Synology DiskStation DS114 Review

gwystyl 2 januari 2014, laatste update op 5 februari 2014, 3.321 views

Synology DiskStation DS114

Pluspunten

• Harde schijf eenvoudig te installeren met bijgeleverde schroefjes
  • Uitgebreide standaard featureset
  • Mogelijkheid om packages te installeren voor extra functionaliteit
  • Stil
  • Koel

Minpunten

• Online manual laat niet zien hoe een harde schijf ge´nstalleerd moet worden.

Kwaliteit voeding Score: 4
Voorgeschiedenis

Ongeveer twee jaar geleden heb ik een netwerkhardeschijf gekocht via iBood. Dit was een Iomega Home Media Cloud Edition met 2Tb harde schijf. In theorie kon dat ding aan al mijn behoeften voldoen: je kan er torrents mee downloaden, hij kan dienen als FTP server en uiteraard als netwerkopslag. In de loop van de tijd liep ik echter tegen de beperkingen aan: FTP was onbeveiligd, en torrents downloaden kan alleen heel basaal door .torrent bestanden in bepaalde mappen te zetten. Ook is er geen ondersteuning voor RSS-feeds.

Aankoopmotivatie
Inmiddels is het gemak van een netwerkschijf wel heel duidelijk hier in huis: de PC staat wat minder vaak aan omdat alle bestanden vanaf de netwerkschijf te benaderen zijn via PC, telefoons, tablet en TV. Vanwege de beperkingen waar ik tegen aan was gelopen ben ik op zoek gegaan naar een netwerkhardeschijf die die beperkingen niet had. Hierbij kwam ik al snel uit op Synology of QNAP.
Beide merken leveren firmware die standaard al vrij veel kan en daarnaast uitgebreid kan worden met packages voor extra functionaliteit. Na veel lezen op GoT en verschillende reviewsites lijken de mogelijkheden en kwaliteit redelijk overeen te komen, en na het proberen van de firmware (Synology, admin/synology, QNAP, qnap/qnap) leek Synology me fijner.

Om de kosten een beetje binnen de perken te houden heb ik gekozen voor de DS-114. Ik ben van plan om mijn documenten te synchroniseren met een Synology van een vriend van me, en de rest van de data (voornamelijk video/muziek) is minder belangrijk/makkelijk vervangbaar. Hierdoor leek een 2 of meer disk NAS me niet nodig.

Als harde schijf heb ik mijn desktophardeschijf genomen uit het systeem die ik afgelopen jaar heb samengesteld. Dit is een WD Green 3Tb. Bij het aanschaffen van mijn systeem had ik al gekeken of deze ondersteund werd door Synology en QNAP.

Unpacking en Installatie
In de doos zitten de volgende dingen:
  • Behuizing
  • Adapter 100-220 --> 12V
  • Netstroomkabel
  • Netwerkkabel
  • Verschillende schroefjes
  • Quick start guide
De Quick start guide is heel erg beknopt: hier staat bijna alleen maar in hoe je een harde schijf moet plaatsen, en dat je daarna alle benodigde software moet downloaden vanaf de site van Synology. Het werd me niet helemaal duidelijk of een geplaatste harde schijf al vol data mocht staan of dat hij sowieso door de Synology geformatteerd wordt na het plaatsen. Ik heb de data die niet op mijn Iomega stond op een nieuwe 2.5" HDD gezet en heb de gok daarna maar gewaagd. Bij het browsen naar http://diskstation:5000 bleek dat de schijf inderdaad automatisch gewist wordt als je op het pijltje naar het volgende scherm klikt. Ik kwam er ook achter dat de glimmende schroefjes bedoeld zijn om de HDD mee vast te zetten, en de drie zwarte schroefjes om de behuizing mee af te sluiten.

