Specificaties 22" @ 1680x1050 (WSXGA+) (TN, 2ms) - Bekijk alle specificaties

Samsung Syncmaster T220 Zwart Review

foppe-jan 10 april 2009, laatste update op 10 april 2009, 758 views

Samsung Syncmaster T220 Zwart

Pluspunten

• Mooie vormgeving
  • nette kleurweergave
  • Weinig ghosting vergeleken met andere monitoren uit deze prijsklasse
  • 'Mooi' zwart

Minpunten

• leidt de aandacht van de visite af ;-)
  • (kan niet echt iets bedenken zo 123; ding presteert voor zijn prijs prima)

Tja, ik ben tot de kopo van deze monitor gekomen omdat ik eindelijk eens een upgrade wilde voor een 19" CRT. Hoewel ik nog een tijdje overwogen heb om een FullHD resolutie te nemen, vond ik die toch te duur, en was het daarna kiezen voor deze, de 2232bw, de 2243bw, de 2253bw, of een iiyama 22" monitor.
Omdat de 2232bw EOL ging net voor ik genoeg geld had, moest ik toen dus op zoek naar een andere monitor, en de gruwelijke veelheid aan keuzes alleen al bij Samsung zelf deed mij wel eens wanhopen.
Het is echt niet gezond zoveel monitoren als ze verkopen die allemaal ongeveer hetzelfde doen, maar waarvan vergelijkingen niet of nauwelijks beschikbaar zijn. Uiteindelijk op LesNumeriques terechtgekomen, mijn frans weer eens bijgespijkerd, en naar de screenshots gaan kijken om de boel te vergelijken.
En toen dus hierop uitgekomen.

Maar goed, over naar het spannender gedeelte:
Beoordeling:
Algemeen: zeer tevreden. Ik heb als vergelijkingsmateriaal alleen mijn oude CRT (iiyama LS902UT) en mijn vriendin haar 20" iiyama TFT, die op zich best aardig is, maar alleen een d-sub heeft, en nogal moeite heeft met het weergeven van donkergrijs.
Featureset: niet heel uitgebreid (d-sub & dvi), niet kantelbaar (maar gebruik ik toch niet)
Kleurweergave: wil ik zonder meer mooi noemen. Hoewel de CRT iets donkerdere kleuren gaf, ben ik ook over de kleurweergave hierop erg te spreken. Beide waren duidelijk in verschillende dingen beter, maar zonder dat ik een winnaar kon verklaren. de TFT is in ieder geval helderder. (met brightness op 30)
Contrast & Helderheid: op fabrieksinstellingen veel te helder; heb contrast min of meer laten staan, maar de helderheid 55 punten omlaaggeschroefd om mijn ogen niet te vermoeien, maar zo geeft hij nog steeds prima beeld. Geeft de foto's die ik met mijn Panasonic FZ28 neem (die redelijk goede kleurrepresentatie doet) zeer mooi weer. Zwart is in ieder geval zeer goed zwart.
Ghosting: Valt me alles mee. in bepaalde situaties wel bemerkbaar, maar ik kom het niet heel vaak tegen.

Vormgeving & Afwerking: Prima. Mooi rood randje, zeker als de zon erop schijnt; ook dan kun je nog goed zien wat je aan het doen bent. Wiebelt voor de rest heel licht als je je bureau schudt.

Tips:
Zet gamma modus op "mode 2": dit verbetert de kleurweergave enorm.
Zet RTA/Overdrive op Mode 2: betere zwartweergave en minder ghosting.

Heb jij ook een Samsung Syncmaster T220 Zwart?

Ik zit veel in het half donker en dan is gamma 1 wat rustiger aan je ogen,
maar gamma 2 is als je overdag er achter zit inderdaad mooiere kleuren :)

Die 2de setting waar je het over hebt kan ik niet vinden waar staat die precies ???
Laatste item van het setup menu (daar zit een scrollbalkje).