Arctic Accelero S2 Review

Admiral Freebee 24 maart 2012, laatste update op 17 november 2015, 3.368 views

Arctic Accelero S2

Pluspunten

• Goedkoop
  • Goed koelvermogen
  • Relatief eenvoudige montage
  • Licht gewicht

Minpunten

• Mogelijke compatibiliteitsproblemen
  • De koeler ziet er een beetje rommelig uit

Koelvermogen Score: 4
Recent heb ik een Asus EAH4670 gekocht. Deze wordt gekoeld door een Arctic Cooling Accelero L1 maar voor mij onbekende redenen heeft Asus ervoor gekozen om geen ventilatorregeling in te bouwen waardoor de ventilator toch wel zeer veel lawaai maakte.

In een topic op GoT las ik echter dat een HD4670 makkelijk passief te koelen is met een Arctic Cooling Accelero S2. Aangezien mijn vorige videokaart ook passief gekoeld was, had ik eigenlijk het idee al wel om deze kaart ook zelf passief gekoeld te maken. De medetweaker in kwestie had wel een referentie HD4670 terwijl het ontwerp van Asus hiervan afwijkt. Ik verwachtte echter geen problemen en dit bleek ook te kloppen achteraf.

De verpakking en inhoud

Arctic Cooling heeft voor een makkelijk te openen plastieken verpakking gezorgd waarin je de koeler mooi kan zien zitten. Op de doos worden de ondersteunde kaarten vermeldt en met een sticker laat AC weten dat ook de 9600GT en de HD3600 reeks ondersteund worden. Geen vermelding van een HD4670 maar aangezien dit een nieuwere kaart betreft had ik ook niet verwacht dat AC dit op de verpakking zou schrijven.

Wat stond er dan wel op de doos vermeldt? AC maakt de volgende claims:
• Best Performing Passive VGA Cooler
Of het nu echt de beste passieve koeler op de markt is durf ik gerust te betwijfelen. Maar ik denk wel dat hij de beste prijs/prestatieverhouding heeft

• Noiseless Cooling
Behoeft geen uitleg

• Memory Cooling
AC levert inderdaad heatsinks voor het geheugen mee

• Low Weight
De S2 weegt maar 202g. Ik had ook gedacht dat hij zwaarder zou aanvoelen maar wanneer je de koeler oppakt, dan blijkt dat hij echt wel licht is.

• High Reliability
Dat mag ik hopen ;)

• 6 Years Warranty
Netjes van AC natuurlijk maar aan een passieve koeler zal weinig stuk gaan :)

In de verpakking trof ik de volgende onderdelen aan:
• AC Accelero S2
• 8 kleine heatsinks met thermal tape
• Bevestigingsmateriaal (schroefjes, washers en plastieken bevestigingsclips)
• PCI slot cover voor extra ventilatie
• Handleiding
• Casesticker

Een vrij volledige verpakking dus. Er zitten geen heatsinks bij voor de voltage regulators maar dit lijkt me geen probleem aangezien de S2 bedoeld is voor midrange kaarten. Deze vereisen gewoonlijk geen extra koeling.

De eerste indruk die ik had van de koeler is dat hij vrij rommelig afgewerkt oogt. Dan bedoel ik vooral de koelvinnen die niet helemaal parallel lopen. De heatpipes en de basis van de koeler ogen wel degelijk en dat is uiteindelijk het belangrijkste.

Montage

De meegeleverde handleiding legt stap per stap goed uit hoe je de koeler moet installeren. Het lastigste van de hele installatie vond ik het verwijderen van de stock koeler. Asus had deze met een soort keiharde koelpasta gemonteerd waardoor hij, hoewel ik de core goed verwarmd had met een 3D toepassing, zeer sterk aan de core plakte.

De naakte kaart

Eenmaal de oude koeler verwijderd was en ik met heel veel geduld de overblijvende koelpasta had verwijderd, kon ik beginnen met de montage van de nieuwe koeler. Standaard zit er al een laagje MX-1 koelpasta op wat me voldoende leek. Bij het begin van de montage moet je een soort afstandsbusjes plakken rond de schroefgaten die je nodig hebt. Dit is best wel handig om te 'mikken'. Daarna adviseert AC om eerst de twee onderste schroeven losjes vast te draaien zodat je de koeler nog wat kan bewegen om het bevestigen van de plastiek clipjes te vergemakkelijken. Dit vertrouwde ik echter niet goed dus ik heb gewoon alle 4 de schroeven lichtjes vastgedraaid.

De base van de koeler

Hierna kon ik de bijgeleverde plastieken clipjes aan de kaart en de koeler bevestigen. Dit vereiste even wat handigheid maar na een paar pogingen lukte het wel. Dan is het alleen nog maar een kwestie van de 4 schroeven verder aan te draaien en de koeler is strak gemonteerd.

Aangezien met de stock koeler de geheugenchips geen enkele vorm van koeling hadden, heb ik de meegeleverde heatsinks hiervoor niet gebruikt. Daar heb ik dus geen ervaring mee.

