Specificaties 4.1-set met subwoofer en 2x HDMI-in - Bekijk alle specificaties

Philips Fidelio E5 Review

watzieTestpanel 30 december 2013, 4.026 views

Philips Fidelio E5 (Testpanel)

Pluspunten

• Installatiegemak
  • Gebruiksgemak
  • Draadloze verbindingen werken perfect (verbinding alsmede geluid)
  • Manier waarop rearspeakers overal te plaatsen zijn bij gebruik en te verstoppen na gebruik

Minpunten

• (Veel te) korte stroomkabels
  • Stroomkabels zijn zwart
  • Geen centerspeaker
  • Subwoofer mist kracht in laagste tonen gebied
  • Crossover en volume subwoofer niet te regelen

Geluidskwaliteit Score: 3
Dankzij de testactie van Philips en Tweakers.net heb ik de Philips Fidelio E5 twee weken mogen testen. Ik was al langer op zoek naar een alternatief voor mijn huidige opstelling (Yamaha RXV800RDS 5x150w receiver en JBL SCS178 5.1 speakers uit ca. 2000). Een draadloze set zou een interessant alternatief kunnen zijn (flexibelere opstelling, minder kabels) dus ik was bijzonder blij dat eens op deze manier te kunnen uitproberen.
In de review zal ik zowel mijn eigen mening als die van mijn vrouw proberen te vatten want op sommige punten verschillen we van mening.

Extra doelstellingen van mijn test waren het beoordelen of de Fidelio mijn huidige set zou kunnen vervangen:
  • Kan ik al mijn apparatuur op een handige manier aan elkaar knopen.
  • Kan ik zonder display
  • Kan ik zonder radio
  • Kan ik zonder klankinstelmogelijkheden
  • Is het relatief laag vermogen voldoende
  • 4.1 vs 5.1: kun je zonder centerspeaker
Inhoud doos
Wat opvalt bij het uitpakken is hoe slim alles verpakt is. Alle onderdelen komen er makkelijk en in de juiste volgorde uit. De doos weegt ca 15,5kg en is vrij compact dus goed te dragen. Het lage gewicht geeft wel al aan dat je geen superzware drivers hoeft te verwachten.
In de doos zitten twee frontspeakers, twee rearspeakers, de subwooferunit, afstandsbediening met batterijen, twee stroomkabels (1 voor de subwoofer, 1 voor de frontspeakers), kabel om de frontspeakers met elkaar te verbinden (geluid & stroom) en wat boekjes.

Foto's
~[afbeelding1]
de aansluitingen achterop de linker frontspeaker
~[/afbeelding1]
~[afbeelding2]
de afstandsbediening (links) en ter vergelijking twee andere Philips ab's (bluray speler en in zilver die van de tv)
~[/afbeelding2]
~[afbeelding3]
de onderkant van de subwoofer.
~[/afbeelding3]
Eerste indruk/design
Het ziet er chique en mooi afgewerkt uit net uit de doos. Vooral de afgeronde hoeken spreken me aan. De subwoofer past net niet helemaal bij de rest qua design omdat de hoeken veel minder rond zijn maar is nog steeds mooi. De afneembare rearspeakers zijn slim te integreren met de frontspeakers als je ze niet gebruikt door ze er op te zetten waarbij ze dan opgeladen worden. Los zijn ze bijzonder compact en zien ze er mooi uit met een haast apple achtig design. Het lederen draagbandje is een leuk detail. Afstandsbediening: typisch hedendaagse philips (zie foto met ernaast ab’s van philips blurayspeler en philips tv). Qua afwerking en design past het niet echt bij de set vind ik. Achterkant is mat en nogal glad dus hij schuift te makkelijk in je hand waardoor je hem makkelijk laat vallen. Knoppen zijn verder duidelijk en logisch in gebruik.

Tweede indruk
Als het eenmaal staat is het toch wel erg ‘aanwezig’ met dat zwart. Het houtfineer op de bovenkant van de rearspeakers en subwoofer hoeft van mij niet zo en maakt het wat druk. Vooral met de rearspeakers op de frontspeakers is het best wel fors, bepaald geen ‘melkpakjes’. Onze oude speakers zijn van berken naar wit geschilderd en hadden grijs doek (maar wel 4). Mijn mening: ik denk dat veel mensen hun speakers willen integreren (minder laten opvallen) in hun interieur. Geluid moet aanwezig zijn, maar de dragers niet. Kleuroptie? M.i. is rearspeakers op frontspeakers niet echt mooi, maar weegt op tegen vaste rearspeakers ook al zijn ze donker.

