Bekijk alle uitvoeringen

WD Blue SATA 3 Gb/s, 500GB Review

Bartjebart 4 februari 2009, laatste update op 17 november 2015, 3.699 views

WD Blue SATA 3 Gb/s, 500GB

Pluspunten

• (tot nu toe) stabiel en betrouwbaar
  • stil

Minpunten

• wordt een beetje warm

Deze HD heb ik een klein poosje terug gekocht als harde schijf voor in m'n HTPC. Zoals je wellicht weet heeft WD de Blue, Black en Green series voor z'n desktop harde schijven. De Black serie is gericht op top-performance, de Green serie voornamelijk op energie-besparing en stilte, terwijl de Blue serie daar een beetje tussenin zit en zich richt op betrouwbaarheid. Deze schijf is er een uit de Blue serie. Ik heb niet bewust voor de harde schijf gekozen, maar er werd een snel leverbare schijf gesuggereerd door m'n pc-bouwer en daar ben ik maar mee akkoord gegaan, omdat ik niet zo heel veel waarde hecht aan welk type HD ik nou precies in m'n pc heb zitten. De schijf heb ik opgeldeeld in een C partitie van 35GB voor het OS en een D partitie met alle overige capaciteit.

Prestaties
De prestaties zijn in lijn met wat je mag verwachten. Beter dan m'n anderhalf jaar oude 320GB WD RE, maar minder dan m'n 150GB WD Velociraptor. Niets schokkends dus; niet in negatieve zin en ook niet bijzonder in positieve zin.
Drie HD's met elkaar vergeleken; een anderhalf jaar oude 320GB WD RE en een nieuwe 500GB WD Caviar Blue (die uit deze review dus) en een 150GB WD Velociraptor.
Verder valt nog te melden dat de access time volgens HD Tune 12,8 seconde is (tervergelijk de WD RE scoort 13,7 seconde en de Velociraptor 7,1).

Featureset
Deze harde schijf heeft qua featureset wat je verwachten mag: sata-power aansluiting en een sata-data aansluiting, een 3,5" formaat, 7200rpm, 16MB cache en NCQ.

Stabiliteit & betrouwbaarheid & Compatibiliteit
Met al deze zaken heb ik tot nu toe nog 0 problemen gehad.

Ondersteuning door fabrikant
Niet mee te maken gehad, dus geen mening

Geluidsproductie
De schijf is behoorlijk stil. De schijf zit in een HTPC, dus enige stilte is ook wel gewenst. Om de schijf nog stiller te maken dan ie al is heb ik (als echte tweaker) zelf een HD demper gebouwd, waardoor zelfs de lees- en schrijfacties van de schijf nauwlijks meer te horen zijn.

Warmteproductie
De schijf wordt zo'n 37 graden tijdens HD Tune, wat ik toch wel wat aan de warme kant vind. Zeker als je bedenkt dat de schijf op de bodem van de kast zit gemonteerd met een 80mm fan er voor die er frisse intake-lucht overheen blaast. Mijn Velociraptor wordt bijvoorbeeld maar z'n 27 graden, een behoorlijk verschil.

de prijs is denk ik in lijn met wat je mag verwachten; ca. de helft van een 1TB schijf.

Heb jij ook een WD Blue SATA 3 Gb/s, 500GB?

Meer advertenties

Beknopte, maar duidelijke review. Moet zeggen dat ik je mening deel, heb er een aantal in RAID gedraaid en heb er nu nog 1 single draaien, en ze voelen ook lekker snel aan als je ermee werkt, en nooit problemen gehad. :)
Mooie review.
Nou las ik nog iets anders interessants over een HDdemper die je zelf gemaakt hebt. Kun je mij vertellen hoe je die gemaakt heb?
4 hoekijzertjes gehaald bij de bouwmarkt en die aan de schroefgaten van de HD bevestigd. Deze ijzertjesVervolgens vier rubber staafjes gemaakt (zo lang en dun mogelijk) en die aan de hoekijzertjes gemaakt en vervolgens met schroefjes doorde bodem van de kast vastgezet aan de kast zelf. Werkt perfect :)

Ultralelijk geschetst ziet dat er zo uit.
Als je die ijzertjes nou van aluminium had genomen hadden ze nog voor koellichaam gespeeld ook.. ;)
Voor die rubber staafjes kun je waarschijnlijk ook die dempers van een koelventilator gebruiken denk ik..... :)