EK Water Blocks EK-FC R9-290X - Nickel Review

kipsofthemud 28 december 2013, laatste update op 27 mei 2014, 856 views

EK Water Blocks EK-FC R9-290X - Nickel

Pluspunten

• Overcomplete verpakking met meer van alles dan nodig
  • Kwaliteit
  • Koelprestaties
  • Uiterlijk (subjectief)

Minpunten

• geen

Geluidsproductie (min) Score: 5
Geluidsproductie (max) Score: 5
Koelvermogen Score: 5
Voor mijn R9 290 heb ik een aantal maanden geleden direct een waterblock aangeschaft.

Omdat ik al een tijdje fan ben van EK en haar waterblocks (ik had hiervoor een watergekoelde GTX 680 met EK block maar ook een pumptop/reservoircombo en CPU block) wilde ik ook dit keer weer een block van EK.

De verpakking was uitstekend zoals ik inmiddels gewend was. In de - erg mooi vormgegeven - doos vind je altijd een aantal extra spare-parts zoals schroefjes, tubetje koelpasta (dit is MX-4 vergelijkbare koelpasta heb ik begrepen) en meer dan genoeg thermal pads. Mocht je dus iets verpesten bij het knippen of iets anders, dan is er altijd genoeg extra om het op te vangen.

De instructies voor het installeren van het blok zijn op een dubbelzijdig A4tje geprint. Deze zijn erg duidelijk en zorgen er voor dat de installatie ook voor beginners makkelijk te doen is.

De kwaliteit van het block en de afwerking ervan is prachtig. Dit kan ik echter alleen over de nickel variant zeggen aangezien ik nog nooit een koperen versie heb gekocht.

De 290 is een erg hete kaart. Deze wordt tijdens het gamen vaak 95 graden met de standaard reference cooler. Met het EK block er op werd mijn 290 slechts 46 graden onder load met een overclock van 1230 mhz op de core, en 1500 mhz op het geheugen (t.o.v. de stock 947 mhz core, 1250 geheugen). Ik heb een afbeelding toegevoegd van een screenshot die ik genomen na een BF4-sessie van 2 uur. Hier was de overclock op de 290 echter nog ietsje lager.

Mijn loop bestaat uit een 360 + 240 rad (allebei 60mm dik), cpu block en gpu block. De CPU is een 4770k die op dit moment 4,7 ghz draait, nog niet ge-'delid'. Op de afbeelding draait hij nog op 4,4.

Bij het minen naar Litecoins haal ik met deze GPU 875 khash/s. De VRMs worden dan maximaal 52 graden met dit blok, wat echt een prestatie is.

Ik heb eigenlijk helemaal niets te klagen over dit block, dus dat doe ik ook niet ;)

Heb jij ook een EK Water Blocks EK-FC R9-290X - Nickel?

Hee ik ben nieuw met waterkoelingen, maar als je die waterblock erop hebt, kun je dan gewoon de videokaart terug stoppen in de pc en klaar?

Want normaal lopen toch bij waterkoeling al die slangen etc door de hele kast haha
je zal de koelvloeistof toch ergens vandaan aan- en afvoeren....dus ja er zullen sowieso 2 slangen aangesloten zijn op het koelblok..en die lopen toch vaak wel een stuk door je kast ;x
Je VRMs zijn ook lekker koel, gebruik je hem verder nog met een backplate of de reinforcer? Heb je kleine beetjes koelpasta tussen de VRMs en thermal pad gedaan?
Ik heb de backplate er op inderdaad ( zie foto :3 ) maar die zou eigenlijk niet tot weinig invloed moeten hebben op de temperatuur.

Ik doe altijd tussen de VRM's (maar ook bij het geheugen) en thermal pads miniscule beetjes niet-geleidende koelpasta. Ik heb overal Gelid GC-Extreme gebruikt. Dit is echt een van de allerbeste niet geleidende koelpasta die er is voor CPU en GPU blocks of heatsinks (eigenlijk voor de CPU is alleen Indigo Extreme beter maarja dan brand je dus ook wel een metaal laagje op je CPU) ! De prijs valt ook mee.
Ah de backplate over het hoofd gezien! Ik heb zelf ook de backplate en de Acetal-Nickel versie, ga hem er toevallig vanavond opzetten. Hier kan je zien dat een backplate wel degelijk verschil kan maken! Hoe is de kaart verder in termen van buiging en stevigheid in het PCI-E slot?
Jaaa ok die Aquacomputer backplate met de heatsink achterop wel ja :p Maar deze van EK zal wel meevallen.

De kaart 'sagt' helemaal niet dus qua stevigheid zit het wel goed - ook geen buiging ofzo!
Moet zeggen dat hij er stevig op zit inderdaad, weinig buiging, alleen aan het eind van de PCB. Ik had echter een vrij groot probleem bij het monteren, op een of andere manier was een standoff van het block losgeschroeft, toen ik daarna het blok er stevig opschroefde zat er een dikke bochel bij die standoff waardoor de printplaat boog en het koelblok zelfs geen contact maakte bij de geheugenchip. Iets om aan te denken wanneer je dit blok vast- en losschroeft!
Oei :o Ik zal er op letten inderdaad thanks
Als je trouwens wil overclocken met dit block dan zou ik Sapphire Trixx downloaden want daar kan je zonder veel gekloot het voltage hoger zetten dan +100mV (dat is bij Afterburner de 'max')
Koelt deze de VRM wel goed? Die van mij zijn nu meestal 10C minder dan de GPU chip, maar straks is de VRM warmer dan de GPU met deze koeling?
Is dat op luchtkoeling?
Ik weet de precieze temps niet meer uit m'n hoofd, heb de kaarten lang geleden weg gedaan :) Ze waren sowieso heel goed. Hier staat een roundup met ook de water/vrm delta:

Waarom zou het uitmaken dat de VRM's warmer worden dan de GPU zelf?