Specificaties 5,2" display, 4G-support, geen geheugenslot - Bekijk alle specificaties

LG G2 16GB Zwart Review

panton 26 december 2013, laatste update op 19 juni 2014, 2.420 views

LG G2 16GB Zwart

Pluspunten

• Één en al scherm
  • Prachtig, scherp scherm
  • Knock-knock
  • Heel erg snel in gebruik
  • Geweldige batterij
  • Goede camera

Minpunten

• Geen premium gevoel
  • Irritaties met broekzakfoto's en broekzakscanner.
  • Geen micro-sd en vervangbare accu.
  • Software voelt soms als bloatware
  • Zachte speakers.

Alleskunner.

Door drukte schrijf ik deze review nu ik eindelijk weer wat tijd heb. Hij is dus niet zoals meeste reviews na 2 dagen of een week, maar dat heeft ook zijn voordelen. Nu weer verder met de review.

Zo’n anderhalve maand geleden was het zover: na maanden gezeik met de verzekering, reperatiecentrum van Sony en Saturn, kreeg ik een mailtje. Mijn kapotte Xperia Z werd vergoed. Ik stond voor een nieuwe keuze: welke telefoon?
Ik twijfelde vooral tussen de HTC One en LG G2. De One vanwege zijn veelzijdigheid(mooie bouwkwaliteit, snel, mooi scherm, relatief goede accu, jullie weten het vast allemaal wel) en de G2 vanwege de feature set die me komende 2 jaar wel zoet kan houden: Snapdragon 800, fantastische batterij en een mooi scherm. Uiteindelijk heb ik dus voor de G2 gekozen, wat uiteindelijk de doorslag heeft gegeven is ook voor mij de vraag, waarschijnlijk is het de batterij geweest. Ik denk dat je dan ook met beide telefoons heel tevreden zal zijn.

Bouwkwaliteit en design

Als je de G2 uitpakt, merk je meteen twee dingen: het toestel is bijna één en al scherm, en de knoppen zitten aan de achterkant. Vooraf dacht ik dat vooral dat laatste wel is een probleem kon worden. In de review van Tweakers.net had ik gelezen dat er een behoorlijk aantal broekzakfoto’s werden gemaakt. En daar was ik dan ook bang voor. In de anderhalve maand dat ik de G2 bezit, is dit 3x voorgekomen. Het is hinderlijk als het gebeurt, maar zeker geen punt om het toestel te laten liggen. Voor de rest ben je binnen een week aan de knoppen gewend en als je er niet aan gewend raakt is er de Knock-knock feature: Aals je 2x op het scherm tikt gaat die aan. Het werkt niet altijd, maar wel bijna altijd en het is een hele nuttige toevoeging.
De G2 bezit ook een soort broekzakscanner- hierdoor zou je telefoon uitgaan als die in je broekzak gaat. In de praktijk is dat heel slecht geregeld, want het toestel denkt ook vaak als ik een spelletje opstart en het toestel in landscapemode hou dat die in mijn broekzak gaat. Dit zorgt ervoor dat het toestel soms opeens uitgaat.

Verder valt op dat het toestel volledig van plastic is, op een soort ijzer randje na. Dit geeft het volgende effect: de voorkant, één en al scherm is prachtig en een genot om naar te kijken, maar de achterkant is mijn ogen gewoonweg lelijk. Als ik hem vergelijk met de Xperia Z zie je dat de Z meer een premium telefoon is. Niet alleen is het lelijk, het trekt heel veel vingerafdrukken aan. Gelukkig zitten er ook voordelen aan, het toestel ligt lekker in de hand en op de achterkant zitten na 1,5 maand nog geen krassen.

Helaas slikt de G2 geen micro-sd card en is de accu ook niet verwisselbaar( dat laatste is niet echt een nadeel en kom ik later nog op terug). Ik vind het onbegrijpelijk dat sommige fabrikanten nog altijd hun oren dicht doen als het om sd-cards gaan. Ik heb zelf de 16gb versie, de 32gb was nog niet verkrijgbaar in Nederland. Van die 16gb heb je zo’n 10 gb vrij. En dat is wel aan de krappe kant.

