Specificaties Tower, 12 interne + 2 externe bays - Bekijk alle specificaties

Lian Li PC-A75X Review

Kokmeister 29 december 2013, laatste update op 29 december 2013, 1.190 views

Lian Li PC-A75X

Pluspunten

• Bouwkwaliteit en Afwerking
  • Inbouwmogelijkheden
  • Koeling
  • Vormgeving

Minpunten

• Geen

Het is alweer een tijdje geleden dat ik deze kast heb aangeschaft, dus tijd voor een review.

Mijn oude vertrouwde Gigabyte X58 bordje en Intel Core i7 920 begonnen de tand des tijdsch te voelen. Een plan voor een nieuwe gaming machine op waterkoeling was geboren. Ik was op zoek naar een behuizing die onderdak zou moeten bieden voor de onderstaande onderdelen:
- Gigabyte G1 Sniper 5

1 voor GPU's met:
- 3 x EK HD6950 waterblok
- Laing D5 pomp met EK Top/reservoir combo
- Phobya 280 radiator

Dus ik was op zoek naar een ruime behuizing met mogelijkheden voor waterkoeling. Ik heb gekeken naar een aantal alternatieven van Lian-Li, Little Devil en Corsair. Vanwege mijn eerder ervaringen is mijn keuze uiteindelijk gevallen op de Lian-Li PC-A75.

Hieronder een review/buildlog van de behuizing en mijn nieuwe pc.

De kast is goed verpakt in een hele grote kartonnen doos met piepschuim.

Na het verwijderen van de verpakking verschijnt dan de aluminium kolos. Het valt op hoe licht de kast is in verhouding tot de afmeting. Volgens de specificatie weegt de kast 9.5 kg. Desondanks is de PC-A75 able to bear the weight of the world, aldus de website.

Beide zijpanelen kunnen eenvoudig opengeschoven worden na het verwijderen van drie duimschroeven. Het voorpaneel kan simpelweg losgeklikt worden van de behuizing zonder het verwijderen van schroeven. Hierdoor kun je makkelijk bij de stof filters van de ventilatoren aan de voorkant.

Zoals je kunt zien op de afbeelding bied de kast voldoende ruimte. Voorin de kast bevind zich een drive-bay waar 12 x 3.5" drive past. Daarnaast is er een beugel over het moederbord gemonteerd die extra versteviging zou moeten bieden voor grafische kaarten.

Uit de fabriek zijn standaard drie 140mm fans gemonteerd aan de voorkant met een stoffilter. Daarboven bevinden zich 2 x 5.25 drive bay. Waarvan een met een speciale klep voor optische drives.

Aan de achterkant van het chassis is een 120mm fan gemonteerd. Aan de bovenkant van de kast is er ruimte voor nog 2 120mm fans. Aangezien ik aan de voorkant een 280mm radiator wil monteren heb ik het rack voor de 3.5" drives uit de kast gesloopt. Dit was lang niet eenvoudig. Aan de zijkant en onderkant zat het rack vast met popnagels, deze moest ik eerst uitboren voordat het rack verwijderd kon worden.

De voeding kan aan de onderkant van de behuizing bevestigd worden met 4 duimschroeven. Aan de binnenkant van de kast is voldoende ruimte om de kabels van de voeding netjes weg te werken. De radiator aan de voorkant kon eenvoudig bevestigd worden door de schroefgaten van de ventilatoren.

Tussen de bovenkant van de kast en de bevestigingspunten van het moederbord zit precies genoeg ruimte voor een slim-radiator en een ventilator. Helaas is er dan geen optie meer om een kleine 120mm radiator aan de achterkant te plaatsen.

Nog even een laatste inspectie door de uitvoerder!

Uiteindelijk moeten al deze spullen dan ingebouwd worden in de kast.

Ook de bovenkant van de kast kan verwijderd worden. Op de bovenstaande afbeelding kun je de aansluitingen zien voor de USB 3 poorten en de audio uitgang. De 2 5.25" bays aan de voorkant gebruik ik voor de bay reservoir/pump van EK Waterblocks. Dit is een compacte combinatie van pomp en reservoir voor de waterkoeling van de processor.

Voor het plaatsen van de Laing pomp met de EK top/reservoir combinatie heb ik een gaatje moeten boren in het metalen profiel. Hoewel er genoeg gaten zitten in de backplate van het moederbord was dit de enige plek waar het reservoir paste.

