BenQ E2200HD Zwart Review
Inleiding Ik heb dit scherm een week terug gekocht bij Salland Automatisering ter vervanging van een samsung 203B (geen breedbeeld) omdat bij het kijken van een film je dan wel heel erg grote balken krijgt. Ik heb het scherm op donderdag besteld en zaterdag kwam het pakketje (nog 2 dingetjes waren niet op voorraad). Levering De doos waarin het scherm komt is niet zo heel speciaal maar heeft wel een handig handvat. In de doos zit zoals je verwacht piepschuim om het scherm te beschermen tijdens transport, verder alleen een handleiding, een cd'tje, een stroomkabel, de poot en een D-sub kabel. acna1uGt Wanneer je het scherm uit de doos haalt zit op elk stukje van het scherm dat glimt een plastic beschermlaagje, waar...
Pluspunten
Mooie 16:9 verhouding om series goed in HD te kunnen kijken Mooi, strak uiterlijk HDMI en DVI aansluiting Speakers
Minpunten
Geluid van de speakers is wel erg zacht en slecht De bijgeleverde poot kan alleen voorover en achterover kantelen Er zit enkel een D-sub snoer bijgeleverd en geen DVI en/of HDMI Ik zie geen mogelijkheid om de hele poot eraf te halen, het 'uitsteeksel' zit vast.
Eindoordeel
Ik heb dit scherm een week terug gekocht bij Salland Automatisering ter vervanging van een samsung 203B (geen breedbeeld) omdat bij het kijken van een film je dan wel heel erg grote balken krijgt.
Ik heb het scherm op donderdag besteld en zaterdag kwam het pakketje (nog 2 dingetjes waren niet op voorraad).
Levering
De doos waarin het scherm komt is niet zo heel speciaal maar heeft wel een handig handvat.
In de doos zit zoals je verwacht piepschuim om het scherm te beschermen tijdens transport, verder alleen een handleiding, een cd'tje, een stroomkabel, de poot en een D-sub kabel.
[img=620]acna1uGt[/img]
Wanneer je het scherm uit de doos haalt zit op elk stukje van het scherm dat glimt een plastic beschermlaagje, waar je wel een paar minuten mee bezig bent die troep eraf te halen maar daarna ben je eigenlijk wel klaar. Alleen het onderste gedeelte van de poot erop klikken en het scherm zit in elkaar. Wel jammer is dat er dus geen DVI of HDMI kabel bijzit, in mijn geval niet zo'n probleem want ik had toch al een kabel van 5M nodig, maar wel jammer.
[img=620]Ald6hsLr[/img]
Features
Wat niet op de website van Benq staat maar wat voor mij wel heel belangrijk is, is de 100MM VESA mount die erachter zit, ik dacht eerst dat deze er niet op zat totdat ik foto's van reviews zag. Zelfs op de Benq site zelf staan de plaatjes zonder VESA.
[img=620]f8957fQR[/img]
Dagelijks gebruik
Vervolgens heb ik het scherm aangesloten aan mijn nieuwe HD3850 via de 5M DVI kabel. Op het moment dat je het scherm aan doet, zie je eerst 2 seconden lang een paars scherm met Benq in het midden, waarna het beeld verschijnt. De resolutie van 1920x1080 bevalt verrassend goed en de letters zijn zeker niet te klein voor mij. In andere reviews las ik dat op alle inputs 720P nog wel eens problemen gaf, maar voor mijn doeleinden (eigenlijk een beetje internetten, office ed.) maakt dat ook niet uit.
Na een reactie hieronder heb ik 3 foto's gemaakt:
http://home.kpn.nl/h.h.leferink/720p3.JPG
http://home.kpn.nl/h.h.leferink/720p2.JPG
http://home.kpn.nl/h.h.leferink/720p1.JPG
Bovenste is mijn PC op 720P60 standaard (uit Catalyst control center).
Daaronde de Samsung HD ontvanger met Ziggo en nog een 'uitvergroting' hiervan.
Het lijkt mij dat 720P dus wel gewoon werkt.
