Specificaties HTPC, 4 interne + 1 externe bays - Bekijk alle specificaties

Streacom FC5 Evo Fanless Zwart Review

clem 4 januari 2014, 957 views

Streacom FC5 Evo Fanless Zwart

Pluspunten

• In mijn ogen perfect design voor een HTPC
  • Goed afgewerkt
  • Duidelijke manual
  • Genoeg schroefjes, rubber voetjes

Minpunten

• Weinig info over compatible moederborden op de site van Streacom en de info die er staat is onjuist, wat heeft geleid tot aankoop van het verkeerde spul.

Volgens de site van Streacom zelf (sytem build guide -> motherboard -> FC5 Evo) is deze fraai vormgegeven HTPC kast compatible met het moederbord ASrock H87E-ITXac. Dit board heeft precies dezelfde layout (qua CMOS battery, CPU socket, en capacitators) als de ASrock Z87E-ITX (op de site van ASrock kan je de plaatjes makkelijk vergelijken).

Omdat ik perse een 1150 ITX board wou hebben met een mSATA aansluiting heb ik voor de ASrock Z87E-ITX gekozen.

Wat blijkt echter:
- De heatpipes van de FC5 EVO zijn te lang waardoor de verticale CMOS battery in de weg zit;
- Het gedeelte waarin de heatpipe van horizontaal overgaat naar verticaal (zeg maar een verdikking die licht omhoog loopt en een bochtje maakt naar het gedeelte wat tegen de wand van de behuizing geplaatst moet worden) is te lang. Dwz dat de heatpipe assembly op de CPU verder van de wand geplaatst moet worden dan met de Z87E-ITX mogelijk is.

Nader onderzoek op bijv AVSforum heeft e.e.a. bevestigd,

Dankzij Streacom dus de nodige uren verprutst. Was geen enkel probleem geweest als dit een budget product was geweest maar Streacom vraagft in deze 230 voor een kleine 6kg aluminium en/of staal. Voor dat bedrag verwacht je toch op zn minst juiste informatie op de website van Streacom zelf.

Ik heb ervoor gekozen de Streacom te retourneren (zuur voor de winkel, ik had er ook een slot loading bluray drive, streacom voeding gekocht). Ik heb helaas geen mogelijkheid om voordat ik uit NL vertrek (ik ben hier slechts kort op bezoek) een alternatieve oplossing te proberen (lees ander moederbord en proc). Omdat ik geen ervaring heb met een volledig afgebouwd en functionerend systeem in de FC5 heb ik de kast slechts op een paar punten gescored.

Andere kopers raad ik aan niet af te gaan op de informatie op de site van Streacom (althans niet op moment van schrijven van deze review), maar vooral eerst naar ervaringen van andere gebruikers op zoek te gaan. De link hierboven naar AVS forum is een goed begin.

Heb jij ook een Streacom FC5 Evo Fanless Zwart?