BlackBerry Z30 Zwart Review

tsi 2 januari 2014, 1.803 views

BlackBerry Z30 Zwart

Pluspunten

• bouwkwaliteit
  • ontvangst
  • Scherm
  • native apps die heel goed zijn
  • mogelijkheid om android apps te draaien (als je van slecht ontwikkelde apps, virussen en delen van persoonlijke info fan bent)
  • BB Hub!!!
  • toetsenbord is awesome
  • Natural sound biedt serieuze meerwaarde
  • zeer degelijke security, toestel is niet ontworpen om persoonlijke data zoveel mogelijk te registreren in tegenstelling tot andere smartphone leveranciers. BB staat voor privacy, security en innovation
  • herkennen en bewerken van gezichten in foto's, BB neemt binnen een timeframe van 30sec een aantal foto's waardoor je van iedere persoon op de foto de beste moment opname kan kiezen en deze integreren in de foto. Amazing and never seen before!
  • micro HDMI connectie
  • NFC
  • kan dienen als wireless router
  • de eerste smartphone in jaren die geen hype is maar doet wat hij moet doen! Zeer stabiel, snel en vooral nuttig door business en persoonlijk te combineren in één smartphone en toch een zekere scheiding behouden tussen beide. Only in BB

Minpunten

• Geluidskwaliteit bij aansluiten 3,55mm jack op stereo is minder
  • geen krasvrij scherm
  • standaard geen opbergzakje bijgeleverd (30eur bij pdashop)
  • prijs
  • indien je verschillende BB ID's hebt kan je deze niet mergen (hoeft geen probleem te zijn, just make sure dat je slechts 1 BB ID actief gerbruikt en daar alles onder download)

Na 5 jaar besloten om mijn BB 9700 Bold 2 te vervangen door een Blackberry Z30 device en nog geen seconde spijt van gehad. Vermits de positieve punten van dit toestel in meerdere reviews worden besproken ga ik hier niet in detail op ingaan maar eerder de minder besproken elementen van dit toestel toelichten.

Eerst en vooral de Z30 is een zeer degelijk toestel met een uitstekend besturingssyteem waarvan ik persoonlijk vind dat het een pak beter is dan hetgeen dat Apple of Android kan aanbieden. Mijn vrouw heeft een iPhone van de laatste generatie en ik zou mijn BB Z30 voor geen geld ter wereld willen inruilen, sterker nog sinds ik mijn BB Z30 in huis heb wil mijn vrouw haar iPhone verkopen en zelf een BB Z30 in huis halen. Een iPhone is een mooie hype en zeker geen slecht toestel maar niet te vergelijken met mijn BB Z30 en wel voor volgende redenen:
1) Qua funtionaliteit smartphones vergelijken vind ik niet de moeite, je kan alle mogelijke apps vinden in iTunes, Google Playstore of Blackberry World. Het verschil is dat de Z30 standaard met een pak interessante features komt dewelke ontwikkeld werden door BB zelf en niet één of andere third party die in ruil ofwel je bombardeerd met pub's ofwel volledige toegang vraagt tot je telefoon. Bij iPhone (en Android!) wilt dit dus zeggen dat elke geinstalleerde applicatie toegang vraagt (en krijgt vermits je dit niet kan weigeren) tot oa:
- al je berichten
- Media (foto's, video, muziek,..)
- je lokatie
- je adressenboek
- al je bestanden
- ...
De meeste zullen hier niet van wakker liggen maar voor mij is dit net hetzelfde als je sleutel van je woning afgeven aan een onbekende en hem/haar laten rondlopen in je huis wanneer je niet thuis bent. De BB Z30 geeft je de mogelheid om per applicatie de rechten in te stellen. Dit geldt echter niet voor de meer populaire apps zoals Facebook,... deze apps wensen full control over je device en zullen niet functioneren zonder dat je deze apps alle mogelijke rechten op je device geeft. Voor mij een reden om ze niet te gebruiken maar dat beslist iedereen natuurlijk zelf over. Apps gesideload uit de Google play store vragen echter wel de volledige toegang over je telefoon en dit kan je niet weigeren..