Features
  • Autovolume (zacht scenes worden harder, harde scenes zachter, voor een gelijkmatig volume)
  • Audio synch (handmatig geluidsvertraging instellen)
  • Surround on/off (standaard staat surround uit als de rearspeaks op de frontspeaks staan, en gaat surround automatisch aan als je de rearspeakers optilt).
Aansluitmogelijkheden
  • Optical in
  • Coax in (spdif)
  • 2x HDMI in
  • Hdmi out (tegelijk ARC input)
  • Audio in (l/r tulp) (niet getest)
  • Bluetooth
  • NFC voor automatisch leggen bluetooth verbinden dmv aanraking met daarvoor geschikte mobiele telefoon (niet getest)
  • DLNA (bij bluetooth connectie zijn de speakers als DLNA output te kiezen)
Ook zitten op de linker frontspeaker aan de rechterzijde, voor het oog bijna onzichtbaar, een paar knoppen voor handmatige bediening (aan/uit, volume, input select, blue tooth activeren). Bij mij lijkt de aan/uit knop echter niks te doen...

Installatie
Super makkelijk. Stroomstekker in de subwoofer en hij staat aan in standby, bij aanzetten hoofdset wordt binnen een paar seconden verbinding gelegd en gaat hij automatisch aan. DIN achtige kabel in beide frontspeakers stoppen. Stroomstekker in linker front speaker. Een van de inputs erin (ben met optical in begonnen) en voila er is is geluid en alles doet het. Een kind kan de was doen, hulde! Daarna nog even in het boekje gekeken maar daar staat nauwelijks meer in dan welke ingangen er zijn, waar ze voor zijn en hoe je ze moet kiezen.
Punt van kritiek: de stroomkabels zijn erg kort! Voor de frontspeakers was dat nog niet zo’n probleem omdat ik een stekkerblokje bij de hand had in m’n tv meubel, maar voor de subwoofer was het wel een probleem. Die wil je tenslotte wat verder weg hebben en bij mij zitten de stopcontacten op borst hoogte (zoals in de meeste huizen volgens mij). Van daar naar ‘de grond’ga je dus echt niet redden! Uiteindelijk dus ook maar op stekkerblok in tv meubel gezet maar staat zo nog te veel in het zicht. Het zou ook beter zijn als de stroomdraden wit waren, want nu zitten er alsnog nare draden in het zicht.

Aansluitingen gebruiken
In eerste instantie ben ik begonnen met de optical out van m’n tv op de optical in van de Fidelio. Op deze manier kan ik dus het geluid van m’n tv (incl films van Diskstation via DLNA) alsmede het geluid van m’n Bluray speler horen. Werkt prima maar dan moet wel de tv aanstaan. Geen probleem en geluid klinkt goed.
Later heb ik de tv via hdmi op de hdmi out / arc input gezet, en de bluray speler op hdmi1. Eureka want krijg via hdmi ook 5.1 input, en tv detecteert automatisch een ‘externe versterker’ dus zet z’n eigen speakers uit. Scheelt weer op mute drukken. Tevens gaat de fidelio nu meteen vanzelf uit als ik de tv uitzet. Dit betekent dat ik slechts 1 kabel in en 1 kabel uit nodig heb.
Aansluiten via coax van de squeezebox lukte niet vreemd genoeg. Wil hier nog geen conclusie uit trekken want heb in het verleden dit ook wel eens gehad met m’n versterker waar het later ineens wel werkte, denk dat dit eerder aan de squeezebox ligt. Hoop ik nog op terug te komen, anders probeer ik optical in wanneer ik eea verschoven heb.
Bluetooth: getest met iphone 4s en 5s. In beide gevallen probleemloos verbinding gemaakt, helaas wordt maar 1 verbinding tegelijkertijd ondersteund dus je moet wel eerst afmelden voor je naar een andere switcht. Geluidskwaliteit is net zo goed als met vaste aansluitingen, bereik is perfect: kon met iphone op hele benedenverdieping in alle hoeken rondlopen en zelfs in de tuin zonder verbinding te verliezen. Ter vergelijking: wifi basisstation staat op zelfde plek en daarmee lukt dat dus pertinent niet (dead zones & bereik), dus het staat niet op de ideale plek.

