Specificaties 11,6" (1366x768), 320GB (hdd) - Bekijk alle specificaties

Acer Chromebook C710 B847Cii Review

mistertie 2 januari 2014, 1.813 views

Acer Chromebook C710 B847Cii

Pluspunten

• Eenvoudig en snel
  • Formaat
  • Gebruiksvriendelijk
  • Volstaat perfect voor dagelijkse bezigheden

Minpunten

• Accuduur!
  • Scherm is niet top
  • (Gewicht)
  • Prestaties bij 1080p filmpjes

Dit is mijn eerste review, dus aanvulllingen en tips zijn altijd welkom.

Na een aantal maanden een Nexus 7 in m’n bezit te hebben, liet ik hem vallen en was het scherm gebroken. Resultaat: touchscreen werkte niet meer. Aangezien ik geen zin/geld had om de Nexus te (laten) repareren, werd het tijd voor een opvolger. Ik gebruikte de Nexus 7 voornamelijk voor sociale media, Youtube, emails, etc. Ik had een beetje genoeg van tablets en een kennis had juist een Acer C7 Chromebook gekocht. Ik vond het een cool ding en de prijs was al helemaal goed. Na wat opzoekwerk leek het een geschikte opvolger en een paar maanden sparen later, bracht een familielid de Chromebook mee uit Amerika.

Bouwkwaliteit

De Acer C7 is laag geprijsd en dat merk je ook aan de bouwkwaliteit. Het geheel voelt niet echt solide aan en kraakjes zijn niet weg te denken. Het touchpad moet je net iets te diep indrukken om te klikken, en dat voelt niet goed aan. Als je deze notebook geopend aan ÚÚn hoek vasthoudt, buigt de behuizing een beetje mee. De C7 voelt dus goedkoop aan, wat ik persoonlijk niet erg vind. En ik had het natuurlijk ook niet verwacht aangezien de prijs.

Gewicht

De C7 is niet bepaald een anorexiapat´ent met z’n 1,38 kg. Het gewicht is niet echt verdeeld. Het stoort mij niet want een notebook moet je niet vasthouden zoals bij een tablet het geval is. Ik neem hem ook bijna nooit mee ergens naartoe dus het gewicht is geen minpunt voor mij persoonlijk. Als je hem iedere dag wilt meepakken, kan het misschien lastig worden.

Toetsenbord

Het toetsenbord bestaat uit afzonderlijke toetsen en ze voelen redelijk stevig aan. Het is geen toetsenbord om boeken mee te schrijven, maar voor dagelijks gebruik volstaan ze zeker en voelen ze goed aan. Ik ben AZERTY-toetsenborden gewend, maar omdat de Acer C7 uit Amerika komt, betreft het een QWERTY-model. Ik heb dit aangepast zodat het toetsenbord zich als AZERTY gedraagt.

Batterij

Meteen het slechtste onderdeel van deze Chromebook. De batterijduur is ronduit dramatisch. Je notebook hangt meer aan de lader dan dat je hem zonder lader gebruikt. De batterijduur zou rond de 4u liggen en in de praktijk klopt dit ook, al moet je de helderheid dan niet heel hoog zetten. En dat vind ik jammer, want ik gebruik graag de volledige helderheid, maar hierover meer in het onderdeel ‘Scherm’. Wat wel positief is, is dat de Acer C7 redelijk snel oplaadt. De bijgevoegde lader is prettig lang. Het ‘blok’ wat je bij andere laptopladers soms in het midden van de kabel ziet zit bij deze lader aan het stopcontact.

Scherm

Ook hier mag je niet teveel van verwachten. Ik heb wel niet veel ervaring met verschillende schermen. Ik vind dat het scherm volstaat. Het is niet heel helder en de kleuren zijn redelijk waarheidsgetrouw. Ik zet het scherm niet altijd op de helderste stand om batterij te besparen.

Snelheid/Gebruik

Om te beginnen is het zeer prettig dat de Acer C7 Chromebook heel snel opstart. Hij start op zodra je de notebook opent. Sommigen vinden dit maar niets, maar ik vind het heel handig. Wanneer je de C7 de eerste keer opstart, moet je even door de set-up. Dit gaat vrij snel en na enkele minuten kan je aan de slag. De bediening is eenvoudig. Onderaan heb je de appiconen. Deze balk kan je naar hartelust aanpassen en icoontjes toevoegen of verwijderen. Je kan ervoor kiezen om de webapps (te downloaden in de Chrome Webstore) als tablad te openen, of als een fullscreen ‘app’. Er zijn IMO niet zoveel nuttige apps te krijgen in de Webstore. De meeste die ik heb staan zijn de Google Apps. Ook heb ik nog Tweetdeck en Spotify. De apps die je niet veel nodig hebt, staan opgeborgen in het kiesmenu. Je kan erook zoeken naar apps.

De Chromebook is eenvoudig en relatief snel. Voor de dagelijkse taken is hij snel genoeg, al lagt hij soms bij het scrollen door Facebook. Misschien ligt dit aan Adblock. Je kan er natuurlijk geen ‘lightning performance’ van verwachten. Wanneer je een 1080p filmpje laat spelen en ondertussen een paar andere tabbladen bekijkt, kan er lag optreden. Het stoort niet echt en het blijft nooit lang duren. Uit standby ontwaken is binnen een seconde gebeurt, waardoor het interessant is om de Chromebook er even bij te pakken en iets op te zoeken, of je Facebook/Twitter/… te checken. Het toestel is niet bedoeld voor zware taken. Het voldoet volledig aan mijn ‘verwachtingen’. Ik wilde gewoon een notebook om het internet ‘af te schuimen’ en aangezien ik met Google Drive werk, af en toe een documentje te typen. Ik gebruik deze Acer nu ongeveer 5 maanden en ik ben er nog steeds tevreden over. Het is zover gekomen dat mijn desktop met Elementary OS Luna nu stof staat te happen en dienstdoet als mediacenter. Er zijn ondertussen ook enkele updates doorgekomen. Je merkt hier bijna niets van, er komt plots een melding: Herstart de computer om de update te voltooien.

Wifi-verbinding

Voor een notebook waarbij je eigenlijk voortdurend toegang tot het internet moet hebben, ben ik wel streng op de wifiverbinding. Deze is IMO zeer goed en is snel en makkelijk. Het bereik is goed en je hebt bijna nooit problemen met de verbinding.

Problemen

Ik heb met deze C7 nog niet veel problemen gehad. De enige dingen wat ik kan opnoemen, is een spontane reboot wanneer ik een Youtubefilmpje niet op pauze had gezet, en gewoon de laptop toe had gedaan. Toen ik hem weer opendeed was er een reboot. Ook gebeurt het soms dat het geluid door de speakers komt, ook al is er een hoofdtelefoon aangesloten. Even de notebook toedoen en weer opendoen verhelpt het probleem. Dit is wel vervelend.

Geluid

Ook hier hebben ze bespaard. De speakers geven een blikkerig geluid en zijn zeer stil. Ik gebruik daarom de Chromebook zowat altijd met een hoofdtelefoon.

Wanneer je je pc/laptop zowat altijd gebruikt om te browsen en je op zoek bent naar een handige notebook die niet te groot, snel en eenvoudig is, ben je bij de Acer C7 aan het juiste adres. Een zeer groot minpunt is de batterij en voor sommige mensen het gewicht. Ik ben er tevreden mee. Als jullie vragen hebben, shoot!

Heb jij ook een Acer Chromebook C710 B847Cii?

Ik lees in je review dat je het toetsenbord hebt aangepast zodat die zich als AZERTY gedraagd.
Ik ben namelijk ook (Belgisch) azerty gewoon en denk er aan om een chromebook (samsung 2) aan te kopen maar het qwerty toetsenbord houdt me nog tegen. Instellingen aanpassen naar azerty en toetsenbordstickers gebruiken is misschien een oplossing.
Kan je zo maar de instellingen aanpassen in een chromebook naar azerty en toch de nederlandse taal behouden of heb je dit met speciale ingreep bekomen ?
Je hoeft niets speciaals te doen om het toetsenbord in te stellen op AZERTY. Gewoon bij instellingen of wanneer je de Chromebook voor de eerste keer opstart kan je meteen kiezen voor AZERTY. Succes met je aankoop!