Cooler Master JetFlo geen led, 120mm Review

Foritain 27 december 2013, laatste update op 27 december 2013, 1.256 views

Cooler Master JetFlo geen led, 120mm

Pluspunten

• Extreme maximale airflow
  • Uitstekende airflow op meer gangbare geluidsniveaus
  • Goed bearing design, lange levensduur
  • Voelt goed aan en ziet er goed uit
  • Demping tegen trillingen standaard ingebouwd in het ontwerp
  • Prijs/prestaties
  • pwm

Minpunten

• Maximaal vermogen alleen aan te raden in situaties waar niemand de ventilatoren hoeft te horen.

Geluid (min) Score: 5

Specificaties
Uitpakken
In de Praktijk

Productwebsite

Toen ik onlangs met de gigantische Cooler Master HAF Stacker bezig was had ik een paar extra ventilatoren nodig, voornamelijk om de horde van HDDs goed te koelen. Geen leds, gewoon stevige fans die lekker kunnen blazen wanneer nodig, en ook te beheersen zijn. Oftewel pwm controle vereist, maar ook krachtige maximale prestaties. Zoals altijd match ik de case en de ventilatoren graag per merk, dus viel mijn oog op de op dat moment net uitgekomen Cooler Master JetFlo ventilatoren. Een ventilator die overigens ook in enkele led kleurtjes te bestellen is mocht je zoiets zoeken.

Ondanks dat ik zeker geen ventilator-expert ben, moet een praktische beoordeling moet toch binnen het bereik liggen. Wat mij vooral belangrijk lijkt voor toekomstige kopers is of hij een goede airflow voor je kast kan verzorgen, en hoeveel geluid hij maakt. Normaal probeer ik flink foto’s te gebruiken, maar een niet-led ventilator valt natuurlijk niet gek veel van te laten zien, dus een echte show kan ik er natuurlijk niet van maken.

Verder vind ik het wel van belang te vermelden dat ik bewust geen foto’s bewerk of iets dergelijks, het enige wat ik doe is soms wat bijsnijden en verkleinen naar review-maatjes. Dit juist om een realistisch beeld van de producten te geven, waar stock foto’s van veel producten nog wel eens van de realiteit kunnen verschillen.

Specificaties

De specificaties van de Cooler Master website:

Belangrijke zaken als RPM, CFM, en dB zijn duidelijk te zien, en overigens ook eenvoudig te vergelijken met alternatieven (hoe snel draaien ze, en hoeveel lucht verplaatsen ze in cubic feet (vierkante voeten klinkt ook zo raar;) ) per minuut, en hoe luid zijn ze op volle toeren). Wanneer je de filters begint af te stellen op 120mm ventilatoren met een CFM van 90 of hoger, blijft er eigenlijk bar weinig over. De enige concurrentie met vergelijkbare specificaties komt van Scythe, waar bij er slechts 1 (binnen vergelijkbare prijzen) over blijft die pwm heeft. Gezien deze 90-110 CFM ventilatoren vaak zo rond de 36dBA of hoger zitten, vind ik persoonlijk die pwm wel een must. Dergelijk geluid wil je normaliter niet constant op de achtergrond hebben. Met een vergelijkbare prijs (minimale verschillen althans) heeft de Cooler Master JetFlo echter wel het voordeel van een veel betere kwaliteit bearing, met dus een flink langere levensduur, en zou ook veel minder verslechtering van de geluidsproductie moeten hebben ten opzichte van de sleeve-bearing Scythes op de lange termijn. Daarnaast krijg je ook nog 1200 en 1600RPM adapters mee in de verpakking. Oftewel de aggressieve strategie van Cooler Master om veel product te bieden voor weinig geld lijkt zich ook op gebied van ventilatoren voort te zetten.

De JetFlo is dus een pwm ventilator, welke je via je moederbord of fancontroler sneller of langzamer kan zetten, maar wanneer dat geen optie is kan je dus kiezen om hem op de meegeleverde adapters aan te sluiten, zo dat hij op 1200 of 1600RPM werkt. Erg fijn natuurlijk, maar juist die controle om meer te koelen wanneer het nodig is is een grote plus van het product welke dan verloren gaat.

Ondanks dat er op de verpakking niet veel aandacht voor is zorgt de JetFlo ook voor een flinke druk van max 2.72 mmH2O, dus gebruik op waterkoeling radiatoren is zeker een mogelijkheid. Ook is er uiteraard weinig aandacht gegeven aan het verbruik, wat wel netjes vernoemd staat, maar toch flink is met ca 4.8W op volle kracht. Niet dat het overdreven is ten opzichte van de concurrentie, als je voor super zuinigheid gaat mag het duidelijk zijn dat pittige ventilatoren een noemenswaardig aandeel van het verbruik kunnen zijn.

