Specificaties Tower, 8 interne + 3 externe bays - Bekijk alle specificaties

BitFenix Shadow Review

Foritain 28 december 2013, laatste update op 11 maart 2015, 5.112 views

BitFenix Shadow

Als ik je gewoon vertel dat de BitFenix Shadow als geheel prima in orde is, en er in de uit-stand gewoon keurig en strak uit ziet, mag je voor jezelf met behulp van de review en de foto’s de conclusie afmaken.

Pluspunten

• Leuke unieke led feature
  • .. die je uiteraard ook uit kan zetten
  • SoftTouch voorkant met goede uitstraling
  • Kast voelt in zijn geheel degelijk aan
  • Ruim voldoende inbouw mogelijkheden voor lange GPUs en HDDs
  • Stoffilters
  • Goed frontpanel
  • 2 ventilatoren meegeleverd
  • Kabels toch redelijk weg te werken voor de airflow
  • Prijs is prima

Minpunten

• Binnenwerk/indeling is erg basic
  • Volwaardig kabelmanagement ontbreekt, zo ook ruimte boven het moederbord
  • Wellicht van belang voor sommigen: Deurtje kan je niet omzetten, dus kan enkel naar 1 kant open.

Review: BitFenix Shadow

Alternatieven
Leds in actie!

pricewatch: BitFenix Shadow
Productwebsite

Na een middagje onderdelen sorteren, opruimen, testen, e.d. zat ik met een hele grote stapel goed werkende componenten (en een volle vuilnisbak overigens) waar een hoop gebruikers nog flink plezier van kunnen hebben. Eigenlijk miste ik vooral leuke behuizingen om ze in te doen. Ondanks dat een aantal componenten ook eigenlijk voor het museum waren, zaten er nog leuke dingen tussen als Core 2 Quad cpu’s en wat mid/high end gpu’s van voorgaande jaren. Om gewoon eens iets anders te proberen dacht ik met een leuke nieuwe behuizing een compleet former-high-end pc te bouwen, waar wellicht wat meer interesse voor is dan allerlij losse parts.

Ik zocht behuizing voor een ATX bord, die natuurlijk niet te duur mocht zijn, maar toch ook wel een beetje opvallend was. Ik wou dat de case er een beetje tussen de alternatieven uit zou springen. Zo kwam ik dus bij de BitFenix Shadow terecht. Met een prijs van 60 euro zat de Shadow iets boven wat ik van plan was uit te geven voor het systeem-to-be. Echter had ik onlangs een erg positieve ervaring met de BitFenix Ronin en het gebruik van het SoftTouch materiaal in die case, en de Shadow bleek dat ook te hebben. Daarnaast heeft de Shadow een opvallende led-strip aan de voorkant, welke je zowel rood als blauw kan laten branden. Oftewel het unieke element wat ik voor deze build zocht.

Verder vind ik het wel van belang te vermelden dat ik bewust geen foto’s bewerk of iets dergelijks, het enige wat ik doe is soms wat bijsnijden en verkleinen naar review-maatjes. Dit juist om een realistisch beeld van de producten te geven, waar stock foto’s van veel producten nog wel eens van de realiteit kunnen verschillen.

Specificaties

De specificaties van de BitFenix website:

Lijkt mij vrij vanzelfsprekend. Afmetingen zijn vrij standaard voor een ATX case, hij lijkt soms heel fors op foto’s, maar dat valt eigenlijk wel mee, hij is vooral niet heel breed, waardoor hij hoger oogt. De Shadow past naast ATX en mATX ook mITX bordjes. 3 5.25” bays zie ik als een plus, 7 3.5” HDDs lijkt mij ruim voldoende. 1 2.5” bay is wat krap ten opzichte van sommige concurrenten, maar ik zie zelden systemen met meer dan 1 SSD, en je hebt ook nog de optie om een 2.5->3.5 bracket te gebruiken.

