Specificaties 7" (1280x800), Android 4.1, WiFi - Bekijk alle specificaties

TrekStor SurfTab Ventos 7.0 HD 8GB Zwart Review

Ragrootenboer 4 januari 2014, laatste update op 5 januari 2014, 4.557 views

TrekStor SurfTab Ventos 7.0 HD 8GB Zwart

Pluspunten

• GOEDKOOP!
  • 1280x800 Resolutie.
  • IPS met goede kijkhoeken.
  • 260gram licht, en 7,6mm dun.
  • Snel zat voor alledaagse dingen.
  • Bluetooth 4.0.

Minpunten

• Helderheid handmatig instellen.
  • Geen GPS.
  • Volume toetsen, aan / uit knop zitten links

Beste Tweakers,

Ik zocht een compacte e-reader/tablet voor op vakantie. Op vakantie lees ik graag maar verder heb ik er de tijd niet voor. Ik vind een E-reader saai, en ik wilde dan ook een compacte tablet die vooral niet te zwaar was. Ik heb al een iPad, maar die is dus te zwaar om als E-reader te gebruiken. Waarom een tablet vraag je je af? Aangezien ik ook graag surf op het net, spelletjes speel en dus wat boeken lees was de keuze snel gemaakt om voor een 7inch te gaan. Ik stoor me ook niet aan het E-inkt gemis, dit heb ik getest met de E-reader van mijn vriendin. Ik had wel wat wensen, het moest 1280x800, IPS scherm en vooral niet te traag zijn in algeheel gebruik. De grafische kracht was de 2de prioriteit aangezien ik geen intensieve grafische games speel. Uiteindelijk na wat zoek werk ben ik op deze TrekStor SurfTab Ventos 7.0 HD 8GB uitgekomen. De prijs van deze tablet was met korting van Redcoon en geen verzendkosten actie 98¤ Dit is natuurlijk een prima prijs voor een tablet met deze resolutie. Maar wat haal je in huis? In ieder geval heb ik hier in Nederland niks vergelijkbaars kunnen vinden. Wel kon ik uit China een gelijkwaardige tablet importeren, even douane kosten meegerekend kwam ik op zo'n 85¤ uit. Met het oog op garantie etc heb ik dit maar laten varen. Ondertussen had ik al wat research gedaan naar het bedrijf, snel was ik erachter gekomen dat het om een duits bedrijf ging. En duitsers, die maken kwaliteit, schijnt het gezegde te luiden! So let's give it a try, dacht ik :P

Algemene indruk

De tablet ziet er goed uit, op de foto's twijfelde ik over de achterkant. Deze vond ik wat goedkoop ogen, maar in werkelijkheid voelt dit super degelijk aan. Het plastic is van zeer hoge kwaliteit, zelfs even dacht ik dat het van aluminium was. Kraken of piepen is er niet bij, het voelt allemaal erg stevig aan. De tablet weegt maar 260 gram en is 7,6 mm dun. Ook dit was voor mij een belangrijk punt, dit is duidelijk een afgetrainde tablet :D Edit: Na nog eens heel goed de behuizing bestudeerd te hebben, blijkt dit toch van aluminium of een ander soort metaal te zijn. Op de rand (waar het aluminium eindigt en het overgaat tot het touchscreen), daar zit een heel klein opstaand randje en die is gepolijst! Ik bleef twijfelen mede doordat het oppervlak elke ochtend zo koud aanvoelde en de ruwheid van het materiaal kwam niet overheen met andere plastic dingen hier in huis. Uiteindelijk is dit weer ongekend, dat het in deze prijsklasse mogelijk is! _/-\o_

Geluidproductie

Dit is aanvankelijk redelijk goed te noemen, verwacht geen wonderen ervan. Zodra de tablet bijna op max staat (8/10) dan gaat het wat scheller en blikkerig klinken, maar nog steeds zuiver. Het fijne ervan is dat er 2 stereo speakers aan de voorkant zitten. Het geluid hoeft daarom ook niet heel hard gezet te worden voor een filmpje o.i.d.

