Specificaties 21,5" @ 1920x1080 (TN, 5ms) - Bekijk alle specificaties

BenQ E2200HD Zwart Review

timleferink 23 november 2008, laatste update op 17 november 2015, 4.827 views

BenQ E2200HD Zwart

Pluspunten

• Mooie 16:9 verhouding om series goed in HD te kunnen kijken
  • Mooi, strak uiterlijk
  • HDMI en DVI aansluiting
  • Speakers

Minpunten

• Geluid van de speakers is wel erg zacht en slecht
  • De bijgeleverde poot kan alleen voorover en achterover kantelen
  • Er zit enkel een D-sub snoer bijgeleverd en geen DVI en/of HDMI
  • Ik zie geen mogelijkheid om de hele poot eraf te halen, het 'uitsteeksel' zit vast.

Ik heb dit scherm een week terug gekocht bij Salland Automatisering ter vervanging van een samsung 203B (geen breedbeeld) omdat bij het kijken van een film je dan wel heel erg grote balken krijgt.
Ik heb het scherm op donderdag besteld en zaterdag kwam het pakketje (nog 2 dingetjes waren niet op voorraad).

Levering

De doos waarin het scherm komt is niet zo heel speciaal maar heeft wel een handig handvat.
In de doos zit zoals je verwacht piepschuim om het scherm te beschermen tijdens transport, verder alleen een handleiding, een cd'tje, een stroomkabel, de poot en een D-sub kabel.

Wanneer je het scherm uit de doos haalt zit op elk stukje van het scherm dat glimt een plastic beschermlaagje, waar je wel een paar minuten mee bezig bent die troep eraf te halen maar daarna ben je eigenlijk wel klaar. Alleen het onderste gedeelte van de poot erop klikken en het scherm zit in elkaar. Wel jammer is dat er dus geen DVI of HDMI kabel bijzit, in mijn geval niet zo'n probleem want ik had toch al een kabel van 5M nodig, maar wel jammer.

Features

Wat niet op de website van Benq staat maar wat voor mij wel heel belangrijk is, is de 100MM VESA mount die erachter zit, ik dacht eerst dat deze er niet op zat totdat ik foto's van reviews zag. Zelfs op de Benq site zelf staan de plaatjes zonder VESA.

Dagelijks gebruik

Vervolgens heb ik het scherm aangesloten aan mijn nieuwe HD3850 via de 5M DVI kabel. Op het moment dat je het scherm aan doet, zie je eerst 2 seconden lang een paars scherm met Benq in het midden, waarna het beeld verschijnt. De resolutie van 1920x1080 bevalt verrassend goed en de letters zijn zeker niet te klein voor mij. In andere reviews las ik dat op alle inputs 720P nog wel eens problemen gaf, maar voor mijn doeleinden (eigenlijk een beetje internetten, office ed.) maakt dat ook niet uit.
Na een reactie hieronder heb ik 3 foto's gemaakt:

Bovenste is mijn PC op 720P60 standaard (uit Catalyst control center).
Daaronde de Samsung HD ontvanger met Ziggo en nog een 'uitvergroting' hiervan.
Het lijkt mij dat 720P dus wel gewoon werkt.

Persoonlijk vind ik de kleuren prima uit het scherm, al lijkt zwart niet helemaal zwart te zijn. Bij snel bewegende beelden is er wel een lichte ghosting, maar opnieuw voor mij niet zo'n groot probleem want zo vaak game ik niet. Het kijken van series zoals Bones en House in 720P werkt heel goed, en het ziet er allemaal strak uit, zeker een verbetering tov. de grote balken die ik had bij mijn Samsung.

Voor dit geld (+-180 euro) is dit een prachtig mooi schermpje, zeker als je nagaat dat mijn 203B nog 250 euro koste, en wat je er nu extra voor weerkrijgt. Het scherm ziet er naar mijn mening gewoon prachtig uit met de glanzende rand en mat TFT. Het geluid wat eruit komt stelt niet zo veel voor, het is stukken slechter dan wat mijn EEEpc 701 produceert. De HDMI en D-sub aansluiting heb ik nog niet gebruikt, omdat ik eigenlijk alleen via DVI werk. Je kan gewoon switchen tussen de inputs via de 'enter' toets.

