Samsung D3 Station 3TB Zwart Review

JLTrommel 31 december 2013, 4.875 views

Samsung D3 Station 3TB Zwart

Pluspunten

• Erg goedkoop per GB
  • Snel genoeg
  • Voor wie er prijs op stelt :
  • Portable SecretZone.exe
  • Samsung_Drive_Manager.exe
  • Secure Unlock_win.exe

Minpunten

• Ongevraagde installatie van Samsung-Drive-Manager tool (verhinderd door AVIRA) met 555 MB aan extra software.
  • De handleiding op disk "D3 Station User Manual NL.pdf" kun je pas lezen nadat de software normaliter al geinstalleerd is, daarin staat oa :
  • "De D3 Station wordt geleverd met Samsung Drive Manager, een op Windows gebaseerd programma voor geīntegreerd beheer waarmee u de Externe Harde Schijf nog eenvoudiger kunt gebruiken. Samsung Drive Manager ondersteunt diverse functies, zoals automatische back-up, bestands- en mapbeveiliging, schijfvergrendeling, schijfdiagnose, instelling van partities en energie-instellingen"

Mobiliteit Score: 4
Samsung D3 Station 3TB / USB 3.0

Aanpassing 1-1-2014 : Na een dag met 2 exemplaren te hebben gewerkt heb ik de beoordeling op diverse punten verhoogd, geluid is vrijwel onmerkbaar, koude handen kun je er niet aan warmen, snelheid is niet super (marathonschrijfsnelheid van 46 MB/s na 9 uur lang robocopy, zie reactie voor details) maar verder is het ding gewoon wel ok, in elk geval geen DOA. En ik weet nog geen drive die per GB goedkoper is.

Levering

Gekocht voor ¤91 per stuk via update.nl, 24 uurs levering via trans-mission.nl, keurig op tijd, maar op verpakking ongevraagd "niet bij buren afleveren".

Verpakking

Overdadig verpakt, met tape afgesloten kartonnen doos, daarin een in stevig plastic luchtdicht gesealed pakket, daarin per drive een in dun plastic folie gehulde dichtgeplakte Samsung doos, daarin safety en warranty boekjes maar geen instructie omtrent de zelf in elkaar te zetten adapterstekker, keuze uit 5 stekkers, zowel KR (korea) als EU lijkt te passen. USB3 kabel met USB 3.0 mini-connector. Disk in 2 stukken schuimplastic. Per disk 8x plastic zak.

Installatie

Aangesloten op X64 W7 systeem met Intel Core i3 550 @ 3.20GHz, 2x4 GB DDR3 PC3-10700, wordt meteen herkend maar komt met de melding "device unplugged" (zie screenshot 1). Daarna alsnog "Ready to use"

Meegeleverde en ongevraagd geinstalleerde software

Oorzaak blijkt te zijn dat AVIRA uitvoering van autorun.inf verhindert, die blijkt Samsung-Drive-Manager tool te willen installeren. Na lezing van http://www.shouldiremovei...anager-27051-program.aspx ben ik niet overtuigd van de voordelen en besluit alle meegeleverde software voorlopig in een 7z file te bewaren - ik kies zelf wel welke tools ik voor backup, encryptie en lock gebruik indien nodig. Slordig dat hierover niets in een handleiding is terug te vinden en dat alles ongevraagd geinstalleerd en gescheduled wordt !

Waarom had ik deze gekozen ?

Ik wilde een usb3 disk met de beste prijs/GB verhouding, snelheid van minder belang, wel betrouwbaarheid.

Aanleiding : matige WD30EZRX WD Green in ALDI/CNMemory USB 3

Recente ervaring : een 3tb Core usb 3 disk van cnmemory via ALDI reageerde niet meer, zegel verbroken en geopend, er kwam een WD Green 3 TB WD30EZRX te voorschijn naast een usb3 interface kaartje, SATA 64 MB cache. werd via SATA wel herkend maar chkdsk zou een jaar gaan duren en SMART failde met value 1 (allerslechtste) bij disk read errors en ook andere tools zouden maanden nodig hebben - na enkele dagen maar in de afvalbak gegooid.

