Specificaties Rad. R9 290 (1,04GHz), 4GB GDDR5 - Bekijk alle specificaties

Gigabyte GV-R929OC-4GD Review

Flex 28 december 2013, laatste update op 28 december 2013, 4.569 views

Gigabyte GV-R929OC-4GD

Pluspunten

• De kaart voelt zwaar en zeer degelijk aan.
  • De futureset is in mijn ogen voldoende, de usermanual had wel iets uitgebreider gemogen.
  • Tot 50% fan snelheid is de kaart stil.
  • De kaart is snel en perst er genoeg FPS uit.

Minpunten

• Boven de 50% fan snelheid wordt de videokaart stapsgewijs snel hoorbaar, rond de 100% fan snelheid is de fan luid te noemen.
  • Misschien de prijs op dit moment.

Drivers en compatibiliteit Score: 4
Geen uitgebreide review, maar meer een gebruikers review.

Waarom een R9 290?

Omdat ik Battlefield 4 op een hoog niveau wilde spelen had ik een nieuwe videokaart nodig. Komend van een MSI R5850 Twin Frozr II was de keus rond December gauw gemaakt...het zou een R9 290 worden. Omdat er heel veel negatieve berichten waren rond de reference kaarten m.b.t het geluid wilde ik graag wachten op de non-reference kaarten van de R9 290.

Gister was het dan zo ver, de Gigabyte GV-R929OC-4GD stond als direct leverbaar en heb deze dan ook direct opgehaald. De prijs op dit moment bedraagt 409.
In eerste instantie wilde ik wachten op de Sapphire Radeon R9 290 Tri-X OC, maar deze wordt pas eind januari leverbaar.

Featureset

De Gigabyte GV-R929OC-4GD wordt geleverd met een Battlefield 4 coupon in een simpele zwarte doos met een zilverkleurig Gigabyte opschrift. In de doos bevindt zich het volgende:

- Een Gigabyte GV-R929OC-4GD
- Een beknopte user manual
- Battlefield 4 coupon
- Een driver cd inclusief Gigabyte OC Guru II
- 1x 6pins molex en 1x 8pins molex

Gigabyte GV-R929OC-4GD

De kaart ziet er imposant uit met zijn 3x 80mm fans. De fanblades van de kaart zijn doorzichtig waardoor je de koeling en de 2x 8mm en de 4x 6mm copper heat pipes goed kan zien zitten. Verder is er een dual bios switch aanwezig aan de zijkant van de kaart.

De voorzijde van de kaart ziet er mooi en afgewerkt uit met zijn zwarte metalen omlijsting. Een backplate is bij deze kaart niet aanwezig. Aan de zijkant van de kaart zitten de 1x 6-pins en de 1x 8-pins aansluitingen.

De kaart is standaard geklokt op 1040MHz Core en 1250MHz Memory.

Met de bijgeleverde OC GURU ll kan de voltage niet aangepast worden, daarom gebruik ik MSI Afterburner. In MSI Afterburner kunnen zowel de voltage, de clocks, de power limit en de fanspeed aangepast worden.

Tests

Mem: 1250 MHz
Core: 1040 MHz
Tijd: 5 minuten
Resolutie: 1920x1080

- Fan 50% meet 84 graden celsius (fan is stil)
- Fan 75% meet 82 graden celsius (fan is hoorbaar)
- Fan 100% meet 79 graden celsius (fan is luid)

UPDATE 17-01-2014

Heb de kaart nu zo'n 3 weken in bezit gehad. De kaart is teruggegaan en omgeruild met een SAPPHIRE TRI-X R9.

De Gigabyte werd ingame zo'n 84 graden waardoor de core clock zichzelf terug ging klokken naar zo'n 770MHz.
Ook was de fan luid met zo'n 55% fanprofiel, Gigabyte had wel een BIOS update (F3 BIOS) voor dit probleem maar deze kon met VGA@BIOS niet geladen worden.(fout melding)

Heb jij ook een Gigabyte GV-R929OC-4GD?

