Asus FonePad 16GB + camera Grijs

Specificaties 7" • 1280x800 • 16GB • Android 4.1 - Bekijk alle specificaties

Asus FonePad 16GB + camera Grijs Review

clkndk 31 december 2013, laatste update op 25 februari 2014, 605 views

Asus FonePad 16GB + camera Grijs

Pluspunten

• Telefoon plus tablet in één
  • Goedkoper dan beide
  • Uitbreidbaar met micro SDcard
  • Lijkt solide

Minpunten

• Groot aan je oor
  • Android 4.1 (en nog niet gehoord van upgrade)
  • Hoes nodig, anders te kwetsbaar om mee te nemen
  • Past niet in broekzak, wel in binnenzak jas/colbert
  • Je neemt hem sneller niet mee vanaf je werkplek

Zojuist heb ik een Asus fonepad 16Gb grijs van iemand overgenomen en dit zijn mijn eerste ervaringen, zal ik later uitbreiden.
Dit is dus een 7" tablet met Android 4.1 en een Atom processor.
De eerste indruk van snelheid is goed. Al even VLC geinstalleerd en een film vanaf mijn server gestart en dit leek heel goed te werken.
Mijn doel is om een vervanger voor mijn telefoon met kuren te hebben, maar tevens een tablet. Dit apparaat kan beide.
En de eerste indruk is dat hij dit ook goed gaat doen. Whatsapp geïnstalleerd en dat werkt ook uitstekend hierop.
Simkaart erin en bellen werkt ook goed.
Zal ik wennen aan zo'n groot ding tegen mijn hoofd? Dat weet ik niet. Loop ik ermee voor gek? Misschien wel, maar je moet wat over hebben voor de wetenschap. Of natuurlijk gewoon een bluetooth-oortje gebruiken.
Ik las dat hij te zwaar is om aan je oor te houden, maar dat constateer ik op dit moment niet.
Ik heb in ieder geval nog nooit zo prettig op mijn telefoon ge-internet, film gekeken, van alles gedaan.
Nu was ik wel gewend aan de IPhone en Android is wel weer wennen.
Maar ik heb nu dus een volwaardige telefoon plus een volwaardige tablet voor een prijs, waar je gewoon geen smartphone voor kunt krijgen.
En dat is het sweetspot, dat deze tabletphone raakt.
Morgen ga ik er meer mee doen, ik ben benieuwd.

Toevoeging na bijna 3 weken gebruik:
Whatsapp op de fonepad (valt hij onder de noemer phablet ?) werkt fantastisch.
Het is inderdaad een tablet, die ook alles kan wat een telefoon kan en dat heeft veel voordelen.
Als nadeel toegevoegd, dat hij niet in een broekzak past (soms wel in een achterzak), waardoor je hem niet altijd bij je hebt, maar soms op een tafel/bureau laat liggen (ik neem hem bijvoorbeeld niet mee naar het toilet, deed ik met de telefoon wel, maar ik nam hem toch niet op).
Qua batterij zit ik op zo 1x in de 3 dagen opladen en dat voelt wel lekker.
Mijn familie verklaart me voor gek en lachen als ik hem toch een keer aan mijn oor heb, omdat ik mijn bluetooth oortje zo snel niet kan vinden. Maar wat mij betreft is dit een blijvertje.
Gisteren 1x een spontane reboot gehad, maar verder gewoon stabiel.

Na bijna 2 maanden gebruik een korte recap.
Het begint te wennen om een complete tablet aan je oor te hebben.
Waarbij gezegd moet worden, dat ik in mijn huidige functie misschien 5 telefoontjes per dag moet voeren, dit om het even in perspectief te zetten.
Mijn batterij moet ik om de 4 (!!!) dagen opladen, terwijl ik hem gebruik voor bellen, whatsapp, mail lezen, krant lezen, internetten. Maar ik ben uiteraard niet de hele dag met al die functies bezig.
Een klein poosje Candy Crush erop gespeeld en ook dat gaat uitstekend, verder geen spelletjes gedaan.
Deze phablet ook gebruikt voor muziek en voor recepten tijdens het koken, het werkt allemaal.
Inmiddels gemerkt, dat hij in vrijwel iedere achterzak past van broeken, maar uiteraard moet je dan heel goed uitkijken dat je niet gaat zitten.

Het grootste nadeel is, dat je de telefoon gemakkelijk even niet meeneemt als je even van je plek af gaat. Als je altijd een colbert draagt dan is daar minder reden voor, maar in mijn geval laat ik hem toch gemakkelijk even bij mijn werkplek liggen.

Dit apparaat is nog steeds mijn beste telefoonaankoop ooit en voelt ook gewoon als een volwaardige tablet, dus wat wil je nog meer.

Kleine aanvulling 27-2-2014: Gisteren tegen een kleine bug aangelopen. De batterij was bijna leeg (10% na 5 dagen niet geladen) en door het verkeerd oppakken zette ik hem uit. Toen ik hem weer opstartte deed het touchscreen het niet. Mijn vrees was, dat hij defect was. Enkele keren opnieuw gestart, maar het touchscreen deed niets. Vanmorgen van de lader af reageerde hij nog niet op touch. Maar na uit- en weer aanzetten was hij weer goed :?

Heb jij ook een Asus FonePad 16GB + camera Grijs?