Asus R700 Series TY237H Review

JJ93 3 januari 2014, 3.439 views

Asus R700 Series TY237H

Pluspunten

• Goede prijs/kwaliteit verhouding
  • Touchpad & gestures werken prima
  • Kleine stroomadapter
  • Stil tijdens lichte taken

Minpunten

• Bloatware: McAfee, Office trial, games, aantal Asus programma's
  • Alle USB-poorten aan de linkerkant
  • Toetsenbord layout niet optimaal

Intro
De laptop van mijn opa is al lange tijd erg traag en ik heb hem al een flink aantal keren geadviseerd om een nieuwe laptop te kopen. De laptop hardware is gewoon te oud en te traag na 8 jaar.

De oude laptop had een 15.4" 1280x800 scherm, een Intel Celeron processor, 1GB RAM en als OS Windows XP. Na meer dan 10 jaar support worden de (potentiŽle) beveiligingslekken vanaf 8 april 2014 niet meer verholpen.

In dat opzicht is het dus ook echt tijd om over te stappen naar een nieuw OS. Het scherm mocht ook wel iets groter, verder was het ook belangrijk dat de laptop een heel stuk sneller was. De prijs moest niet al te gek zijn. Met zijn eisen ben ik gaan zoeken voor laptops tot 600§.

Ik heb deze review geschreven tijdens het wachten tot de updates, programma's, etc. geÔnstalleerd waren.

Eisen
Ik ben uiteindelijk op de Asus R704A-TY237H uitgekomen met het volgende filter:
- Minimaal 17" scherm
- Minimaal 5400 RPM 500GB HDD
- Minimaal 4GB RAM
- 3e generatie Intel processor

De integrated graphics van Ivy Bridge processoren trekken de grafische taken van mijn opa prima. Een dedicated GPU was dus niet nodig en wou ik het liefst zelfs helemaal vermijden. Zonde om hier voor te betalen als het helemaal niet nodig is.

De resolutie was ook niet erg belangrijk aangezien de schaling toch omhoog gaat. Tegenwoordig is de minimale resolutie van 17" laptops 1600x900 in deze prijsklasse en dat voldoet prima.
Verder heeft elke Ivy Bridge laptop ook wel een multi touch touchpad, wlan, ethernet poort, usb 3.0, hdmi, vga, etc. dus dat zit allemaal wel goed.

Ik heb goede ervaringen gehad met een Asus N56VZ laptop, dus Asus heeft de voorkeur indien deze tot de resultaten behoort. De Asus R704A-TY237h stond in deze resultaten en had prima specificaties voor de prijs van 498§. Ik had dan ook vrij snel het idee dat het deze laptop ging worden.

Specificaties:
Besturingssysteem: Windows 8
Processor: Intel Core i3 3110M @ 2.4Ghz
Geheugen: 6GB 1600 Mhz RAM
Opslag: 500GB 5400RPM
Scherm: 17.3" 1600x900 LED
Afmetingen: 282mm x 420mm x 36,6mm (lengte x breedte x hoogte)
Gewicht: 3kg
Accucapaciteit: 47 Wh

Setup
Out of the box moet er voor Windows 8 eerst een Microsoft account gekoppeld worden. Deze heb ik vervolgens meteen omgezet naar een lokaal account zonder wachtwoord.

Er zitten een redelijk aantal Asus programma's op, maar een groot deel heeft wel nut. Toch zijn er ook een aantal onnodige programma's vooraf geÔnstalleerd zoals McAfee en een Office trial. Een aantal Asus programma's waar ik geen behoefte aan heb: ASUS Splendid Video Enhancement Technology, ASUSDVD, ASUS WebStorage Sync Agent, etc. Er zijn veel betere alternatieven en veel mensen - waaronder mijn opa - hebben deze programma's helemaal niet nodig. Verder zijn er ook een aantal games van WildTangent geÔnstalleerd: Azteca, Bejeweld 3, Cut the Rope en nog drie andere. Dus die kunnen er ook meteen weer af.

Ik ben begonnen om wat bloatware te verwijderen en vervolgens gestart met het binnentrekken van 82 updates. Het kost ongeveer 75 minuten om deze allemaal te laten installeren en configureren. Nadat deze updates waren geÔnstalleerd was het ook mogelijk om te upgraden naar Windows 8.1.

Tijdens het downloaden van Windows 8.1 ben ik begonnen met het installeren van een aantal programma's zoals een PDF reader, Java en Office 2007. De laptop blijft mooi stil tijdens het uitvoeren van deze taken.

Start menu
Windows 8.1 brengt de start knop terug, maar niet met dezelfde functionaliteit als in de vorige Windows versies. Ik vind het zelf prima werken en ben sinds dag ťťn gebruiker van Windows 8. Mijn opa werkt maar met een paar programma's, en deze staan allemaal op het bureaublad. De start knop wordt dus niet zo veel gebruikt.

