Specificaties Bedrade muis met USB aansluiting en 4.000dpi sensor - Bekijk alle specificaties

Steelseries Kana V2 Zwart Review

Gundogan 1 januari 2014, laatste update op 12 februari 2015, 1.875 views

Steelseries Kana V2 Zwart

Een uitstekende muis in gebruik, maar de ondersteuning laat de wensen over.

Pluspunten

• Uitstekend presterende sensor
  • Degelijke bouwkwaliteit
  • Software niet perse vereist

Minpunten

• Zonder tapemod hoge LOD
  • Slechts één zijknop aan elke kant
  • Zonder drivers geen controle over verlichting
  • Firmware updaten gaat niet altijd goed

18-04-2014 EDIT: Tapemod iets getweakt zodat het mooier oogt en minder oppervlakte inneemt. Effect is nog steeds hetzelfde.

12-02-2015 UPDATE: Ik probeerde gisteren mijn firmware te updaten, maar dit mislukte steeds op 11% met de melding: cannot open bootloader device. Verder doet de muis het prima als ik deze weer opnieuw aansluit, maar de firmware verder updaten van versie 264 naar 276 lijkt uitgesloten. Google vertelt me dat anderen hier ook last van hebben en zelfs hun muis hierdoor hebben 'gebrickt'. Toch een buyer beware waarschuwing dan maar en een puntje eraf bij 'Drivers en ondersteuning'. Muis is verder nog steeds goed na een jaar+ gebruik.

§1 Setup:

Muismat: Razer Goliathus Control Large (effectief ~42 cm breed). De versie waarbij je het Razer logo als groene splash ziet in de rechter bovenhoek.
Windows 8.1 + MarkC mousefix.
Enotus Mouse Test.
Windows sensitivity: 6/11 en Enhance Pointer Precision uit.

Handgrootte: 17.5 centimeter van begin palm tot top middelvinger. Wijsvinger acht centimeter en middelvinger negen centimeter lang.

Ingame sensitivity van gebruikte games:
~35 cm/360*:
Rising Storm
Day of Defeat
~26 cm/360:
Gotham City Impostors
Rise of the Triad 2013
Quake Live

Muizen ter vergelijking:
Razer Diamondback 3G (DB3G) op 800 DPI met een polling rate van 125Hz.
Microsoft Intellimouse Explorer 3.0 (IE3.0) op 450 DPI met een polling rate van 125Hz.

http://imageshack.com/a/img837/5563/7x2u.png http://imageshack.com/a/img138/666/ra7z.png

*Wat is cm/360? Het is het aantal centimeters wat ik op mijn muismat nodig heb om een 360 graden draai te maken ingame terwijl ik niet aim down the sights (ADS). Alle genoemde games hebben geen muisaccelaratie aanstaan, dus de snelheid waarmee ik de draai maak, maakt niet uit. Het is handiger om cm/360 te vermelden omdat je alleen deze waarde hoeft te vermelden in plaats van windows + ingame sensitivity + je muis DPI om een compleet beeld te krijgen. Voor jezelf is het handig omdat je zo gemakkelijk dezelfde sensitivity kan hebben in verschillende games.

§2 Introductie:

De Steelseries Kana V2 is de stilletjes in het najaar van 2013 geïntroduceerde opvolger van de Kana, welke qua vorm vrij gelijk is aan de Microsoft IntelliMouse Optical 1.1A. Naast een iets ander kleurenpalet voor de buitenkant zijn de sensor en knop switches opgewaardeerd naar een standaard die het hart van menig mouse elitist sneller doet kloppen.

§2.1 Waarom de Steelseries Kana V2?:
Mijn huidige muis is de Razer Diamondback 3G, maar die vertoont wat kuurtjes met het muiswieltje en de rubber coating is er bijna volledig vanaf geschraapt (iets te goed schoongemaakt een keer en daarna het maar ‘afgemaakt’). De Kana V2 heeft ook een symmetrische vorm met een, naar het schijnt, goede sensor en heeft een duim knop. Ook kan de polling rate worden aangepast, terwijl met de DB3G je vastzit op 125Hz en je de USB poorten (nog) niet kan overclocken in Windows 8. Dus… is de Kana V2 een goede vervanger van de DB3G of kan de muis op het knetterende haardvuur om in de knusse kerstsfeer te blijven?