De AC Accelero S2 gemonteerd

Prestaties

De koeler is perfect in staat om mijn HD4670 passief te koelen. De volgende temperaturen heb ik gemeten bij een kamertemperatuur van 21C en met 1 120mm outtake aan 800RPM:

Temperaturen
Stock Idle 40 C
Stock Load 56 C
Accelero Idle 39 C
Accelero Load 65 C

Idle is het verschil erg klein in het voordeel van de nieuwe koeler. Onder belasting is het verschil groter en hier moet de S2 de duimen afleggen tegen de stock koeler. Hierbij moet wel gezegd worden dat de ventilator van de stock koeler altijd op 100% draaide en daarbij zeer goed koelde maar ook zeer veel lawaai maakte. De S2 maakt vanzelfsprekend geen lawaai :)

Ik heb Rivatuner een grafiek laten tekenen van de drie verschillende meetpunten in de core om te illustreren hoe snel de temperatuur terug zakt na belasting. Ik heb eerst een half uur Race Driver: GRID gespeeld waarna ik gewoon ben gaan surfen. Onder belasting werd de kaart ongeveer 63C waarna ik nog 5 minuten heb gemeten. Hierbij zakte de temperatuur al vrij snel naar iets boven de 40C. Lager wordt hij niet zolang Rivatuner de grafiek aan het tekenen is omdat je ziet dat de GPU load dan nog altijd 30+% is.

Temperatuurverloop (schaal: 20C per lijn)

Heel soms geeft Rivatuner een kleine piek aan in n van de drie meetpunten. Deze piek is dan voor n meting 75C en zakt dan direct terug naar het normale niveau van onder de 65C. Ik weet niet of dit een meetfout is of een tijdelijke warmteverhoging in dat deel van de GPU.

Al bij al ben ik dus zeer tevreden met de prestaties van deze koeler. De temperaturen dalen ook weer snel na het beindigen van een spel dus de warmte wordt zeker snel genoeg afgevoerd. Ik verwacht dan ook geen problemen deze zomer.

Voor betere prestaties verkoopt AC een turbo module. Dit zijn twee 80mm ventilators die je op de koelvinnen kan vastmaken. Ik ben er zeker van dat deze de prestaties sterk zouden verhogen maar ik heb ze vooralsnog niet nodig.

Compatabiliteit

De koeler paste bij mij zonder problemen hoewel n condensator maar net onder de koelvinnen paste. Het scheelde echt niet veel. Ik kan me voorstellen dat de geringe hoogte van de koeler bij veel kaarten wel een probleem kan vormen. Waarschijnlijk is dit gedaan zodat het geen tripleslot koeler zou worden maar het vermindert wel de comptabiliteit met een aantal kaarten.

Al bij al ben ik erg tevreden met deze koeler. Voor 15 krijg je een grote lawaaibesparing en goede koelprestaties. Daarom kan ik deze koeler ook aan iedereen aanraden met een lawaaierige midrange kaart. De relatief eenvoudige installatie zorgt ervoor dat bijna iedereen met wat geduld en gezond verstand deze koeler zonder problemen moet kunnen installeren. Een topproduct van AC dus :)

Changelog:
13/12/08: foutjes verbeterd en kleine dingen toegevoegd
24/03/12: grafieken gepdatet, koeler is nog steeds in gebruik :)

Heb jij ook een Arctic Accelero S2?

goede review over deze koeler. Ik heb deze zelf ook op een 8800GT gehad en was er zeer tevreden over. De Turbo Fan Module kan ik je sterk AANRADEN. Deze is echt onhoorbaar, en daarbij bedoel ik ook echt stil en bied geoeg luchtverplaatsing om je kaart op nog lagere temps te houden.
Ik denk niet dat ik die module ga aanschaffen aangezien alles zo goed op temperatuur blijft. Een grafische kaart kan wel wat hebben. We zullen zien wat de zomer brengt maar ik verwacht geen problemen. Was de geluidsproductie trouwens met de ventilator op 12V?

Bedankt voor je reactie en het compliment in ieder geval :)

[Reactie gewijzigd door Admiral Freebee op 19 november 2008 15:04]

Ik vind de Turbo Fan Module niet goed.

Waarom zou je ze gebruiken als je evengoed een 120MM fan kunt gebruiken en deze traag laten draaien. Stiller en verplaatst meer lucht.
Ehhhmmm.... hoe heb je dat nou gedaan met je ruitvormige GPU-core en je vierkantje cooler-contact (of hoe het ook heet); dat past toch normaal gesproken niet??? Of mis ik iets...?
Het oppervlak van de koeler is groot genoeg om het kleinere oppervlak van de core te bedekken, ook al is hij 45 gedraaid :)
Ok thx. Dit vroeg ik me namelijk ook af :)
Veel meer hoeft er niet in een review van dit soort koelers! Perfecte review!