Persoonlijk vind ik de kleuren prima uit het scherm, al lijkt zwart niet helemaal zwart te zijn. Bij snel bewegende beelden is er wel een lichte ghosting, maar opnieuw voor mij niet zo'n groot probleem want zo vaak game ik niet. Het kijken van series zoals Bones en House in 720P werkt heel goed, en het ziet er allemaal strak uit, zeker een verbetering tov. de grote balken die ik had bij mijn Samsung.
Conclusie
Voor dit geld (+-180 euro) is dit een prachtig mooi schermpje, zeker als je nagaat dat mijn 203B nog 250 euro koste, en wat je er nu extra voor weerkrijgt. Het scherm ziet er naar mijn mening gewoon prachtig uit met de glanzende rand en mat TFT. Het geluid wat eruit komt stelt niet zo veel voor, het is stukken slechter dan wat mijn EEEpc 701 produceert. De HDMI en D-sub aansluiting heb ik nog niet gebruikt, omdat ik eigenlijk alleen via DVI werk. Je kan gewoon switchen tussen de inputs via de 'enter' toets.
[img=620]LHxcfnur[/img]
- Dit was mijn eerste review dus als jullie commentaren hebben, moet je het hieronder maar melden.
Eventueel kan ik nog wel een paar testjes doen voor de zwartheid en ghosting, maar dan moet ik even weten wat voor dvd ik nodig heb en hoe ik mijn S5600 moet instellen kwa sluitertijd ed.
Reacties (27)
maar de eigenschappen moeten wel uit eigen ervaring komen. (720P)
zou je is willen proberen om een 720p content te draaien?
ben ook opzoek naar een nieuwe monitor, en dit is zeker een kandidaat.
voor de gohsting en zwart waarden kan je eventueel bij http://www.flatpanels.dk/
testprogamma's downloaden.
of digital video essentials kopen
http://www.videoessentials.com/
voor deze prijs kan je uiteraard ook niet verwachten dat hij in hoogte verstelbaar is,
en dat er iets anders dan een goedkope kabel meegelverd is.
zelfde geld voor de speakers (gebruikt iemand die ingebouwde dingen ooit??)
[Reactie gewijzigd door Proto op 22 juli 2024 13:37]
http://home.kpn.nl/h.h.leferink/720p1.JPG
http://home.kpn.nl/h.h.leferink/720p2.JPG
http://home.kpn.nl/h.h.leferink/720p3.JPG
Eerste foto is vanaf m'n pc via DVI en die andere 2 vanaf de HD ontvanger die ik er ff achter had gezet op 720P
Heb jij hier ervaring mee?
dus incl de audio ingangen?
hoop dat ie snel binnenkomt, heb m ook gekocht vanwege de xbox 360+ dat ik veel films kijk
[Reactie gewijzigd door timleferink op 22 juli 2024 13:37]
Ik heb het zelfde scherm nu ook maar wat zijn de beste settings(contr, bright, color....)?
Na 2 weken via de online winkel alsnog een nieuwe gekregen, 14 dagen later STUK! Geen beeld meer via DVI en VGA aansluiting, precies dezelfde gebreken als de DOA die ik ontving.
Baggere productkwaliteit icm service om te huilen. Benq
____________________________________________________________
Ga er maar niet van uit dat je bij een ander merk, binnen 2 weken een ander scherm hebt. 2 weken is snel.
Naast een iMac vallen de kleuren, het contrast en de kijkhoek alleen wel een beetje tegen.
Grappig om mn eigen review terug te lezen, stiekem toch best slecht
PS. Ik vind het nog steeds een goede review
[Reactie gewijzigd door boolean op 22 juli 2024 13:37]
Cheap en toch: 1080P resolutie. Anandtech was er ook wel redelijk over te spreken.
PS3: HDMI
Xbox 360: VGA
Hier meer ervaringen: 16:9 monitoren, waar zijn ze ?
[Reactie gewijzigd door nFo op 22 juli 2024 13:37]
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
:strip_exif()/u/198784/coffee_60x60.gif?f=community)
/u/139351/Glider.png?f=community)
:strip_icc():strip_exif()/u/202247/crop5dee430956484_cropped.jpeg?f=community)