Specificaties 4.1-set met subwoofer en 2x HDMI-in - Bekijk alle specificaties

Philips Fidelio E5 Review

SjengcityTestpanel 27 december 2013, laatste update op 29 december 2013, 4.596 views

Philips Fidelio E5 (Testpanel)

Pluspunten

• Geluidskwaliteit
  • Weinig kabels
  • HDMI ARC
  • Luxe uitstraling

Minpunten

• Hoge prijs
  • Niet zichtbaar wat de actieve audio bron is
  • Maar 1 analoge aansluiting

Geluidskwaliteit Score: 5
Als winnaar van de T.net actie was ik 1 van de gelukkigen die 2 weken geleden de Philips Fidelio E5 in ontvangst mocht nemen om te testen, met de onderstaande review als resultaat.

Om het geheel in perspectief te zetten, moet ik melden dat ik zeker geen audiofiel ben, maar eerder een muziekliefhebber. Er zal bij mij altijd (achtergrond)muziek aan staan, maar om het aantal kbps van de bron geef ik weinig. Ik luister hoofdzakelijk naar 3FM en rock/alternative.

De verpakking
  • 2x front speaker
  • 2x surround speaker
  • 1x subwoofer
  • 1x DIN kabel
  • 2x voedingkabels (beiden 2 polig)
  • 1x afstandsbediening (incl AAA batterijen)
  • Always there to help you handleiding
Featureset
De belangrijkste features van de set op een rijtje:
  • Draadloos surround 4.1
  • NFC
  • Bluetooth APT-X
Installlatie
Tijdens de eerste installatie ervaar je al snel het grootste minpunt van het bedieningsgemak; de visuele feedback is beperkt tot ledjes. In totaal 10 ledjes in 4 verschillende kleuren die vast kunnen branden, kunnen knipperen en met verschillende kleuren gecombineerd kunnen worden. Voor mij het moment om de handleiding uit het plastic te halen om te zien wat de speakers me probeerde te vertellen.
In het dagelijks gebruik zijn deze statusleds dan weer meer dan voldoende.
Fidelio E5 led's

Daarnaast valt het op hoe kort de bijgesloten stroomkabels zijn, hoewel dit natuurlijk helemaal binnen het "draadloos" concept past. Wanneer je stopcontacten zoals bij mij op 1,10m hoogte zitten, is de plaatsing van de subwoofer met een kabel van 1,25m al snel beperkt tot onder het stopcontact. Uiteindelijk heb ik deze zelf vervangen door een langer exemplaar.

De Fidelio is beperkt tot 1 analoge aansluiting in de vorm van een 3,5mm jack plugje. Dit is mijns inziens, ondanks de afmetingen van het apparaat, te mager. Een extra tulp aansluiting was zeker geen gemis geweest. Om deze reden heb ik in eerste instantie alleen de Squeezebox (mini jack) en de Ziggo encoder (digital optical) aangesloten om te testen, dit zal later nog worden uitgebreid met een platenspeler en DVD speler mbv een kleine mixer.

Gebruiksgemak
In het dagelijkse gebruik is het een heel makkelijke set, aan/uit en het selecteren van de bron zijn de enige functies die gebruikt worden. Een leuk detail is dat de set na 30 minuten stilte automatisch uit springt.

Het wisselen tussen 2.1 en 4.1 is kinderspel, wanneer je de surroundspeakers oppakt, "rekt" het lederen handvat ongeveer 3 cm uit voor extra houvast. De surroundspeakers wegen het verbazingwekkende gewicht van nét geen kilo. Zeker wanneer je bedenkt dat hier ook een accu voor 10 uur gebruik in zit, is dat opvallend laag.
Het terug op de fronts plaatsen wijst zich vanzelf, waarbij Philips ervoor heeft gezorgd dat je niet per ongeluk links met rechts kunt omwisselen. Wel blijft er altijd een kleine speling tussen de front en surroundspeakers wanneer ze op elkaar staan, vermoedelijk door de rubberen rand aan de onderkant van de surroundspeakers, dit is visueel verder niet storend maar kan soms twijfel creëren of ze wel goed geplaatst zijn.
Fidelio E5 surround weight