Koelmogelijkheden zijn ook relatief standaard. 2 120mm intakes voor, waar standaard 1 ventilator gemonteerd zit. 1 outtake fan achter, ook standaard meegeleverd, en eventueel een extra intake te plaatsen onder in de case. Niet heel uitzonderlijk dus, maar gewoon prima voor de meeste systemen, en 2 stock ventilatoren bij aanschaf is gewoon een plus.

Positief nieuws over het frontpanel, met 2x USB 3.0 en 2x USB 2.0, naast de bekende audio aansluiting. En uiteraard past er gewoon een normale ATX voeding in de Shadow.

Ook het SoftTouch materiaal wordt genoemd, iets waar ik in de Ronin erg over te spreken was. Verder krijg je stoffilters, wat ook natuurlijk gewoon moet voor deze prijs.

Het uitpakken

De Shadow arriveert in de gebruikelijke BitFenix doos, eenvoudig zonder kleuren of iets dergelijks, maar de verpakkingen zien er best prima uit, en de Shadow zit net als z’n broertjes en zussen gewoon goed stevig vast. Enkele features zijn direct af te lezen.

Na de verpakking te verwijderen ziet het beestje z’n eerste licht. De Shadow is niet heel zwaar, maar voelt voor mij toch aan alle kanten prima aan. Wellicht niet direct op de foto’s te zien, maar de voorkant en frontpanel zijn SoftTouch kunststof, wat er netjes mat uit ziet, en ondanks dat het wel wat stof kan oppakken lijkt het niet heel gevoelig voor vingers. De bovenkant en zijkanten zijn echter van redelijk standaard staal, waar je wel wat meer op ziet.

Het deurtje voelt ook prima aan, niet opvallend zwaar of licht, maar de magnetische afsluiting doet hem in de dicht-stand wel lekker stevig aanvoelen. Je kan de deur overigens niet omzetten om naar rechts open te laten gaan, je hebt echter wel flinke ruimte tussen de 5.25" bays en de deur zelf voor bijvoorbeeld fancontrollers met uit stekende knoppen.

Een kleine close-up van het logo en het materiaal. Nogmaals het is dus een mat zwarte voorkant, het BitFenix logo is overigens een keurig metalen plaatje. Ziet er m.i. goed uit. Uiteraard zal je ondertussen bewust zijn dat de Shadow led verlichting onder de case heeft, maar voorlopig valt daar nog helemaal niets van te zien.

De achterkant oogt als een relatief standaard case, weinig opvallends, uiteraard zie je dat de voeding onderin zit.

Frontpanel ziet er wel erg goed uit. 4 USB poorten vind ik ruim voldoende, daarnaast zie je de gebruikelijke hoofdtelefoon en microfoon aansluiting, en power en hdd leds. Naast de gebruikelijke aan/uit- en resetknop zie je ook twee ongebruikelijke knoppen. Hiermee kan je de front-led aan of uitzetten, en switchen tussen rood en blauw. Knoppen voelen overigens prima degelijk aan.

Nadat de panelen er af kwamen, welke overigens ook gewoon prima stevig aanvoelen, vielen een aantal zaken direct op: Zo zijn de case kabels zwart (met uitzondering van 1 welke toch uit het zicht zal blijven), ziet het spuitwerk er prima zwart uit, zie je een uitsparing voor cpu koeler backplate , en ook stoffilters voor de PSU en optionele extra intake fan zijn aanwezig. Echter ook valt op dat de HDD "bay" een ouderwets ontwerp is zonder gebruik van brackets, en niet dwars in de kast zit. Iets wat je veel ziet in budget-cases, maar minder in het 50 euro plus segment. Echter gezien de totale breedte van de case zou dat weer ten koste gaan van het beetje kabelmanagement ruimte wat niet fijn zou zijn, maar daar over straks meer. Ook zie je dat de case geen gebruik maakt van stand-offs, maar dat er in de kast zelf verhogingen zitten voor moederbord montage. Dit is normaliter natuurlijk geen probleem tenzij je echt een exoot van een mobo hebt. Verder geeft de foto ook een goed beeld van de totale hoogte van de case. Een ATX bord zit direct naast de voeding, en de top van de case zit ca 1cm boven je moederbord, een vrij standaard hoogte dus voor een ATX case. Het interieur oogt al met al iets wat basic, maar met toch enkele opvallende positieve puntjes.