- Dit was mijn eerste review dus als jullie commentaren hebben, moet je het hieronder maar melden.
Eventueel kan ik nog wel een paar testjes doen voor de zwartheid en ghosting, maar dan moet ik even weten wat voor dvd ik nodig heb en hoe ik mijn S5600 moet instellen kwa sluitertijd ed.

• Core Duo E2180
  • Sapphire Radeon HD3850
  • Asus P5N-HDMI
  • Windows XP

Heb jij ook een BenQ E2200HD Zwart?

goede foto's
maar de eigenschappen moeten wel uit eigen ervaring komen. (720P)
zou je is willen proberen om een 720p content te draaien?
ben ook opzoek naar een nieuwe monitor, en dit is zeker een kandidaat.

voor de gohsting en zwart waarden kan je eventueel bij http://www.flatpanels.dk/
testprogamma's downloaden.
of digital video essentials kopen

voor deze prijs kan je uiteraard ook niet verwachten dat hij in hoogte verstelbaar is,
en dat er iets anders dan een goedkope kabel meegelverd is.
zelfde geld voor de speakers (gebruikt iemand die ingebouwde dingen ooit??)
Wat bedoel je met 720P content draaien? Mijn videokaart op 720P is toch content? en de HD ontvanger zat via HDMI en 720P aan het scherm, weliswaar een SD zender. Wat voor content moet ik draaien dan?
Leuke review, maar misschien zou je ook kunnen testen hoe jouw exemplaar reageert als je er 720p (of iig, je graka op 1280x720) op af stuurt? Ben wel benieuwd of alle schermen er last van hebben, of dat het alleen een batch was o.i.d. :)

[Reactie gewijzigd door Proto op 23 november 2008 15:47]

hmm ja, dat heb ik al gedaan. Ik zal hieronder een link neerzetten met een foto, ik zie er verder weinig raars, maar misschien ligt dat aan mij?

Eerste foto is vanaf m'n pc via DVI en die andere 2 vanaf de HD ontvanger die ik er ff achter had gezet op 720P
Dat ziet er inderdaad normaal uit, misschien was het 720p-probleem alleen bij reviewexemplaren ofzo... anyway, de kans dat dit ding ook op mijn bureau komt te staan is weer een stuk groter :P
Mooie review! Zit er zelf aan te denken om ook dit scherm aan te schaffen, vanwege de 1920 * 1080 resolutie. Ben echter wel benieuwd hoe het beeld is op 1680 * 1050. Ziet het er dan net zo uit als op andere 22 inch schermen die 1680 * 1050 als native resolutie hebben, of is alles uitgerekt / zwarte randen?

Heb jij hier ervaring mee?
Je kan vanuit het menu kiezen of je zwarte balken wilt of dat je het beeld uit wilt rekken. Het beeld ziet er natuurlijk lang niet zo strak uit als de native resolutie, maar dat kan natuurlijk ook niet.
Zou je een keer een foto van alle aansluitingen op een rij willen maken?
dus incl de audio ingangen?
Nou ik hem mijn scherm nu aan een wantsteun hangen, maar wat zou je willen zien? De aansluitingen op de foto zijn alle beeld ingangen, in het midden zit de female 3,5" jack en aan de andere kant de stroomstekker.
Wat moet je nog bijkopen om het scherm aan de muur te hangen?
ik heb t scherm besteld ergens op 14-11 maar is gewoonweg nergens te leveren op het moment :(