2) De BB hub is een feature die een serieuze meerwaarde aanbiedt. Ik heb nog geen enkele feature gezien met dergelijke functionaliteit op een ander platform maar het zal zeker wel bestaan. BB hub is echter ontwikkeld door BB en gaat dus niet je persoonlijke info gebruiken als verkoopswaar voor marketing bedrijven.

3) NFC is ingebouwd in Blackberry 10 (iPhone kan hier enkel van dromen)

4) BB 10 is de enige smartphone OS die echt aan multitasking doet. Dit is priceless, mijn apps draaien gewoon door op de achtergrond (ik kan youtube blijven beluisteren tijdens het spelen van een spel bv). Switchen tussen apps gaat zeer snel en stabiel en BB10 behandelt elke app als een apart process. Als er een app crashed heeft dit geen gevolgen voor je hele telefoon maar zal enkel de betreffende app afgesloten worden. Het besturingssysteem draait zeer stabiel en reageert zeer goed op anomaliteiten. Apps van BB world draaien trouwens zeer stabiel en soepel, het valt op hoe degelijk deze worden getest voordat ze door BB worden losgelaten in BB world. Van alle BB apps die ik uit BB world heb getest is er geen één die een virus bevatte of slecht functioneerde. Van de 3 apps die ik uit de Google play heb geinstalleerd werden er 16 virussen gevonden! Deze virussen hadden echter geen enkel rol van betekenis op het uitstekende BB QNEX OS die hier uitzonderlijk goed op reageerde.

5) Vermits er vele apps toegang tot je lokatie vragen had ik als requirement voor een nieuwe smartphone dat ik steeds op de hoogte wou zijn wanneer een app mijn lokatie opvraagt, BB laat dit zien in het scherm links bovenaan wanneer een app je lokatie gebruikt.. zeer handig

6) De paratek technologie is een meerwaarde. Mijn BB Bold 2 had enkel Edge bereik bij mij thuis, de Z30 heeft steeds 3G op dezelfde lokatie. iPhone heeft soms 3G maar meestal Edge (ter vergelijking)

7) De sound van de Z30 is vele malen beter dan hetgeen is al gehoord heb. Meerdere speakers bevinden zich in het toestel dat een uitstekend geluid voortbrengt. Opmerking: als je de 3,5mm earplug gebruikt om aan te sluiten op je stereo dan hoor je wel soms storing, als je de micro HDMI tegelijk met je 3,55mm jack aansluit op je TV is de storing zeer duidelijk hoorbaar (soort gezoem) maar dit hoor je wel enkel als er geen muziek speelt, éénmaal er muziek speelt is er weinig te merken van storing maar iPhone biedt op dit gebied wel een betere kwaliteit aan, hier hoor je geen storing als je de 3,5mm jack aansluit op je stereo.
Kanttekening: de BB Z30 is niet ontworpen om je muziek af te spelen op je stereo via de 3,5mm jack, je kan veel beter je BB connecteren via je Wifi op het netwerk en je device op deze manier als media bron gebruiken. Zo kan je alle MP3's moeiteloos streamen naar je stereo ipv de analoge 3,5mm uitgang te gebruiken. De 3,5mm jack bij de Z30 is duidelijk ontworpen voor earplugs en niet om op een stereo aangesloten te worden (in tegenstelling tot bv iPhone)

8) Indien je je werk email en kalender op je BB geconfigureerd hebt kan je moeiteloos switchen tussen privé en werk gedeelte in je BB, zeer handig voor mensen die ervan houden om werk en privé gescheiden te houden :)

9) Gaming: ik ben niet zo een gamer maar om de GPU even te testen toch eens Real Racing 3 gedownload. Het gamen gaat zeer vlot, geen framedrops, geen haperingen, zeer snel. Vreet wel batterij!

10) Batterij: ondanks dat de BB Z30 beschikt over een zeer dergelijke batterij is deze bij mij na een dag leeg. Ik moet wel zeggen dat ik de BB Z30 sinds ik hem in huis heb geen seconde met rust gelaten heb (youtube, spelletjes, configs, email, text messages, video's, foto's maken,...). De grootste batterij vreter is het scherm en de spelletjes. De overige apps verbruiken zeer weinig energie. Als je de BB Z30 in nachtmodus schakelt en je stelt daarbij in dat alle wireless verbindingen verbroken worden bij het ingaan van de nachtmodus verbruikt de BB Z30 op een hele nacht slechts 2% van de batterij.