Reviews door de redactie

zijn die non-reference ook unlockbaar ?
De voltages zijn aan te passen op deze kaart met MSI Afterburner.
ik bedoelde mee of je deze kaart ook kunt unlocken naar een R290X kaart
Ja..... ik had de zin net pas door :-)

Naar mijn weten waren een paar reference kaarten unlockbaar, bij deze weet ik het niet. Denk zelf van niet...niet geprobeerd in ieder geval.
ok, ik wou namelijk ook een aanschaffen. zit te twijfelen aan een referenece + artic cooling of gewoon die non referenece.

unlocked kaart is altijd mooi meegenomen :D
Volgens mij was het maar bij een handje vol PowerColor en XFX R9 290 reference kaarten waarbij dit kon.
Om nog even terug te komen of de kaarten gelockt zijn, die van mij is gelockt. Dit kan je zien door dit topic even door te lezen en uit te voeren: Is your R9 290 unlockable
Waar heb je hem besteld/gekocht? :o
Bij Alternate voor 409
Bedankt voor je reactie, schijnbaar zijn ze allemaal al weg >< balen
Op hoeveel % draaien de fans als je een game speelt? Gaan ze dan boven de 60%?
Ik heb de fans afgeregeld op 50% met MSI Afterburner. Als ik BF4 in ULTRA speel op een resolutie van 1920x180 dan komen de fans in de buurt van de 50% a 60%, als ik deze niet heb afgeregeld.

[Reactie gewijzigd door Flex op 31 december 2013 11:31]

Temepratuur on load?? dat is voor mij het belangrijkste eigenlijk.
Ik heb de temps onder load erbij gezet voor je. Mocht je nog wat willen weten dan hoor ik het wel.
Super hartelijk bedankt! kvraag me af of mijn XL-atx lagere temps krijgt met 2 fans direct tegen de GPU aan.
Fraaie review.
Hoe bevalt de Sapphire 290? Ik heb onder andere deze in het oog, en zou er graag wat meer over willen weten.
Hey Wauthar,

Ik had zelf de Sapphire 290. De kaart maakte een schandalig hard geluid qua ventilatoren en werd steeds teruggeklokt omdat de temperatuur boven de 95 graden uitkwam.

Gelukkig crashte de kaart en heb ik hem omgeruild voor een ASUS GTX780OC en daar ben ik erg tevreden mee. Ik ben echt geen uitgesproken NVIDIA fan maar over deze kaart ben ik erg te spreken. Geen BSOD, geen crashes, en de tempeatuur komt bij 100% niet boven de 64 graden uit, en bij idle ziet die soms zelfs op 28 graden.

Laat de standaard 290 kaart maar liggen want de geluidsproductie bij mij was niet om aan te horen
Inmiddels ben ik al een aantal maanden in bezit van een ASUS 290. :)
Blijkbaar hebben de 290 en de 780 versies van ASUS dezelfde koelers, waardoor de 290 heter word dan normaal. Ikzelf heb daar niet zo heel veel last van, max temperatuur is 73 graden met een omgevings temeratuur van 29 graden (warm weer...).
Ok, nou maar dat is dan goed nieus. De 290 kaarten zijn echt monsters van kaarten waar je de komende jaren superveel plezier van kan hebben. Leve ASUS!
De Sapphire bevalt een stuk beter, hij is iig koeler dan de Gigabyte (zelfs met de nieuwste F3 BIOS van Gigabyte). Op 100% load zit deze op een 70 graden met de fans op 40 tot 45% die maar net hoorbaar zijn. Heb wel last van black screens met de Sapphire, of dit komt door de AMD drivers of de kaart zelf weet ik niet, met een 13Mv extra op de kaart heb ik er geen last meer van...dus ik hou het op een manko van de kaart zelf (wat verder geen probleem is, de kaart kan tot 200Mv opgeschroefd worden) Fanprofiel instellen doe ik met MSI Afterburner die ik fijner vindt werken dan Sapphire Trixx.

