Specificaties 50" Full HD 3D LCD TV met 1 tuner - Bekijk alle specificaties

LG 50LA6208 Zwart Review

ray1618 2 januari 2014, laatste update op 2 januari 2014, 982 views

LG 50LA6208 Zwart

Pluspunten

• prijs / kwaliteit
  • veelzijdig
  • beeld kwaliteit
  • veel aansluitingen
  • 3d kwaliteit

Minpunten

• smart tv functie soms wat traag
  • glanzend scherm

Inbrandgevoeligheid Score: 4
Nadat onze philips tv na amper 5 jaar de geest had gegeven hadden we een nieuwe tv nodig. Aangezien onze ervaringen met Philips de laatste 2 tv's niet goed zijn verlopen heb ik er voor gekozen deze keer voor een LG of Samsung tv te kiezen.

De criteria waaraan de nieuwe tv voor mij moesten voldoen waren: 46 inch of groter, 3d, smart tv en ongeveer 800 kosten of minder kosten. Met 829 ben ik iets over budget gegaan.

In de Doos
Met de tv worden meegeleverd een afstandbediening, 4 3d brillen, stroom kabel, kabel bindertjes, de bevestiging van de voet en natuurlijk de handleiding. De afstand bediening lijkt echt 1 op 1 te zijn overgenomen van veel Samsung afstands bedieningen (of andersom?), kleuren en knoppen locaties zijn bijna exact hetzelfde. Hij voelt verder goed aan kwa groote en gewicht valt me alleen op dat soms verschillende knoppen niet helemaal of niet direct reageren. Dit kan aan het signaal liggen maar misschien is het ook dat de tv eerst even moet laden ofzo na bv het indrukken van de smart of 3d button. De tv is ook te bedienen met de lg smart tv app, dit werkt aardig.

De aansluitingen
De tv heeft tal van aansluitmogelijkheden en volgens mij is het aantal in en uitgangen aardig compleet met:
1 X Coax,
1 X PCMCIA card slot,
koptelefoon aansluiting.
Wifi,
Lan port

De HDMI en usb ingangen kan je makkelijk aan de linker kant van de tv bereiken, wat wel opvalt is dat de koptelefoon aansluiting WEL aan de achterkant van de tv zit, niet heel handig om bij te komen.

Het beeld
Het beeld is erg helder en heeft ook een veel beter contrast dan mijn oude tv, wel moet ik zeggen dat je een klein beetje vlekken ziet bij egale beelden van b.v een blauwe lucht. Dit ervaar ik echter niet als heel erg storend. De kleur weergave is goed in te stellen, maar vond ik bij de standaard instellingen al goed eruit zien, met de vooringestelde kleurprofielen wordt het er in ieder geval niet beter op. Voor 3d wordt gebruik gemaakt van pasive technologie, ik moet zeggen dat ik erg tevreden ben met het effect en er is ook relatief weinig crosstalk die eigenlijk alleen zichtbaar is als een lichter onderwerp voor een zwarte of donkere achtergrond staat.
Een nadeel aan het scherm is dat het glanst, hier heb je 's avonds niet veel last van maar op een zonnige dag spiegelt het wel veel, dan ben je met een mat scherm eigenlijk beter af!

Het geluid
Tja wat valt er over te zeggen.. Misschien niet het slechtste geluid bij een platte tv.. Maar eigenlijk alsnog niet om aan te horen :), om deze reden heb ik de audio ook altijd via de versterker lopen. Voor het geluid van b.v. spotify of netflix kan je gebruik maken van hdmi arc (audio return channel) als je versterker dit ook ondersteund of de digitale uitgang.

Ik heb inmiddels wat meer kunnen testen maar ben er nog niet in geslaagd om Arc aan de praat te krijgen op mijn Onkyo versterker. Meer mensen schijnen hier problemen mee te hebben, dus helemaal perfect werkt dit nog niet. Ik ga binnenkort proberen of de optische verbinding beter werkt.

Smart tv functionaliteiten
Het had van mij iets overzichtelijker eruit mogen zien, maar over het algemeen ben ik er zeer tevreden mee, het aanbod is erg uitgebreid en doet niet onder voor je smartphone :). Apps laden duurt soms wat langer en lopen heel soms ook vast maar over het algemeen werkt dit goed. Er zijn verschillende mogelijkheden foto's / video's vanaf usb of via het netwerk te spelen en Miracast word ook ondersteund (via wifi het scherm van je telefoon/ tablet op de tv en visa versa). Met een harde schrijf aangesloten moet je ook de time machine functionaliteit kunnen gebruiken waarmee je een uitzending op pause kan zetten. Dit heb ik echter niet zelf getest omdat ik dit met mijn settopbox zelf al kan.

Design en bouw kwaliteit
De voet is aardig stevig en je kan de tv erop draaien. Ik gebruik hem zelf verder niet dus ik kan er niet veel meer over vertellen.
Het ontwerp van de tv zelf is strak en de bezels zijn aan alle kanten ongeveer 1 centimeter dik. Ze zien eruit als geborsteld metaal, maar het is allemaal gewoon plastic. De bouwkwaliteit had al met al misschien iets steviger gekunt, maar als je je tv niet dagelijk oppakt heb je hier waarschijnlijk geen last van.

Uiteindelijk ben ik zeer tevreden met mijn aankoop de genoemde nadelen neem ik dan ook voor lief en de voordelen wegen voor mij veel zwaarder :)

Heb jij ook een LG 50LA6208 Zwart?