Cooler Master CM Stacker CM Stacker ATX / BTX Review

_ferry_ 28 juni 2005, 3.552 views

Cooler Master CM Stacker CM Stacker ATX / BTX

Pluspunten

• Ruimte, zeen van ruimte
  • Modbaarheid
  • Inbouwmogelijkheden
  • Afwerking

Minpunten

• Ietwat zwaar, zo'n 15kg
  • Klemmende montage
  • Afstand tussen mobo en PCI-kaarten verkeerd (is inmiddels verholpen)

De stacker is gewoon dé kast voor de tweaker. Het uiterlijk moet je van houden, ik kan begrijpen dat mensen liever een wat creatiever frontje hebben. Maar dat komt de modbaarheid weer ten goed. Want nu heb je de kans er zelf wat mooiers van te maken. Het is een kast gemaakt voor grote systemenD de kast zelf is dus ook fors, zo'n 58x55x22cm (dxhxb). De bijgeleverde voetjes kunnen ook vervangen worden door de wieltjes die erbij zitten. Dus als hij zwaar wordt kun je hem makkelijk verplaatsen. Je merkt gewoon direct dat Coolermaster een kast heeft willen bouwen voor de echte tweaker. Wat mij betreft zijn ze in die missie zeker geslaagd. Mijn onderbouwing bij de bovenstaande punten:

Bouwkwaliteit

De bouwkwaliteit is goed, er zit een baydeel in met daarin de powerschakelaar en USB-aansluitingen. Die had van mij wat mooier gemogen. Die heb ik dus ook gemod. Zijpanelen zijn dun, maar zorgen dus wel voor een laag gewicht, aan de binnenzijde hebben ze wel wat scherpe hoekjes waarmee ze in het frame klikken. Verder zijn alle gaten eigenlijk wel afgedekt met gaas of grills. Dus geen kleine kindertjes die bang hoeven te zijn voor opengesneden vingers door randjes, klemmende gaten of ventilators

Inbouwmogelijkheden

Qua inbouwmogelijkheden is de stacker gewoon de koning der kasten _o_ . Er is standaard een 4-in-3 device meegeleverd zodat je in drie bays vier harde schijven kwijt kan. Totaal kun je er hiervan drie plaatsen, dat betekend maximaal twaalf HDD's. De harde schijven worden ook nog eens door de rubberen ophanging gedempt. En dan heb je nog twee bays vrij voor CD-ROMs of de floppy drive. Boven en onder het moederbord is er plek voor twee voedingen. Daarvoor zijn montage plaatjes meegeleverd. Indien je slechts één voeding gebruikt kun je zo'n plaatje vervangen door een versie waar 2x 80cm fans in passen. Alle drives kun je makkelijk monteren door een railssysteem. De sloten hebben gewoon schroefjes, voor een goede houvast. Een bekend probleem is dat het moederbord te ver van de PCI sloten af staat, waardoor je videokaart bijvoorbeeld niet geheel in het slot valt. Dit is op te lossen met ringetjes achter de afstandsbusjes. Iets wat hopelijk verbeterd wordt bij een volgende revisie. Dit is reeds gedaan met de aluminium bovenkant welke wel eens wilde vervormen bij de montage. Wat ook het vermelden waard is, is dat de kast ook BTX en omgedraaide ATX mobo's ondersteunt. De zijpanelen kunnen dan zelfs meegedraaid worden, zodat je raampje aan de juiste kant zit.

Koelingsmogelijkheden.

Qua fan's kun je het volgende kwijt:

- 1 cross flow fan naast het moederbord (los)
- 8cm fan in de bovenkant (meegeleverd)
- 8cm fan in het zijpaneel ( los)
- 12cm fan in de achterzijde (meegeleverd)

En dan komen daarbij nog de extra mogelijkheden op de plaats van de voedingen en op de 4-in-3 devices (één meegeleverd, met fan). Ik neem aan dat dat voor de meeste voldoende is. Waterkoeling is een iets ander verhaal. Een radiator valt met wat meten en passen wel te monteren, een enkele valt direct achterop te schroeven. Een dubbele radiator betekent echter wat zaagwerk in de bovenkant. Daarvoor is tussen de drivecage en de voeding precies genoeg plaats. Een andere optie is het plaatsen op de bodem.

Vormgeving

De vormgeving is vrij kaal. De een zal dat juist mooi vinden (waaronder ik) terwijl de ander misschien liever een kast heeft met wat leuke lampjes en dergelijke. De voorkant is over de gehele hoogte hetzelfde, dus geen aparte luchtgaten of iets dergelijks. De bezels zijn immers al van gaas voorzien. Uiteraard geeft het strakke uiterlijk net als bij Lian-li veel mogelijkheden voor het modden. Daar heeft deze kast dus zeker potentie in.

Instalatiegemak

Het installatiegemak is voldoende. De bays vallen makkelijk te plaatsen, echter zijn er delen die wat kracht nodig hebben om op hun plek te komen. Daarnaast kun je de kast ombouwen naar BTX of ATX, wat je moederbord ondersteboven plaatst. Dat gaat op zich makkelijk, maar je dient wel goed er op te letten wat voor soort schroefjes waar horen, want er zijn een hoop verschillende. Net als bij de Ikea kom je er dan opeens achter dat de zwarte schroefjes ergens anders moesten komen dan de zilverkleurigen ;) .

Modbaarheid

De modbaarheid is zeer goed zoals ik reeds eerder vermeld heb. Er zit nog geen raam in, wel een rooster, de voorkant is 'kaal' en er is genoeg plek om lampjes en kabels te verwerken. Het is dus absoluut geen premod kast. Met wat goede ideeën kun je er echt iets unieks van maken.

De prijs is voldoende. Lager is natuurlijk altijd leuk, maar als je kijkt naar soortgelijke kasten kom je al snel bij Lian-li uit en die zijn net zo duur of veel duurder. Als je de ruimte niet nodig hebt kun je voor een stuk lagere prijs een gewone kast kopen.

Heb jij ook een Cooler Master CM Stacker CM Stacker ATX / BTX?

Inderdaad d kast voor tweakmensen. Prachtig ding, groot, zwaar (niemand kan 'm jatten iig).. Heb zelf de zilveren, het ding is zo mooi dat ik er ren naar kan staren 8-).. Ik zag ferry's frontbay-mod, moet zeggen dat die wel rg kwijl is.. Binnenkort ook maar iets aan doen..
zonde he van die afstand busjes, je kan er wel een m4 moertje als ringetje gebruiken.

ehh alles is te stelen, maar zwaar kan de kast wel worden.
Over hoeveel milimeter praten we als we over de afstand praten, mbt de te overbruggen afstand van het moederbord en de pci sloten.

Ik heb nl. net een stacker besteld.