XSPC Razor R9 290X / 290 Review

Stoffie22 4 januari 2014, laatste update op 29 april 2014, 713 views

XSPC Razor R9 290X / 290

Pluspunten

• Uitstekende koeling;komt nooit boven de 55 graden uit met lage fansnelheid(900rpm).
  • Mooie afwerking.
  • Bijgeleverde LEDs brengen iets extra's.
  • Duidelijke handleiding.
  • Compleet met LED's , kleur naar keuze.
  • Goed afgewerkt full copper block.

Minpunten

• Misschien de prijs, maar ik heb ze bij XSPC zelf besteld, scheelde 100,- (per 2 met backplates.

Geluidsproductie (min) Score: 5
Geluidsproductie (max) Score: 5
Koelvermogen Score: 5
Goede koelblokken met een goede afwerkings kwaliteit.
Alles van het koperen koelblok is mooi glad afgewerkt (niet zo grof als EK) en de zwart geanodiseerde faceplate op het acryl maakt het geheel een strakke indruk.
Heb er 2 van, met ook zwart geanodiseerde backplates, in crossfire op 2 R9 290x kaarten.

De montage was goed uit te voeren met de bijgeleverde instructies.
Ik heb gekozen om ook van backplates gebruik te maken omdat dit meer stevigheid bied, de kaarten worden zo "gesandwitched" en blijven dan beter recht.
Ook heb ik gebruik gemaakt van een seriele crossfire kopeling van XSPC, welke tevens zorgt voor extra stevigheid.
Het enige minpunt hiervan is dat deze van aluminium is, wat de galvanische corrosie nadelig beinvloed!

Alles paste keurig met het bijgeleverde montage materiaal.
Het montage materiaal is compleet met alle benodigde schroefjes, kunstof ringen en imbus sleutel voor montage.
Tevens wordt er een dubele LED bijgeleverd, standaard blauw, maar als je doorgeeft dat je een andere kleur wilt kan dit ook.
De bijgeleverde koelpaste heb ik niet gebruikt, heb daarvoor CLU gebruikt. (CoolLaboratory Liquid Ultra)
Ik heb 1 420 rad.Aphacool nexxos UT60 met 3x 140mm Yate loon 2100rpm max.
Op 1800 rpm worden de kaarten niet warmer dan 45 graden, op "silent mode" (900rpm) 55 graden, wat erg goed is aangezien de kaart(en) 94 graden worden met de stock koeling.

Dit is mn eerste review, als er iemand op of aanmerkingen heeft, graag.
Ook sta ik open voor vragen.

Heb jij ook een XSPC Razor R9 290X / 290?

Hey stoffie
Is het het waard om mijn 290 te waterkoelen?
Of denk je dat ik beter voor een nieuwe 970/980 kan gaan in de toekomst?
groet,
rubix
Hoi Rubixd,

Als je goedkoop aan een koelblok kan komen en al waterkoeling hebt is er wel wat voor te zeggen.
De GPU kan je dan ongeveer 100Mhz hoger krijgen(is plus 10% prestatie ongeveer) en hij wordt stiller en koeller natuurlijk. Voor de geheugen frequentie doet het nagenooeg niets, alleen de VRM's worden wel weer beter gekoeld.

Maar als je nu nog geen water koeling hebt en speciaal voor je 290 een waterkoel systeem gaat maken niet. dan kan je beter ff wachten op de nieuwe generatie GPU's ,dus ook de 970/980 overslaan, en die zakken dan ook in prijs als de next gen zich aandiend. De R390 staat op de hoek.
Verder kan ik niet in de toekomst of jou portomonee kijken natuurlijk.
Goeie review, kort en toch alles wat je weten moet en wilt.
Mooi blok ook, zeker mooier dan de EK variant al moet ik wel zeggen dat afgeronde hoeken natuurlijk geen effect hebben op koelvermogen en helemaal geen estetisch voordeel als er een plaat Alu op zit.

Wel echt jammer dat die connectie van Alu is want zoals je al zei wil je liever geen verschillende materialen in een loop hebben maar juist zo min mogelijk er naar om kijken. wel wat zwak voor zo'n duur blok.

Dat duur zijn vind ik zelf ook wel een groot nadeel want zelfs bij XSPC zelf kost hij mij nog beduidend meer dan een EK blok (of heb je 'een mannetje'?). Bij HF in NL betaal je gewoon 50% meer (en da's meteen 50 euro). Dan moet je wel een echte liefhebber zijn van dit blok.

Die ledjes zijn wel weer kek :)

Vond jij het niet eng om zulk goed geleidende 'pasta' aan te brengen terwijl er een hele trits componenten slechts enkele milimeters verwijderd zitten? Het blijft toch vloeibaar en in mijn slaap/nachtmerries vloeit dat er gewoon uit...
Hoi Tijgert,

Dank je,
Je hebt alleen te maken met de alu connectie als je deze in crossfire hebt, bij een single block heb je dit onderdeel niet nodig. Het is overigens geen blank alu, het is gecoat, of geanodiseerd ofzo, kan niet direct vinden wat er precies opzit. Ik had deze connector erbij besteld, maar het is ook mogelijk om een andere 1/4"connectie te gebruiken!

Wat betreft de CLU, deze is wel vloeibaar, echter vloeit deze niet uit. Vandaar dat je ook het gehele oppervak van de DIE en koelblok zelf in moet smeren, heel erg dun als een laklaagje.
Door de cohesie werking van het metaal blijft het ook op z'n plek.
Dan ga ik het wellicht toch maar eens doen. Ik zag het filmpje van de fabrikant en het lijkt niet echt bepaald weg te stromen...
Nu nog de big wait op de onderdelen... :P