Gebruiksgemak
Waar ik me erg op verheugde was de auto volume feature: heel handig om te voorkomen dat actiescenes veel te hard eruit knallen als je net het geluid harder gezet hebt om die fluisterzachte dialoog te kunnen volgen. Op zich werkt het. Je hoort bij grote wisselingen wel dat ie even moet zoeken en ‘m na een paar seconden afknijpt. Standaard vind ik het volume dan wel vrij hard, en het lijkt of de volume knop genegeerd wordt. Blijven drukken helpt echter wel, maar volume wordt niet onthouden dus elke keer opnieuw inregelen. Ook heb ik het idee dat dialogen via het center kanaal bij een 5.1 film te sterk geknepen worden, ik kan het dan moeilijk verstaan en vind het hol klinken.
Ook potentieel handig is dat je handmatig de delay kunt instellen als je TV bijvoorbeeld een vertraging tov het geluid heeft door beeldnabewerking. Dit zouden alle apparaten moeten hebben getuige hoeveel mensen daar last van schijnen te hebben. Ikzelf heb het gelukkig nooit nodig gehad dus kan niet beoordelen of de beschikbare stapjes nauwkeurig genoeg zijn.
Zoals genoemd is de installatie een eitje en het gebruik is dat ook. Aanzetten, evt juiste input kiezen, volume en klaar. Het af kunnen nemen van de rearspeakers is geweldig: je bent nu super flexibel en kunt altijd wel een fijn plekje kiezen dat werkt. Let daar wel op trouwens: het kan op de leuning van een bank behoorlijk wiebelig staan en je wilt niet dat ze eraf vallen als je gaat zitten of opstaat, dus als je bank zachte kussens heeft en niet tegen een muur staat...
Wat me wel irriteert is hoe slecht het apparaat op de afstandsbediening reageert. De gevoeligheid is laag dus goed mikken. Het lijkt haast wel of hij af en toe ‘vastloopt’ dus soms moet de stekker eruit om er leven in te krijgen. Hier wreekt zich ook het gemist van een display: je hebt wel een lampje dat iets feedback geeft maar als die niet komt vaar je blind. Staat alles eenmaal aan dan werkt het prima mits je goed mikt en de ‘klik na langzame klik’ als een oud omaatje werkt.

Geluidskwaliteit
Natuurlijk een van de belangrijkste aspecten van een speakerset, en uiteraard zeer subjectief.
Algemene indruk geluid
Volume meer dan voldoende (kan zeer hard zonder ter vervormen, maar enigzins zwak als het volume laag staat). Surround balans en samenhang bij 5.1 bron zeer goed: kanaalscheiding is helder, geluid komt uit de richting waar het vandaan hoort te komen, bas lijkt uit alle speakers te komen (mits subwoofer goed geplaatst, zie hieronder). Bij 2.0 bron en losgemaakte rearspeakers voegt de (auto) surround mode echt wat toe, ruimtelijk en ruimte vullend geluid. Front speakers dekken hoog en midden af, en ook nog wat laag, achter speakers voornamelijk hoog. Wat ik jammer vind is de abrupte cutover: de subwoofer gaat tot 150Hz en de frontspeakers beginnen bij 150Hz. Er is dus geen overlap en dat merk je wel een beetje als een geluidsgat waardoor de plaatsing van de subwoofer nogal gevoelig ligt omdat er toch te veel ‘richting’ in het geluid zit als je hem niet naast de frontspeakers zet. Er komt een behoorlijke bas uit, en hij kan de grond zeker laten trillen maar het echte laag, zeg maar de punch, is onderbemeten (vergeleken met m’n JBL’s en de sub in m’n auto). Over de rearspeakers: bij ‘normale’ opstelling is het geen probleem, maar het is jammer dat ze alleen hoog geluid geven. Ik had gehoopt dat ik ze mee de tuin in kon nemen als ad hoc draagbaar geluid. Hoewel dat kan, is het hoogstens acceptable voor zachte achtergrond muzak, want het klinkt dan erg tinny. Samenvattend is het mooi geluid maar met een duidelijk psycho-akoestische insteek, een beetje zoals Bose dat doet.