Aan de achterkant valt op dat er niet veel, maar toch enige, ruimte is voor kabel management. Ruimte achter de mobo-tray is er niet, en ook geen ruimte om de cpu power kabel achterlangs te voeren. Je moet het doen met de ruimte tussen de HDDs en het zijpaneel, en de paar gaten aan de zijkant en onderkant van het moederbord.

Wat betreft accessoires valt er weinig te zeggen. Je krijgt voldoende schroeven voor al je gangbare componenten, en schroeven voor de optionele 2e intake ventilator voor. De handleiding is kort maar voldoet om de basis aan onervaren bouwers uit te leggen. Tie-wraps ontbreken helaas.

Ondanks dat het van binnen wat (te) basic lijkt, moet ik zeggen dat mijn eerste indrukken toch erg positief waren. Vooral de SoftTouch afwerking, frontpanel, het magnetische deurtje en algehele looks van voren gaven een erg positief beeld.

Inbouwen

De Shadow is een standaard formaat ATX kast, dus over het inbouwen van de basiscomponenten valt niet gek veel te zeggen. Het inbouwen verloopt vlot, zoals je kan zien is er voldoende ruimte om een ATX moederbord heen, en is er ook flink ruimte voor langere grafische kaarten.

Mooi he, die oudere mobo's in colorscheme "clown"

Je SSD of andere 2.5" HDD gaat onder in de case, met schroefjes vanaf de onderkant.

Herbruikbare expansion bay plaatjes vind ik een plus.

Je hebt 1 SATA power aansluiting nodig voor het frontpaneel, gezien de front-led daar z’n prik vandaan haalt, maar in de meeste builds zullen deze voldoende beschikbaar zijn. Wel iets wat positief opvallend is de expansion poort afsluiting, het is niet het meest moderne ontwerp, maar je hebt in ieder geval de optie om de plaatjes terug te plaatsen als je later een kleinere GPU plaatst of een ander PCI(e) kaart uit je computer haalt.

Iets later bleef ik dus over met:

Je kan hier overigens wel zien dat heel lange GPU's in de weg zouden kunnen zitten van enkele 3.5" HDDs.

Niet het meest charmante systeem om te zien wellicht. Tegenwoordig doen zwarte PSU’s en niet-kanarie-gele moederborden het geheel er toch wat luxer uit zien. Maar gezien de Shadow geen window-case is lig ik daar niet wakker van. Al met al weinig echt opvallende puntjes over het inbouwen van de Shadow. Mocht je je afvragen wat ik met de USB 3.0 header gedaan heb op een ouder moederbord zonder USB 3.0 support: daar moet natuurlijk nog een adaptertje voor komen.

Kabelmanagement

Zoals eerder genoemd is er geen ruimte achter het moederbord-tray. Maar er is wel enige ruimte om de kabels uit de airflow te houden. Gezien het geen window case is is dat natuurlijk voldoende voor de prestaties, en maakt het het geheel ook nog even wat eenvoudiger uit te voeren. Zoals je op de bovenstaande foto ziet ziet mijn systeem er niet super sexy uit, maar dat komt meer door dat de componenten in allerlij willekeurige kleuren lijken uitgevoerd. Zwarte kabels maakt al een wereld van verschil.

