Specificaties 40" Full HD LCD TV met 1 tuner - Bekijk alle specificaties

Samsung LE40D550 Review

jannn9 29 december 2013, laatste update op 29 december 2013, 193 views

Samsung LE40D550

Pluspunten

• prijs kwaliteit verhouding is fantastisch
  • RGB only modus
  • Game modus
  • Opties om binnenkomend signaal handmatig te definieren
  • ethernet
  • voldoende in- en uitgangen, waaronder USB
  • besturen met apps

Minpunten

• Verticale banding

Ook al heb ik de TV nu enige jaren, schrijf ik nu toch een review. Ik maak zelf veel gebruik van reviews van anderen en het leek me leuk om ook eens iets te schrijven. Afgelopen dagen heb ik mijn TV gecalibreerd. Ik was zeer positief verrast over de opties die de TV heeft en het resultaat. Van deze koop van 390,- inclusief bezorgen ben ik uiterst tevreden.
Overigens zal m.i. iedere tv baat hebben bij calibratie; kijk hier voor een gratis handleiding inclusief test patronen.
Het is een full HD TV, dus 1080p wordt ook als zodanig weergegeven. Zowel 50Hz als 60Hz worden geaccepteerd. De TV schakelt moeiteloos over van type inkomend signaal, zowel andere frequenties als andere beeldformaten en geeft hier ook een simpele, duidelijke melding van.
De TV heeft alle features die ik nodig heb: voldoende in- uitgangen waaronder USB, ethernet en calibratie opties. Er zijn ook veel opties die ik bij geen enkele TV zal gebruiken, dus ook deze niet (movie modus, dynamic contrast; post-processing dingen waar een TV m.i. bijna nooit goed in is).
Enkele punten die mij opvallen tov andere TV's in dezelfde prijsklasse:
-RGB only modus met keuze uit rood, groen en blauw zodat je kunt calibreren alsof je door een kleurenfilter kijkt. Ook kun je per kleur de luminantie instellen; ik zou dit alleen bij veel duurdere TV's verwachten.
-Game modus, zodat er geen onnodige processing door de TV wordt uitgevoerd (mijn Xbox en UPC mediabox kunnen dit zelf al prima).
Opties om binnenkomend signaal handmatig te definieren: DVI modus bijvoorbeeld om een kleurencodering te forceren (handig voor Xbox 360) en AC receiver modus. Bij genoemde voorbeelden verwacht de TV een bepaald type signaal. Iets dat bij automatische stand wel eens mis wil gaan.
-heeft bedraad ethernet, waarbij simpel navigeren en streamen goed werken (wat wil je er nog meer mee...). Ook 'remote control apps' maken hier gebruik van.
-optie voor wireless dongle, maar niet getest
-voldoende in- en uitgangen, waaronder USB
-te besturen met diverse apps, zolang je de TV op je thuisnetwerk aangesloten hebt.

De TV heeft een nadeel; verticale banding is redelijk goed zichtbaar. Ik vertel dit niet aan mede-kijkers, omdat je je hier altijd bewust van blijft als je het eenmaal weet. Heel veel LCD tv's hebben dit, de een wat meer dan de ander, sommige gelukkig niet. Deze TV heeft er redelijk wat last van. Ik heb hem goed gecalibreerd en andere kijkers hebben dan ook niets dan lof. De vertical banding is echt het enige minpunt van de TV mijns inziens. Daarom heb ik voor helderheid/contrast vier sterren gegeven in plaats van vijf.

Conclusie: het enige nadeel komt ook bij andere TV's ook vaak voor en is overkomelijk. De vele pluspunten wegen hier voor mij zeker tegenop. Al met al een fantastische koop voor deze prijs.

Heb jij ook een Samsung LE40D550?