In idle is de kaart koel met zo'n 32 graden in een Fractal Design R4 kast met de fans op 7V, verder komen de Sapphire kaarten allemaal met Hynix geheugen.
ik denk dat het aan AMD ligt want ik krijg heel soms black screen met een MSI R9 270 kaart
Ligt niet aan AMD, heb de Sapphire R9 290 omgeruild en heb nog geen een black screen gehad. De black screens krijg je door de omschakeling van 2d naar 3d, de kaart krijgt dan te te weinig voltage, wat een black screen veroorzaakt. Heb je black screens.....omruilen!!!
oke na ik heb het 3x gehad en dat is al weer een paar weken geleden dus zolang die het niet nog een keer geeft ga ik hem niet omruilen :D
Als je het krijgt terwijl je een browser opstart dan kan je proberen om hardware acceleration uit te zetten in je browser. Ik had het vaak op desktop, bijna nooit in games.
o ik juist de keren dat ik het had in games lol
Beetje vreemde vraag, maar wil toch graag eens weten of je Battlefield 4 standaard + premium krijgt of alleen een code voor BF4 (zonder expansions).
Alleen BF4 standaard...dus zonder expansion packs.
Ah jammer. Bedankt voor je reactie.
Mooie review man, bedankt ervoor.

Afgelopen december had ik ook een R9 290 gekocht voor 349,= bij MyCom. De kaart draaide echt als een dolle, BF4 op Ultra met toen 93 FPS (maar ik had toen nog een ouder moederboard) maar uiteindelijk was het geheugen kapot, BSOD en ik heb niks overclocked of iets dergelijks. Wel viel me op dat de kaart (Het was de standaard kaart die als eerste uitkwam) superheet werd onder load, zo rond 91 graden. En de ventilator was schandalig luid, maar gelukkig zijn er reference kaarten gekomen waardoor die problemen opgelost zijn. Maar 349,= voor een highend kaart en dan doodleuk constateren dat het geheugen crasht (bij zoveel mensen) geeft je de vraag hoe AMD in godsnaam zoiets laat gebeuren.

Toen heb ik de kaart ingeruild voor een MSI GTX780OC met 2 fans erop. BF4 draait nu op ultra met alles op max en ik kom op 101 FPS (maar nu met een Z87G45 moederbord). Onder full load wordt de kaart niet warmer dan 63 graden en blijft de ventilator daarbij op 45% nagenoeg onhoorbaar. Het is echt een verschil van bijna 30 graden en hoe mooi zijn het zijn als AMD dat euvel zou kunnen verhelpen. Ik ben altijd blij geweest met m'n AMD kaarten en AMD heeft echt een prachtige kaart gemaakt met de R9, bang for buck. Voorlopig zit mn GTX er nu in, in de praktijk lijken ze ook niet zoveel te verschillen qua prestaties, al was de GTX wel duurder (459,=)

[Reactie gewijzigd door oliver75 op 1 mei 2014 11:35]

Als ik dr benchmarks bekijk, vind ik de 770 zeker veul voor weinig. Ook bf4 op ultra, wel met een min van 30fps op 1920-1080. Msaa uit, shadows op high, en de minimum richting 40-50fps.
Maar ik ben dan ook tevreden met die resolutie.

Je hebt iig ondanks de 5 tientjes meer, de juiste keuze gemaakt. Ben zelf aan het zoeken, erg veel slechte verhalen voor amd.
Zelf altijd tevreden geweest, maar zoveel crossfire/driver klachten later toch ook maar nvidia.
Ik had hiervoor HD6970 in crossfire en dat draaide als een dolle, daar heb ik dan nooit problemen mee gehad.

[Reactie gewijzigd door oliver75 op 17 juni 2014 09:17]