Om nog even terug te komen op de in de CM JetFlo aanwezige POM Bearing. Nu is de technische uitleg natuurlijk een erg lang verhaal, maar gaat om een praktisch stof- en waterdicht, self-lubricating ontwerp met minimale weerstand, en een lange levensduur van 160.000+ uren. Kan je even mee vooruit dus. Vooral de betrouwbaarheid op lange termijn is bij sommige ventilator producenten vaak van ondergeschikt belang. Prijs, initiele prestaties, en goede reviews bij release hebben natuurlijk een grotere invloed op de resultaten dan hoe gebruikers er 3-5 jaar later over denken. Ik vind het een noemenswaardige plus dat bij de JetFlo gewerkt is aan een product wat gewoon op de lange termijn praktisch even goed zou moeten blijven presteren als bij aanschaf. Uiteraard zal de tijd het moeten leren, maar het design op zich is geen nieuwe uitvinding, en is al een bewezen begrip in andere producten.

Uitpakken

De verpakking is zeker luxe te noemen voor een ventilator. Als je de cover open slaat zie je wat grafiekjes, uiteraard tonen deze hoe veel beter dit product is dan een ‘normale’ ventilator. Maar het ziet er gewoon aantrekkelijk uit, met kleine venstertjes om het product toch een beetje te zien. Op de achterkant is het een overzicht van de specificaties en verder weinig nieuws.

Als je alles uit de verpakking haalt blijft het gevoel van luxe goed aanwezig. De koeler maakt direct indruk, en de meegeleverde 1200/1600RPM adapters geven je het gevoel dat je toch iets meer aandacht krijgt dan bij een goedkoper alternatief.

Dan de ventilator zelf, eenvoudig, maar toch zeker goed en uniek om te zien. Donker getinte blades, en ook een ander ontwerp frame dan wat je normaal ziet. Toch leuk dat het net een beetje anders dan anders is met z’n rubberen hoeken op de ventilator-ring.

De hoeken zijn ook erg stevig, en zijn geheel als demper bedoeld, oftewel verder geen dempende schroef-toevoegingen of iets dergelijks nodig. De ventilator hangt zegt maar in de rubberen demper-hoeken. Het geheel voelt eigenlijk gewoon erg luxe en high-end aan (voor een ventilator ;) ), tot dusver zeer tevreden.

Naast prima specs, ook een leuke, complete verpakking, en een leuk en degelijk product om te zien en vast te houden.

In de praktijk

Ik heb de ventilator uiteindelijk voor in mijn HAF Stacker geplaatst als lucht intake voor een game-systeem, en daarnaast 2 op het zijpaneel van de 915R, voorlopig nog geen 3e gezien op die plaats nog geen HDDs zitten.

Als intake in de HAF Stacker 935

2 stuks op het zijpaneel van de 915R

Bij het opstarten moest ik zeggen toch even te schrikken, op de volle 2000 toeren (~36dBA) zijn ze toch duidelijk aanwezig (zacht uitgedrukt). Uiteraard kwam enkele seconden later de pwm controle in actie en was de schrik voorbij. Hoe leg je geluidsproductie uit zonder dB meter? Op minimale toeren (~800RPM) zijn ze praktisch niet hoorbaar, zeker niet in een dichte case. Op 2000 toeren zorgen ze voor zo’n enorm krachtige luchtstroom dat een bijpassend geluid niet uit te sluiten is. Het geluid is dan wel geheel te wijden aan luchtverplaatsing (dus geen geratel, getik, of zoiets dergelijks), maar anders dan in een gesloten serverruimte zou ik ze niet op 2000RPM willen zetten. Uiteraard kan je met de pwm controle dus kiezen voor alles wat tussen geheel stil en veel te luid zit, afhankelijk van de situatie. Zo kan je tijdens gamen met een headset kiezen om je over-overclocked systeem lekker koel te houden ten koste van het gehoor van de persoon naast je, of tijdens idle gebruik je systeem totaal stil houden.

toch maar een klein fimpje gemaakt, niet heel spannend natuurlijk. Valt wel op dat hij op z'n rubberen hoekjes erg stabiel staat. Geluid bewust uitgeschakeld gezien mijn camera zelfs rustig ventilatorgeluid als een enorme storm laat klinken.