Muziek. Hier wordt het zeer subjectief.
De resultaten met allerlei muziekgenres varieren van ‘wow’ tot ‘crap’. Moderne muziek, zeg maar de 538 variant met veel electronische instrumenten, klinkt geweldig in zowel 2.1 als 4.1 opstelling. Rap/ghetto klinkt lekker, maar de bas punch ontbreekt. Live muziek klinkt over het algemeen afschuwelijk: hol en vaag. Rock muziek met zang en akoestische instrumenten wisselt nogal, ik mis wat ‘emotie’: geen kippenvel, maar zolang zang en begeleiding hoog laag en midden tegelijk vullen klinkt het over het algemeen ok. Klassieke muziek klinkt goed, maar voor stukken met zeer zachte EN harde passages ontbreekt de dynamiek, waarschijnlijk vanwege het beperkte vermogen, wat je alleen een beetje kunt compenseren door alles wat harder te zetten. Ballads, R&B: prima. Blues & soul: goed maar alweer een beetje gebrek aan emotie. Het zal m.i. dus vooral je muziek smaak zijn die bepaalt of de set je ligt. Omdat ik geen smaakgebrek heb (lees: ik kan in bijna alle denkbare genres wel iets vinden wat me bevalt) en dus geen specifieke voorkeur heb blijf ik dus enigsinds twijfelen over wat ik er van vind, maar ik neig toch richting positief.

Films.
Over het algemeen uitstekend en een hoge wow factor. Maakt niet uit wat de bron is: dvd, bluray,DLNA of TV. Tekortkomingen in het echte laag, de bijna subsonische effecten ontbreken (referentie: de verweg explosies tijdens ‘Pearl Harbor’ wanneer de aanval begint) en voor mij een ietwat gebrekkig center effect: ik kan de dialogen niet altijd even goed verstaan. Mijn vrouw is het daar niet mee eens, die vind de dialogen juist helder alhoewel ook zij de centerspeaker mist (qua geluid dan, ze zal blij zijn als ie weg is ). Surround en ‘er midden in zitten’ is perfect, mede geholpen doordat het zo makkelijk is de rearspeakers op precies de juiste plek te zetten. Voor wat betreft films kijken scoort de set het beste, hier is ie voor gemaakt.

TV.
Het geluid is duidelijk veel beter dan wat er uit m’n TV komt (maar dat is sowieso huilen zoals met de meeste flatscreens). Een journaal of praatprogramma klinkt helder en duidelijk. Dat wil niet zeggen dat het mooi klinkt: het is nogal hol. Weet alleen niet of dat aan de bron ligt... voor hetzelfde geld hoort het wel zo te klinken en is dit voor het eerst dat we het goed horen. M’n vrouw vind het in ieder geval vreselijk en gebruikt liever de TV speakers.
Ook een programma als The Voice valt tegen. Ligt aan het liedje en in hoeverre ze het ‘zaal geluid’ laten horen: pure zang klinkt geweldig, maar als het meer ‘live’wordt wordt het net als bij live muziek van cd storend kuntstmatig en hol. En dat is jammer want hiervoor zou je het bij uitstek willen gebruiken.

