Hanns.G HG281DJ Zwart Review

jacovisscher 20 november 2008, laatste update op 14 april 2009, 506 views

Hanns.G HG281DJ Zwart

Pluspunten

• Helderheid
  • Beeldoppervlak

Minpunten

• Backlight-bleeding
  • Weinig inputmogelijkheden
  • Knoppen
  • OSD met weinig opties
  • Aan-uit licht blijf branden

Ik had een nieuwe monitor nodig voor flims, office-werk, en omdat ik gewoon het oude 15" scherm wat ik tijdelijk ik bruikleen had zat was. Ik heb heel lang getwijfeld over welke monitor het nu moest worden. Een 24" tn-panel, een 24" (m/s/p)va of toch maar een televisie aansluiten? Een lange zoektocht over het internet bracht mij op de conclusie dat deze keuze heel persoonlijk is.
Uiteindelijk besloten om dit scherm te kopen, vanwege de zeer lage prijs voor zulk een monitorgrootte, en het feit dat de weinige reviews die er zijn niet negatief wearen over het scherm. Helaas is mijn conclusie dat het scherm niet ideaal is.
Het eerste scherm wat ik binnenkreeg vertoonde twee grote plekken waar bij een donker beeld enorm veel backlight doorheen kwam. Zelfs mijn moeder zag dat het scherm niet goed was (en dat wil wat zeggen). Alsof er tijdens fabricage of transport een keer heel hard iets tegen het scherm geknald was. Dat werd dus vervangend scherm aanvragen. De RMA-procedure van HannsG viel echter tegen. De koerier die het scherm zou ophalen is twee keer niet geweest, en het duurde een week voordat het vervangende beeldscherm binnen was.
Dit tweede scherm vertoont gelukkig geen rare plekken. De backlight-bleeding is nu egaal, maar wel aanwezig. Niet storend tijdens werk, maar bij films is het, als je er op let (dus als de fim slecht is :P ) zichtbaar.
Het 27,5" werkoppervlak is ideaal. Ik kan nu zo'n beetje alles kwijt wat ik wil, en ik kan, itt. bij een 24" scherm, ook twee A4-tjes naast mekaar bewerken met de ribbon-interface en de startbalk in beeld.
De feature-set is vrij mager. Een enkele HDMI-pooort, een enkle VGA-poort, een stroomaansluiting, een 3,5 jack voor audio, en that's it. Geen DVI, geen USB, niets anders. De bijgeleverde kabels passen precies bij de aanwezige poorten. Helaas is de HDMI-kabel een HDMI-DVI variant, wat nergens vermeld staat.
Bij het kijklen van een paar oude films viel mij op dat interlaced beelden niet helemaal goed werden verwerkt. Bij nieuwere DVD's is dit geen probleem.
De kleurweergave is acceptabel, maar dat is ook alles. De scherpte van het beeld valt iets tegen, vooral bij niet-native resoluties. Helderheid is voor office-werk en films voldoende. Alleen het contrast is niet optimaal.
Ghosting heb ik heel weinig gezien, welgeteld twee keer, tijdens een potje NFS-Underground. Het was heel even zichtbaar, maar ik heb het spel bijna uit, en niet meer gezien.
Dit scherm heeft geen pixeldefecten, maar het vorige wel.
De bouwkwaliteit is niet heel hoog, maar ook niet slecht. De knopjes aan de zijkant zijn echter niet handig in de bediening. Ik moet ze nogal fors indrukken, en krijg af en toe geen reactie. Het OSD is ook niet echt overzichtelijk, en biedt weinig functies. Verder is het lastig dat voor het schakelen tussen verschillende input-bronnen, ik altijd naar het scherm moet grijpen. Een afstandsbediening oid. met volumeregelaar en input-switch zou handig geweest zijn.
De audiokwalitiet is mager. Maar ik kocht het scherm niet om zijn speakers, dus dat is niet zo belangrijk.
De vormgeving is simpel. De randen van het scherm zijn vrij dik, hetgeen een multi-monitor setup niet bevordert. Maar met 27,5" oppervlak is dat niet echt nodig. Een nadeel is wel dat het aan-uit licht niet uit te schakelen is en standaard een vrij fel blauw licht verspreidt, hetgeen de filmervaring niet ten goede komt.
Al de hierboven genoemde nadelen worden door de prijs wel minder erg. Ze zijn wel aanwezig, en mocht mijn budget hoger zijn dan zou ik voor een beter scherm gaan, maar 27,5" voor net iets minder dan 400 euro, is niet veel. Het is geen slecht scherm, voor de prijs zeker niet, het is alleen ook geen topper.

Heb jij ook een Hanns.G HG281DJ Zwart?