Dan het plaatsen van het moederbord. Er passen verschillende maten borden in deze behuizing van mITX tot E-ATX. Aan de achterkant zit een gat zodat je later de backplate van de processor koeler los kan maken zonder dat je het hele moederbord hoeft te verwijderen. Helaas komt dit niet helemaal uit met dit moederbord.

Dan het plaatsen van de Videokaarten met de koelblokken. De behuizing heeft 11 PCI-e slots. Dus je zou in theorie in de onderste PCI slot nog een grafische kaart kunnen steken met een extra dikke luchtkoeler (3 slots).

Hier is een eerste aanzet gemaakt voor de bekabeling.

Dan het installeren van de slangen en het vullen van het systeem (altijd spannend). Ik heb UV oranje gebruikt voor de loop van de cpu en een UV groene gebruikt voor de loop van de gpu's. Zelf geef ik er de voorkeur aan om de loop te testen terwijl er geen stroom op de PC staat. Mocht de boel gaan lekken dan zit je niet meteen met kortsluiting.

Nog eentje met de belichting.

En dan het eindresultaat. Standaard is het zijpaneel gesloten (zonder raampje). Ik heb met een decoupeerzaag een gat gezaagd in het paneel en er vervolgens een raampje van plexiglas achter geplakt. Het zou tenslotte zonde zijn om al die prachtige hardware te verstoppen.

Nu dan nog een onderbouwing van mijn beoordeling. De modbaarheid heb ik een uitstekend gegeven omdat de behuizing genoeg mogelijkheden geeft om aanpassingen te maken of alternatieve units te plaatsen.

Hoewel de prijs van 200 euro fors is voor velen, valt dit erg mee voor een high-end behuizing. Voor alternatieven worden prijzen tussen de 3/400 euro gerekend.

De bouwkwaliteit en afwerking is uitstekend, een van de redenen waarom ik alleen nog maar Lian Li kasten koop. Qua inbouwmogelijkheden bied de kast genoeg ruimte, ik heb er uiteindelijk twee aparte water loops in kunnen bouwen.

Met de koeling zit het ook wel snor, er kunnen 3 x 120 mm fans en 3 x 140mm fans ingebouwd worden. Of een 240mm Radiator met een 280 of 360 radiator.

Vormgeving blijft een kwestie van smaak, persoonlijk vindt ik het een hele mooie kast.

Heb jij ook een Lian Li PC-A75X?

Detail in je onderdelen spec:
2x Samsung 840 EVO 256GB
EVO's zijn 250GB
Leuke review, maar veel van de foto's werken niet, zou ze graag willen zien!
Bedankt voor de melding! Ik zal het aanpassen.
Hey, mooie review! Klein vraagje voor je :). De originele drive bays zie ik heb je er uit gehaald. Kan je aangeven als daar standaard 3,5" disks in zouden zitten, hoeveel ruimte zit er dan tussen de disks?

Die bays, zitten daar nog sleden/brackets in?

Alvast bedankt!
Er zitten geen sleden/brackets in de drive bays. Dus daar zul je een adapter voor moeten kopen. Chenbro verkoopt van die hotswap bays waar je 3 x 3.5" disk in twee 5.25 bay kwijt kunt (zoiets als dit pricewatch: Chenbro SK33502 )

In de standaard uitvoering zit er wel een rek aan de voorkant waar 12 of 16 x 3.5" disk in past. Maar die heb ik eruit gehaald om plaats te maken voor de radiator.
Nou, dat rek bedoel ik dus, wat je er uit hebt gehaald :).

Als daar disks in zouden zitten, hoeveel ruimte zit er dan tussen de disks? Moeten de disks in dat rek er in geschroefd worden or gaan daar sleden of zo iets in?
[IMG]http://i1314.photobucket.com/albums/t578/matalemano/PC%20A75/DSC_3615small_zps60282d1c.jpg[/IMG]

Er zitten rubberen houders bij, die schroef je in je disk en dan kun je deze er zo in schuiven. Er passen trouwens 12 disks in.
Oke, perfect. Da's duidelijk!

Dank je voor de moeite.
De hele kast is trouwen weer omgebouwd tot mining rig. Ik zal een update toevoegen aan de review.