Aan de achterkant zie je hoe je met enkele tie-wraps de kabels tussen de HDD ruimte en het zijpaneel wegwerkt. Het is wat basic allemaal, maar het is effectief genoeg voor de prestaties, en het is binnen een minuutje of 2 met een handjevol tie-wraps gedaan. Tie-wraps welke je overigens er niet bij krijgt.

Zwarte sleeves op de PSU kabels zouden mooier zijn, maar dat heeft met de case niets te maken. Het is een basic, maar wel voldoende effectieve manier van kabelmanagement.

Koeling

Zoals je in de specificaties kon zien heeft de Shadow een redelijke stock koeling setup met wat extra opties. Twee standaard ventilatoren mag eigenlijk wel voor de prijs, maar het blijft een plusje. Ventilatoren welke overigens prima presteren op gebied van airflow en geluidsproductie. Deze twee ventilatoren zullen ongetwijfeld voldoende zijn om de meeste gangbare en moderne systemen te koelen. Echte heethoofden (zoals de door mij gekozen HD4870 overigens) kunnen een optionele extra intake natuurlijk wel waarderen als je ze gaat overclocken.

De meegeleverde 120mm outtake ventilator achter

De meegeleverde 120mm intake ventilator voor

Ruim voldoende dus voor de doelgroep van een 60 euro case. Extreme overclockers moeten natuurlijk wel onthouden dat de maximale setup 3x 120mm intake, 1x 120mm outtake is. Ruim voldoende, maar voor maximale koelprestaties zijn er wel wat alternatieven op de markt. Als voordeel vind ik dan echter weer dat het niet hebben van meer koelopties de Shadow als geheel beter gesloten houdt; ik kan een dichte boven en zijkant wel waarderen in plaats van enorme roosters in alle panelen van je case.

Ondanks dat ik lastig koelprestaties kan vergelijken van cases onderling (verschillende hardware e.d.), zal de Shadow zoals ik zojuist al noemde gewoon prima in staat zijn alle gangbare systemen adequaat te koelen. Mijn HD4870, met enkel de stock ventilatoren, blijft onder zijn limiet, en moderne GPUs zijn een stuk zuiniger en minder warm.

Geluidsproductie

Ik begin er ondertussen al aan te wennen: minder koel-mogelijkheden heeft een positief effect op de geluidsoverlast. De Stock ventilatoren zijn prima stil, en ook de cpu ventilator (welke toch op leeftijd is) valt praktisch geheel weg. De Shadow heeft aan mij een lastige klant gezien de HD4870 best wat geluid kan produceren, en de HDD ook niet de stilste is, maar ik was erg tevreden over het resultaat. De 4870 klonk rustig, en de HDD was tijdens zware activiteit wel net iets hoorbaar, maar toch goed gedempt. De demping vanwege de constructie met de dichte panelen en het deurtje aan de voorkant zijn zeker prima te noemen, en als je je componenten goed uit zoek is er geen reden waarom de Shadow niet voor super-stille systemen gebruikt kan worden.

Stoffilters

De Shadow komt met stoffilters op alle intake plaatsen. Er zit een vast geplaatst filter bij de PSU intake, en de optionele 120mm plaats onder in de case. Deze zijn dus wel te stofzuigen van onderen, maar van buiten te verwijderen.

De vaste filters voor de PSU en optionele 120mm intake onder

Het stoffilter voor de 2 intake ventilatoren voor in klik je eenvoudig los om hem grondig schoon te maken. Net als de andere filters ziet hij er gewoon in orde uit.

Klik in/uit filter voor in de case, eenvoudig in zijn geheel los te halen.

Wat je uiteraard wil in de Shadow is een over-druk in je case creëren, dan loopt alle lucht die je case in komt door de filters, en blijft je systeem stof-vrij. Gezien je maar 1 outtake ventilator kan gebruiken zal dat sowieso geen probleem zijn, maar ik zal vermoedelijk kiezen om een 2e intake voor in de case te zetten naast de standaard aanwezige ventilator. Op de foto van het front filter heb ik de standaard front ventilator er even uit gehaald. Ik ben namelijk nog aan het twijfelen of ik daar led ventilatoren in wil zetten, om o.a. de kleine gaatjes onder in de deur ook te verlichten.

