15 WATT verschillen. Voor een meerprijs van 50¤ heb je een 4870 die koeler, stiller, sneller en kleiner is met als kers op de kaart meer aansluitmogelijkheden. Met andere woorden, een echte aanrader! Iedereen die over bovenstaande configuratie beschikt moet enkel en alleen upgraden naar een AM3 processor ( worden gelanceerd Q1 2009 ) van zodra de prestaties van de computer niet goed genoeg meer zijn.

Heb jij ook een Gainward HD 4870 1024MB GS?

Goede review, alleen jouw mening betreft de modbaarheid snap ik niet zo goed.

Geen enkele vendor blijft garantie geven na het verwijderen van het koelblok of
fan. Onder modbaarheid versta ik de resultaten door overclocking en/of inderdaad
de resultaten na het wijzigen van het koelelement. Zij het lucht of waterkoeling.

Praktisch bij elke vorm van modbaarheid zal de garantie komen te vervallen en
valt dit onder eigen risico.
Heb ik dat mis, of geeft Evga wel garantie na het modden van koelblok+fan?
De slechte score van modbaarheid komt door het volgende minpunt:
- Overclock-tools hebben compabiliteitsproblemen met de dual-bios van deze GPU

Score aangepast ;)

[Reactie gewijzigd door Jelle Mees op 23 november 2008 22:25]

Nette review. Toch zou ik deze kaart niet kopen, ik heb een standaard sapphire 4870 en clock deze over. Enige nadeel wat ik dan heb is vermoedelijk het ''lawaai'' van de koeling.
De extra aansluitingen zou ik ook niet gebruiken. Toch mooi om te lezen wat het effect van de extra 512mb ddr5 is.
1 ding, je hoeft geen gainward gs te kopen voor 1gb ddr5, sapphire heeft bijvoorbeeld ook een 1gb model. dus bij positieve eigenschappen lijkt het net alsof alleen de gainward 1gb levert.

Puik verhaal, thanks!

p.s. wilde je wat sterretjes geven maar meer als 3 kan/mag ik niet aanklikken... :?

[Reactie gewijzigd door Prozac[NL] op 23 november 2008 18:34]

Goede review, ik kan me helemaal vinden in de feiten en dergelijk die in deze review naar voren komen, zeker nu ik zelf sinds kort ook in het bezit ben van deze prettig 4870 kaart.

Deze 4870 1024 MB kaart is met name erg prettig als je een monitor hebt die wat hogere resolutie aankan, dan ga je pas echt verschillen in prestatie's zien in vergelijking met de standaard 4870 dat is ook gelijk de reden dat ik hem gekocht heb. :*) :*)

[Reactie gewijzigd door Dragons op 23 november 2008 23:22]

Ik heb wel degelijk vermeld dat Gainward de 4870 zo goed als herontworpen heeft. Eén van de eerste regels. :)
Je hebt gelijk heb het aangepast
Vind de pluspunten een beetje overdreven, er zijn genoeg andere merken die 1024mb geheugen hebben, zoals mijn club3d, die ook nog eens naar 900mhz op de core/shaders gaat, zit dan wel een waterkoelblokje op maar denk dat de totaalprijs daarvan niet zo schrikbarend veel hoger is als deze kaart.
En dat je moeilijk kunt overklokken door die dual bios vind ik ook aardig tegenvallen, zeker vanwege het feit dat deze kaart juist op dat gebied beter scoort als de "normale" varianten, en dat de 1gb uitvoering van deze kaart beter scoort als de 512mb variant was al lang en breed uitgezet op diverse sites, dat jij dan deze ietsjes overclockte 1gb gaat vergelijken met een 512mb model zegt niet ze gek veel. :z
En leuk dat gainward het pcb ietsjes heeft aangepast en de voltages heeft aangepast, er zit nog steeds dezelfde rv770 op en deze komt door gainward buiten zijn specificaties uit qua voltage etc., en of dat zo goed voor de levensduur is...

En dat de meeste reviewers systemen gebruiken die maar 1/10 deel kunnen betalen valt volgens mij héél erg mee hoor :)

Ik vind je review meer lijken op een of ander verkoop praatje dan op een review, maar je verhaal bevat gelukkig de nodige info en leest lekker weg ;)
Dat ben ik niet geheel met je eens, de koeling op deze Gainward is veel beter geregeld dan op de Club3D. Aangezien Club3D 1 fan gebruikt ipv 2 zoals bij Gainward waardoor de Club3D meer lawaai produceert en ook nog minder lucht verplaatst.

Komt nog bij dat de koeler een stuk fragieler is dan die van Gainward, ik kan het weten heb hem in me handen gehad vriend van me heeft hem.

Met het overklokken heb ik juist geen problemen mijn loopt momenteel op 1050 mhz zonder problemen dus dat valt zeker nie tegen.

Dus al met al een betere kaart voor iets hoger prijs.
Aangezien ik maar beschik over 2 GPU's en aangezien ik niet enorm veel tijd heb om reviews te schrijven heb ik een normale 4870 vergeleken met een model met custom design, koeler, extra geheugen en hogere snelheden. Gewoon zodat consumenten kunnen zien of die extra 50¤ ook wel effectief 50¤ waard is.

Misschien komt mijn review over als een verkoop praatje omdat ik in sales werk, maar eerlijk gezegd zie ik geen nadelen bij deze GPU, buiten het feit dat er geen extra's zijn, en dat heb ik wel degelijk vermeld. :)
Hm naja mooi kaartje, ik ben wel eens met de fabrikant als je toch 2 slots gebruikt doe er dan iets zinnigs mee en gooi er meer connectoren op als het toch kan.
Aardige review. Ik mis alleen wat de temperaturen zijn. Ik lees hoe indrukwekkend de koeler van Gainward is. Ik zie alleen geen resultaten in vorm van temperaturen idle/load.

Ook zou het helpen als je de benchmark resultaat op tweakers zet d.m.v een plaatje. momenteel staat er alleen getallen in. Ik neem aan dat het gaat over gemiddelde FPS? Of praat je over max of min fps? Misschien wel handig om het duidelijk te maken wat de getallen inhoudt.

[Reactie gewijzigd door Shiro op 24 november 2008 11:57]

Kun je misschien vermelden wat de temps zijn van deze kaart? Alvast bedankt!
By default, the fan speed runs at 29% as long as the GPU temperatures about 53 degrees Celsius .

Zie ook http://www.cdrinfo.com/Se...ific.aspx?ArticleId=24281
ik vind het wel zwakjes dat 25mhz core oc en dan geven ze het naam Turbo