Specificaties Kit met 1 lens, 16,1MP sensor - Bekijk alle specificaties

Sony NEX-3NL + 16-50mm f/3.5-5.6 OSS Zwart Review

Malfoi 3 januari 2014, laatste update op 7 januari 2014, 4.458 views

Sony NEX-3NL + 16-50mm f/3.5-5.6 OSS Zwart

Pluspunten

• formaat
  • de solide 'feel'

Minpunten

• tere flitser
  • zoomgeluid tijdens filmen
  • geen aparte acculader

Uitbreidbaarheid Score: 3
Batterijduur Score: 5
Snelheid en automatiek Score: 4
Deze review is puur gebaseerd op dagelijks gebruik. Voor het geven van gedetailleerde analyses over zaken zoals bokeh, diafragma, etc. heb ik te weinig verstand en verwijs ik door naar reviews die via Google wel te vinden zijn.

De aanleiding
Eigenlijk had ik nooit een goede, losse camera nodig. Ik heb eerder wel de mogelijkheid gehad om compactcamera's te gebruiken, zoals de Panasonic Lumix van mijn ouders en de Samsung L74 Wide die ik zelf had, maar niet vaak gebruikte. Ik had mijn telefoon die was uitgerust met een 12MP camera en die volstond. Voor het betere camerawerk tijdens vakanties e.d. kon ik de Sony NEX-3 van mijn vriendin gebruiken.
Echter, nadat bekend werd dat ik voor mijn studie een half jaar naar het buitenland moest ontstond het plan ook meteen een grote reis te maken. Een beetje camera was natuurlijk wel gewenst om mooie plaatjes te schieten. Door de NEX-3 van mijn vriendin was ik heel enthousiast over systeemcamera's. Voor mijn reis was een DSLR te groot en een compactcamera had te weinig mogelijkheden/kwaliteit gezien mijn budget van rond de 350 euro.
Na het uitkomen van de NEX-3N (april 2013) was ik erg enthousiast en ik had deze dus al op het oog, na ook andere opties te hebben overwogen (o.a. Nikon 1 en Olympus PEN). Het enige wachten was op de prijs die zakte, liefst naar ergens onder mijn budget.
Verder is de camera ook gekocht met het oog op experimenteren. Zodra het budget het toelaat wil ik eens kijken naar een andere lens en wat dan de mogelijkheden zijn. Mocht ik daarna besluiten nog wat dieper in fotografie in te gaan kan ik altijd nog kijken voor een DSLR.

De aankoop en verpakking
Ruim een maand geleden was het toevallig zo ver; ik ging een weekendje weg en in een electronicashop op Schiphol kwam ik de camera tegen voor de actieprijs van 300 euro incl. tasje. De koop was snel rond.
De camera komt in een vierkante kartonnen doos van zo'n 15*15cm, zoals volgens mij alle NEX modellen. Het tasje (origineel Sony) komt in eenzelfde formaat doosje van dun plastic.
In de verpakking trof ik het volgende aan:
  • de camera
  • accu
  • laadadapter
  • lensdop
  • schouderriem
  • gebruikershandleiding en garantiepamfletjes
Opvallend genoeg zat er geen dop bij voor de 'achterkant' van de lens. Verder was de accu leeg. Ik had verwacht dat ie in ieder geval voor een kwart zou zijn opgeladen, zoals je soms wel eens ziet bij electronische apparaten. Hierdoor kon ik -helaas- dus niet meteen aan de slag om de tijd in het vliegtuig te doden. :(
Wat me verder opviel (maar wat al wel in reviews voorbij is gekomen) is de laadadapter. Deze NEX heeft geen acculader meegeleverd gekregen, maar een micro-USB lader waardoor je de accu niet uit de camera hoeft te halen om te laden. Op zich is dit prima, ware het niet dat het een probleem kan zijn als je een tweede accu hebt. Als je geen losse acculader hebt moet je je camera dus gebruiken als lader wat niet erg handig is.