Maar conclusie met betrekking tot de stoffilters: gewoon in orde.

Alternatieven

Bij een van mijn eerdere reviews besloot ik deze titel toe te voegen. Ik realiseer mij echter meer en meer dat dit best even een pittige kan zijn. Zeker wanneer een case, zoals ook in dit geval, een erg bepalende en unieke feature heeft, loopt elke vergelijking al snel krom.

De voorkant van de Shadow met het SoftTouch materiaal is gewoon goed en op zich al anders dan anders. Het heeft in elk geval mijn voorkeur boven traditioneel plastic/kunststof, en geeft de Shadow een mat zwarte en strakke uitstraling. Volledig stalen voorkanten zijn erg mooi maar lastig te vinden voor deze prijs, al behoort een stalen mesh natuurlijk wel tot de opties. Een voorkeur voor het één of andere materiaal, wat natuurlijk persoonlijk is, is zeer bepalend in wat een waardig alternatief is.

Als een pure all-rounder moet ik stellen dat er andere cases zijn die op bepaalde vlakken wat luxer bedeeld zijn, bijvoorbeeld wat betreft ‘volledig’ kabelmanagement, inbouwopties en intern design, of koelmogelijkheden. Maar het is ook niet onbelangrijk te onthouden dat de Shadow op die punten toch zeker geen onvoldoendes scoort.

De meest opvallende en onderscheidende feature zal toch wel de led verlichting onder in de Shadow zijn, iets wat je bij z’n concurrenten gewoon niet terug vindt. Verlichting is dan wel ruim aanwezig op de markt, maar dat komt meestal van een led-ventilator door een rooster aan de voorkant van de case, en dit is toch wel even iets anders. Het lijkt mij verder voor de hand liggen dat je de Shadow niet koopt als je de led verlichting nooit aan wilt zetten. En als je dergelijke verlichting los zoekt kost dat al snel een tientje of meer, en moet je het zelf nog op een vergelijkbare nette wijze inbouwen. Dus je zou de Shadow wellicht af moeten zetten tegen iets goedkopere cases, wat weer in zijn voordeel is.

In plaats van kijken naar alternatieven, die dus eigenlijk niet echt eerlijk te vergelijken zijn, kijk ik dan liever naar de prijs/kwaliteit verhouding, en of de Shadow zijn plek op de behuizingen-markt verdient. Als je een voorstander bent van de keurige mat-zwarte look van het SoftTouch materiaal, en je vindt de led verlichting mooi, dan zit je met de Shadow gewoon goed, en betaal je m.i. zeker niet te veel. Het mag dan hier en daar wat basic zijn, maar de Shadow is zeker uniek genoeg om zijn plekje in deze prijsklasse te verdedigen.

Leds in actie!

Serieuze modders zullen wellicht hun schouders ophalen voor wat led verlichting, maar dit is wel gewoon hoe de case uit de fabriek komt. Het is netjes afgewerkt, en je hoeft er niets voor te doen! Er zullen voldoende mensen zijn zonder de talenten, materialen, ervaring of tijd om zelf met verlichting aan de slag te gaan, die toch stiekem wel zo'n feature zouden willen hebben.

Maar goed, juist omdat het bij de Shadow om de led-verlichting draait, lijkt het mij nu ondertussen hoog tijd om het in actie te zien. Om te beginnen met de case open, en een klein experimentje met een (uiteraard optionele) gekleurde led ventilator achter in de case. De case heeft geen window, maar het geeft toch wat extra verlichting achter uit de case, uiteraard is dat op de foto wat lastig te zien.

Leds uit, met de stock ventilator nog in z'n plaats

Blauw aan, licht in kamer aan

Blauw aan, licht in kamer uit

Rood aan, licht aan, al zie je het amper.