Het koppelen via bluetooth met in mijn geval een iPhone 5 stelt niets voor. Koppelen doe je door de bluetooth knop 3 seconden ingedrukt te houden waarna je een piepje uit de boxen hoort. Vervolgens op de telefoon Philips CSS7235Y selecteren en er wordt (zonder code) gekoppeld. Uit de boxen klinkt een dubbele pieptoon om te bevestigen dat het toestel gekoppeld is.
Nadat m`n telefoon reeds gekoppeld was, duurde het +/- 5 seconden na het selecteren van de bluetooth source op de Fidelio, voordat beiden verbinding maakte. Wanneer de verbinding tot stand is gekomen klinkt opnieuw een dubbele piep uit de Fidelio om de verbinding te bevestigen.

Helaas ben ik niet in het bezit van een tv met een HDMI ARC aansluiting, iets waar de Fidelio E5 wel over beschikt en ik graag had willen testen. Samengevat kan hiermee het geluid van de TV naar de Fidelio worden gestuurd, waardoor je alle aparaten zoals gebruikelijk op je TV kunt aansluiten (meer info). Zeker wanneer je bijvoorbeeld een Blu-Ray speler en spelconsole via HDMI op de TV hebt aangesloten, is HDMI ARC een aangename functionaliteit. Hoewel ik dit niet heb kunnen testen, is het altijd fijn om te weten dat je er in de toekomst ook nog wat aan hebt :).

Afstandbediening:
Ondanks dat de afstandsbediening duidelijk overzichtelijk is en prima in de hand ligt, wil ik er toch kort aandacht aan besteden. Er zit namelijk een reset knop onderaan de afstandsbediening. Hiermee kun je de treble en bass instellingen terug zetten naar de fabrieksinstellingen, iets wat ik in de basis goed bedacht vind. Het nadeel van deze uitwerking is dat de knop te prominent aanwezig is op de afstandsbediening en er geen enkele bevestiging nodig is om de reset door te voeren. Een onbedoelde druk op de knop zorgt er dus voor dat je persoonlijke treble en bass instellingen direct weg zijn - no way back.
Daarnaast maakt de afstandbediening gebruik van infrarood, wat betekend dat je de afstandbediening moet richten om te kunnen bedienen.
Fidelio E5 remote 2

Design
Iedereen zal een eigen mening hebben over de set. Hoewel in het geheel een neutraal en conservatief design is gekozen, wordt er duidelijk een luxe statement gemaakt met de houten en lederen afwerking bovenop de surrounds en subwoofter. Over de kleur van het hout en leer valt wat te zeggen, dit heeft niet direct mijn voorkeur, maar is in een juiste hoeveelheid aanwezig waardoor het niet storend wordt.
Persoonlijk spreekt mij de symetrische vorm met afgeronde hoeken aan, niet te rond, niet te strak maar over smaak valt uiteraard niet te twisten.

Bouwkwaliteit
Het geheel voelt aan zoals verwacht mag worden van een product in deze prijscategorie, degelijk. Geen gekraak van materialen tijdens het verplaatsen en ook geen speling in of rondom de aansluitingen achterop de speakers. Als kanttekening moet de verbinding tussen de front en surroundspeakers aangemerkt worden, hoewel dit niet direct gerelateerd is aan de bouwkwaliteit, is dit geen naadloze verbinding zoals ook gemeld onder gebruiksgemak.

