Specificaties 2.1-set met subwoofer - Bekijk alle specificaties

Harman Kardon Aura Zwart Review

NickvdB 31 december 2013, 10.571 views

Harman Kardon Aura Zwart

Pluspunten

• Vol, kamervullend geluid.
  • Opvallend charmerend design
  • Degelijke bouwkwaliteit

Minpunten

• Gebrek aan gedetailleerdheid van het geluid.
  • Apparaat verliest regelmatig Wi-Fi verbinding.
  • Bediening is soms onprettig door trage, niet-responsieve bediening.

Geluidskwaliteit Score: 4
Uiterlijk en bouwkwaliteit
De Harman Kardon Aura doet door zijn opvallende uiterlijk denken aan de beroemde Soundsticks. De luidspreker bestaat uit een ronde, met LED verlichte koepel van doorzichtig kunststof, hetgeen deze indrukwekkende luidspreker een Sci-Fi achtig uiterlijk geeft.

De Aura heeft aan de onderkant een subwoofer voor de lage tonen. Rondom deze subwoofer bevinden zich 6 luidsprekers voor de midden en hoge tonen. Het apparaat geeft daardoor een zeer ruimtelijk geluid omdat het geluid werkelijk vanuit alle kanten goed klinkt.

Het apparaat voelt degelijk aan. Iets wat je uiteraard mag verwachten van een luidspreker van 400. Het apparaat is redelijk zwaar en de gebruikte materialen geven je het gevoel dat je een luxe en vooral degelijk apparaat in je handen hebt dat niet zomaar kapot gaat. En jammerlijk detail: De uitlijning van de tekst 'volume' komt niet helemaal overeen met het logo van HK daaronder, wat er een beetje slordig uitziet als je goed naar de Aura kijkt.

Geluidskwaliteit
De eerste keer dat ik de Aura aanzette om 'm te beluisteren, was ik diep onder de indruk. Al moet ik hier bij zeggen dat het vooral indrukwekkend is vanwege het formaat en het uiterlijk van de luidspreker. Je verwacht niet dat een luidspreker van een dergelijk formaat zo'n vol en kamervullend geluid produceert. Het afspelen van allerlei soorten muziek klinkt op de Aura prima, en zal de meeste mensen waarschijnlijk meer dan tevreden stellen.

Laten we de geluidskwaliteit wat kritischer onder de loep nemen. Hoewel de Aura op het eerste gezicht (of oor, wat je wil ;) ) een indrukwekkend geluid produceert, zijn er toch wat kanttekeningen bij te plaatsen. Het laag klinkt vol maar niet erg gedetailleerd, wat overigens geld voor het hele bereik van deze speaker. Het geluid is niet echt rijk te noemen. Dat betekent dat deze luidspreker bij muziekgenres als Dance, R&B en Hip-Hop prima uit de verf komt. Dit geld echter niet voor muziek waar transparant geluid belangrijk is, zoals gitaarmuziek, vocalen en klassikale muziek.

De Aura heeft een geluid dat te omschrijven is als: Vol geluid met een focus op lage tonen maar een gebrek aan detail over het hele bereik van de speaker.

Gebruiksgemak
Het configureren van de Aura is een fluitje van een cent, of het nou om Airplay of Bluetooth gaat. Er is een App beschikbaar voor mobiele apparaten, waarmee de Aura binnen enkele minuten gekoppeld is en gebruikt kan worden. Daarmee is qua gebruiksgemak en betrouwbaarheid ook alles gezegd...

Het gebruiksgemak van de Aura speaker zelf is namelijk ronduit slecht. De bediening gebeurt via aanraakgevoelige knoppen. Deze knoppen zijn echter niet bepaald responsief; dat houdt in dat je vaak niet weet of de speaker nu wl of niet heeft gereageerd op de aanraking. Het veranderen van het volume gebeurt door naar links of rechts te vegen over een volumebalk. Omdat de knoppen traag of onverwacht reageren heeft dit tot gevolg dat je vaak het volume harder of juist zachter zet dan de bedoeling was.

Mijn exemplaar had bovendien last van serieuze problemen. De speaker reageert ongelooflijk traag op aanraking van de knoppen. Het lukte me bijvoorbeeld 7 van de 10 keer niet eens om de Aura uit te zetten! Ook leidt het volumeniveau een eigen leven. Opeens gaat de Aura van erg hard naar zacht, helemaal uit, en dan weer een normaal volumeniveau. Vreselijk. En na het uit en aanzetten van de Aura komt het vaak voor dat de verbinding met het Wi-Fi netwerk niet meer kan worden opgepakt, waardoor je het apparaat telkens opnieuw moet koppelen met je netwerk.

Hoewel het zomaar wisselen van volumeniveau waarschijnlijk een exemplarisch probleem is, heb ik door de combinatie van bovengenoemde problemen toch het vermoeden dat de Aura last heeft van kinderziektes die er eigenlijk uit gefilterd hadden moeten zijn.

Heb jij ook een Harman Kardon Aura Zwart?

Hoi Nick,

Heb je die problemen met het volume etc nog opgelost gekregen?
Mijn Aura heeft precies dezelfde issues. Maar het geluid vind ik geweldig! Ik ben er op het volume probleem na dan ook zeer tevreden over.
Hoi,

Ik heb het apparaat uiteindeljk teruggebracht en omgeruild voor iets anders. Ik ga er wel vanuit dat het een exemplarisch probleem is. Goed dat je er tevreden over bent! Het is ook n mooi apparaat natuurlijk.
Ik ben nooit echt onder de indruk geweest van de geluidskwaliteit van Herman Karton, maar dit ding ziet er wel vrij bruut uit, lijkt meer op een sci-fi ornament dan een speaker :].
Misschien een interessante aanvulling.
Heb deze Aura nu 2 weken in mijn bezit, maar was na het lezen van deze review toch wel huiverig wat betreft de bediening en het verliezen van het Wifi-signaal.

Ik gebruik hem al vanaf het begin icm met Airplay, en hij is nog nooit zijn signaal verloren! (staat de hele dag te spelen) Dus dat is een grote meevaller :)

De bediening is inderdaad niet ideaal. Maar aangezien je het volume met Airplay vanaf je telefoon of laptop aanpast heb ik daar in ieder geval geen last van.
Top apparaat.
Is het probleem met wifi inmiddels opgelost? Hoe zit het met firmware updates en ondersteuning vanuit harman kardon?
Mijn ervaringen zijn ronduit slecht te noemen. Zie ook mijn review van deze speaker.