Rood aan, licht uit.

Vind het er allebij eigenlijk goed uit zien. Ondanks dat de power en HDD led boven altijd blauw zijn, valt dat bijna niet op. Het is lastig kiezen welke kleur er beter uit ziet. Dan maar even spieken van voren:

En nog even een fototje met de camera wat dichter op de onderkant gericht...

Vind het eigenlijk allebij een mooi resultaat geven (al neig ik stiekem toch iets meer naar rood). Maar vooral van belang vind ik hoe de leds zelf, en de afwerking van het geheel onder in, er gewoon heel goed uit zien. Het is gewoon een mooi detail om te zien.

De Shadow mag dan wat voor- en nadelen hebben: Het binnenwerk en de indeling is basic, kabelmanagement is basic, maximale koelopties zijn voldoende maar niet heel concurrerend, voor een paar tientjes meer kan je een luxere case kopen en zelf een mooie led strip onder 'modden'. Het materiaal is echter mooi, je kan er flink wat in kwijt, het frontpanel is goed, de deur is stevig, geluid wordt aardig gedempt, het logo ziet er goed uit en je krijgt stoffilters, maar veel maken die voor/nadelen mij uiteindelijk niet uit wanneer de pc eenmaal klaar is en aan staat. Als ik je gewoon vertel dat de BitFenix Shadow als geheel prima in orde is, en er in de uit-stand gewoon keurig en strak uit ziet, mag je voor jezelf met behulp van de foto’s de conclusie afmaken.

Dan nog een paar foto'tjes...

Kon het niet laten met mn mad paint skills in 10 seconden even een Versus plaatje te maken

En nog wat vergrotingen, klikken maar:
http://tweakers.net/ext/f/wBXmBOgJRAkJdWtgClnKKKSy/medium.jpg http://tweakers.net/ext/f/DpLHqGoRvFhIjvJU6l0ZXoTi/medium.jpg http://tweakers.net/ext/f/2PTBUh5ilTnooCTgdIJ7RDN9/medium.jpg

Vind je deze review leuk dan zou ik een leuke reactie natuurlijk erg waarderen, en uiteraard is kritisch commentaar ook zeer welkom. Kijk anders ook eens bij mijn andere reviews; ik vind het leuk ze te maken, maar natuurlijk ook om ze te delen!

Heb jij ook een BitFenix Shadow?

Zitten er dus 2 MultiColor (Rood-Blauw) Fans bij?
Want op andere Revieuws laat je ze ook zien maar dan verpakt enzo.

MVG,
juul
Hoi :) De stock ventilatoren hebben geen leds en zijn gewoon zwart, de led strip voor is in 2 kleuren te stellen en wel standaard, maar de led ventilatoren achter in zijn los gekocht (zoals overigens wel in de review vermeld staat).

Hoop dat dat helpt :)
Ik wil graag een fan die 2 Kleuren kan Rood en Blauw en die je ook kan swtchen via de knop op de Case..... Kan dat?
Er zijn wel led-strips die van kleur te wijzigen zijn, maar ik ken geen ventilatoren, al geeft de Pricewatch wel het volgende aan:

pricewatch: Enermax UCTVD14A, 140mm

Misschien is dat iets?
Bedankt! maar hoe doe jij dat dan in de Review verwissel jij hem?
Dat waren 2 verschillende ventilatoren inderdaad. Enkel "voor de leuk" er bij gezet, al is het maar om een idee te geven wat je mag verwachten als je er een window in zou bouwen.
Oke, Wat raad jij mij aan voor Fan van 14.00 euro?
Want die andere is 140 mm en er past maar een 120mm in...
Wat zoek je in een fan, want 2-kleuren met switch kom ik enkel die Enermax tegen.
Hey,
Nice review B.T.W!
Maar ik heb een moederbord en ik heb de bitfenix shadow

Moederbord: Gigabyte GA-Z87X-UD3H
Daar zit geen msata (volgens mij) op...
Is er een oplossing dat ik de leds wel aan kan krijgen?