Scherm

Toen ik de G2 aan deed, zag ik een prachtig scherm. Mooie kleuren, wél een beetje richting amoled, goed helder, en verschrikkelijk scherp. Ik kwam dus van een Xperia Z en dan merk je meteen hoe mooi dat scherm van de LG G2 is. Kwa scherpte is de G2 nét iets minder scherp, maar in de praktijk merk je daar natuurlijk niets van. Maar die kleuren, wauw! Ik heb mijn Xperia Z naast de G2 gelegd. Misschien is het niet helemaal goed te zien, maar het verschil is voor mij groot. Zeker de kijkhoeken, het zo vaak besproken probleem bij de Xperia Z, zijn echt heel erg goed. Of je dat echt nodig hebt is natuurlijk maar de vraag.

(Links Xperia Z, rechts LG G2)

Als ik de G2 naast de Nexus 7 leg, wordt het verschil wel echt anders. De Nexus 7 is veel accurater, terwijl de G2 meer naar de amoled kant gaat: kleuren die uit het scherm spatten, maar ook meer ‘candy-kleuren’ alsof je in een snoepwinkel bent, met alle verschillende snoepjes ter wereld. Of je dat mooi vindt, moet je zelf weten. Zeker als je van Samsung af komt zal je hier geen problemen mee hebben. Ik vind het in ieder geval een heel mooi scherm.

Software, of toch Bloatware?

Zet je de G2 aan, dan zie je meteen een hoop effecten. Het lockscreen patroon gaat met een soort waterdruppeleffect, scrollen tussen schermen gaat met een soort kubus effect en als je de notificatiebalk naar beneden sleept is die zonder notificatie al helemaal vol. Naast de G2 heb ik dus een Xperia Z en een Nexus 7. Beide toestellen hebben een veel rustigere en eigenlijk mooiere interface. Inmiddels stoor ik me niet meer aan de software, ik heb wel alle rare scrolleffecten en ringtones uitgezet.

Is er dan niets positiefs aan de software van de G2?
Natuurlijk wel. Zo is er een QuickRemote waarmee ik de tv aan kan zetten. Heel handig voor mensen die vaak hun afstandsbediening kwijt zijn. Ook Qslide is een hele handige toevoeging. Het zorgt ervoor dat je 2 apps tegelijk kan draaien. Zou kan ik tijdens een Youtube filmpje even wat browsen.

Snelheidsduivel

De specificaties van de G2 behoren tot de top van de markt. Er zit een Snapdragon 800 in, de nieuwste van Qualcomm, die tot wel 2265 MHz gaat, dat gekoppeld aan 2GB aan RAM zorgt voor een fantastische ervaring. Het toestel vliegt en heeft geen moeite met de zware software van LG. Ook multitasking is geen probleem. Het is genot om het toestel te gebruiken en is soms lastig weg te leggen. De zwaarste games zijn uiteraard geen probleem. En dat gekoppeld aan een 5,2 inch scherm zorgt dus voor een fantastische ervaring.

Batterij - laat die oplader maar thuis

De Snapdragon 800 is niet alleen heel snel, hij is ook zuinig. En dat zie je aan de resultaten van CPU Spy, hij doet veel van zijn taken op 960MHz. Dit gekoppeld aan een batterij van 3000mAh. Ik had gehoord dat de batterij goed was, maar hij is fantastisch. Als ik hem in één dag leeg wil hebben, resulteert dat in een schermtijd van rond de 6 uur(!). Als ik de G2, 2 dagen gebruik, haal ik dat makkelijk en haal ik zo’n 3 uur schermtijd.
Het toestel is heel zuinig in de standby mode. Zonder 3g en wifi, draint de batterij zo’n 1 % per 4 a 5 uur. Met 3G en wifi gaat dat wel wat sneller, maar nog steeds valt de drain mee. Het is natuurlijk heerlijk met zo’n toestel dat je je geen zorgen hoeft te maken over de batterij. Ik leg hem wel vrijwel elke avond aan de lader, maar ik zie mezelf dan ook als een heavy-user. De gemiddelde gebruiker kan er de 2de dag mee doorkomen.

Camera en speakers

Toen ik opzoek ging naar een telefoon, hield ik geen rekening met de camera: eigenlijk gebruik ik die nooit. Ik kan hier dan ook geen echt oordeel over geven. Ja als ik de G2 vergelijk met de Nexus 7 zie je een enorm verschil een scherpte, maar wat zegt dat: de Nexus 7 heeft niet voor niets een 5 megapixel camera. Wat ik wel een hele handige functie vind, is het scherp stellen op geluid. Hierdoor wordt achtergrond geluid minder vervelend en kun je iemand beter verstaan op het filmpje. Voor goede resultaten van foto's en video's verwijs ik jullie wel naar een andere review.

