Specificaties Radiogestuurde muis en 1.600dpi sensor - Bekijk alle specificaties

Hama Mirano Draadloze Laser Muis Review

pinna_be 30 december 2013, laatste update op 30 december 2013, 1.435 views

Hama Mirano Draadloze Laser Muis

Pluspunten

• mooi
  • groot
  • snel
  • draadloos
  • zijwaarts scrollen
  • goede batterijduur
  • ergonomisch
  • extra navigatieknoppen
  • stille muisklikken

Minpunten

• stille muisklikken (sommigen storen zich hieraan)
  • niet verkrijgbaar in nederland/belgie tenzij via amazon (voor zover ik weet)

Even belangrijk op te merken, mijn review gaat niet over deze muis, maar over de grotere broer ervan (de hama Roma). Deze muis is op de grootte na precies dezelfde, maar is niet te vinden op tweakers.

Zoals ik eerder al eens gemeld in een review over een andere muis, gaan muizen bij mij helemaal niet zolang mee. Op een bepaald punt versleet ik tot 7 muizen op een jaar. Een tijd geleden had ik een model gevonden (van het merk trust) dat mij al wat meer aanstond. Echter waren beide muizen kapot gegaan aan het scrollwiel en dit was ik uiteindelijk toch beu geworden, waardoor ik ditmaal nog eens een ander model probeer.

Wat ik dus zocht was:
- een ergonomische muis (ik gebruik hem veelvuldig, ik krijg makkelijk pijn aan mijn arm met een "slechte" muis)
- een goedkope muis (aangezien ik ze snel verslijt)
- een hoge kwaliteit muis (in de hoop ze iets minder snel te verslijten)

Ik kwam op de hama roma terecht (op de site amazon.de) en kon hem kopen voor iets meer dan 20, gratis verzending.

Deze muis is eveneens de tweede muis die ik koop van dit model, aangezien de vorige bijna een jaar is meegegaan, wat een record is voor mij.

drivers en ondersteuning
Zoals verwacht was dit absoluut geen probleem, je krijgt een cd-rommetje meegeleverd en ik heb zelfs geen idee of er een meerwaarde aan is, want momenteel werkt alles gewoon perfect. Ook in linux werken alle knoppen: zijwaarts scrollen werkt en de extra navigatieknoppen worden in de browser gebruikt als vorige/volgende.

prijs
De prijs is uitstekend, hij kost iets meer dan 20, maar voor dat geld kan de muis alles aan, voelt hij goed in de hand (door de 2*AA batterij heeft hij ook een leuk gewicht), heeft hij instelbare dpi(800/1600), ...

Ergonomie
Ook hier zit het met deze muis best snor, het model dat ik heb is iets langer dan 12cm en mijn duim en pink passen perfect in de golvingen aan de zijkant. Deze muis kan ik uren gebruiken zonder last te krijgen van een pijnlijke spier. Deze muis is niet configureerbaar (grootte en gewicht kan je niet instellen) dus het is mogelijk dat het voor jou net niet de juiste muis is. Maar tenzij je enorm specifieke vereisten hebt, hoef je geen schrik te hebben: erg veel mensen vinden dat mijn muis goed in de hand ligt.
Op de verkooppagina staat overigens dat deze muis niet geschikt is voor gaming, maar ik heb geen idee waar ze di vandaan halen. Hij is immers ergonomisch precies en reageert snel.
(DISCLAIMER: ik ben geen hardcore gamer)

functionaliteit
Dit kan simpeleweg opgesomd worden:
-> linker/rechter muisklik
-> (zijwaarts) scrollen
-> 2 extra knoppen voor navigatie in browser (mogelijk configureerbaar met de cdrom, zal het eens aanvullen indien er vraag naar is)

Ook erg leuk vind ik dat wanneer je drukt op de knoppen dat het absoluut geen geluid maakt, het heeft iets sereen op die manier. Een ander persoon zei wel dat hij de kliks van een muis ook graag hoort als feedback dat de click is gedaan. Dit is persoonlijke voorkeur dan zeker.

[/b]precisie[/b]
800/1600dpi kan je kiezen, ik heb niet meer nodig in principe. De muis is ook precies op minder conventionele oppervlakken zoals laken, bedgoed, zetel, ...

vormgeving
Dit hoort een beetje bij ergonomie, hij heeft echt een mooie/goede vorm.

bouwkwaliteit
Beste dat ik al heb gehad. (disclaimer: hoewel ik veel ervaring heb met muizen, heb ik nooit meer dan 30 uitgegeven aan een muis)

Al bij al echt een goede muis, ik denk dat als je budget niet al te hoog is, dat dit de beste volwaardige draadloze muis is die je kan kopen.

Heb jij ook een Hama Mirano Draadloze Laser Muis?

Zou je me kunnen vertellen of deze muis werkt met windows 8.1 prof
Ik ben niet meer in het bezit van deze muis, maar ik zie niet in waarom die er niet mee zou werken. Het is plug&play en werkte op elk OS dat ik heb uitgeprobeerd destijds.

Hoewel ik het niet kan testen, durf ik met redelijke zekerheid zeggen dat het werkt. Wat mss minder zeker is of het werkt, zijn specifieke drivers die op de cd--rom worden meegeleverd. (en die misschien extra opties bieden om in te stellen welke functies je aan welke knoppen wil geven). Ik zou zeggen dat deze extra functies "slechts" 95% kans op werken hebben.