Apple iPod Classic 80GB Zwart Review

Markofnikoff 20 november 2008, 1.868 views

Apple iPod Classic 80GB Zwart

Pluspunten

• Opslag capaciteit
  • afmetingen (voor zo'n capaciteit)
  • Afwerking
  • gebruik

Minpunten

• Clickwheel 'hangt' soms even
  • Geluids kwaliteit standaard doppen

Geluidskwaliteit Score: 4
Als je opzoek gaat naar een nieuwe MP3 speler, dan zul je bijna verdrinken in een zee van mogelijkheden, kleurtjes en nog meer mogelijkheden. De ene kan video’s en foto’s laten zien, de andere heeft ook nog een touchscreen, of je kunt ermee op internet enz enz. Het eerste wat ik dus heb gedaan bij mijn keuze was een aantal zaken bedenken waaraan de te kopen speler minimaal aan moest voldoen.
Ten eerste, en dat was de belangrijkste, er moest veel muziek op passen. Daarnaast moest het draagbaar zijn, fatsoenlijk geluid produceren, en duurzaam zijn. Ik wou een speler waar 32 GB + op geslingerd kon worden. Dit maakt de keuze al veel makkelijker. Er blijven maar een aantal kandidaten over, waarvan naar mijn mening de iPod classic qua opslag ruimte en prijs de beste keus was. Andere mogelijkheden waren of veel groter of veel duurder, of hadden niet de capaciteit van de iPod. (de creatve XFI kan bijvoorbeeld 32 GB aan, wat je nog kunt uitbreiden met 16 GB, maar dat is een dure oplossing)

Features en eerste indruk
De iPod classic is naar huidige maatstaven een vrij forse speler, maar dat is natuurlijk door de 1,8” harddisk die erin draait te verklaren. Als je het zo bekijkt is het zelfs knap dat het apparaat met batterij en de nodige elektronica niet veel groter uit is gevallen. Verder valt op dat het apparaat zeer stevig in elkaar gezet is. De iPod classic is volledig uit aluminium gemaakt waardoor het bij gebruik niet kraakt zoals vele plastic concurrenten. Wat aan alle iPod’s natuurlijk opvalt is het clickwheel waarmee je door de menu’s heen scrollt. Het is eigenlijk een aanraak gevoelige cirkel waar je met je vinger overheen wrijft om de selectie in de menu’s te verplaatsen. Verder zie je nog een schermpje wat verrassend scherp en duidelijk is, ook de helderheid van het scherm is zeer behoorlijk. Het scherm heeft zulke afmetingen dat je voor het kijken van een film(pje) het apparaat niet hoeft te kantelen. Verder kun je de uitgang van de hoofdtelefoon ook gebruiken om beelden op een televisie weer te geven. Zo zou je bij wijze van spreke je hele collectie dvd’s (als je minder dan 80 GB hebt :P ) op de iPod kunnen gooien en zo op de tv weergeven. Maar goed dat is niet waarvoor ik het apparaat heb gekocht dus deze feature zal ik niet verder bespreken. Verder zit er nog een aansluiting op om de computer op aan te sluiten, of in een dockingstation te gooien.

De muziek functie
Er zijn naar mijn mening, en voor mijn persoonlijke gebruik, maar twee dingen die voor een mp3 speler belangrijk zijn, dat is gebruikers gemak en de kwaliteit, met name van het geluid. Als je een mp3 speler koopt dan is het natuurlijk van het grootste belang dat er kwalitatief goed geluid uit komt. Mijn vorige mp3 speler was een Sony Aw1200 met een setje goede Sony in-ear oordoppen (exacte serie weet ik niet meer, maar het waren kwalitatief goede doppen, niet de standaard meegeleverde). Toen ik dus de iPod voor het eerst gebruikte met de standaard doppen van Apple schrok ik me dus nogal van de bagger geluidskwaliteit. Geen lage tonen, flets, de doppen zitten nog niet eens lekker (persoonlijk) Dus ik heb maar snel mijn andere oordopjes erbij gepakt, en het geluid kwam gelukkig tot leven, anders was het een onmiddellijke retour zending geweest. Hoewel het volume niet zo hard kan als ik had gedacht, is het meer dan genoeg om in de trein niks meer van telefoon gesprekken, of telefoons met van die vervelende crappy speakers die tegenwoordig blijkbaar allemaal als gettoblaster gebruikt worden, te horen. Vervolgens heb ik even met de equalizer gespeeld, maar als je van je muziek houdt, blijf hier dan vanaf. Je kunt alleen maar presets kiezen, en die lijken wel stuk voor stuk gemaakt om je muziek om zeep te helpen. Geen punten hiervoor dus, maar ik ben gewoon tevreden met de standaard setting. Dus als je een iPod koopt, geef meteen wat extra geld uit aan goede doppen.