§3 Hardware:

§3.1 De buitenkant en vorm:
De Kana V2 staat nog niet uitgebreid op de officiële site van Steelseries, maar de afmetingen zijn hetzelfde als de eerste Kana: 124mm lang, 64mm breed en 37mm hoog. Het gewicht zonder kabel is rond de 85 a 90 gram wat iets zwaarder is dan de eerste Kana.
De vorm van de Kana V2 komt zoals eerder gezegd overeen met die van de IMO 1.1A. De bovenkant is bewerkt met een matte verf die niet al te veel grip geeft. Onder de zijknoppen is een baan van plastic te vinden met een wat meer rubberachtige afwerking die voor de grip zorgt als je de muis oppakt. Wel moet vermeld worden dat je de muis niet met een hele losse grip kan oppakken. De zijkanten zorgen, misschien voor jou helaas, ook weer niet voor zoveel grip. Verder voelt de muis degelijk aan, rammelt hij niet en er zijn er ook geen fouten te vinden zoals onregelmatige openingen tussen de verschillende onderdelen of scherpe randjes. Het logo van Steelseries op de achterkant is niet voelbaar. Het is natuurlijk nog de vraag hoe de muis en verf het uithouden tijdens de hele warme zomerdagen.
De muis is symmetrisch en vrij klein en licht, maar voelt iets breder aan dan de DB3G en heeft ook een dikkere kont, maar is bij lange na niet zo lomp als de IE3.0. Ik gebruik zelf een fingertip grip waarbij ik de muis vast- en oppak met mijn duim en pink. De Kana V2 is op het punt waar ik de muis vastpak wat breder dan de DB3G: ongeveer 57 millimeter tegenover ongeveer 52 millimeter. Doordat de Kana V2 wat breder is, is de muis behalve goed voor fingertip en claw grippers, ook best te doen voor palm grippers met kleine handen, hoewel een echt palm grip muis nog steeds aan te raden valt.

§3.2 Knoppen:
Muisknop één en twee landen nu op de Omron D2FC-F-7N switches die je ook vind in andere high end muizen en voelen zoals verwacht prima tactile aan. Deze knoppen zijn onderdeel van de bovenkant en registreren vanaf het begin van de zijknoppen tot helemaal aan de voorkant. De linker en rechter zijknoppen (Kalih White Dot switches) en de DPI switch en muiswiel knop (TTC White Dot switches) voelen iets meer tactile aan dan muisknop één en twee. In stijl met de IMO 1.1A is er gekozen voor slechts één zijknop aan beide kanten. Standaard is de linker zijknop achteruit in je internet browser en de rechter zijnknop vooruit.

§3.3 Muiswiel:
Het muiswieltje op de Kana V2 is rubberachtig en je gaat behoorlijk vlot door de stapjes heen. Dit is vergelijkbaar met mijn oude DB3G, maar dan zonder de leuke verrassingen als geen scrolls registreren of juist de andere kant op scrollen. De IE3.0 heeft duidelijk minder stappen per rondje en het wieltje voelt ook een stuk stugger aan. Dit maakt het muiswieltje van de IE3.0 uitermate geschikt voor het wisselen van wapens in een shooter bijvoorbeeld. Met de Kana V2 kan het ook natuurlijk, maar voelt toch net even minder prettig aan. Voor je dagelijkse portie 9gag scrollen is een licht en soepel werkend muiswieltje dan weer ideaal uiteraard.

§3.4 Draad:
De draad van de Kana V2 is zogenaamd ‘braided’ wat het een wat meer luxe afwerking geeft. De draad is redelijk soepel, maar heeft wel beetje de neiging om een knoop te vormen. In de praktijk heb ik er echter nog geen hinder van ondervonden.

§3.5 Muisvoetjes:
De muisvoetjes lijken op die van de eerste Kana en het ziet er naar uit dat ze teflon hebben gebruikt. Een nadeel is dat ze niet afgerond zijn waardoor ze licht over mijn stoffen muismat schrapen en ook niet zo honderd procent soepel glijden als de redelijk nieuwe Hyperglides onder de DB3G. Echter is in de praktijk dit verschil haast verwaarloosbaar te noemen.

§3.6 Sensor:
Het grote verschil tussen de eerste en tweede versie van de Kana is dat de tweede versie nu uitgerust is met de Avago ADNS-A3090 sensor, waar de eerste nog gebruik maakte van een Pixart sensor (Pixart heeft trouwens onlangs de sensor technologie van Avago overgenomen, maar dat terzijde). Deze krachtige optische sensor zou perfecte tracking moeten leveren zonder ongewenste verrassingen als jitter (te zien als lichte trillingen van je muiscursor op het scherm), prediction (je muisbewegingen worden een beetje bijgestuurd waardoor bijvoorbeeld horizontale lijntjes die je tekent in Paint veel makkelijker waterpas worden) en acceleratie (je legt bij verschillende snelheden van je muisbewegingen op de muismat een verschillende afstand af op je scherm terwijl de afgelegde afstand op je muismat gelijk blijft).