11) Welk apps zeker downloaden voor Z30:
- gadgetbox
- BB password manager
- social media apps naar behoeven
- virusscanner
- app om dat verbruik in de gaten te houden (zeer nuttig, de BB Z30 verbruikt een pak meer data dan mijn BB Bold 2wrsch omdat deze niet meer via BIS loopt en er dus ook geendata compressie meer wordt toegepast.
- Tunin radio
- Soundhound
- Souncloud
- bemapsPro
- System analysis tool (voor batt en OS)

12) AMOLED scherm: één van de betere reeds gezien op een smartphone. Voor diegene die denken dat een Full HD scherm een meerwaarde biedt op een 5inch scherm, you're wrong. Full HD vreet batterij en biedt (behalve als jer er met een vergrootglas opkijkt) nul comma nul meerwaarde aan je telefoon. Wens je full HD? Sluit je BB Z30 dan aan op je TV/scherm via micro HDMI (eat that Apple).

13) Browsing/Internet: in één woord: geweldig! Super snel, bijna geen laadtijd nodig om pagina's te laden, HTML5 ondersteuning zoals geen andere, JAVA en Flash zijn mogelijk maar standaard uitygeschakeld (kan ze steeds inschakelen als je ze echt nodig hebt maar voor mij geen flash of Java nodig) en dit alles op een 5inch AMOLED scherm.. als je dat naast een iPhone legt ter vergelijking.. :)

14) Security: uitstekend! BB stelt hoge eisen aan security en dat merk je al bij het gebruik van je telefoon. Je kan niet aan je bestanden van je werk als je in de privé modus zit en vice versa. Ook apps kunnen niet aan je bestanden, zelfs al geef je permissions hiervoor. In het laatste geval kan je app enkel aan shared bestanden. Ook encryptie is natuurlijk standaard ondersteund en is zeer zeer degelijk. Best you can have.

15) Leuke features:
- Internet tethering
- de BB Z30 kan als wireless router dienen (zeer zeer handig!). Je service provider bepaalt hoeveel clients er max. kunnen connectie maken tegelijk via je BB Z30. Reeds heel wat gebruikt! Vreet wel batterij
- NFC (ter vervanging van mijn batch voor het werk of kan je ook gebruiken voor Google Wallet bv)
- de BB hub is het vermelden waard, met de vele email adressen en social networking accounts was ik verdwaald in mijn berichten. De BB Hub heeft dit moeiteloos opgelost :)
- Typen op een BB is niet hetzelfde als typen op een andere smartphone, toetsenbord is ongelooflijk, er is geen enkele fabrikant die hieraan kan tippen! En dan spreek ik nog niet over het swipen van woorden bij het typen van een bericht, op een gegeven moment moest ik niet meer typen, enkel swipen want BB wist gewoon wat ik wou zeggen (na een leercruve van ongeveer een week). Hij pikt moeiteloos alles op en leert heel snel nieuwe woorden. Natuurlijk zal je zoiets ook wel vinden in één of andere third party app binnenkort maar dit is ontwikkeld door BB dus geen ads, geen persoonlijke data die hier wordt gecollecteerd en verkocht :)
- Zoveel meer maar teveel om op te noemen!!!!

Heb jij ook een BlackBerry Z30 Zwart?

