BitFenix Spectre LED PWM 12cm Wit, 120mm Review

BitFenix Spectre LED PWM 12cm Wit, 120mm

Pluspunten

• Goede looks
  • Kwaliteit bearing
  • Prima stil te houden
  • Voldoende airflow
  • Erg goedkoop
  • PWM
  • Veel kleurtjes leverbaar

Minpunten

• Moeten het op airflow afleggen tegen (iets) duurdere varianten
  • led-sterkte per kleur wat verschillend, kijk dus voor de zekerheid goed naar de foto's en evt. de individuele reviews.

Geluidsproductie (min) Score: 5
Geluidsproductie (max) Score: 4
Koelvermogen Score: 3
Review: BitFenix Spectre LED PWM 120mm Wit

Om lezers tijd te besparen om de verschillen te zoeken tussen de 5 reviews van de individuele kleuren: Alle aanpassingen per kleur, zowel een beetje text als de foto's, plaats ik onder: In de Praktijk. Als je dus 1 review al gelezen hebt kan je direct naar die header springen bij andere kleurtjes om de kleur-specifieke details te zien.

Specificaties
Uitpakken
In de Praktijk

Productwebsite

Onlangs had ik naar volle tevredenheid BitFenix Spectre Pro LEDs gehaald, en had ik zonder twijfel geconcludeerd dat deze hun prijs goed waard zijn. Nu bouw ik wel redelijk wat computers, soms met, soms zonder verlichting, en als de kans zich voor doet om voor een leuk prijsje bepaalde producten in huis te halen is dat natuurlijk erg fijn. Zo liep ik tegen een leuke deal aan voor BitFenix Spectre LED PWM ventilatoren in verschillende kleurtjes, en was een reviewtje natuurlijk een leuk gevolg.

De Spectre LED PWM in 5 kleurtjes, voorlopig zie je het verschil nog niet.

De naam is wat verwarrend, en dat komt omdat BitFenix 7 soorten Spectre ventilatoren heeft (kleurtjes en maten niet meegerekend). Je hebt de Spectre, de Spectre LED, de Spectre PWM, de Spectre LED PWM (waar deze review over gaat), de Spectre Pro, de Spectre Pro LED en de Spectre Pro PWM, volg je het nog? Enige die dus lijkt de ontbreken is de Spectre Pro LED PWM (moeten die caps overigens constant BitFenix?). Daar naast zijn deze modellen ook nog eens in allerlij maten uitgevoerd, met dus een enorm aantal producten als resultaat. Ik zou zeggen kijk gewoon eens op de BitFenix.com website, het lijkt mij niet de bedoeling om alle verschillen hier te gaan bespreken.

Deze review gaat dus over de Spectre LED PWM 120mm, oftewel de goedkopere niet-pro variant, maar wel met led verlicht en met pwm control. Deze is normaliter vanaf ca 7 euro te krijgen, wat hem dus in het budget segment zet wat betreft ventilatoren. Deze ventilator is te krijgen in vijf verschillende led kleuren: Wit, Blauw, Oranje, Rood, en Groen. Gezien de ventilatoren wat betreft specificaties, prestaties, en wat betreft het uiterlijk in de uit-stand met elkaar gelijk zijn, zijn de reviews van de verschillen kleuren voor het grootste deel gelijk. Uiteraard hebben ze wel hun individuele foto’s en video’s om ze toch een beetje van elkaar te splitsen, met bijvoorbeeld gebruik in verschillende cases. Ook de noemenswaardige verschillen in de praktijk zal ik natuurlijk noemen. Zoals boven aan de pagina vermeld, om het overzichtelijk te houden vind je de verschillen per review per kleur dus onder de kop: [jump=f]In de Praktijk[/jump. De rest is dus hetzelfde.

Ondanks dat ik zeker geen ventilator-expert ben, moet een praktische beoordeling moet toch binnen het bereik liggen. Wat mij vooral belangrijk lijkt voor toekomstige kopers is of hij een goede airflow voor je kast kan verzorgen, hoe stil hij is, en natuurlijk hoe hij er in het ‘echt’ uit ziet. Zeker met led ventilatoren lijkt mij dat laatste erg van belang, je koopt ze tenslotte om ze in je case te kunnen zien.

Verder vind ik het wel van belang te vermelden dat ik bewust geen foto’s bewerk of iets dergelijks, het enige wat ik doe is soms wat bijsnijden en verkleinen naar review-maatjes. Dit juist om een realistisch beeld van de producten te geven, waar stock foto’s van veel producten nog wel eens van de realiteit kunnen verschillen.