De eerste indruk
De camera oogt strak, niet te veel poespas en een (in mijn optiek) mooie combinatie van mat zwart en chromen accenten. De nieuwe 16-50mm lens valt meteen op. Voorgaande modellen werden allen uitgerust met een vrij aanwezige zilverkleurige 18-55mm lens. Deze lens is een stuk kleiner, ik schat zo'n 75% van de vorige lens.
Bovenop zit uiteraard de sluiterknop met daaromheen een een zoomring en een aan/uit schuifknop. Verder zijn er twee knoppen te vinden, eentje voor de 'afspeelfunctie' en de ander om de flitser uit te klappen. Verder vind je aan de achterkan een draaiknop en twee software knoppen, een beetje zoals de vorige NEXen.
Verder valt de ingebouwde flitser op (of juist niet).
Wat ik opzich jammer vind is dat er geen fysieke modusknop aanwezig is. Hoewel dat wel lastig zou worden in combinatie met de zoomring, moet het mijns inziens wel mogelijk zijn. Compactcamera's hebben vaak namelijk wel zo'n knop.

Bouwkwaliteit
De camera voelt solide aan. Niet zwaar, maar toch zo dat je niet de indruk krijgt goedkope plastic prul in je handen te hebben. De lens en mount zijn van aluminium, wat een goede indruk maakt. Er zitten geen losse of gevoelige onderdelen aan, op de flitser na. Deze ziet eruit alsof ie vrij makkelijk af kan breken als je er aan blijft hangen of hard tegenaan komt. Verder zitten alle klepjes goed dicht. De klep aan de zijkant voor de SD kaart/aansluitingen gaat wel licht open, maar zal dit niet uit zichzelf doen.

De lens
De lens (SELP1650) heeft een bereik tussen 16 en 50 mm. In vergelijking met de 'oude' standaard lens van Sony betekent dit een groter uitgezoomd beeld en minder zoom. Maar in praktijk merkte ik hier vrijwel niets van. De camerasoftware heeft wel de optie om digitaal te zoomen, wat handig kan zijn maar wat kwalitatief gezien natuurlijk een stuk minder is.
Wat wel iets nieuws is, is de gemotoriseerde zoom. Ik ben er nog niet over uit of ik dit een goede toevoeging vind of niet. Door deze zoom is er op drie manieren te zoomen: door te draaien aan de scherpstelring, door de schuifknop op de zijkant van de lens of door de zoomring bij de sluiterknop te gebruiken. In praktijk gebruik ik het meest de scherpstelring bij het maken van foto's, en de zoomring bij het zoomen tijdens filmen. Bij dat laatste is de gemotoriseerde zoom zeker een uitkomst, gezien het zoomen dan vloeiender verloopt. Klein nadeeltje is wel dat je de zoommotor op de opname hoort. Niet heel luid, maar toch aanwezig. Overigens hoor je het niet meer als er veel omgevingsgeluid is opgenomen.
Op de lens passen 40,5mm filters, die ik overigens nog niet in mijn bezit heb en dus niet heb gebruikt.

Het scherm
Het scherm is zoals bijna alle NEX modellen een 3" exemplaar. Deze versie heeft echter geen touchfunctie en bevat ook 'maar' 460K pixels, de helft ten opzichte van de NEX-5, 6 en 7 modellen.
In tegenstelling tot andere modellen is hier het scherm niet naar beneden te klappen. Hoewel dit erg handig was bij het maken van 'overhead' foto's, is het geen enorm gemis want het scherm kan flink helder worden gezet waardoor het nog steeds redelijk leesbaar is als je de camera boven je hoofd houdt.
Een nieuwe gimmick is dat het scherm 180' omhoog te klappen is, waardoor je leuke selfies (;)) kan maken mocht je daar behoefte aan hebben. Zelf heb ik deze functie een enkele keer uitgeprobeerd. Echter zal ik hier tijdens mijn reis meer gebruik van maken omdat ik van plan ben korte realtime videoblogs te maken (dus niet moeilijk doen met statief en voor de camera gaan zitten). Mij komt klapbare scherm dus wel van pas.
Verder las ik op enkele websites dat het scherm door beperkte helderheid slecht leesbaar is in fel zonlicht. Dit heb ik zelf nog niet zo ervaren (laatste tijd is er niet overdreven felle zon geweest). Ik kan hier dus geen uitsluitsel over geven.

Software en accuduur
De software is vrijwel niet veranderd ten opzichte van de NEX-3 en zal ook vrijwel hetzelfde zijn als de andere NEX modellen. Daarom zal ik hier verder niet inhoudelijk op ingaan omdat de UI al uitgebreid besproken is in andere reviews.
Zelf vind ik de UI ideaal, en het heeft er mede voor gezorgd dat ik voor een Sony koos. De software knoppen (rechtsboven en -onder van het scherm) zijn naar eigen invulling in te stellen. De één zal er de ISO waarde onder hangen, de ander zal er de autofocus voor instellen.
Over de accuduur kan ik kort zijn, die is voldoende. Ik ben niet precies na gegaan hoeveel foto's je kan schieten maar ik schat zo rond de 300 (zonder flits) en wat filmpjes tussendoor.