Dit is meer een "BB is geweldig"-blog dan een review. Niks mis mee, maar maak er dan ook een blog van in plaats van een review.
Het is wel degelijk een review. Ik ben objectief in mijn beoordeling en ben enkel eerlijk geweest. Als dit overkomt als 'geweldig' dan is het dat ook naar mijn persoonlijke mening. Enthousiasme is iets dat je kan toejuichen of afbreken, zal ervan afhangen van wat je fan bent veronderstel ik.. De slechte en goede punten zijn opgenomen in de review, ook voordelen die iPhone heeft tov BB zijn opgenomen. Als ik de review had geschreven juist nadat ik hem thuis aankreeg zou je kunnen spreken van een impulsieve review waar mijn voorkeur tot BB duidelijk wordt - maar deze review is geschreven na een week intens gebruik waar alle voor- en nadelen netjes opgesomt zijn.
het is wel een review, hetzij een hele positieve. maar een telefoon die naar een week al een paar grote minpunten vertoond is een slechte keuze. en @dbhuis: daaarbij staat er ook duidelijk: 'Eerst en vooral de Z30 is een zeer degelijk toestel met een uitstekend besturingssyteem waarvan ik persoonlijk vind dat het een pak beter is dan hetgeen dat Apple of Android kan aanbieden.' waarvan ik persoonlijk vind het word dus duidelijk als een mening gebracht, niet als een feit. En iedereen is vrij de telefoon te kopen die hij/zij geweldig vind en er een positieve review over te schrijven, miets onderbouwd. En dan mogen wij commentaar leveren, mits onderbouwd. dat onderbouwd mis ik bij jouw en daarom geef ik je maar -1, voor trollen en ongefundameerd commentaar geven, wat ook nog eens op de man is niet op het toestel. Ik ben toruwens van mening dat dit meer over BB os gaat dan over de Z30, maar dat is ook het USP van deze telefoon. technisch is het 13 in een dozijn, als ik dat zo mag zeggen

maar we gaan verder met BB os, daar ging het hier tenslotte ook over. ben ik het niet helemaal eens met het feit dat BB os het enigste os is dat aan echte multitasking doet, andriod doet dit ook. de iphone die je vaak aanhaalt kan dit inderdaad niet. (geluid van youtube loopt niet door tijdens games op andriod, maar dat heeft te maken met het geluidmanagement) daarbij heft het crashen van 1 app geen invloed op de rest van andriod, dit was alleen voor 4.0. maar goed, genoeg positiefs over andriod, maar het viel me even op.

verder ben ik het zeker eens me e sterke punten van BB os die je hier noemt. Ik heb nog wel een vraag: werken alle andriod apps op bb os, of alleen degene die geen google api's nodig hebben? dat maakt nl nog wel een verschil. En werkt een app die systeemdelen nodig heeft ook op bb os? ik noem als voorbeeld maar Automatic waarmee je locaties aan wifi statussen kan koppelen, locaties aan geluidsprofielen ed. Als dit kan zie BB os nog wel eens een hee grote speler worden op de zakelijke markt, als ze het vanaf nu tenminste sterk aanpakken qua pr en aftersales.

en als laatste nog een tip: voeg wat screenshots toe van die geweldige hub en leg uit wat er nu percies zo geniaal aan is. licht puntje 6 nog even toe met een speedtester en draai wat benchmarks om het gamegedeelte wat toe te lichten. met wat meer harde getallen erbij geef ik je +2.
Dank allen voor jullie reacties, het is mijn eerste review op tweakers en eerlijk gezegd jullie input is meer dan welkom.

Android apps werken wel degelijk op BlackBerry 10 maar dat geldt niet voor alle apps. Verdere ervaring zal moeten uitwijzen wat de oorzaken zijn. Ik vermoed dat het idd iets met de API's van Google te maken heeft. Laat het me er bij houden dat BlackBerry niet gemaakt is om Android apps te draaien maar dat er zeker potentieel inzit om dit te bolwerken in de toekomst.
Er zijn enkele apps in bbworld die niet werken afgaande op de reviews but nothing is perfect wat ik vooral wil zeggen is dat het gros van de apps in bbworld zeer degelijk en vooral virusvrij zijn terwijl dit bij Android naar mijn persoonlijke mening veel minder het geval is.

Bij mijn keuze heb ik verschillende populaire os'en degelijk getest en voor mij kwam BlackBerry er met kop en schouders ruim boven uit. iOS is te beperkend en laat enkel toe wat Apple toelaat (tenzij je jailbraked) terwijl Android naar mijn mening teveel toelaat in de app stores.. de hoeveelheid virussen is groot ook al omdat het een enorm populair systeem is.. Android en iOS heb ik uitgebreid kunnen uitproberen en zijn beide prima systemen maar toen ik de z30 ik handen kreeg was ik dadelijk verkocht.