§3.6.1 Testresultaten:
Door cirkels, lijntjes en zigzaggetjes te tekenen in Paint kunnen we grofweg zien of de sensor ook echt naar behoren presteert. Verder kan je met het programma Enotus Mouse Test de maximale snelheid in meter per seconde testen waar de muis nog trackt.

DB3G en IE3.0 ter vergelijking
Kana V2 400 DPI: 125Hz, 500Hz, 1000Hz
Kana V2 800 DPI: 125Hz, 500Hz, 1000Hz
Kana V2 1600 DPI: 125Hz, 500Hz, 1000Hz
Kana V2 2400 DPI: 125Hz, 500Hz, 1000Hz
Kana V2 4000 DPI: 125Hz, 500Hz, 1000Hz
Kana V2 tracking snelheden

De testresultaten laten zien dat de sensor op zowel een hoge als lage DPI en polling rate uitstekend presteert. Geen prediction en nauwelijks jitter te zien, een beetje bij de hele hoge DPI waarden maar dat is vrij normaal (op een stoffen muismat met niet de meest vaste hand moet ik toegeven), en de tracking speeds zijn ook goed. Wel moet gezegd worden dat de test resultaten van Enotus waarschijnlijk niet echt betrouwbaar zijn. Maar tijdens het testen bleef de muis functioneren, zelfs toen deze furieus over de muismat heen en war werd geragd met een snelheid die je niet snel zal gebruiken bij normaal gebruik.

§3.6.2 Lift-off distance:
De lift-off distance (LOD) is simpel te testen met een paar stapeltjes CD’s. Muis erop en kijken bij welke hoeveelheid CD’s op elkaar de muis niet meer werkt. Hieronder is het aantal CD’s aangegeven waar de muis niet meer trackt. De Kana V2 zou volgens de verpakking een LOD van twee millimeter moeten hebben.

DB3G:
Zwarte stof Goliathus: 2 CD
Groene stof Goliathus: 2 CD

IE 3.0:
Zwarte stof Goliathus: 2 CD
Groene stof Goliathus: beetje tracking met 2 CD, niet meer bij 3 CD.

Kana V2:
Zwarte stof Goliathus: 4 CD
Groene stof Goliathus: 4 CD
Bureau: minder dan 1 CD

Deze resultaten zijn redelijk zorgwekkend voor de Kana V2. Het verschil met de andere twee muizen is duidelijk merkbaar in praktijk en kan erg hinderlijk zijn voor degene die zijn muis vaak even oppakt en verplaatst. De firmware updater bood een werkende optie voor de Kana V2, maar de LOD bleef onverminderd hoog. Gelukkig bleven de rest van de prestaties ook gelijk. Het probleem van een hoge LOD is echt op te lossen door de muisvoetjes dikker te maken of een stukje niet of nauwelijks door zichtbaar tape over het onderste gedeelte van de lens te plakken (net iets over het stukje scheidingsplastic om precies te zijn, maar niet over het kleine lens gedeelte):

Door deze ‘tapemod’ werd de LOD teruggebracht naar de waarden van de DB3G: twee CD’s op de muismat en minder dan één CD op het bureau. Daarbij wordt er zoals het er naar uit ziet, niets op de tracking prestaties ingeleverd. Missie geslaagd!

§4 Soft- en firmware:

§4.1 Out of the box settings:
De Kana V2 doet zijn werk op 800 DPI en 1000Hz polling rate als je hem zo rechtstreeks vanuit de verpakking in de PC plugt. Met DPI switch knop die onder het muiswieltje zit kan je dit nog veranderen naar 1600 DPI en terug. De twee verschillende DPI instellingen kan je onderscheiden van de muis doormiddel van de sterkte van het licht van het muiswieltje. Standaard herkende de Steelseries Engine 2 software de muis niet. De firmware upgrade software biedt wel ondersteuning aan voor de Kana V2 en na een firmware update en een driver reinstall via dezelfde software gaf de Steelseries Engine 2 software ook schoorvoetend toe dat er toch echt een Kana V2 aan mijn computer hing.