Specificaties

De specificaties van de BitFenix website:

Belangrijke zaken als RPM, CFM, en dB zijn duidelijk te zien, en overigens ook eenvoudig te vergelijken met alternatieven (hoe snel draaien ze, en hoeveel lucht verplaatsen ze in cubic feet (vierkante voeten klinkt ook zo raar;) ) per minuut, en hoe luid zijn ze op volle toeren). Puur op specificaties lijken ze niet zo heel bijzonder, er zijn namelijk genoeg ventilatoren met vergelijkbare prestaties. Maar als je naar de echte alternatieven gaat zoeken, met led, voor deze prijs, is de selectie eigenlijk vrij beperkt. Je ziet dan een handje vol ventilatoren welke eigenlijk allemaal redelijk te vergelijken zijn (of iets krachtiger maar luider, andersom. Of iets minder op beide vlakken maar dan goedkoper, of andersom, etc). De Spectre LED PWM lijkt dus goed in balans.

Wel relevant, en ook zeker niet in alle ventilatoren hebben dat, is de pwm controle. Oftewel je kan hem op je moederbord of fancontroller aansluiten, en de snelheid beheersen. En daar mee uiteraard de koelprestaties en geluidsproductie.

Verder van belang is dat BitFenix gekozen heeft voor Fluid bearings, oftewel een degelijk bearing type wat voor betrouwbaarheid op de lange termijn zou moeten zorgen. Veel goedkopere ventilatoren gebruiken mindere bearings en zullen dus op termijn snel meer herrie maken. Uiteraard kan ik lange termijn enkel testen op, je raad het al, de lange termijn, maar het is een stap in de goede richting.

De Spectre LED PWM lijkt dus een redelijk gebalanceerde ventilator, met wellicht enige neiging naar een lage geluidsproductie ten koste van iets van maximale airflow. Maar voor de prijs zeker degelijke specificaties.

Uitpakken

De verpakking is net als de Spectre Pro variant eenvoudig, niet groter dan noodzakelijk, maar ziet er toch gewoon prima uit. Wederom lezen we op de achterkant nog wat leuke features af. Het On-the-fly Light Switching is (naast zelf modden) enkel mogelijk in de BitFenix Survivor behuizing, of bij gebruik van de BitFenix Hydra fancontroller. Mocht je dat dus willen weet je waar je kan kijken.

Eenmaal uit de verpakking is het verschil met de Spectre Pro goed zichtbaar. Het geheel heeft een meer tradionele vorm, maar is met zijn geheel donker grijs getinte, doorzichtig, plastic toch prima voor het oog. In de verpakking vind je tevens 4 standaard schroeven, en de led-fan kabel. Deze fan-led kabel gebruik je in de boven genoemde Survivor behuizing of Hydra fancontroller om het licht aan en uit te schakelen. Hij werkt eenvoudig, het zijn 2 pinnen aan de zijkant van de ventilator, als deze verbonden zijn gaat de led aan. Oftewel een handige knutselaar kan ook met deze ventilatoren eenvoudig zelf aan/uit switches maken.

De ventilator zelf heeft m.i een basic, maar toch goede uitstraling vanwege de transparantie, en voelt gewoon prima in orde aan.

Het optionele led-fan plugje, je zou er iets leuks van kunnen maken.

Valt weinig meer over te vertellen, dus laat ze maar in actie komen!

In de praktijk

De ventilatoren eenmaal aangesloten lijken de gebalanceerde specificaties tot hun recht te komen. Airflow is zeker ruim voldoende op volle toeren, en dan is de ventilator ook gewoon hoorbaar. Als je ze een beetje begint te beheersen worden ze al snel een stuk stiller, blijft de airflow voldoende aanwezig, en lijken ze hun werk gewoon te doen. Niet zo heel spannend om over te schrijven lijkt het. Hij blaast tot zo ver ik kan beoordelen gewoon redelijk vergelijkbaar met de stock ventilatoren in recente BitFenix cases. Wellicht niet de meest krachtige airflow, maar gewoon ruim voldoende op een prima te noemen geluidsproductie.

Dan maar naar de foto’s waar het om draait met een led-ventilator, de verlichting! Allereerst maar even een led ventilator mini kerstboom. Kerstboom mag nog staan zo net na de kerst, maar ik overweeg sterk ze volgend jaar echt in de boom te hangen.

Kerstboom met het licht aan.