Je zal me zeker niet verklaren dat BlackBerry smartphones heeft met unieke capaciteiten, wat ze wel aanbieden is een zeer degelijk toestel dat mss niet aan de huidige specs voldoet als men de vergelijking maakt met andere high end smartphones aan ene kant,maar aan de andere kant heeft BlackBerry OS dit ook helemaal niet nodig om soepel te draaien hetgeen voor mij heel wat zegt over het OS 10. Er zijn idd kleinere OS'en die gelijkaardige functionaliteiten/stabiliteit aanbieden zoals BlackBerry 10 maar als ik mij niet vergis draaien de grootste smartphones leveranciers op iOS, Android of BlackBerry 10 (als ik BlackBerry nog bij de grootste leveranciers kan rekenen ofcourse) hetgeen voor mij een vereiste was wegens de grote user base.

Er zijn idd mindere zaken aan dit toestel maar naar mijn mening wegen de positieve punten een pak zwaarder door dan de negatieve punten en durft BlackBerry wel degelijk innoveren hetgeen ik bij anderen mis (natural sound, paratek antenne, BlackBerry Hub en toetsenbord) waarbij deze innovaties echt wel een meerwaarde bieden die ten goede komen voor de productiviteit in vergelijking met andere die eerder een hoog gadget gehalte hebben dan een werkpaard maar dit is natuurlijk een persoonlijke mening..

Als laatste nog even meegeven dat de BlackBerry Hub een serieuze meerwaarde biedt omdat data (email, sms,social media, ...) logisch wordt opgesplitst/opgelijst hetgeen voor mij als dba'er prettig werken is. De hele hub lijkt wel opgebouwd adv select clausules waardoor email, sms en social media allen in een aparte folder in een tree structuur worden samengebracht waarbij je berichten op basis van contact of subject een prioriteit kan meegeven waardoor deze in een priority folder zichtbaar zijn. Als ik ga werken stel ik de hub in dat ik geen persoonlijke emails zie verschijnen -behalve als deze prioriteit zijn- en in mijn privé vice versa. Dit die ik door van werk naar privé modus over te schakelen maar dit kan evenzeer zeer handig in de hub zelf mocht je geen email van het werk geconfigureerd hebben. Tussentijdse conclusie voor mij is dat de BlackBerry z30 mijn productiviteit serieus ten goede is gekomen terwijl ik een hoger gadget gehalte heb met de iOS en Android systemen.
Ik zit nog te twijfelen tussen de z10 en z30. vooral het grote formaat en de niet verwisselbare batterij (en ja, ik weet dat de accuduur vele malen beter is) steken me tegen in de z30. Dus waarschijnlijk ga ik liever voor de z10. Kan iemand iets zeggen hoe de z10 zich verhoudt tot deze?

'k heb wel een vraag over die scheidingen van prive/werk. Zou ik dat in theorie ook kunnen gebruiken om er voor te zorgen dat datgene wat je uit de google playstore haalt onder een apart profile te plaatsen, zodat deze niet bij de persoonlijke data kunnen? Of geldt die scheiding enkel op bestanden en email?

btw, goeie review met veel info. tx

[Reactie gewijzigd door denPes op 7 februari 2014 17:56]

Mijn vrouw heeft 2 dagen nadat ik mijn z30 in huis heb gehaald onmiddellijk haar iPhone 5 verkocht en een z10 in huis gehaald. Zij is minder technisch dan mij aangelegd maar heeft er nog geen seconde spijt van gehad, integendeel in haar ogen is BlackBerry vele malen beter dan iPhone (kan ik enkel beamen :)).. nu om terug te komen op je vragen:
- het verschil tussen z30 en z10 is vooral het scherm. Buiten dat zitten er een aantal features op de z30 die niet beschikbaar zijn voor z10 zoals bv miracast. Ook natural sound is niet beschikbaar op z10
-het grote formaat valt best wel mee, groot verschil met mijn bold2 dat wel maar ik zou bij mijn keuze voor de z30 blijven moest ik opnieuw kiezen
- indien je gebruik maakt van de scheiding tussen werk/prive kunnen Android apps niet aan je werkbestanden/mails. Dit is volledig gescheiden. Wel bedenken dat je hiervoor BES nodig hebt natuurlijk.. het goede aan BlackBerry OS10 is dat apk's in een aparte container beheerd en geopend worden. Ze worden als het ware volledig gescheiden van de core. Had onlangs een apk met virus, merk je dus niets van het apk proces werd afgesloten en de app werd geëlimineerd.
BlackBerry rules
Dank je. btw, haalt je vrouw het einde van de dag met de z10?