Gebruik
Het bedienen gebeurt zoals ik al zei door middel van het clickwheel, hiermee navigeer je makkelijk en snel door de menu’s heen. Er zijn tal van mogelijkheden om je muziek te sorteren en zo vervolgens af te spelen. En ook al staan er duizenden nummers op het scrollen blijft lekker vloeiend gaan. Ik heb nog geen keer gehad dat tijdens het scrollen het apparaat de lijst niet snel genoeg doorgeschoven kreeg. Wat ik wel heb gemerkt is dat het clickwheel soms als je er na een tijdje weer mee gaat werken een vertraging geeft. Het duurt even een paar seconden voor dat het scrollen begint, net alsof de schijf nog op snelheid moet komen. Maar al met al is het gebruik intu´tief en prettig. Hoewel er aan het gebruik wel nog een nadeeltje kleeft (zoals in de comments terecht werd opgemerkt) de aluminium achterzijde krast enorm makkelijk. Het is niet onoverkoombaar maar wel jammer. Dit krassen gebeurt al bij normaal gebruik.

Batterij en iTunes
Twee dingen die niks met elkaar te doen hebben, maar ik heb er maar kort wat over te vertellen.
De batterij houdt het bij mij zo’n 20-22 uur uit op een volledige accu lading, ik zit er dan niet mee te spelen maar het apparaat speelt gewoon continu af. Hier ben ik tevreden over aangezien ik de iPod toch wel om de dag aan de Mac hang om te synchroniseren. Daarmee kom ik gelijk bij iTunes, de ergernis van velen, en voor anderen een reden geen iPod aan te schaffen aangezien het onlosmakelijk met elkaar verbonden is. Wat ik hierover kan zeggen: ik heb er geen problemen mee, mijn muziek collectie is niet groot genoeg dat ik keuzes moet maken over welke muziek ik wel en niet op mijn iPod zet, alles staat er op, en alle nieuwe muziek wordt daar gewoon weer bij geplempt. Ook werken de slimme afspeel lijsten goed genoeg om een aantal verschillende selecties te hebben, tijdens sporten of wedstrijden luister ik liever wat snellere nummers dan rustige nummers. Slimme afspeellijsten zijn dus best handig om je nummers te ordenen, erg handig als je +2000 nummers hebt die niet allemaal netjes als album zijn geript. Ik moet zeggen dat ik wel heb gemerkt dat iTunes onder Windows stukken langzamer is dat op m’n Mac, dit kan ik me voorstellen dat voor PC gebruikers vervelend is. Persoonlijk zit ik dus niet zo met iTunes, maar een pluspunt is het ook weer niet.

Conclusie.
De iPod is voor mij een zeer geslaagde aankoop, er kan veel muziek op, het werkt erg prettig, en de batterij duur is zeer acceptabel. Het gebruiksgemak van de menu’s is ook dik in orde. Daarnaast is het een degelijke speler die gewoon goed is in wat hij moet doen, in de trein, op de fiets ed. voor muziek zorgen.

Update: Foto's en gebruik.

Heb jij ook een Apple iPod Classic 80GB Zwart?

Heb 'm zelf ook, leuk mp3-spelertje.
Oordopjes zijn inderdaad baggere kwaliteit,
het lijken blijkbaar mode-items te zijn geworden :?
Voor de rest: Perfecte Review!
Ik heb hem zelf ook. De oordopjes zijn inderdaad bagger. T klikwheel blijft ook soms wel eens hangen, maar laatst toen ik in de MediaMarkt aan het spelen was met de nieuwe classic, ontdekte ik dat die daar veel meer last van had. Verder klopt de review wel, maar je vergeet nog wel de achterkant waar snel krassen op komen.
met aluminium polijst poets je die krassen er zo af. en als je daarna een mooie sleeve koopt komen die krassen ook nooit meer terug.
Echt hŔ? Ik heb ook zo'n iPod 80GB zwart classic, en hoe snel die achterkant bekraste is echt niet normaal. Na twee dagjes spelen ermee zat de achterkant al aardig vol.
Uiteraard nergens om je zorgen over te maken, omdat het op zich geen echte functie heeft en het heeft geen slechte invloed op de verdere functies/prestaties van het apparaat.

Ik vind het alleen wel een beetje bagger dat als je een nieuwe PC hebt, dat je dan de muziek en al die zooi er niet op kan gooien van je iPod. Dan moet je eerst een LAN- of een USB-kabel pakken om alles te "transferen".

En die oordopjes zijn inderdaad puur bagger. Ik kocht daarom Apple in-ear koptelefoontjes, maar een van de koptelefoontjes (rechterkant geloof ik) begon te kloten en viel het geluid langzamer weg. Tweede set omgeruild, maar begon na een week weer overnieuw.
Ik dacht van, bekijk het eens even lekker, Sony in-ear gekocht, perfect geluid, gaat niet uit mijn oor zoals die verdomde Apple oortjes en geluid valt ook gelukkig niet weg.

[Reactie gewijzigd door Sokkiejjj op 19 november 2008 18:12]