Bij het terugkijken van zo’n filmpje kan je natuurlijk de speakers van de G2 gebruiken, maar dat zou ik niet aanraden. De speakers zijn vooral veel te zacht en ik heb vaak moeite om te horen wat eruit komt. De bijgeleverde oortjes van LG zijn wel prima en voldoen zeker.

SmartPHONE

De G2 is natuurlijk ook gewoon een telefoon. In het huidige tijdperk wordt die functie in mijn omgeving niet veel meer gebruikt. Eigenlijk is Whatsapp bij mij de vervanger geworden. Maar af en toe moet je natuurlijk bellen. En de ervaringen tot nu toe zijn prima. Ik kan de ander prima verstaan, en heb nog geen klachten gehoord, dat ik slecht te verstaan ben. Daarnaast zijn de knoppen op de achterkant makkelijk te gebruiken tijdens het bellen. Hierdoor kun je dus het belvolume harder en zachter zetten, zonder dat je je vingers in allerlei bochten moet wurmen.

*Update* 19-06-2014 Rijpen van het toestel.
Inmiddels heb ik het toestel al meer dan een half jaar in mijn bezit. Tot op de dag van vandaag heb ik geen spijt gehad van deze aankoop. Het toestel loopt nog altijd als een zonnetje. De batterij lijkt er iets op achteruit te zijn gegaan; ik haal nu nog zo’n 4,5 uur screen-on-time. Niet slecht, maar het is wel minder dan eerst. Over de rest ben ik heel erg tevreden, zeker de service van LG is me heel erg meegevallen. Op een zeker moment was mijn koptelefooningang kapot, omdat mijn G2 viel met de koptelefoon er nog in. Maar LG deed hier niet moeilijk over en repareerde hem gratis(!)

Ook als we het hebben over software-updates heeft LG me niet teleurgesteld; ze hebben me zelfs positief verrast. In het verleden hebben we verschillende verhalen gehoord over het feit dat LG lang doet over zijn updates, of dat ze zelfs helemaal niet updaten. Gelukkig heb ik dit jaar al snel een update gehad naar 4.4.2, waar een aantal handige toevoegingen in zitten. Zo is de knock-code nog een stukje beter geworden, loopt het toestel net weer een beetje sneller en is de statusbar transparant geworden.

Ik kijk zelf al uit naar de update die de software van de G3 naar de G2 zal brengen. Die ziet er namelijk een stuk verzorgder en minimalistischer uit. De icoontje zien er een stuk mooier uit, alhoewel ik nooit een echte LG-skin fan zal worden. Ik gebruik op dit moment een launcher die eigenlijk het uiterlijk van een Nexus 5 kopieert. Ik ben zelf dus nog steeds erg tevreden met de keuze die ik enkele maanden geleden heb gemaakt, alhoewel ik moet zeggen dat mijn handen jeuken als ik de G3 zie. Mijn volgende toestel?

De G2 is een alleskunner. Hij is snel, heeft een prachtig scherm, heeft een goede camera en je kan er de dag makkelijk mee doorkomen. Verder heeft de G2 van de voorkant een indrukwekkend ontwerp. Maar er zitten ook minpunten aan, zo voelt de telefoon niet als een echte premium telefoon. Dit komt door het plastic aan de achterkant. Ook neigt de software naar bloatware en zou ik liever een vanilla versie van Android op de G2 zien. Ik denk echter dat de nadelen echter niet opwegen tegen de voordelen en ik zou dit toestel zeker aanraden. Het toestel kost momenteel minder dan 500 euro en is daarmee een van de beste deals.

*Eerste review, graag opbouwende kritiek*
*Foto's gemaakt met Galaxy S3 en Xperia Z, verwacht geen geweldige resultaten*

Heb jij ook een LG G2 16GB Zwart?

Geweldige review voor een eerste! Ben vooral jaloers op je battery life. :P
Nette review! Die batterijduur is inderdaad een behoorlijke plus. Maar wat nou zodra de batterij later in zijn levensfase is? Dan verliest hij vanzelfsprekend een deel van zijn capaciteit en is hij niet te vervangen. Zeer jammer!
dat roept iedereen,.. maar hoe vaak komt het voor dat je je batterij vervangt? ik heb het nog nooit meegemaakt iig.