Beoordeling extra testdoelstellingen
Kan ik al mijn apparatuur op een handige manier aan elkaar knopen.
Het was even puzzelen maar uiteindelijk toch een ja. De componenten die ik zonder TV aan te zetten zou willen kunnen bedienen kan ik direct aansluiten (Squeezebox via digital in, CD afspelen via bluray speler via HDMI in), en omdat ik ARC heb op m’n TV kan ik het geluid van m’n Bluray speler via de TV terug laten komen of direct via de HDMI in laten lopen. Wat ik mis is een koptelefoonaansluiting... heb dat opgelost door de koptelefoon op m’n televisie aan te sluiten wat niet zo’n ramp is want is alleen nodig bij film/tv kijken (anders kan m’n koptelefoon natuurlijk direct op m’n iphone). Maar toch. Tevens zou een ethernet aansluiting mooi geweest zijn: aangezien het apparaat dlna capable is, zou een ethernet aansluiting m’n squeezebox overbodig hebben kunnen maken omdat ik dan direct vanaf m’n diskstation zou kunnen streamen, of eventueel als alternatief voor bluetooth via de telefoon zonder beperking in aantal aangesloten apparaten.
Kan ik zonder display
‘ken net’: in principe geeft lampje wel feedback maar onthoud maar eens wat het betekent, en je moet ook wel ‘technisch’weten welk apparaat op welke input zit. Voor mij geen probleem maar m’n vrouw vindt dat wel wat moelijker. Knoppen drukken tot er geluid uitkomt werkt echter uiteindelijk ook wel.
Kan ik zonder radio
Minpuntje van het gebrek aan een receiver, maar digitale radio (via tv) of internet radio (hetzij via iphone dan wel Squeezebox danwel Diskstation) heffen dat probleem op en zoveel gebruikten we het toch al niet. Wel een hoop extra handelingen natuurlijk want je kunt niet effe snel aanzetten en tunen/zender kiezen via het apparaat zelf. Voor mijn vrouw het enige grote minpunt.
Kan ik zonder klankinstelmogelijkheden
Heb ik eigenlijk niet echt gemist. Lijkt een leuke feature van een DSP receiver maar uiteindelijk is ‘natuurlijk’ de instelling die je vooral wilt gebruiken en dus is geen instelling eigenlijk altijd goed. Een klein beetje kun je altijd nog bijregelen via treble/bass knopjes.
Toch een ‘maar’: ik miste wel het apart kunnen instellen van zowel volume als vooral de crossover frequentie van de subwoofer. Deze is soms iets te aanwezig en het is jammer dat je dat dan niet wat kunt bijregelen.
Is het relatief laag vermogen voldoende
Ja. Hij kan knetterhard zonder te vervormen. De echte kracht van veel vermogen is natuurlijk dat je juist heel zacht kunt gaan, wat je vooral bijvoorbeeld bij subtiele klassieke muziek nodig hebt. Voldeed prima wat mij betreft al moet je hem dan wel iets harder zetten om iets te horen. En zoals hierboven al genoemd: ik vind het echte laag te zwak. Of dit komt door laag vermogen of door een te kleine diameter van de woofer weet ik niet.
4.1 vs 5.1: kun je zonder centerspeaker
Ik twijfel. Ik heb af en toe wel wat moeite om gesproken dialogen goed te verstaan en mis dan bovendien de ‘recht uit het beeldscherm’ ervaring ook al wordt het centergeluid mooi over de frontspeakers verdeeld/gemixt. Mijn vrouw kon het goed verstaan dus misschien ben ik een beetje toondoof in dat klankbereik, maar ook zij is van mening dat vooral in films waarin actie en gefluiter worden afgewisseld een centerspeaker essentieel is anders moet je af en toe effe ‘verschuiven’ om het goed te horen. Zoals eerder genoemd helpt uitzetten van autovolume ook.

Mijn conclusie
Een mooie set met wat beperkingen. Het draadloze aspect (ik heb nog maar 3 kabeltjes nodig), de flexibiliteit van de afneembare rearspeakers en de algehele eenvoud van installatie en bediening gooien enorm hoge ogen bij ons. De kleine typisch Philips ‘net niet’ irritaties vallen mee te leven. Het geluid is over het geheel genomen goed if not perfect. Het is jammer dat er geen geluidsuitgang op zit. Een ethernet aansluiting had het echt afgemaakt. Ik vind de 700 euro adviesprijs teveel, ik zou er ongeveer 500 euro voor over hebben en dan nog alleen vanwege de ruimtewinst (geen losse receiver, centerspeaker en gebrek aan kabelbrei). Voor de echte audiofiel is het niks denk ik, maar als je geen torenhoge eisen stelt of geen vergelijkingsmateriaal hebt zeg ik: doen! Als ik hem mag houden ga ik denk ik inderdaad mijn huidige set wegdoen of naar zolder verhuizen omdat opgeruimdheid voor ons toch het zwaarst weegt.

Conclusie van mijn vrouw
Minder kabels betekent nog niet draadloos. Esthetisch mooi maar mag wat onopvallender. Qua geluid: muziek is ok. Qua film: toch weer die centerspeaker.

Heb jij ook een Philips Fidelio E5?