Seasonic Platinum Series 460 Watt Fanless Review

Andijviesoep 26 december 2013, 1.227 views

Seasonic Platinum Series 460 Watt Fanless

Pluspunten

• Muisstil
  • Erg zuinig
  • Modulair

Minpunten

• Erg duur

Prestaties en stabiliteit Score: 5
Aansluitingen Score: 4
Uitrusting Score: 4
Hierbij een oppervlakkige (doch hopelijk behulpzame) review van deze voeding, die ik aangeschaft heb wegens een algehele PC upgrade.

Ik heb deze voeding nu een half jaar in gebruik, in combinatie met andere zuinige (maar aardig krachtige) componenten. Voor de processor (Intel i5-4670) gebruik ik de meegeleverde stock cooler, die van zichzelf al erg stil is. Het resultaat is een PC die echt muisstil is, je moet met je oor zo'n 20 cm van de kast gaan zitten om te horen dat hij aan staat. Bij het gamen hoor ik de videokaart (Sapphire HD 7950) opstarten en actief worden, een erg grappige gewaarwording. Het enige hoorbare geluid is een hele zachte tik die de voeding soms maakt als de processor een 'opdoffer' krijgt (bijvoorbeeld wanneer ik in één keer 15 pdf bestanden tegelijk open). De voeding is tot nu toe altijd stabiel geweest, ik heb nooit enige problemen ondervonden.

De voeding was bepaald duur, zeker vergeleken met de gewoonlijke 80 Plus Bronze achtige voedingen (die soms minder dan 33% van de prijs zijn). Ondanks dat ben ik zeer tevreden met deze aankoop, zeker in combinatie met een zuinige processor en videokaart. De warmteproductie in mijn kast is vrijwel nul, zelfs tijdens langere periodes van zware arbeid. De voeding is ook nog eens modulair, dus de 'kabelvervuiling' in mijn kast is enorm afgenomen.

De hogere efficiencie zal zich naar verwachting ook zelf terugverdienen: bedenk dat het gemiddelde energieverlies van 80 Plus Bronze (~18%) naar 80 Plus Platinum (~6%) met ruim 66% afneemt. Een grove schatting zegt dat ik de prijs van de voeding binnen ongeveer 8 maanden heb terugverdiend via afgenomen stroomverbruik. Overigens heb ik de gehele PC (waarbij ik de zuinigere andere componenten ook meeneem) waarschijnlijk binnen een jaar of twee terugverdiend. Wat ik hiermee wil zeggen: zuinige componenten kunnen echt een goede keus zijn!

Heb jij ook een Seasonic Platinum Series 460 Watt Fanless?

Je stroomverbruik verschil berekening vind ik maar vreemd? Waar haal je die 66% vandaan :?
Moest dit werkelijk zo zijn, zou niemand nog 80bronzePlus voedingen nemen hoor.

[Reactie gewijzigd door SmokingCrop op 13 februari 2014 16:25]

Hij bedoelt een afname van 66% omdat je van 18% stroomverlies bij Bronze naar 6% stroomverlies bij Platinum gaat.

[Reactie gewijzigd door -Moondust- op 1 september 2014 14:17]

Ah zo. Beetje vreemd om het zo te zeggen. Zo lijkt het wel erg veel, wat het uiteindelijk niet echt is.
Zijn "na 8 maanden terugverdiend" is dan ook volledig verkeerd..

aan 20 cent per kwh met 24/7 gaming zit je aan 59 euro per jaar..
Realistischer zit je aan 7-15 euro per jaar..
Prijsverschil van 70 euro (120-50)
Bronze: 82% efficientie
Platinum: 94% efficientie

94%-82% = 12% efficientieverschil
460Watt/h x 12% = 55,2 Watt/h verschil in verbruik
55,2 Watt/h x 24h = 1,3248 kW/dag
1,3248 kW x ¤ 0,20 = ¤ 0,26496/dag
¤ 70,- / ¤ 0,26496/dag = 264 dagen

Dus je moet 264 dagen 24/7 gamen op vol vermogen om de meerprijs van een Platinum op een Bronze terug te verdienen. In de praktijk game je misschien 2 uur per dag op half vermogen. Dan duurt het terugverdienen 24 x 264 dagen = 6336 dagen = ruim 17 jaar.

[Reactie gewijzigd door -Moondust- op 1 september 2014 14:43]

Cryptocoins minen, wetenschappelijke berekeningen uitvoeren, SCAR Divi scripts runnen... Zomaar wat dingen die je langer dan 2 uur per dag doet.