Specificaties 4,95" display, 4G-support, geen geheugenslot - Bekijk alle specificaties

LG Nexus 5 16GB Zwart Review

BBZ 28 december 2013, 5.076 views

LG Nexus 5 16GB Zwart

Pluspunten

• Uiterlijk
  • Scherm
  • Snel
  • Android updates

Minpunten

• Aan/uit knop
  • Geen SD slot

Mijn oude telefoon ging kapot dus tijd voor een nieuwe…

Waarom de Nexus 5
Mijn Windows Phone (Lumia 920) had een aantal problemen waardoor ik deze heb ik ingeruild voor de Nexus
De keuze was vrij snel gemaakt. Als je tegenwoordig een high-end smartphone voor een schappelijke prijs wilt, dan kan je bijna niet om de Nexus 5 heen. Voor de prijs van zo 'n 400 euro is het in vergelijking met zijn concurrenten veruit de goedkoopste. Een ander voordeel is natuurlijk dat de Nexus als een van de eerste toestellen android updates ontvangt.

Bouwkwalteit & Uiterlijk
De Nexus voelt goed aan en zo ziet hij er ook uit. De volume knoppen voelen goed en liggen ook strak in de behuizing. Dat laatste geldt ook voor de aan/uit knop, alleen zit deze knop redelijk hoog waardoor het niet echt comfortabel is wanneer je die knop indrukt. Een ander minpuntje is het uitsteken van de camera, deze steekt net een klein beetje uit de behuizing, je merkt er in dagelijks gebruikt bijzonder weinig van, maar ik denk wel dat Google/LG hier wat beter had kunnen doen.
Op internet lees je dat veel mensen het uiterlijk van de Nexus ‘saai’ vinden. Ik ben er totaal niet mee eens. Het uiterlijk is speciaal ofzo, maar het is gewoon mooi, strak en simpel.

Scherm
Over het scherm heb ik niet zo veel te vertellen behalve dat het een mooi scherm is met goede kijkhoeken. Qua scherpte merk ik weinig verschil tussen dit 1080p scherm of het 720p scherm van de Lumia. Allebei zijn ze zeer scherp.

Camera
De Nexus heeft een 8 megapixel camera met optische beeldstabilisatie(OIS). De foto’s zien er redelijk uit, niet bijzonder goed, maar ook zeker niet slecht. Door de OIS zou de Nexus beter foto’s moeten maken bij weinig licht, en de filmpjes zouden stabieler worden. Dit heb ik nog echt kunnen testen, maar ik zal mijn bevindingen er later nog aan toevoegen. Verder beschikt de Nexus ook over een frontcamera van goede kwaliteit.

Snelheid
De snapdragon 800 is een van de snelste processoren van dit moment. En dit merk je ook in het gebruik. Alle apps starten snel op en multitasken is geen probleem.

Opslag
In Nederland is alleen nog de 16GB versie beschikbaar. Maar als je graag de 32GB versie wil, dan is die wel te koop in het buitenland. Van de 16GB blijft er uiteindelijk zo’n 12 GB over voor de gebruiker. Met mijn muziek collectie en apps heb ik nog 5GB over. Dit verschilt natuurlijk per gebruiker, maar voor mij is 16GB voldoende. Er is helaas geen SD kaart slot, dus je moet het doen met de 16- of 32GB van de telefoon zelf.

Prijs & Concurrentie
Voor de prijs van maar 400 euro is dit echt een koopje. De Nexus kan zich qua prestaties makkelijk meten met de toptoestellen van andere fabrikanten, terwijl die toestellen een stuk duurder zijn.

Voor 400 euro is het echt een toptoestel. Er zijn een paar puntjes die misschien iets beter hadden gekund, maar als je daar mee kan leven dan is er geen toestel dat voor dezelfde prijs in de buurt komt.

Heb jij ook een LG Nexus 5 16GB Zwart?

Van die aan en uit knop heb ik geen last van. Het ligt denk ik aan de manier hoe je een telefoon vasthoud of hoe groot je handen zijn.
Ja dat is waar. Mijn handen zijn van normale grootte, maar ik denk dat het voor veel mensen comfortabeler zou zijn als de aan/uit knop bijvoorbeeld onder de simkaart-tray zou zitten ipv erboven.
Mwa, bij een phablet wel. De sim-tray is de beste posititie eigenlijk, ze hadden eigenlijk moeten ruilen.

[Reactie gewijzigd door stijnvbml op 30 december 2013 17:53]