Scherm

Tja, dit heeft mij meer dan verrast voor 98¤ zo'n goed scherm. De kijkhoeken blijven fantastisch dankzij IPS en de resolutie is meer dan goed in dit prijs segment. De helderheid is naar mijn inziens meer dan voldoende om een e-book buiten te lezen. Ik heb dit nog niet in de volle zon kunnen testen vanwege het slechte weer, maar het scheelt niet veel met mijn Ipad 4.

Camera

Eigenlijk maakte mij het niet uit wat erin zat, ik maak echt nooit foto's met een tablet namelijk. Facetimen doe ik af en toe op de ipad en daar heb ik deze dan ook niet voor gekocht. De camera aan de achterzijde is op zich nog redelijk met flink wat daglicht (2MP). De front is echt slecht (0,3MP) Maar goed je kan niet alles hebben voor deze prijs. Ik vond het überhaupt al knap dat er 2 opzaten!

Aansluitingen en functies

Hier niks over te klagen, er zit op: micro usb, hdmi, 3,5 mm jack en een micro sd slot, om lekker flink uit te breiden als je wilt. Wat ook briljant is dat er bluetooth 4.0 aanwezig is, aangezien ik regelmatig spotify gebruik of mijn youtube playlist. Dat dit kan is echt heel tof! Wel vind ik de power knop en de volume toetsen aan de verkeerd kant zitten. Als de tablet rechtop staat dan zitten ze beiden aan de linker kant. Dit is best even wennen, aangezien het bijna bij alle telefoons aan de rechterkant zit.

Prestaties

Dit vind ik persoonlijk erg belangrijk, ik hou niet van lang wachten dus ik was er wat huiverig erover. Dit mede omdat ik zo weinig kon vinden over de processor: Amlogic AML 8726-MX 1,5 Ghz Dual-Core. Ik moet zeggen dat ik hier tevreden over ben, oke het gaat een fractie langzamer als de Ipad 4, maar het is totaal niet storend. En geloof mij, als de response niet goed was geweest had ik hem direct weer terug gestuurd. Apps starten gewoon vlot en hebben niet lang nodig om op te starten. De tweakers app zit op 2 seconden, deze is vrij licht natuurlijk. De Voetbal International app zit op circa 5 seconden. Niet bepaald langzaam voor een redelijk zware interface app. Een website zoals Nu.nl laad hij in 3 seconden. De HWI internet site is gebruiksklaar in 2 seconden, toch weer wat sneller!

De GPU is een Mali 400MP, prima voor casual games. Ik heb even Angry Birds Go erop gespeeld. En hier komt die net te kort, om het geheel vloeiend weer te geven. Het is wel speelbaar hoor, maar echte gamers willen nu eenmaal geen vertragingen, op drukke punten zag je een klein beetje lag. Maar het bleef gewoon speelbaar. (Angry Birds Go is een racespel wat grafisch redelijk zwaar is.) Glow Hockey speelde prima, geen vertraging of wat dan ook kunnen merken tijdens het spelen. Dit is dus echt zo'n casual game waar ik het over had. (edit) Na meermaals angry birds go gespeeld te hebben vertoonde het spel geen lag meer. Ook heb ik Real Racing 2 GT erop gespeeld. Bij dit spel merkte ik ook geen vertragingen, de FPS zal bij een nexus 2013 natuurlijk hoger liggen, en zo dus wel vloeiender aanvoelen. Maar uiteindelijk kon ik deze 2 games spelen zonder lag/vertragingen spelen! Verder zit er op deze tablet 1Ghz aan ram geheugen ingebouwd. Dit is natuurlijk voldoende, zelf swipe ik regelmatig alle openstaande programma's weg. Dit scheel uiteindelijk ook in het ram verbruik.

