Akai ALED2409TBK Zwart Review

Nightcrawler28 1 januari 2014, 430 views

Akai ALED2409TBK Zwart

Pluspunten

• Juiste prijs / features verhouding (239,-)
  • Ingebouwde DVD en media speler
  • prima software / menu
  • firmware kan worden geupdate
  • kan ook op 12 volt werken
  • USB aansluitingen

Minpunten

• Aansluitingen coax,voeding en HDMI op de achterzijde
  • geen IPS scherm. beetje ouder type.
  • Geen appart snoertje voor 12volt gebruik meegeleverd.
  • Rood ledje aan de voorzijde brand constant (geen fysieke uitknop op de tv) en gaat knipperen als de EPG of software wordt gecheckt in de nacht

Deze tv als 2e tv voor in de slaapkamer gekozen. De keuze is voornamelijk gebasseerd op de gunstige feature/prijs verhouding. Er zit namelijk een DVD-speler en een UPC&Ziggo gecertificeerde CI+ slot in dit kleine 24 inch tv-tje.

Scherm
Qua scherm is het niet een toppertje (geen IPS) maar voor een slaapkamer is het zeker acceptabel. De inkijkhoek is ook prima hij hangt bij ons redelijk hoog en je kan het op 3 meter afstand met een hoek van +- 40 graden nog prima aflezen. De standaard instelling voor kleur en contrast zijn naar mijn mening niet heel goed. Ik vondt het vrij flauw / flets over komen en heb het zelf wat bijgesteld. Ik moet zeggen dat deze Akai een prima menu structuur heeft en ook veel instel mogelijkheden. Het was dan ook prima bij te stellen!

De zenderindeling kan je trouwens super goed aanpassen zo heb ik netjes alle HD kanalen vooraan gezet, dan de DVB-C kanalen en daar achter alle analoge signalen. prima opzet van Akai in de software.

Features
Zoals gezegt beschikt deze TV over een DVD-speler en ook een mediaspeler. je kan 2 usb-poorten gebruiken om externe media af te spelen. Deze poorten zitten links aan de zijkant van de behuizing en zijn goed bereikbaar. Ik heb een test gedaan met een .mkv bestand op 720P resolutie vanaf een USB stick en dat draaide prima geen haperingen en het is zelfs mogelijk om losse ondertitelbestanden te gebruiken.

Waar ik minder aangenaam door verrast ben is dat de coax en voedingstekker (4-pin DIN connector) aan de achterzijde zijn gemonteerd. daardoor heb ik grote moeite om het scherm wat meer vertikaal gekanteld te krijgen. Ik heb een foto toegevoegd waarop je dit kan zien.

Nu zou je voor de coax nog simpel een haakse variant kunnen gebruiken en dat geeft iets meer speling maar voor de voeding is dat lastiger. Wellicht ga ik zoals een tweaker betaamd nog een verloopkabeltje maken met een haakse din connector om daar nog wat ruimte door te krijgen. Maar fraai is het niet en het zou beter zijn om die connectoren naar de onderzijde te verplaatsen.

Heb jij ook een Akai ALED2409TBK Zwart?

Wat betreft je opmerking over de coax-stekker, Hirschmann heeft daar een hele goede oplossing voor.

Wat betreft de voedingskabel, is dit wat je zoekt?

[Reactie gewijzigd door pasarica op 1 januari 2014 17:06]

Ja die hirschmann stekkers ken ik en heb er nog een paar liggen. ook nog wat traxx stekkers en die zijn ook "kabelkeurmerk" dat zal een centimer ruimte opleveren.

Wat betreft die voedingstekker, dat is een 4-pins din connector en die vindt je niet zo 123 in een haakse uitvoering die minder ver uitsteekt dan de standaard (32mm) van Akai.

Maar daar vindt ik wel wat op, desnoods een printplaat variant ofzo.
Ahh, ok. De tv heeft dus een losse voeding? Dat wordt inderdaad lastig.
ja een los 12V blok. snap ook niet waarom ze geen jackplug stekker hebben genomen zoals op de meeste laptops. enige wat ik kan bedenken is dat deze DIN pluggen wat vaster zitten en dat het natuurlijk een Duits ontwerp is 8)7