Geluidskwaliteit
En last but not least het belangrijkste element van deze set; de geluidskwaliteit. Om een beter beeld te krijgen eerst wat technische specificaties (uit het boekje) opsommen;
Versterker:
  • Totaal uitgangsvermogen: 210W RMS (+/- 0,5dB 30%THD)/168W RMS (+/-0,5dB, 10% THD)
  • Frequentierespons: 20Hz - 20kHz / +/- 3dB
  • Signaal-ruisverhouding: > 65dB (CCIR) / (Klasse A)
  • Invoerspecificaties: Audio-in: 500mV
Front speakers:
  • afmetingen: 160 x 300 x 160mm (B x H x D)
  • gewicht: 3,8kg
  • verbruik: 50W
  • woofer impedantie: 8 ohm
  • tweeter impedantie: 8 ohm
  • woofer driver afmeting: 63,5mm (2,5")
  • tweeter driver afmeting: 25,4mm (1")
Surround speakers:
  • afmetingen: 160 x 110 x 160mm (B x H x D)
  • gewicht: 1kg
  • impedantie: 8 ohm
  • driver afmeting: 63,5mm (2,5")
Subwoofer:
  • afmetingen: 220 x 440 x 220mm (B x H x D)
  • gewicht: 5,4kg
  • verbruik: 30W
  • impedantie: 4 ohm
  • driver afmeting: 165mm (6,5")
Mijn meeste muziekervaring is tot nu toe gebaseerd op het gebruik icm de Logitech Squeezebox met daarop Spotify (320kbps), een radio stream (128kbps) en eigen muziek (128kbps). Films (surround) zijn via Ziggo on demand gekeken.

Het eerste wat me opviel na het aansluiten was het heldere geluid, details en alle instrumenten zijn erg goed hoorbaar en duidelijk van elkaar te onderscheiden. Hoewel de subwoofer alleen van stroom hoeft te worden voorzien, bleek de positionering op een centrale en open plek in de ruimte belangrijk.

Wanneer je de set in 2.1 opstelling gebruikt, is het een zuiver en vol geluid. De subwoofer zorgt voor warme en goede diepe tonen zonder aanwezig te zijn. Als je schakelt naar de 4.1 setup, heeft dit een negatief effect op muziek, je hoort direct dat de verdeling van tonen anders wordt en maakt het geluid een beetje "schel". Wanneer je films gaat kijken, komt de 4.1 setup wel heel goed tot z`n recht, geen enkel moment waarop ik de center miste of spraak niet duidelijk hoorbaar was.
Knap is dat er geen vertraging van het geluid uit de surroundspeakers is te horen, gezien het draadloze signaal.

Of ik de set zelf gekocht zou hebben is een lastig te beantwoorden vraag. Hoewel je goede audio apparatuur nooit blind moet kopen, had een korte luistersessie mij waarschijnlijk niet weten te overtuigen. Na deze langere en intensievere testperiode heb ik wel de kwaliteit in de apparatuur en audio leren kennen, iets wat mij tot kort geleden onbekend was.
Blijft staan dat ik de prijs/kwaliteit verhouding niet kan beoordelen. Wat ik wel kan beoordelen is dat dit een prima set is wanneer je een ruim budget hebt (700 euro op het moment van schrijven) en op zoek bent naar een kwalitatieve, zeer gebruiksvriendelijke audio set.

Voor de echte audiofielen zal deze set te kort schieten, de beperkte instelmogelijkheden en ook het beperkt aantal (analoge) aansluitingen zal niet voldoen in de behoefte, het is dan ook duidelijk dat Philips met deze set zijn pijlen heeft gericht op de minder technische consument die kwaliteit kan waarderen, geen gedoe wil met kabels, makkelijk de av aparatuur kan aansluiten en van alle moderne technieken is voorzien.
Samen met de luxe uitstraling maakt de Philips Fidelio E5 niet alleen een heerlijke set om naar te luisteren, maar ook om gezien te worden.

Heb jij ook een Philips Fidelio E5?

Goede review! Ik vraag me nog af of je de draadloze speakers los kan gebruiken om muziek mee af te spelen. Als ik bijvoorbeeld muziek afspeel op mijn TV en een draadloze speaker lostrek die ik vervolgens meeneem naar de keuken, kan ik die luidspreker dan instellen dat deze netjes alle tonen weergeeft? (Dat er dan niet veel bas in zou zitten kan ik dan nog snappen). Daar komt dan nog als extra vraag bij: hoe ver kan je de draadloze speakers meenemen? En behoud je op dit verste punt optimale kwaliteit? Alvast thx!
Daar kan ik een kort antwoord op geven: nee.
De draadloze speakers zijn echt alleen om het surround geluid te verzorgen. Deze zullen je dus nooit het geheel laten horen.

[Reactie gewijzigd door Sjengcity op 22 februari 2015 10:32]