Creative Zen V Plus 8GB Zwart Review

Wijnands 21 november 2008, laatste update op 21 november 2008, 1.215 views

Creative Zen V Plus 8GB Zwart

Pluspunten

• Prima geluidsweergave
  • compact
  • goede batterij levensduur
  • makkelijk te bedienen

Minpunten

• gevoelig voor vingerafdrukken
  • batterij niet zelf te vervangen
  • spelende nummers worden niet hervat als je de speler uit en aan zet

Geluidskwaliteit Score: 5
Introductie
Ik was toe aan een nieuwe speler en kwam sterk in de verleiding om een ipod nano te nemen maar na het lezen van een flinke lading reviews en het vergelijken van prijzen kwam ik toch bij deze speler uit.

Ik heb dit spelertje via de creative winkel op ebay gekocht. Ik dacht voor een mooi prijsje een refurbished 4gb bemachtigt te hebben maar kreeg een nagelnieuwe 8gb opgestuurd.
De speler wordt vrij compleet geleverd. Setje matige doppen en een keurig usb kabeltje en zakje zitten erbij. Wat wel meteen opvalt als je de doos opent is hoe klein dit dingetje is. Echt niet veel groter dan een Zippo aansteker.
Als je 'm binnenkrigjt zit er iets leven in de batterij, genoeg voor een klein half uurtje. Goed opladen van de batterij duurde de eerste keer toch een uur of 5. Tegenwoordig duurt het korter zeker nu ik de 220v adapter erbij heb gekregen. De creative dopjes zijn vervangen door een sennheiser pmx-60, al jaren mijn favoriet voor portable audio.

Mogelijkheden
Laden van muziek kan via de eigen software, via mediaplayer maar ik prefereer mediamonkey. Opnemen van muziek kan ook via de line ingang. Ik heb dat nogt niet geprobeerd.
In tegenstelling tot mijn vorige speler geeft deze ook album art binnen wat een leuke gimmick is.
De speler kan ook video weergeven maar het nut daarvan op zo'n miniscuul schermpe ontgaat me. Ik heb een keer de meegeleverde demo video bekeken en daarna nooit meer wat mee gedaan. Hetzelfde geldt voor foto's, het kan wel maar vrolijk wordt je er niet van.
Er zit radio op en de speler kan zelf stations zoeken, hiervoor moet je echter niet midden in een kantoor gebouw zitten want dan lukt het gewoon niet. Radio ontvangst is sowiso niet geweldig.

Bediening
Bediening is logisch en instinctief, het meeste gaat via de joystick in het midden. Opstarten duurt tamelijk lang, zo'n 8 seconden. Na opstarten kom je wel in het menu terrecht waar je was toen je de speler uitzette. Een nummer wat aan het afspelen was wordt echter niet hervat.
In het hoofdmenu vind je bovenaan music library, daaronder kun je items hieruit laten weergeven, ik heb albums toegevoegd maar dat kan net zo goed artists zijn. Verder vind je now playing, photos, videos, FM Radio extras en system. Via de music library kun je kiezen uit Playlists, albums, artists, genres all tracks en recordings. Deze zijn allemaal sterk afhankelijk van hoe goed je tags zijn. Kies je voor artitst moet je daarna wel kiezen uit een album. Speelt er iets dan kun je "on the fly" een playlist samen stellen door naar een ander album te navigeren, op de joystick te drukken en te kiezen voor "Add to selected.
Maak je graag zelf compilatie's dan kun je dat doen door een m3u playlist mee te geven of door het album tag aan te passen.
Wat wel even wennen is is dat ingedrukt houden van de terug toets een apart menu geeft waarmee je o.a. kunt zoeken naar tracks.
In het systeem menu vind je o.a. timeouts voor het display en een equalizer die, naast de standaard presets ook zelf in te stellen is op 5 banden. Verder is daar ook een bass boost en een volume begrenzer te vinden.
Ben je een bestand aan het afspelen dan kun je door een druk op de joystick wisselen tussen een scherm met track informatie en album art in het klein naar album art full screen en naar een lijst van het huidige album.

Uiterlijk
De speler komt wat plastic over maar blijkt stevig genoeg te zijn. Vallen deert niet en na 6 maanden bepaald niet overdreven zorgvuldig gebruik zit er nog geen kras op. Vingerafdrukken zie je wel heel snel. Het Oled schermpje is binnen prima leesbaar, buiten in erg felle zon krijg je een wat vlekkerig beeld wat vrij typisch is voor oled. Tekst blijft echter goed leesbaar.

Geluidskwaliteit
Wat deze speler echt uitstekend doet is waarvoor je 'm koopt, mp3'tjes afspelen! Bitrate maakt geen fluit uit, ik moet het bestand nog tegenkomen wat 'ie niet afspeelt. Geluid is zalig! Vol, rijk, veel detail. Bij Diana Krall(jazz) hoor ik exact de brushes op het drumstel terwijl bij een serieus hardrock nummer de instrumenten niet in elkaar overlopen. Of de basverslaafde tweaker hiermee aan z'n trekken komt weet ik niet. Ik vermoed dat je met bass boost, de equalizer en een goed stel doppen er best wel wat gedreun uit kan krijgen

Al met al een fijn spelertje, lekker compact en prima geluid!

Ik zal binnenkort even een paar foto's toevoegen

Heb jij ook een Creative Zen V Plus 8GB Zwart?

Mensen worden blij van een opsomming waar het menu uit bestaat, hoe de helderheid van 't scherm zich bewijst in zonnige settings en hoe het bekijken van foto's op dit spelertje bevalt.

Ook foto's (open deur) zouden gewaardeerd worden denk ik. Hoewel je al zeker wat tijd in deze korte review gestoken hebt weet ik zeker dat de Waardering omhoog zal schieten als je deze review iets completer zou maken. :)
Ik heb je tip meegenomen, bedankt!
Veelzijdigheid heb je als zeer slecht gewaardeerd, kan je dit uitleggen? want wat verwacht je meer dan video, FM, foto's, mp3-speler en opnemen in zo'n kleine behuizing?
Bij het invullen staat er:

Uitbreidbaarheid en veelzijdigheid Hoe zou je de uitbreidingsmogelijkheden en de veelzijdigheid van het apparaat willen beoordelen? Zijn er bijvoorbeeld mogelijkheden om de opslagcapaciteit te vergroten of om het apparaat voor andere doeleinden dan een mediaspeler te gebruiken, bijvoorbeeld een toepassing als gameconsole of draagbaar opslagmedium? Ben je tevreden over het aanbod van accessoires voor de speler?

Uitbreidbaar is het ding totaal niet. Vooral dat je geen batterij kan verwisselen vind ik slecht. Veelzijdig is netjes maar niet spectaculair. Ik heb me misschien te veel door uitbreidbaar laten beinvloeden. Ik zal 'm een tandje opschroeven
Dat maakt het al wat duidelijker, de uitbreidbaarheid laat inderdaad te wensen over hoewel ik er persoonlijk geen last van ondervind.

Voor de rest ben ik het volkomen met je eens wat betreft het geluid, bedieningsgemak en alle overige zaken die aan de orde kwamen in de review.

[Reactie gewijzigd door Fitz op 21 november 2008 15:18]

Leuke review. Bij mijn Zen V Plus hervat het nummer als je hem uitzet tijdens het spelen van een nummer wel degelijk. Versie firmware 1.32.01e.
Die firmware heb ik ook maar bij mij verdomt 'ie het. Zou het toch een instelling zijn?