Alternatieven en snelheid

Enkele alternatieven in de pricewatch hadden matige reviews, dit was de goedkoopste zonder klachten, en uiteindelijk nu zelfs de goedkoopste. Voor wie toch benchmarks wil zien, zie screenshot 2, crystal diskmark toont 176 mb/s read seq en 123 mb/s write, bij 512 k random 50 resp 70.

Betrouwbaarheid : Kom ik op terug als ik hem wat langer heb.

Uiterlijk : Speelde bij mij geen rol. Zie plaatje bij http://tweakers.net/price...d3-station-3tb-zwart.html

Heb jij ook een Samsung D3 Station 3TB Zwart?

@bArT_18 : Gedeeltelijk, zie de punten hieronder. Ik vind het overigens sowieso wel meevallen met deze nadelen, voor mij tellen bij een harddisk die ik vooral voor backups gebruik 1) betrouwbaarheid, 2 prijs per GB , 3 snelheid, en pas 4 energiegebruik etc :

Mij viel alleen op dat als je de drive op 220V aansluit je de leds niet ziet branden en geen geluid hoort, pas als de PC waar de usb kabel op aangesloten is aangezet wordt , wordt ook de drive actief. Dat lijkt me wel positief uit oogpunt van energiebesparing, mijn andere usb 2 en 3 drives blijven draaien ook al zijn ze alleen op 220V aangesloten en zit er nog geen usb kabel in. Tot zover wat betreft "it powers off with your computer or when the USB cable is removed,"

Daarentegen heb ik dit niet gezien : "but powers on independently of it when you first flick the electricity switch." Ik heb er nu 1 voor me staan die wel op 220V is aangesloten maar waarvan de usb kabel aan de andere kant loshangt. Er is geen powerswitch dus ik trek de 220V aansluiting los en steek die er weer in, er gebeurt helemaal niets. Pas zodra ik de usb kabel op een draaiende PC aansluit wordt de drive actief.

Het 3e punt, het softwarematig in sleep mode zetten van de drive. Ik heb via control panel, power options, hard disk sleep op 1 minuut gezet en usb suspend settings op enable, nu even wachten ... er verandert niets, maar mogelijk houdt iets de drive nog bezig of heb ik de instelling niet correct. Aan de andere kant, wat verbruikt een harddisk nu eigenlijk aan stroom, misschien 5 watt actief en idle nog veel minder, peanuts vergeleken bij een videokaart of cpu.
-> Ik wil laterr deze week nog wel eens kijken of er iets met de meegeleverde tools kan gedaan worden.

Punt 4, als je de rubberdopjes van de pootjes lospeutert komen er 4 kruiskopschroven tevoorschijn. Volgens mij moet -ie dus wel open te schroeven zijn. Zolang de garantie nog geldt en het werkt geloof ik dat verder wel.

Tenslotte, ik heb vandaag met robocopy 6300 files van totaal 1370 GB in 9 uur via USB3 naar de drive (vanaf een interne SATA disk ) gekopieerd dus met 46 MB/sec, de drive is nauwelijks lauw te noemen ondanks dat de drive nog steeds bezig is met schrijven. Ik vind de snelheid wel acceptabel, niet supersnel maar goed genoeg. De diskmark snelheid was theorie, de praktijk is niet al te snel. Maar dat was de source disk ook niet, en een initiele full backup kost gewoon even tijd.
Ik wil de schijf aan mijn NAS hangen en dan is voor mij de idle-stand wel gewenst. Dus ook als dit alleen met behulp van extra tools werkt lijkt deze schijf niets voor mij, USB is namelijk altijd verbonden. Ik moet nog even uitzoeken of de usb misschien in standby gaat als de schijf niets te doen heeft.

Heel erg bedankt voor de extra info!
waarom zou je een externe schijf aan een nas willen hebben hangen? De NAS is an-sich toch al externe opslag? ;)

Beter dan een grotere nasbehuizing als je meer opslag nodig hebt of grotere schijven in de NAS lijkt mij :>
@master4life

Ik heb de 4 rubberdopjes aan de onderkant weggehaald, onder 2 daarvan zitten kleine kruiskopschroeven. Als die eruit zijn zit alles nog muurvast. Met grof geweld en 3 schroevendraaiers als breekijzer heb ik uiteindelijk de zijkant aan de kant van de 2 schroeven weten los te wrikken, ik verwachtte elk moment stukken plastic te zien afbreken want het zit goed vastgeklikt.