Indien hij een programma nodig heeft die niet op het bureaublad kan hij deze simpel vinden d.m.v. search in de charm bar. Ik denk dat het wel even wennen wordt voor hem met de gestures maar dat moet wel goed gaan.

Gebruik
Nadat Windows 8.1 en een aantal programma's er op stonden heb ik de laptop een tijdje gebruikt. De snelheid van de laptop is prima, maar ik heb in mijn desktop/laptop een SSD en dat verschil merk je natuurlijk wel.

Het touchpad werkt prettig en de gestures werken ook goed. Het toetsenbord is even wennen maar werkt ook prima. Toch had de layout beter gekund. Op een 17" laptop heb je flink veel ruimte maar de spacing tussen de toetsen is niet al te groot.

De laptop ziet er verder prima uit, maar alles is wel van plastic. Je krijgt geen premium gevoel bij deze laptop, maar was ook niet te verwachten voor 500§. De hardware voldoet prima en dat is waar het uiteindelijk om gaat.

De Asus R704a-TY237H is een prima laptop voor normale gebruikers. Taken als Office, browsen en mailen gaat prima. Met de Intel 4000 graphics kan je prima wat spelletjes spelen, maar is niet geschikt voor zwaardere games. Maar games uit de Windows Store of bijvoorbeeld Facebook spelletjes trekt hij met gemak.

Mijn opa werkt met een muis en is rechtshandig. Alle drie de USB-poorten zitten aan de linkerkant dus dat is niet erg handig met een bedrade muis.

De accuduur is prima voor een laptop van dit kaliber, met normaal gebruik kan je zo'n 4 uur halen volgens mij. Ik denk dat de meeste mensen een 17" laptop als desktop vervanger kopen en wel stroom bij de hand hebben. Indien je dit niet hebt kan je in ieder geval een aantal uurtjes werken.

De stroomadapter is erg klein, scheelt een factor 4 met de stroomadapter van mijn vorige Asus laptop. Dat is deels te verklaren omdat de CPU vrij zuinig is en er geen dedicated GPU in zit. Maar gelukkig zit er dus ook vooruitgang in de efficiŽntie van de adapters.

De resolutie van 1600x900 is ook prima. Ik denk dat de meeste mensen dit prettig vinden werken op een 17" scherm. Full HD is toch snel wat aan de kleine kant met 100% schaling. De schaling in Windows 8.1 is een stuk beter dan Windows 8 dus op zich is een hogere resolutie mooi. Maar in deze prijsklasse hoef je dat de komende tijd niet te verwachten.

Als je een 17" laptop zoekt voor rond de 500§ kan ik deze laptop zeker aanraden.

Heb jij ook een Asus R700 Series TY237H?

Thx voor de review, hier precies zelfde verhaal ook voor opa!
Wat kun je vertellen over het scherm? Kijkhoek en helderheid?
In ieder geval beter dan zijn oude laptop. Toen ik hem gebruikte was de helderheid in ieder geval niet op de max en ik kon er prima mee werken. Geen idee hoe het zit met de kijkhoeken. Volgens mij zit dat ook wel goed. Er zijn vast laptops waar de kijkhoek en helderheid beter zijn maar voor zijn prijscategorie voldoet het prima heb ik het idee.

@Rooswijk
Mooi! :Y) Prima laptop.
Bedankt voor de review. Heb ook een vraagje: Is er ruimte voor een tweede harde schijf? Ik ben op zoek naar een laptop die ruimte heeft voor 2 harde schijven ivm ssd.
Een ssd kun je eventueel op de plaats van de CD lade bouwen. Dan haal je de lade eruit en stop je een ssd caddy met een ssd er weer in. Dit heeft dan natuurlijk wel als nadeel dat je geen CD meer kunt afspelen. (Gebruik je die tegenwoordig nog??)
Ja dat weet ik. Zo heb ik in m'n eigen Asus laptop ook een caddy geplaatst waardoor ik drie harde schijven er in heb zitten, waarvan 1 SSD.

Toen ik deze vraag (lang geleden) stelde was ik voor een laptop voor m'n zusje aan het kijken. Die heeft er verder geen verstand van namelijk. Uiteindelijk heeft ze deze laptop op aanraden van mij inderdaad gekocht. En ze vind hem snel genoeg dus een caddy is niet nodig. Heb haar nog duidelijk proberen te maken dat ze niet weet was ze mist zonder SSD. Ik zou nooit meer terug willen.
Oh, destijds niet gereageerd :+ Het is mooi dat ze hem nu snel genoeg vindt zonder SSD. Wanneer ze over een jaar begint te klagen over de snelheid, kan je het makkelijk verhelpen met een SSD :Y)
Groeten vanuit Sydney, hier is het 11u 's ochtends en niet diep in de nacht ;)