Eminent EM3953 Review

l.degroot01 20 november 2008, laatste update op 11 januari 2009, 571 views

Eminent EM3953

Pluspunten

• Verdeeldoos is voor de energierekening idd groen
  • Stopcontacten zijn kindvelig uitgevoerd
  • Gunstig geprijsd

Minpunten

• Op moment van schrijven (20-11-2008) nog steeds lange levertijd, moeilijk te krijgen
  • Grote faseverschuiving, daardoor voor het milieu niet groen.

Kwaliteit Score: 4
In het kader van energiebesparing, wat de laatste tijd toch een " hot issue" is heb ik uiteindelijk ook maar eens besloten een aantal Master/Slave stopcontacten te bestellen.

De reden van keuze voor deze van Eminent was eigenlijk heel simpel, heb de aankondiging van het product gelezen hier op Tweakers.net, in de periode dat ik dit soort dozen wou gaan aanschaffen.

Nu hoeven jullie geen lange review te verwachten over een verdeelblok, maar ik heb wel nagekeken wat de electronica van de doos nou eigenlijk zelf verbruikt.

Bij levering zitten ze gewoon netjes in een doosje, met een beknopte handleiding erbij (lijkt me allemaal vrij logisch)

http://e.imagehost.org/t/0207/EM3953_004.jpg http://e.imagehost.org/t/0329/EM3953_005.jpg http://e.imagehost.org/t/0628/EM3953_008.jpg

Maar waar het nu eigenlijk echt om gaat, hoe groen is deze groene oplossing nu echt.
Om dit te bepalen heb ik de contactdoos aan een energiemeting gewaagd, waarbij ik de volgende resultaten kreeg.

Spanning (U) = 224 V
Stroomsterkte (I) = 0,05 A
Arbeidsfactor (Cos φ) = 0,01 Inductief
Schijnbaar Vermogen (Ps) = 11,2 VA
Werkelijk Vermogen (Pw) = 0,112 W
Jaarverbruik = 981,12 Wh = 0,98112 kWh

Qua werkelijk vermogen, het vermogen waar we voor betalen is deze doos inderdaad "groen".
Qua schijnbaar vermogen (VA) is deze doos helemaal niet zo groen, wat we overigens bij veel apparaten terug zien. Dit is erg jammer. Je betaalt er dan wel niet voor, maar het moet wel opgewekt worden, kortom voor het milieu is dit niet gunstig.

Heb jij ook een Eminent EM3953?