Uiteraard heb ik ook gebruik gemaakt van de 1200 en 1600RPM adapters. Cooler Master heeft daar denk ik een mooie balans in gevonden, waar de 1200RPM nog altijd prima stil is, en toch een flinke luchtstroom veroorzaakt. Absoluut genoeg om de meest, zelfs krachtige, systemen goed te koelen. De 1600RPM variant zet de balans in het voordeel van wat extra prestaties mocht je extreme setup dat nodig hebben. Voor dagelijks gebruik zou ik persoonlijk zonder twijfel voor de 1200RPM setting kiezen als je niet in staat bent de ventilator direct op het moederbord of fancontroller aan te sluiten, ook 1600RPM als achtergrondgeluid is niet heel vervelend, maar wel aanwezig met gesloten case. Fanatieke gamers met extreem warme systemen die geen rekening hoeven te houden met andere mensen in dezelfde ruimte zullen daar wellicht anders over denken, en hoe dan ook is het natuurlijk een plus dat, indien gewenst, je in ieder geval de mogelijkheid hebt om deze ventilatoren flink krachtiger te zetten dan je normaliter voor dagelijks gebruik zou doen.

Wat mij bij alle settings op viel was dat de airflow echt heel stevig is, en dat deze ook erg gericht is naar achteren, waar sommige ventilatoren de lucht direct wat meer verspreiden in de case. Ik moet gewoon stellen dat de JetFlo gewoon een erg krachtige ventilator is, die een hele grote druk met bijpassende airflow veroorzaakt, op prima geluidsniveaus.

Om een idee van de maximale, echt absurde, blaaskracht te geven kon ik het niet laten hem even op onze kleine te testen, die sloeg er direct van achterover!

Wat lijken wij slechte ouders zo ;) Uiteraard viel hij gewoon toevallig op dat moment om vanwege de afleiding.

Wellicht niet de meest spannende review om te zien, maar ook niet-led ventilatoren verdienen enige aandacht. De Cooler Master JetFLo heeft mij een tevreden gebruiker gemaakt met z’n flinke kracht op stillere settings, en z’n Jet-Turbine kracht op volle toeren. Hij zit er goed uit, zit goed in elkaar met z’n ingebouwde demper constructie, en heeft een zeer goede bearing voor betrouwbaarheid op de lange termijn. Oftewel gewoon erg goed in wat hij zou moeten doen.

De maximale kracht mag dan alleen maar te adviseren zijn in gesloten server hokken of bij gebruik van geluidsdempende koptelefoons, bij gangbare geluidsniveau's zijn de prestaties nog steeds heel erg indrukwekkend. De JetFlo geeft je in ieder geval prestaties bij elke setting, en de vrijheid om het in te stellen zoals je wilt.

Ca 11 euro voor deze niet led variant, een paar cent meer voor een led versie, is absoluut een faire prijs voor de kwaliteit en de prestaties die je krijgt. Dus gewoon een verdiende 5/5 waardering.

edit: nog even twee foto's bijgevoegd van de JetFlo op de radiator van een Seidon 120V, in de HAF Stacker 935. CM represent?

Heb jij ook een Cooler Master JetFlo geen led, 120mm?

Mooie review :P zie je trouwens ook betere prestaties ten opzichte van de standaard fan die met de coolermaster seidon 120v geleverd wordt?
dank je :D

Het verschil was aanwezig maar niet groot, een graad of 2, bij een acceptabel geluidsniveau. Voornamelijk omdat de JetFlo ietsje harder kon blazen voor dat het geluid voor mij grofweg gelijk was. Maar zoals ik in de review van de Seidon al aan gaf zag ik dat meer als een compliment voor de 'stock' fan die gewoon echt prima is. Als je echt elke graad winst wil halen is deze iets beter, of kan je deze iets stiller houden, maar kan je natuurlijk ook nog even naar duurdere koelers gaan kijken gezien de prijs met een extra ventilator toch weer hoger ligt.

Ik zit zelf nog te twijfelen of ik hem op de Seidon laat zitten of toch elders ga gebruiken in ieder geval. Maar als case-fans laten ze niets heel van eerdere stock ventilatoren welke ik nog had liggen, dus daar twijfel ik geen moment over.
Bedankt voor het antwoord :) en ik zie in de clip fan vs baby een doos van bitfenix maar niet de ronin ;p voor in de toekomst misschien.
Heb overigens nog een hele stapel cases in de planning voor reviews, maar het kost allemaal flink tijd. Die je daar ziet zal niet lang op zich laten wachten overigens ;)