Asus Eee PC 1000H Zwart Review
Ubuntu 9.04 zit er nu een paar maanden op en ik kan het iedereen aanraden! In april de harde schijf vervangen door een exemplaar van 320GB (SSD was toch wat te prijzig). 5 minuten werk. De originele 80GB harddisk met windows ligt nu in de kast. Vervolgens de ubuntu netbook remix geinstalleerd. Eigenlijk geen centje pijn. Ik had wat moeite met wireless via WPA2 maar er is voldoende hulp online (internet via kabel werkte meteen :-). Verder werkt alles out of the box (camera, 3G wireless, bluetooth, card reader). Batterijduur lijkt ook OK (nooit echt gemeten). De speciale netbook interface van Ubuntu werkt snel en efficient. Performance is behoorlijk goed. Ik heb zelfs netbeans 6.5 draaiend gekregen. Het is niet...
Pluspunten
portable robuust goedkoop
Minpunten
fan niet volkomen stil opladen accu duurt lang
Eindoordeel
Ubuntu 9.04 zit er nu een paar maanden op en ik kan het iedereen aanraden!
In april de harde schijf vervangen door een exemplaar van 320GB (SSD was toch wat te prijzig). 5 minuten werk. De originele 80GB harddisk met windows ligt nu in de kast. Vervolgens de ubuntu netbook remix geinstalleerd. Eigenlijk geen centje pijn. Ik had wat moeite met wireless via WPA2 maar er is voldoende hulp online (internet via kabel werkte meteen :-). Verder werkt alles out of the box (camera, 3G wireless, bluetooth, card reader). Batterijduur lijkt ook OK (nooit echt gemeten). De speciale netbook interface van Ubuntu werkt snel en efficient.
Performance is behoorlijk goed. Ik heb zelfs netbeans 6.5 draaiend gekregen. Het is niet zo snel als mijn MBP met 6GB maar draait toch maar mooi. Python en IDLE gaan als een trein. Ik gebruik de computer veel voor afspelen van divx en andersoortige video. Werkt prima - snap niet waarom mensen uberhaupt nog dedicated portable dvd spelers kopen.
Conclusie: ubuntu gaat perfect samen met een netbook.
[Update april 2009]
Nog steeds erg tevreden met EEE. Alles werkt naar behoren. Binnenkort ga ik er een SSD ingooien met Ubuntu, zien of dat aan de praat te krijgen is.
Enige nadeel dat ik heb ontdekt in de afgelopen periode is dat het opladen van de accu erg langzaam gaat (uren). In een vakantiesituatie is dit irritant omdat je dan niet altijd stroom bij de hand hebt, en van ieder stopcontact moet profiteren.
-------------------------------------
Originele review
Afgelopen augustus deze EEE 1000H zwart gekocht in Australie. Ik had vorig jaar reeds een originele EEE met 7inch scherm. Deze nieuwe EEE bevalt beter, en zou ik mijn enige computer kunnen zijn (ware het niet dat ik een Apple laptop gebruik).
De EEE1000H is een ideale reisgenoot. De 80GB harde schijf maakt het mogelijk om flink wat films en muziek mee te nemen. De processor is snel genoeg om geripte DVD en DIVX af te spelen zonder problemen. Geluid is voor muziek en films prima. Het ontbreken van een DVD speler maakt mij niet uit - ik kopieer de boel via het netwerk.
De aanwezigheid van drie USB poorten zorgt ervoor dat digitale camera en 3G modem eenvoudig aangesloten kan worden. Het 10inch scherm is scherp en zelfs leesbaar in de auto met flink wat zonlicht.
Machine werd uitgeleverd met XP SP3. Dit werkt OK, maar ik heb er wel direct VLC, Winamp en Irfanview op geinstalleerd. De trackpad ondersteunt allerlei scrollfuncties. In de praktijk is een muis echter toch wel handig als er genoeg ruimte voor is.
Enige nadeel tot nu toe is dat de fan niet stil is. Ik ben hier echter aan gewend geraakt.
Concluderend: een extreem portable, zeer goedkope (ik heb er omgerekend E350 voor betaald) en voldoende snelle computer. In de afgelopen maanden veel gebruikt. De extra omvang en gewicht tov 9inch EEE 901 vind ik het zeker waard.
Reacties (10)
In de ene review komt de asus er beter uit in de andere de samsung ligt maar net waar je allemaal kijkt samsung geeft maar 3 jaar garantie en asus 5jaar.
voordeel van de asus eee is dat er al een ubuntu special voor de asus eee geschreven is, --- eeebuntu netremix ---
ik moet wel zeggen de windows xp home die op de asus eee staat is echt onstabiel maar dat ligt meer aan windows xp home dan aan de eee.
[Reactie gewijzigd door metallicelmo op 25 juli 2024 03:52]
Even gekeken en dit doet mijne niet. Uit is uit, ook aan de lader (overigens gebruik ik meestal XP hibernate shortcut op desktop, daar ook geen problemen mee)
In het nieuwe jaar schaf ik er zeker eentje aan voor op elke locatie
XP met een paar oude spellen owns.
[Reactie gewijzigd door Verwijderd op 25 juli 2024 03:52]
Iemand een (buitenlands) adresje?
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn