Specificaties Laser printer (Kleur) met WiFi en Ethernet - Bekijk alle specificaties

Canon i-Sensys LBP7110Cw Review

mmniet 2 januari 2014, laatste update op 2 januari 2014, 1.376 views

Canon i-Sensys LBP7110Cw

Pluspunten

• goedkoop
  • USB, WIFI en LAN
  • installatiewizard fool-proof

Minpunten

• relatief kleine la voor papier
  • standaard meegeleverde software installeert niet

Afdruksnelheid Score: 4
Afdrukkwaliteit Score: 4
Drivers en stabiliteit Score: 3
Heb eigenlijk sinds jaar en dag een inkjetprinter gehad. Puur omdat deze altijd zeer goedkoop waren en de combinatie met de scanner maakte dat ik altijd koos voor een all-in-one inkjet printer. In het algemeen was ik daar tevreden over, maar het nadeel van deze printer is dat het printen wel eens verloopt. Dan zie je om de zoveel printregels de letters net een halve milimeter verschuiven. Misschien komt het doordat ik een goedkopere printer uitkies (wel van de bekendere merken als HP, epson en Canon), maar wel storend. Afgelopen weekend besloten om een laserprinter te kopen (scannen kan voorlopig op de oude allinone en zal later vervangen worden door een los exemplaar).

Na veel op internet vergeleken te hebben toch maar eens naar de lokale inkstation gegaan. Die hebben wel eens van die gekke aanbiedingen en zo ook dit maal. Deze printer stond er voor 99 euro. Zeer scherpe aanbieding voor deze printer (aanbieding loopt nog tot en met januari) en was een no-brainer geworden. Direct gekocht.

De doos
Wat gelijk opviel was dat de doos erg zwaar was. Met ruim 20 kilo was de 100 meter naar de auto toch vervelend. Eenmaal thuis gekomen de doos uitgepakt. Wat opviel was dat er een duidelijk handleiding op de doos gedrukt was hoe de printer er het beste uit getild kon worden. Canon had er netjes over nagedacht en de printer kon heel makkelijk met twee handvaten uit de buitendoos getild worden.

Vervolgens was alle verpakkingsmateriaal eenvoudig te verwijderen.

Wat zit er bij?
Altijd handig om te weten: Moet je nog iets kopen qua bekabeling? Vroeger was dit vaak het geval. Kocht je een usb-printer, moest je nog een usb-kabel kopen. Erg vervelend, maar bij Canon wordt er netjes eentje mee geleverd. Daarnaast natuurlijk standaard toners (volgens de verkoper voor 70% gevuld), driver CD's, power cord en wat quick guides om te installeren.

Installatiegemak
Ik heb enkel de netwerkinstallatie (niet draadloos) uitgevoerd, dus kan niet over de andere verbindingsmethodes oordelen. Printer aangesloten op netwerk (helaas geen netwerkkabel mee geleverd) en in router gekeken of de printer een IP-adres had gekregen. Dit was het geval, dus geprobeerd de printer direct via apparaten en printer toe te voegen. Helaas, ik kon de printer vinden, maar windows had geen standaard geschikte driver. Dat viel tegen. De CD in de lade gestopt. Bleek ik de verkeerde taal cd erin gestopt te hebben. Netjes een melding, maar installeren ging ook niet. Vervolgens de juiste taal-cd erin gestopt, maar deze begon te klagen over bits versie van het OS. Wel raar want op de cd staat x64 en dat is ook wat mijn besturingssysteem is.
Naar de site van Canon gegaan, laatste versie gedownload en deze installeerde direct zonder problemen. Tijdens installatie zoekt de software naar de printer en die kan je toevoegen (eventueel meerdere). Installatie ging verder vlekkeloos en na de wizard was de printer aanstuurbaar vanaf mijn machine.

Printkwaliteit
De printjes waren in vergelijking met mijn inktjet een stuk donkerder, dit is echter via de printersoftware in te stellen, dus snel gecorrigeerd. Teksten en plaatjes zijn verder goed helder en leesbaar. Het is een printer met een gangbare DPI, super hoge leesbaarheid van kleine letters moet je dan ook niet verwachten. Niet geprobeerd verder, maar de standaard printjes gingen goed.

Features
De printer heeft een la waar niet heel veel in kan, ik verwacht iets van 50 a 100 papiertjes. Voldoende voor thuis. Misschien dat er een grotere la voor te krijgen is, maar daar heb ik niet naar gekeken omdat ik het niet nodig heb.

De printer kan aangesloten worden via WIFI, LAN en USB. Genoeg opties.

De printer heeft verder geen mogelijkheid tot dubbelzijdig printen of nieten, niet rampzalig en ook niet te verwachten voor deze prijs.

Geluidsproductie
De printer maakt in vergelijking met een inktjet weinig geluid. Soms vraag je je wel af wat de printer precies doet, maar is verder wel stil genoeg. Er zitten geen ventilatoren in, dus die zal je niet horen.

Snelheid
Aantal printjes per minuut is voor dit segment niet interessant, wat wel handig is, is de opwarmtijd van een printer. Hoe laat duurt het voordat er geprint gaat worden? Dit gaat eigenlijk vrij snel. Opdracht is snel verstuurd naar de printer, printer begint ook snel met printen dus eerste pagina is binnen 30 seconden eruit.

Heb jij ook een Canon i-Sensys LBP7110Cw?