Ik gebruik mijn phone enkel voor max 20 min bellen, email (check 1 x per half uur), sms, browsen, en eventueel voetbal scores bijhouden met fotmob.. Dus niet voor games, en nauwelijks voor video's. Ik heb momenteel een htc desire X en die houdt dat goed vol, maar ik ben android vrij beu, zeker omda'k als linux gebruiker meer controle gewend ben op mijn eigen apparatuur.
De z10 van mijn vrouw haalt probleemloos het einde van de dag, wifi en bluetooth altijd geactiveerd en regelmatig email/social feeds/surfen/bellen gedurende de dag. Wifi verbruikt opmerkelijk minder batterij dan 3G. In het besturingssysteem zit standaard device monitoring waarbij je voor elke app apart het batterijverbruik/geheugen/cpu/... kan monitoren.

Mijn z30 gaat minimum 2 max. 3 dagen mee zonder herladen met constant wifi en bluetooth geactiveerd. De z10 doet het iets minder goed.
Ik heb de z10 maar gehaald (was bovendien maar euro 250). De z30 was me iets te groot. Jammer. Want, afgezien de grootte, leek me die een pak beter. Is natuurlijk persoonlijk voor iedereen. Maar 4.5 inch is voor mij echt het maximum.
Je review zal ook zeker serieus genomen worden als je iPhone nog steeds een hype durft te noemen :| Mbt stabiliteit van apps en BBWorld, wat een larie. Probeer eens Flitsmeister te draaien rijdend in de auto, een en al vastlopers.

(korte tijd een Z10 gehad)

[Reactie gewijzigd door SYQ op 2 januari 2014 16:23]

misschien is het even zo relevant te vermelden ofdat je flitsmeister uit de BBword had gedownload, of zelf geport. Al had je het zelf geport ligt het niet aan BB, al kwam het uit de BBword ligt het wel aan BB en strookt het niet met de ervaringen van tsi. voor zover een enkele situatie bij een enkele gebruiker representatief is voor een heel systeem natuurlijk. Ook zou het wel zo nuttig zijn om te zeggen waarneer je de z10 had gehad, er zijn diverse updates aan BB os doorgevoerd, je zou als tweaker wel moeten weten dat een eerste versie altijd bugs bevat.

ik neem integestelling tot SYQ en dbhuis deze review wel serieus. de revieuwer verteld zijn ervaringen en vergelijkt het met een andere high-end telefoon die hij redelijk goed kent(aanname van mijn kant). dat het vervolgens een positief verhaal word betekend dat BB os en de Z30 zeker potentie hebben, anders zou tsy er niet enthousiast over zijn.
ik vind toch wat slordigheidjes in je review.

"NFC is ingebouwd in het os", eh, mijn Nokia C7 met Symbian Belle heeft dat ook. NFC werkt daar prima mee. Niet echt uniek dus als zelfs een oud systeem als Symbian dat nog kan.

"enige OS wat echt kan multitasken": Volgens mij vergeet je hier Sailfish en zijn oudere Meego/Maemo broertjes. Natuurlijk zijn dit niet echt grote OS'en, maar BB is hier dus zeker niet uniek of de eerste in.

Met betrekking tot veiligheid en het wel/niet opsneupen van data, again: Symbian, Meego, Maemo en Sailfish hebben naar mijn weten ook geen datahonger/privacyissues. Geen USP voor BB dus.

Internettethering kan ik ook met mijn Android telefoon [wel met root], dus ook niet uniek.

AMOLED: was misschien bijzonder ten tijde van oa. de Nokia C7, maar ik kan nu eerlijk gezegd niet meer zeggen dat het echt nog een "wow wat superuniek!" iets is. Er zijn zat telefoons met Amoleds.

Begrijp me niet verkeerd, je review is opzich wel goed, je zegt naar mijn mening alleen wat dingen die niet helemaal kloppen of maakt een groot punt van iets van 3 jaar geleden ook al kon.