Gebruik - update
Zoals genoemd heb ik al wat gespeeld met de demo van de firmware, dus kon ik redelijk snel mijn weg vinden in de interface. Afgelopen tijd heb ik de volgende dingen ingesteld:
  • Automatische backup vanaf mijn PC naar de NAS (wellicht via Windows software?). Dit heb ik nog niet ingesteld, maar kan vrij makkelijk met de licentie van Allway Sync 'n Go die ik al heb.
  • Automatische backup van mijn documenten naar een andere Synology via FTP. Het kostte even pielen, maar uiteindelijk is het gelukt om een backup te maken van mijn blangrijkste documenten en foto's naar een andere Synology via de standaard "Backup maken en terugzetten". In eerste instantie leek het niet goed te gaan, maar dat bleek te liggen aan het goed instellen van de rechten op beide Synologies
  • Automatisch downloaden van torrents via een rss-feed. Dit gaat geweldig. Ik heb op tvtorrents.com een RSS feed aangemaakt waarin de nieuwe afleveringen terecht komen, en ik laat die door downloadstation elke paar uur de nieuwste afleveringen downloaden. Ik heb voor elke serie een filter gemaakt zodat alle afleveringen in de goede mappen terecht komen.
  • Automatisch downloaden van ondertitels bij tv-series met AutoSub. Hier bestaat inmiddels een pakket voor in de repository van Martijn de Vries
  • Gebruik maken van NFS voor het delen van mijn videobestanden met mijn Raspberry Pi (XBMC/XBian en/of TV). Dit bleek makkelijker dan gedacht, en werkt vooral vanuit de Raspberry Pi sneller. Op de PC merk ik geen verschil. Het is een kwestie van NFS aanzetten in configuratiescherm - Win/MAC/NFS en dan de bronmappen in XBMC naar het goede pad laten verwijzen (op dezelfde manier als via Samba/Windows shares)
  • Gebruik maken van een gedeelde XBMC-bibliotheek voor mijn Raspberry Pi en PC via MySQL. Dit leek me vrij lastig, maar met de tutorials van Synology zelf en Rob van Hamersveld was er prima uit te komen. Het grote voordeel van deze method is dat ik meestal mijn PC het zwaarste werk kan laten doen (updaten/opschonen bibliotheek en downloaden van fanart). Een bijkomende gimmick is dat de afspeelstatus bewaard wordt op de NAS, waardoor je bijvoorbeeld iets dat je afspeelt op de Raspberry Pi op pauze kan zetten en dat moeiteloos verder kan kijken op de PC
Ik vind het bijna jammer dat het zo goed werkt, want na de nodige voorpret vˇˇr de aanschaf, en het uitzoekwerk om alles zo in te richten als ik het hebben wil, gaat alles bijna ongemerkt goed. Door de verschillende Synology topics in de gaten te houden kom ik echter nog steeds functies tegen waarvoor ik nu andere mogelijkheden gebruik, maar die ook met de Synology kunnen.
De komende tijd verwacht ik dat ik nog wat nieuwe dingen ga proberen, maar vooral de boel lekker laat draaien en functies die ik niet (meer) gebruik weer uitzet om resources en energie te besparen. Als DSM 5.0 uit de betafase is ga ik daar zeker naar upgraden, maar voorlopig lees ik vooral mee met de problemen die mensen nu met de beta hebben om er achter te komen of ze opgelost zijn tegen de tijd dat de final uit is.

Twee puntjes die verder opvallen zijn de geluidsproductie en de temperatuur. Mijn oude NAS was goed te horen bij activiteit, de Synology heb ik nog niet gehoord. Daarnaast blijft de temperatuur volgens de logs netjes onder de 40░C, waar de Iomega vaak tegen de 60░C aan zat.

Al met al ben ik erg blij dat ik de DS114 heb aangeschaft. Waar ik bij de Iomega altijd een onbestemd "dat was 'm net niet" gevoel had bij de verschillende functies, ben ik door de Synology al verschillende keren positief verrast over de mogelijkheden en hoe makkelijk en goed die uitgewerkt zijn.

Heb jij ook een Synology DiskStation DS114?

Leuke review maar ik mis alleen de snelheden die je kan halen met file transfers?
Dat is omdat ik dat niet zo boeiend vind en dus niet gemeten heb. Hij is snel genoeg voor het streamen en downloaden, en hij is vanuit windows een stuk sneller met inladen van bestandslijsten dan mijn vorige NAS.
Ik zal eens bij andere reviews kijken hoe dat gemeten kan worden en dan wat testjes doen en hierbij plaatsen.