Kerstboom met het licht uit.. is toch mooier.

De witte ventilator viel mij eigenlijk het meest op. Misschien omdat ik zelf nog niet eerder witte leds had gebruikt, maar het bracht mij wel aan het denken wat ik er uiteindelijk mee zou gaan doen. De witte variant geeft een mooie hoeveelheid rustig licht af, en ziet er all-round gewoon erg goed uit. Ondanks dat blauw en rood volgens mij populairdere keuzes zijn zou ik zeker aanraden eens naar een witte setup te kijken, er zijn genoeg witte componenten te krijgen natuurlijk.

ontloopt de stock foto niet veel...

Ik had ook een filmpje gemaakt voor elke individuele kleur. Van ventilator in de uit stand, naar aan-stand, en dan van kamer licht aan naar uit. Niet heel spannend wellicht, maar geeft toch een idee. Mijn camera geeft het helaas wel wat blauwig weer, maar in de realiteit is het echt wit, geen perfecte opname, maar ik laat het filmpje liever toch niet achterwege.

Wederom is het effect vanwege de camera wat te blauw, maar ik wil hem toch wel graag alvast laten zien, de witte Phenom met een witte Spectre onder in. Dit gaat vermoedelijk de definitieve kleur worden want het ziet er in het echt gewoon heel mooi uit. Misschien een 2e ventilator er bij voor wat extra licht.

De BitFenix Spectre LED PWM mag dan niet de meest indrukwekkende airflow hebben, maar hij presteert gewoon ruim voldoende. Airflow is ruim voldoende aanwezig als je de ventilator op vrij stille settings houdt, dus in de praktijk prima te gebruiken. Voor zware overclock systemen met een iets ruimer budget zal de Spectre Pro, met iets meer airflow en minder geluid, maar ook met zijn uitstraling in de uit stand, wel mijn voorkeur hebben boven deze niet Pro-varienten. Echter kosten deze, of andere krachtigere alternatieven, natuurlijk wel iets meer.

Juist wanneer je de prijs in het geheel mee neemt begint de Spectre LED PWM te stralen. Voor grofweg 7 euro krijg je gewoon heel veel ventilator voor je geld. Niet alleen zijn er al weinig alternatieven op de markt voor dat bedrag, maar je krijgt gewoon prima presterende ventilator met een zeer goede bouwkwaliteit (bearing type), dus lange levensduur, die er ook nog eens heel erg goed uit ziet met z’n led verlichting. Ik zou de Spectre LED PWM een all-round 4 sterren geven. Onthoud dan wel dat er iets betere alternatieven zijn voor een meerprijs, echter in hun eigen prijsklasse, als elke euro telt, mag je er van mij gerust een puntje bij tellen voor de BitFenix Spectre LED PWM.

Nog even alle kleurtjes op een rij, samen met de BitFenix Recon fancontroller.

En nog een paar hogere resolutie foto's voor de liefhebber, klikken maar:
http://tweakers.net/ext/f/mA222uFV1W5djKHgTJ6dfttI/medium.jpg http://tweakers.net/ext/f/4KKEYO3ldYDKZtePKS35OtBR/medium.jpg http://tweakers.net/ext/f/u07EBIW5Kl645fpIFctckFav/medium.jpg

• BitFenix Phenom White mATX
  • BitFenix Recon Black

Heb jij ook een BitFenix Spectre LED PWM 12cm Wit, 120mm?

Ziet er mooi uit i.c.m. het Phenom kastje!
Ja prachtig, bedankt voor je uitgebreide review!

Ga ook n paar bestellen nu :p
Oudje dit, maar alsnog thanks. Als de prijzen nog goed liggen in 2017 gewoon prima betaalbare opties.
Maar nog steeds relevant, ong 7 euro voor een prachtige stille fan is n koopje ;)
Trouwens, hoe doen ze het na 4 jaar trouwe dienst? :)

Wit is ook mijn favoriet!
A 7 euro is het inderdaad een koopje.

Toevallig dat je het zegt, een case waar ik deze in de tijd in heb gezet (is het al weer 4j? jeetje) kwam hier een week of twee geleden terug voor wat upgrades. Daar draaien ze nog altijd netjes in ;)
Ah goed om te horen! levensduur goed, check.

Gaat vast mooi staan bij mijn nieuwe Coolermaster lite 5http://eu.coolermaster.co...d-tower/masterbox-lite-5/
Ook een leuk kastje voor weinig. Ga zelf binnenkort de lite 3t doen.