P.s. De stroom voor de leds is toch M-Sata en niet sata... enzoja zit een msata op mijn moederbord want ik heb wel gewonen sata

- Juul

[Reactie gewijzigd door juulvb2001 op 28 april 2014 20:49]

Hoi Juul,

De leds in de shadow halen hun prik gewoon van een sata aansluiting van je voeding, niet van een sata aansluiting op je moederbord. Of je nu een duur of el cheapo mobo koopt is irrelevant, elke voeding van de laatste jaren heeft wel een sata stekkertje er aan. Of je er voldoende hebt voor al je SSDs/HDDs moet je natuurlijk even checken.

Helpt dat, of moet ik het nog wat duidelijker uitleggen?
Bedankt! maar ik snap het nog niet heel goed (wel beter ;) )
Hoe ziet die kabel eruit en hoe ziet die stata kabel eruit want ik heb een echte geode voeding van 300 euro dus dat zou moeten lukken met zon hightech ding..

Vragen :)
1. Hoe ziet het sata ding van de leds eruit
2. Hoe ziet de sata kabel van de voeding eruit...

Alle spullen komen uit december 2013 e het is best wel hightech al zeg ik het zelf!

MVG,
Juul

Deze stekker van je voeding sluit je aan in de case en dan doen de leds het :P

Maar een 300 euro voeding......?
Ja :) Thx ik ga het proberen

Edit: Die ansluiting heb ik wel maar ik weet niet waar hij in moet in de PSU..

[Reactie gewijzigd door juulvb2001 op 30 april 2014 12:16]

Haha proficiat met je jubileum :P
En dank, wordt mijn eerste build dus blijft spannend, maar ik heb er vertrouwen in.
Hey! Wat leuk dat je het vraagt.
Voor een eerste keer ging alles geweldig. De snelheid had ik nog niet (heb er een goede 4 uur over gedaan), maar ik weet nu wel zeker dat alles zit zoals het hoort te zitten. Misschien interesseert het je wel (of niet haha), maar ik ben van plan als ik ergens een goede fan controller te kopen en een paar extra fans daarop aan te sluiten voor als ik ga gamen ofzo (je weet niet een leuke fan controller met een rood uiterlijk he? :P).

Al met al, het ging me voor een eerste keer prima af! :D
BitFenix zou vorig jaar met een nieuwe Recon komen in het rood, maar ik heb er niets meer van gezien. één van mijn favorieten blijft: productreview: NZXT NZXT Sentry Mix 2 review door Foritain

Kan je op rood zetten ;)

4uur is een poosje, maar alle begin hè ;) Gewoon goed proberen te werken, snelheid komt vanzelf.
Ahhh top, hartstikke bedankt, ik ga jouw review even doorlezen haha
Weet iemand hier of er ook een windowed side panel te krijgen is voor deze case? Op de officiele site staat hier niks over, terwijl op ebay ze de Shadow met window verkopen.

bij voorbaat dank, Ruben
Ik zie geen optional windowed side panel in de parts store. Ik heb BitFenix even gemaild of zij mij wat info kunnen geven hierover. Tbc!
Heel erg bedankt, had zelf ook net de hulp desk ingeschakeld. Tis niet anders als de windowed er niet is, dan ga ik voor de Neos windowed denk ik.
De Shadow is enkel in bepaalde regio standaard leverbaar als Windowed versie. Je kan wel bij caseking (of een reseller, zijn er zat van in NL (o.a. Afuture), check EAN/SKU eventjes) een losse window bestellen:

Mooie review! Ik zit al een tijd te denken om ijn HAF 920 kast te vervangen door een ander, voornamelijk omdat hij met zo enorm veel intakes en roosters beter stofzuigt dan mijn stofzuiger! (En stiekem omdat ik ook een USB 3 front wil hebben)