Benchmark

Ik heb er even Antutu op losgelaten, de totaalscore kwam op 12834 punten. Niet slecht, want een Nexus 2012 komt op 12532. En een tab 3, 7 inch van Samsung op 10459 punten. Z'n grote concurrent de Asus Memo Pad HD 7 scoort 12764 punten. Al met al ben ik zeer content met deze score, zeker als je naar de prijs kwaliteit verhouding kijkt.

Accuduur

Met een volle accu ben ik 2 dagen intensief bezig geweest. Gamen, lezen, youtube, spotify. Ik vind dit niet kort of hinderlijk, als ik hem straks wat minder intensief gebruik dan zal die allicht nog langer meegaan.

Zijn er dan echt geen consessies?

Jazeker, de helderheid moet je handmatig wijzigen en er zit geen GPS op. Deze 2 punten vond ik niet heel belangrijk vandaar ook mijn keuze voor deze tablet. GPS zou ik alleen gebruiken in de vorm van navigatie, in mijn auto zit een prima navigatie systeem :9.

Mijn bedoeling met deze review is ook eigenlijk om een keer voor het onbekende merk te gaan. Ik had namelijk nog nooit van het merk Trekstor gehoord. Ik heb de gok genomen, en tot zover heb ik er nog geen spijt van gehad. Alles werkt vlot en soepel op Android 4.1. Een prima tablet die ook nog eens redelijk degelijk aanvoelt. Wie niet meer dan ¤100 uit wil geven kan ik deze tablet echt van harte aanbevelen. Ik vind het prachtig als een goedkoop product met deze dergelijke specificaties zo onverwacht goed scoort. De Memopad hd 7 is op dit moment in de aanbieding bij de wehkamp, en kost ¤123 nu. Al met al denk ik dat deze Trekstor tablet beter is mede door zijn lagere gewicht, slankere design, en een niet te overtreffen prijs kwaliteit verhouding. Helemaal als de Asus straks weer ¤140 moet gaan opleveren. :P

• Ipad 4

Heb jij ook een TrekStor SurfTab Ventos 7.0 HD 8GB Zwart?

Ik kan mij vergissen maar volgens mij had ik ooit een mp3 speler van trekstor.
Kwam in elk geval ook uit duitsland.
Kan kloppen, ze verkopen van alles wat :). http://www.trekstor-onlineshop.de/
Als mensen nog vragen hebben, dan hoor ik die graag :D

[Reactie gewijzigd door Ragrootenboer op 5 januari 2014 17:06]

Eng idee welke processor erin zit (anders kun je cpu z gebruiken)?
Staat onder het kopje prestaties. Amlogic AML 8726-MX 1,5 Ghz Dual-Core.
Beste Ragrootenboer,

Hartelijk dank voor deze review! Hoe zit het met sites als YouTube? Kan deze tablet dat soort zware sites goed aan? Als in: geen haperingen, vastlopers of bufferproblemen?

Alvast bedankt :)
Geen problemen ondervonden met youtube!
Beste Ragrootenboer,

Dank voor de review.

Heb je toevallig de tablet aangesloten aan je tv via de hdmi poort? Kan je live tv streamen (zoals de app van upc of dat van telfort, kpn, whatever)? Video's vanuit een dlna apparaat? Netflix (indien je daar een abonnement van hebt)?

Ik gebruik voor in de slaapkamer een archos gamepad en op netflix na de rest is niet zo goed. Vandaar mijn vragen.

Alvast bedankt voor de moeite als je dit zou kunnen testen en beantwoorden.
Ik heb geen mini hdmi kabel, maar ik neem aan dat dit wel gewoon zou moeten werken. Maar dit kan ik niet met zekerheid zeggen natuurlijk.
Hallo Ragrootenboer,

ik ben al enige tijd aan het prutsen, maar krijg de microsd kaart niet in het slot. Nou zit er wel een soort van zwart rubbertje in het slot. Kan dit eruit? of moet dat blijven zitten?

alvast bedankt