§4.2 Steelseries Engine 2 software:
Via deze software kunnen de functies van de knoppen worden aangepast evenals de DPI en de polling rate van de twee DPI instellingen in de muis. Dit allemaal kan verder uiteraard in verschillende profielen worden opgeslagen. De DPI en polling rate instellingen blijven opgeslagen in de muis en dus is na het vinden van je ideale instellingen het niet meer nodig om de Steelseries Engine software op je computer te hebben staan en heb je dezelfde instellingen op je muis als je hem in een andere PC prikt. De DPI (Steelseries noemt het CPI trouwens) waarden die je kunt instellen zijn 400, 800, 1200, 1600, 2000, 2400, 3200 of 4000 en de polling rate kan je op 125, 250, 500 of 1000Hz zetten. Een kleine bug in de software is dat je muis altijd met het muiswiel maximaal verlicht opstart, ook al heb je ingesteld dat deze uit moet. Even heen en weer switchen met de DPI knop en je opgeslagen licht instellingen komen tevoorschijn. Zonder de Steelseries Engine geïnstalleerd gaat de eerste DPI optie altijd gepaard met een maximaal verlicht muiswieltje en staat bij de tweede DPI optie het lichtje uit. Geen dealbreaker voor mij en valt nog te fixen met updates.

http://imageshack.com/a/img196/8927/vm7l.png http://imageshack.com/a/img560/8041/wh.png

§4.3 Firmware:
Zoals eerder gezegd voerde de firmware update tool van Steelseries een update uit op mijn Kana V2. En ook zoals eerder gezegd, behalve dat de muis herkenbaar werd in de Steelseries Engine software, veranderde er niets.

§5 Gebruikerservaring:

Voor mij was de Kana V2 even wennen na jaren de DB3G in gebruik te hebben gehad. De vrij losse fingertip grip moest ik toch even bijstellen en ik denk dat ik de Kana V2 nu iets steviger vasthoud dan de DB3G. Echter is het nog steeds goed mogelijk om makkelijk met slechts mijn vingers de muis de goede richting in te duwen en op te pakken. Met de IE3.0 moet ik echt overschakelen naar een palm grip omdat mijn handen te klein zijn voor een goede fingertip grip met die muis. Op zich merk ik dat het wat minder kramp oplevert als ik met de IE3.0 speel, maar ingame ben ik duidelijk te log om nog een beetje de 1337 scores neer te zetten (*kuch*) en verlang ik al snel weer naar een kleinere muis. En de Kana V2 valt nog ruim binnen die categorie en heeft ook als voordeel dat het minder kramp geeft dan de DB3G bij langere speelsessies.
Of ik nu de arena van rocket spam chaos in Rise of the Triad betreed of de virtuele Asmogendheden van mij afhoud in Day of Defeat of Rising Storm, de Kana V2 faalt mij nergens. Ook is er geen greintje acceleratie te bespeuren. Alleen in Gotham City Impostors mis ik een extra duimknop omdat je in die game vrij vaak twee verschillende gadgets gebruikt en ik het uitermate plezierig vind om die aan de duimknoppen te binden. Wel is dit alles met de tapemod in werking. Zonder de tapemod maakt de Kana V2 af en toe een zwier bij het oppakken en verplaatsen van de muis.

§6 Conclusie:

Met de Kana V2 heeft Steelseries een interessante muis op de markt gezet. Voor het uitbrengen van deze muis had Steelseries toch wel wat moeite om een muis te maken die het gros van de fanatieke muisgebruikers kon bekoren (inmiddels is er ook de Rival waar men ook redelijk positief over is). Afgezien van de hoge LOD en het gemis van twee zijknoppen aan elke kant is de Kana V2 een zeer goede muis te noemen door de goede bouwkwaliteit in combinatie met een uitstekend presterende sensor. Of de vorm je ook bevalt is natuurlijk een kwestie van smaak. Wel is een tapemod noodzakelijk om de hoge LOD te temmen als je dit een probleem vindt.
Is het de ideale opvolger van de Diamondback 3G? Niet helemaal, maar dat is alleen omdat de vorm toch net iets anders is en het daardoor niet meteen een blinde mustbuy is voor de nog overgebleven Diamondback gebruikers. Echter na wat gewenning kan ik de Diamonback toch wel met pensioen sturen. De Kana V2 voelt uiteindelijk voor mij wat beter aan tijdens het gamen omdat het iets bredere middenstuk toch voor wat meer controle zorgt en ook voor minder kramp na langere sessies. Het blijkt daardoor voor mij een ideale combinatie te zijn van de DB3G en IE3.0.

Heb jij ook een Steelseries Kana V2 Zwart?

misschien heb je het over het hoofd gezien maar je hebt twee keer een subparagraaf 4 bij hoofdstuk 3.

maar verder een sterke review, hier heb ik veel aan gehad ;)

[Reactie gewijzigd door walradus op 2 maart 2014 03:22]