Dan blijkt dat er dit in zit , naast een klein interfacekaartje onder de harddisk voor SATA naar USB3 :

Seagate Barracuda 3000 GB

SN - zal wel uniek zijn dus niet van belang
Model ST3000DM001
PN 1E6166-570
FW : CC45
DAte : 13405
Site TK
Product of Thailand
DOM (date of manufacturung volgens mij) 04/2013

Die vind je dus terug voor min ¤ 99 via pricewatch: Seagate Barracuda 7200.14 ST3000DM001, 3TB

Dus voor 6 euro minder krijg je er een USB3 interface en behuizing met USB3 kabel en adapter bij. Heel vreemd. Je zou er winst op kunnen maken door ze open te breken en de inhoud los te verkopen

Ik kan trouwens nergens iets terug vinden over RPM, volgens bovenstaande link zou het dus om 7400 moeten gaan maar dat zie ik nergens terug op de disk.
Zo vreemd is dat niet per-se hoor.
Heeft Backblaze (een online backup dienst) ook wel eens gedaan toen ze HDD's nodig hadden en bleek dat de 'externe HDD' varianten (zoals deze) goedkoper waren dan de interne systeemschijven. Hebben ze tich van die dingen gekocht en alle HDD's eruit lopen halen om in hun servers te installeren. :P
@JLTrommel

Heel mooie review, hier heb je iets aan :)
Geheel mee eens! Geeft voor mij een doorslag. Ik twijfelde toch al aan een LaCie kwalitatief. Ik heb inmiddels ook wat goede ervaring met een Hitachi Touro, nu een klein jaar in m'n bezit maar gebruik alleen voor opslag en koppel dan alleen aan. ;)
Kan ik heb aansluiten via usb en krijgt hij zo stroom? Of moet je hem ook in het stopcontact doen?
ps. super goeie review!
RTFM ofwel :

Technische Specificaties
Stroomvoorziening Netvoeding

Je hebt dus zowel een USB als 220V kabel nodig.
Kan jij onderstaande nadelen bevestigen?

We disliked

There's a lack of energy-saving features with the drive – it powers off with your computer or when the USB cable is removed, but powers on independently of it when you first flick the electricity switch. There also appears to be no means of putting the drive to sleep when it's not in use. The enclosure itself isn't serviceable, so you can't replace the drive easily should you later want to upgrade or renew it.

www.techradar.com/reviews...tation-3tb-1183543/review
Kun je zelf instellen hoe snel de schijf in slaapstand gaat? Bij mijn samsung story was dat niet instelbaar. Om die reden heb ik hem destijds verkocht, een een WD aangeschaft. Ben dus wel benieuwd.
Eerst de theorie : Ja, los van de power options van windows kan je in Samsung drive manager instellen wanneer de disk uit gaat, zie hoofdstuk 2.7 van de Samsung drive manager manual. Zie ook http://www.seagate.com/support/downloads/item/samsung-drive-manager-master-dl/ - onderaan staat een link naar de manual

Nu de praktijk : Na installatie van de software en reboot ontbreekt het icon Power settings in de GUI die wel in de manual zichtbaar is. In energiebeheer van windows de harddisk sleeptime van 20 min op nooit gezet en gereboot, nog steeds geen icon power options in SDM.

Kortom, vapourware. De andere opties zoals autobackup en securezone gebruik ik toch niet, en dan hou je alleen diagnostics over, daar ga ik die SDM niet voor installeren dus ik verwijder het tzt weer.

Overigens heb ik de op disk meegeleverde versie getest, de link hierboven wijst naar een nieuwere versie, is 1.0.17 bij installatie blijkt dat 1.0.172 te zijn, op disk staat 1.0.163, ik heb het ook getest maar ook daarin geen power settings . Deze sw zou je sowieso zelf moeten kunnen downloaden , en de manual, misschien dat het nbij jou wel werkt., al waarschuwt de manual dat het niet werkt icm windows power options (misschien moet ik nog meer aanpassen maar dat gaat me nu te ver) en andere harddisks.

Wellicht werkt het gewoon wel met de windows power instellingen bij harddisk en/of usb maar heb ik niet getest. Sorry dat ik je vraag niet beter kan beantwoorden, heb nu een uur zitten testen en laat het hier nu bij.
Weet je toevallig welke HDD er zit in de extren behuizing?