Specificaties 1TB 3.5" HDD (SATA-300) - Bekijk alle specificaties

Samsung Spinpoint F1 HD103UJ, 1TB Review

jacovisscher 20 november 2008, laatste update op 20 november 2008, 795 views

Samsung Spinpoint F1 HD103UJ, 1TB

Pluspunten

• Opslagcapaciteit
  • Snelheid
  • Prijs/GB

Minpunten

• Warmteontwikkeling
  • Hoorbaarheid

Ik was al een tijdje aan het kijken naar externe opslag, en in combinatie met een externe behuizing heb ik deze schijf aangeschaft.
Vooral de gorte opslaghoeveelheid leek in het begin niet echt nodig (zat eerst tussen de 640 GB variant en deze te dubben), maar toen ik een maal ging backuppen zat hij zo tot de helft vol, en ik verwacht over een dag of twee op drie kwart. Een goede beslissing dus.
Als de schijf gaat draaien, is hij helaas wel hoorbaar aanwezig. Dit omdat hij vrij op mijn bureau staat, vrij dicht bij mijn oren. In een kast is hij niet hoorbaar (getest), maar dan kan ik hem niet meenemen. Ook de warmteproductie viel een klein beetje tegen. De externe behuizing werd warmer dan ik gedacht had. Niet storend, maar wel aanwezig.
Het product werkte out-of-the-box met mijn behuizing. Een snelle formattering en mijn 931 GB (volgens Windows) waren allemaal te beschrijven.

Heb jij ook een Samsung Spinpoint F1 HD103UJ, 1TB?

Ik heb 'm ook en ik ben er zeer over te spreken. De toegangstijd is wat laag, maar misschien dat een 2e schijf in raid 1 daar wat aan verandert (?).

Het lawaai vind ik ook niet zo heel erg prettig, maar hij stampt wel voor je, dat is de positieve benadering. De prijs / kwaliteitsverhouding is prima, maar wil je echt voor een dubbeltje op de eerste rij, voor iets meer dan de prijs van 1 schijf heb je wel 2x 640 tegen dezelfde snelheid met iets minder cachegeheugen en 1 platter minder.

pricewatch: Samsung Spinpoint F1 HD642JJ, 640GB
pricewatch: Samsung Spinpoint F1 HD103UJ, 1TB

[Reactie gewijzigd door Harry_Sack op 20 november 2008 23:08]

Helaas kan ik een RAID-array niet in een betaalbare behuizing proppen. Vandaar ook dat ik uiteindelijk voor een grote schijf ben gegaan. Voor intern gebruik is de 2 x 640GB inderdaad beter.