Ergonomie
Qua ergonomie valt de 3N wat tegen. De 'grip' (weet niet of je dat zo noemt) waar je je rechterhand omheen klemt is wat klein waardoor de camera niet lekker super in de hand ligt. Verder is de body ook eigenlijk te klein om met twee handen te bedienen (vasthouden/zoomen). Hoewel dit een minpunt is, is het pluspunt de algehele grootte van het apparaat, welke mede mogelijk wordt gemaakt door de lens met kleiner formaat. De camera laat zich makkelijk meenemen of in een jaszak stoppen en is dus ideaal voor mij.
Na het aanzetten van de camera duurt het ongeveer twee seconden voordat je een foto kan schieten. Dit had van mij iets korter gemogen, maar goed, het is dan geen high end DSLR.

Fotokwaliteit
Ik ben zoals ik al eerder aangaf geen expert, dus ik moet technische details overslaan. Kleuren worden standaard (dus zonder verdere instelling) natuurgetrouw weergegeven. Ruis is bij lage ISO waarden nagenoeg niet aanwezig, maar de hoeveelheid ruis bij een foto vanaf ISO-3200 verbaasde me enigszins wel. Als je inzoomt op de foto is de ruis flink aanwezig. Meestal gebruik ik echter de AUTO modus en ik vind wel dat de software goede ISO waardes kiest. Het viel me ook op dat de 3N erg goede foto's maakt bij weinig licht. Op donkere foto's is, zonder al te veel ruis, veel detail te zien.
De autofocus is in mijn beleving vrij snel. Ik schat dat de tijd tot een focus rond de seconde bedraagt. Verder is het mogelijk om 2,5 foto's per seconde te schieten. Er is nog een 'burst' modus die je 4 foto's per seconde laat maken. Het is dus niet de snelste camera.

Foto 1
Foto 2
Foto 3

Filmkwaliteit
Tja, je moet natuurlijk geen bioscoopfilm opnemen met dit apparaat. Maar huis tuin en keukenfilmpjes in 1080i kwaliteit gaat goed. De kwaliteit is prima, scherpe beelden en redelijk geluid. De software beschikt over windruisreductie maar daar heb ik weinig verschil in gemerkt. Zoals ik ook al eerder aangaf is tijdens het zoomen de zoommotor wel te horen bij weinig overig omgevingsgeluid. Je kan kiezen tussen opname in AVCHD of MP4 formaat. Filmen kan zolang je ruimte hebt op je SD kaart en verbruikt ongeveer 120MB per minuut aan 1080 film.

Film 1

Na vijf weken en 680 foto's kan ik zeggen dat uiterst tevreden ben over de camera. Uiteraard is het geen high end toestel, maar het voldoet aan mijn wensen en doet wat ie moet doen. En zeker voor de prijs van 300 euro is het een goede koop geweest en is het voor mij een prima opstap om wat te experimenteren met fotografie en te kijken of me verder wil verdieping hierin.

Kritiek op deze review is welkom! Ik zal hem waar nodig verbeteren.

Edit 7-1-2014:
Stukken toegevoegd aan
-De aanleiding
-De eerste indruk
-Scherm
-Fotokwaliteit
-Filmkwaliteit

Heb jij ook een Sony NEX-3NL + 16-50mm f/3.5-5.6 OSS Zwart?

Review die aansluit bij de doelgroep van de camera. Weinig inhoudelijk over de camera en lens en kwaliteit van de foto's. Camera wordt gereviewd alsof het een koelkast of auto is.

Edit: Ik realiseer me dat bovenstaande wat lullig is. Maar bij het (zinvol) reviewen van een camera is de kwaliteit van de foto's (en in dit geval mogelijk de video) eigenlijk wel het meest essentiële. Als je dat afdoet met 'ik heb er niet zoveel verstand van, maar ik vind het mooi', dan kun je net zo goed niets schrijven.

En dat ze voldoen aan je eisen qua 'kleur en diepteweergave' is wel echt een loze kreet als je dat niet uitlegt. Welke diepteweergave? Is het een 3D-camera?