hoop dat ie snel binnenkomt, heb m ook gekocht vanwege de xbox 360+ dat ik veel films kijk
Ik had mijn scherm snel onder m'n les Engels op m'n HTC besteld toen ik zag dat deze op voorraad was :P. Volgens mij was dat ook een van de weinige die salland op voorraad heeft gehad.
Aangesloten op je xbox 360, hoe ga je dat regelen met het geluid dan? Via de ingebouwde speakers in het scherm?
Er zit een koptelefoonuitgang links in het scherm, hieraan zou je dus gewoon een setje speakers in kunnen pluggen zonder problemen. De ingebouwde speakers zijn lang niet bruikbaar om te gamen.
Ik heb dezelfde monitor al enige tijd in bezit (aangeschaft bij Afuture) en heb deze op mijn bestaande Ergotron Neo-Flex arm gemonteerd zonder "aanhangsel". Het is dus wl degelijk mogelijk de voet volledig te verwijderen; het is zeer eenvoudigs zelfs! Achter het zilveren afdekplaatje zitten vier zwarte schroeven welke verwijderd dienen te worden. De voet komt dan vanzelf volledig los. Het afdekplaatje kun je hierna weer gewoon terugplaatsen.
Het duurde even voordat ik het kapje eraf kreeg (wist niet dat je van boven en onder moest drukken en naar achteren trekken) maar het is gelukt. Bedankt voor de tip:P ook een heel aantal mensen op amerikaanse review site's wisten dat niet eens, en ook staat het niet eens in de handleiding :s . Bedankt voor je tip, ik zet er binnekort nog wat van in de review!

[Reactie gewijzigd door timleferink op 28 november 2008 00:36]

nice review,
Ik heb het zelfde scherm nu ook maar wat zijn de beste settings(contr, bright, color....)?
Moeilijk te leveren scherm, wil hem graag hebben maar niemand heeft hem op voorraad.
Ik hoop dat hij het lang volhoudt bij je....de eerste E2400HD (24 inch versie van deze) die ik kreeg was DOA. Vervolgens heeft het 2!!!! weken geduurd voordat ik een vervangende monitor had want bij Benq hadden ze de monitor nergens op voorraad en wisten ze ook niks, hoezo slechte service :s

Na 2 weken via de online winkel alsnog een nieuwe gekregen, 14 dagen later STUK! Geen beeld meer via DVI en VGA aansluiting, precies dezelfde gebreken als de DOA die ik ontving.

Baggere productkwaliteit icm service om te huilen. Benq :(
Vervolgens heeft het 2!!!! weken geduurd voordat ik een vervangende monitor had want bij Benq hadden ze de monitor nergens op voorraad en wisten ze ook niks, hoezo slechte service.
____________________________________________________________

Ga er maar niet van uit dat je bij een ander merk, binnen 2 weken een ander scherm hebt. 2 weken is snel.
De kwaliteit is zo "bagger" dat hij het bij mij al ruim 9 jaar volhoudt met meer branduren dan een gemiddelde beveiligingsmonitor van een parkeergarage. Met de kwaliteit is het dus nog niet zo slecht gesteld 8-)
Die van mij doet het ook nog steeds! :o
Naast een iMac vallen de kleuren, het contrast en de kijkhoek alleen wel een beetje tegen.
Grappig om mn eigen review terug te lezen, stiekem toch best slecht :+ .
De beeldkwaliteit verbleekt inderdaad bij mijn primaire IPS monitor, maar de bouwkwaliteit is niet eens zo verkeerd :*)
PS. Ik vind het nog steeds een goede review ;)

[Reactie gewijzigd door boolean op 7 april 2017 13:31]

Haha tnx. Inderdaad geen verkeerd dingetje voor het geld.
Lijkt mij wel een leuk scherm om de Xbox 360 en de PS3 op aan de sluiten. :)
Cheap en toch: 1080P resolutie. Anandtech was er ook wel redelijk over te spreken.
PS3: HDMI
Xbox 360: VGA

Hier meer ervaringen: 16:9 monitoren, waar zijn ze ?

[Reactie gewijzigd door nFo op 1 januari 2009 18:14]