Asus Eee PC 1000H Zwart Review

mbrb 29 juli 2009, laatste update op 29 juli 2009, 2.183 views

Asus Eee PC 1000H Zwart

Pluspunten

• portable
  • robuust
  • goedkoop

Minpunten

• fan niet volkomen stil
  • opladen accu duurt lang

~[Update eind juli 2009]
Ubuntu 9.04 zit er nu een paar maanden op en ik kan het iedereen aanraden!

In april de harde schijf vervangen door een exemplaar van 320GB (SSD was toch wat te prijzig). 5 minuten werk. De originele 80GB harddisk met windows ligt nu in de kast. Vervolgens de ubuntu netbook remix geinstalleerd. Eigenlijk geen centje pijn. Ik had wat moeite met wireless via WPA2 maar er is voldoende hulp online (internet via kabel werkte meteen :-). Verder werkt alles out of the box (camera, 3G wireless, bluetooth, card reader). Batterijduur lijkt ook OK (nooit echt gemeten). De speciale netbook interface van Ubuntu werkt snel en efficient.

Performance is behoorlijk goed. Ik heb zelfs netbeans 6.5 draaiend gekregen. Het is niet zo snel als mijn MBP met 6GB maar draait toch maar mooi. Python en IDLE gaan als een trein. Ik gebruik de computer veel voor afspelen van divx en andersoortige video. Werkt prima - snap niet waarom mensen uberhaupt nog dedicated portable dvd spelers kopen.

Conclusie: ubuntu gaat perfect samen met een netbook.

~[Update april 2009]
Nog steeds erg tevreden met EEE. Alles werkt naar behoren. Binnenkort ga ik er een SSD ingooien met Ubuntu, zien of dat aan de praat te krijgen is.

Enige nadeel dat ik heb ontdekt in de afgelopen periode is dat het opladen van de accu erg langzaam gaat (uren). In een vakantiesituatie is dit irritant omdat je dan niet altijd stroom bij de hand hebt, en van ieder stopcontact moet profiteren.

-------------------------------------
Originele review
Afgelopen augustus deze EEE 1000H zwart gekocht in Australie. Ik had vorig jaar reeds een originele EEE met 7inch scherm. Deze nieuwe EEE bevalt beter, en zou ik mijn enige computer kunnen zijn (ware het niet dat ik een Apple laptop gebruik).

De EEE1000H is een ideale reisgenoot. De 80GB harde schijf maakt het mogelijk om flink wat films en muziek mee te nemen. De processor is snel genoeg om geripte DVD en DIVX af te spelen zonder problemen. Geluid is voor muziek en films prima. Het ontbreken van een DVD speler maakt mij niet uit - ik kopieer de boel via het netwerk.

De aanwezigheid van drie USB poorten zorgt ervoor dat digitale camera en 3G modem eenvoudig aangesloten kan worden. Het 10inch scherm is scherp en zelfs leesbaar in de auto met flink wat zonlicht.

Machine werd uitgeleverd met XP SP3. Dit werkt OK, maar ik heb er wel direct VLC, Winamp en Irfanview op geinstalleerd. De trackpad ondersteunt allerlei scrollfuncties. In de praktijk is een muis echter toch wel handig als er genoeg ruimte voor is.

Enige nadeel tot nu toe is dat de fan niet stil is. Ik ben hier echter aan gewend geraakt.

Concluderend: een extreem portable, zeer goedkope (ik heb er omgerekend E350 voor betaald) en voldoende snelle computer. In de afgelopen maanden veel gebruikt. De extra omvang en gewicht tov 9inch EEE 901 vind ik het zeker waard.

Heb jij ook een Asus Eee PC 1000H Zwart?

Spijt me zeer maar dat ben ik echt niet met je eens dat de samsung beter is dan de asus eee 1000H

In de ene review komt de asus er beter uit in de andere de samsung ligt maar net waar je allemaal kijkt samsung geeft maar 3 jaar garantie en asus 5jaar.

voordeel van de asus eee is dat er al een ubuntu special voor de asus eee geschreven is, --- eeebuntu netremix ---

ik moet wel zeggen de windows xp home die op de asus eee staat is echt onstabiel maar dat ligt meer aan windows xp home dan aan de eee.
Hoe kom je aan die rare garantie-periodes? Asus en Samsung geven beide 2 jaar garantie op deze netbooks
Ik heb deze ook, fijn apparaatje. Heb er echter een probleem mee, als je `m uitzet terwijl `ie aan de lader hangt gaat `ie na een seconde of wat weer aan, het enige dat dan helpt is de aan/uitknop een aantal seconden inhouden zodat `ie "hard" uit gaat.
Dit heb ik ook met mijn laptop.. Heb je toevallig encryptie-software op de laptop draaien? Je zou ook kunnen kijken in de BIOS of "wake on lan" functionaliteit aan staat, dit zou ik dan uitzetten, het zou kunnen dat je wireless netwerkkaart een signaaltje krijgt waardoor ie weer aangaat, heb ik ook gehad. Dit was wel een ander type laptop trouwens.

[Reactie gewijzigd door metallicelmo op 17 november 2008 09:41]

@ The_Great_Cornholio

Even gekeken en dit doet mijne niet. Uit is uit, ook aan de lader (overigens gebruik ik meestal XP hibernate shortcut op desktop, daar ook geen problemen mee)
Ik zit nog te overwegen om de 901 of de 1000h aan te schaffen. Alle features van vergelijkbare concurrenten ten spijt! Blijkt dat Asus de enige is geweest die aandacht besteed aan een 'redelijk' uithoudingsvermogen van de accu 6 i.p.v. max. 2 uur. Is voor mij toch doorslaggevend bij gebruik voor onderweg. Maar had ik hier niet ergens gelezen dan de prijzen per 2009 omlaag zouden gaan?
In het nieuwe jaar schaf ik er zeker eentje aan voor op elke locatie :) media te kunnen spelen en/of een beetje werk te doen. Is toch ook leuk om filmpje op te kunnen kijken, of je foto's even op te kunnen laden. :Y)
XP met een paar oude spellen owns.

[Reactie gewijzigd door Radagast74 op 17 november 2008 10:59]

Radagast74: De Samsung NC10 houd t toch echt langer uit dan de Asus Eee pc 1000H. Zie ook de reviews hier van de diverse Netbooks. En met de plaatsing van de toetsen (rechter shift key zit bij Eee op rare plaats) erin meegenomen is de Samsung echt beter.
Samsung NC10 is absoluut dé beste netbook op dit moment qua design en specs. Alleen jammer dat het hier bijna overal uitverkocht is (de witte dan).
Iemand een (buitenlands) adresje?
Sppelt/streamt zon ding ook mkv via media server (bijv. Pms)
geen idee, nooit geprobeerd. zal eens kijken als ik tijd heb.