[Reactie gewijzigd door daredha op 29 december 2013 09:21]

Dank je :D

Klinkt als voldoende redenen om jezelf een nieuwe kast te gunnen toch? ;) Het is inderdaad een beetje de balans vinden tussen koelmogelijkheden en de praktijk. Waar vaak natuurlijk veel aandacht is voor wat je er allemaal in kan hangen, terwijl de meeste systemen die ik zie niet verder komen dan 3 ventilatoren. De HAF uiteraard is gemaakt om juist van die gaten gebruik te maken.

Je zou eventueel als het met de centen past ook nog even naar de Ronin review kunnen kijken? Maar dan zou je wel zelf je verlichting voor moeten regelen :)
Bij Leds in actie het zinnetje (al neig ik stiekem toch niets meer naar rood) heeft volgens mij een n teveel. Voor de rest +3 zoals altijd.

M.v.g. Niels
Fixed, moet inderdaad 'iets' zijn! Scherp, en dank je :D
Zeer mooie uitgebreide review en de fotos zijn zeer nuttig, lijkt mij wel een opvolger voor mij CM k380 die toch net iets te luid en klein is en ook geen opties heeft voor cable managment.
Zou deze met de bijgeleverde ventilatoren een hd7970 en een i5 koel houden of zou ik beter naar andere ventilatoren kijken?
Neem aan dat je het over een stock i5/7970 hebt, of als je een k series hebt dat er een passende cpu koeler op zit, dus niet 4.5Ghz met stock intel fan :D

Verwacht dat dat zeker geen probleem zal zijn, een q6600/Hd4870 is een warmere setup, en die draait keurig binnen perken. Ik ga zelf denk ik toch 2e intake plaatsen voor wat extra overdruk, en extra licht, maar noodzakelijk voor de airflowzal het niet zijn. Die stock BitFenix ventilatoren zijn gewoon best prima.

Ik heb overigens maar zelden een midrange of luxere ATX case gezien die met 2 ventilatoren een relatief gangbare setup als dat niet zou kunnen koelen.
Bedankt voor je review,
Ben bezig met mijn eerste pc-bouw project.
Heb de kast net binnen gekregen en alles geïnstalleerd, alles werkt!
Alleen de leds van de case werken niet, heb ze al op alle soorten manieren aan proberen te sluiten, ze doen het niet.
Weet jij misschien wat ik verkeerd doe?

Alvast bedankt!

Oscar
Hoi Oscar,

Zoals ik in de review ook zei kocht ik deze om direct een hele pc te kunnen verkopen, oftewel ik heb hem niet meer staan. Het enige wat je aan hoeft te sluiten is de SATA power connector van de case op je voeding, vervolgens moet het werken. Weet je zeker dat je dat goed hebt gedaan, en hem bijv. niet over het hoofd hebt gezien? Verder natuurlijk zorgen dat het led-knopje aan staat ;)

Ander risico is wellicht dat de kabels van het frontpanel los zijn gekomen tijdens het bouwen, ik zou die sata connector even zoeken, en de kabel naar het frontpanel goed volgen om te kijken dat er daar niets mis mee is. Anders even contact opzoeken met BitFenix? Op hardware.info hebben ze in elk geval een support forum waar reacties vlot lijken te komen.

In elk geval succes! Hoop dat het mee valt voor je.
Super bedankt!
Zoals ik al zei, ik ben beginner. Ik dacht dat die sata kabel voor het resetten was, maar vond het al vreemd omdat die er dan dubbel was. Haha noob fout :D , heb hem nu aangesloten en het werkt!
Nogmaals bedankt!
Vind het al positief dat je er gewoon aan begint in plaats van het niet aan durft. De rest komt vanzelf wel! Hoe dan ook geen moeite, en veel plezier er mee!