Ik maak het er na mijn edit niet beter op geloof ik.... Maar goed, een systeemcamera die een gimmick heeft om 'selfies' te maken, ach, dat zegt eigenlijk ook alles over dit ding.

Trouwens, je maakt je laatste zin niet af. Wat is voor jou de meerwaarde van deze camera boven een compact van ¤ 150.-?

[Reactie gewijzigd door Hoppa! op 6 januari 2014 16:28]

Hoppa! thanks voor je 'feedback'. Komt wel wat lullig over inderdaad. Overigens, je zegt zelf dat de review aansluit bij de doelgroep. Dan doet ie zijn werk toch? Niet iedereen wil het fijne overal van weten en vind het 'simpele' gebruiksgemak gewoon het belangrijkste. Dus je had in principe dat deel van je reactie ook wel weg kunnen laten.

Maar goed, ik zal de review morgen even aanpassen en meer ingaan op de details en ik zal mijn meningen ook wat meer onderbouwen.

[Reactie gewijzigd door Malfoi op 6 januari 2014 17:07]

Ja sorry, ik bedoelde het minder lullig. Maar als je iets reviewt dan moet je het belangrijkste aspect wel uitgebreid behandelen, anders bevestig je alleen het beeld dat dit soort camera's alleen maar worden gekocht door mensen die denken dat ze met een systeemcamera interessanter overkomen, zonder dat ze begrijpen wat ze eigenlijk hebben gekocht en waar de meerwaarde in zit.

Of je moet zelf tot die doelgroep behoren en dan is de review prima inderdaad, maar volgens mij is dat niet zo.
Op dit moment behoor ik nog wel tot de onwetende groep, maar ik ben wel van plan me meer te verdiepen in fotografie en deze camera leek me dus een goede opstap. :)

Maar zoals ik zei zal ik de review wat uitdiepen morgen!

[Reactie gewijzigd door Malfoi op 6 januari 2014 22:21]

Review iets aangevuld. :)
Dit lijkt me een mooie kleinere camera die niet meteen tot zeulpartijen met enorme lezen leidt. Maar ik vraag me af of het mogelijk is om met dit ding nu veel betere foto's te maken als met een Sony RX10 of HX 300.
Tja, dat kan ik moeilijk zeggen. Ik heb niet echt goed vergelijkingsmateriaal. Ja, een Samsung L74 en foto's met een Sony smartphone.Dus wellicht dat iemand anders hier wat zinnigs over kan zeggen. Iemand die verstand heeft van de sensors, gezien die wel verschillend zijn.
Maar ik kan me zo voorstellen dat de kwaliteit van de foto's beter is (combinatie van sensortype, cropfactor en lens?), maar ik betwijfel of de hogere kwaliteit opweegt tegen de toename van de totale grootte.
Voor mij was juist de formaat/kwaliteit verhouding een belangrijk koopmotief.
In elk geval bedankt voor je antwoord Malfoi. Juist vanwege het formaat loop ik zelf rond met een Sony WX300 maar ik denk dat er heel wat betere foto's te maken zijn met alle drie de bovengenoemde apparaten en kijk toch stiekum alvast vooruit. Bij dat vooruitkijken gebruik ik onder andere gebruikerservaringen en recensies zoals de jouwe. Waarvoor in elk geval dank.
Een prima review, ik heb inmiddels ook een NEX3N aangeschaft , momenteel zit ik nog in de experimentele fase, maar ik ben er tevreden over.
Dankje! Ben benieuwd wat je uiteindelijk van de camera vindt. Laat het even weten!
Bedankt voor je review. Ik heb er zojuist een aangeschaft bij de MM voor ¤199.
Wat? Hoe heb je dat voor elkaar gekregen?
laatste demo model, zat een heel klein krasje op het beeldscherm. Voor de liefhebber is er nog een witte beschikbaar in Assen (ook 199 Euro).
Ah vandaar, prima deal zo!
Welk geheugen gebruik je en hoe bevalt die qua snelheid?
Ik gebruik op het moment een 8GB class 10 kaartje van SanDisk. Is voor mij genoeg qua capaciteit en snelheid. Hij maakt 10 snelle continu opnamen (3/s) en vanaf de 11e begint ie te stotteren; 2 - 1 - 2 - 1 - etc (aantal snelle continue opnames). De 'pauze' is hier schat ik een halve seconde.

[Reactie gewijzigd door Malfoi op 12 mei 2014 19:29]