Tritton PRO+ Review

Marticus 26 december 2013, laatste update op 7 september 2014, 2.916 views

Tritton PRO+

Mooi geluid, Echte Surround geen virtual. Lastig om goed werkend te krijgen. Stereo optie is slecht, ik raad aan hem altijd op surround te zetten.

Pluspunten

• Real Surround
  • Geweldig dynamisch bereik.
  • Bass alsof je een subwoofer op je hoofd zet
  • Build to last *?*
  • Geen beats van dr dre

Minpunten

• Eerste paar weken oncomfortabel
  • geen gevlochten kabel
  • Decoder geeft input niet duidelijk weer.
  • Geen duidelijke handleiding.

Features Score: 4
Opnamekwaliteit Score: 5
Eerste Indruk: Endview onderaan Headset is inmiddels overleden.

Een halfjaar geleden kocht ik de Tritton 720+ ondanks dat het geluid van deze voor mij prima klonk. Besloot ik deze snel in te ruilen voor de PRO+ Dit omdat virtual surround ook met mijn oude headset goed genoeg klonk. 5.1 real surround leek mij toch een beter idee. En daar had ik na een korte demo wel iets extra's voor over.

Het installeren van de hardware ging gemakkelijk, al vond ik het jammer dat ik er weer een los kastje bij had.

Hardware:

De headset geeft een stevige indruk. Het ziet er goed en afgewerkt uit. Het oplichtende logo geeft net dat beetje extra.Verder staan er cijfers op de afstellings-gedeelte, die zorgen ervoor dat ik nooit 2 keer hoef te checken of mijn headset op de juist grote is afgesteld.

De kabels die zijn lekker dik Ik had liever een gevlochten kabel gehad. maar je kan niet alles hebben. Het geeft mij een duurzame indruk.

De oorschelpen zijn van een zeil-achtig materiaal. Ze zijn gemakkelijk te verwijderen. Persoonlijk heb ik liever stoffen oorschelpen. Deze ventileren beter.
Ondanks dat deze headset dat niet heeft zorgt het niet voor een oncomfortabel gevoel.

Ik ondervond wel één nadeel toen ik de headset net had. De headset zit redelijk strak. Het gaf een blijvende druk bij mijn kaak. Wat de eerste 3 a 4 weken niet comfortabel aan voelde, soms was het zelfs pijnlijk en moest ik even overschakelen op mijn oude headset. Het zorgde er zelfs voor dat ik de headset soms een paar uur niet kon dragen, ik kreeg er hoofdpijn van, tot op de grens dat ik zelfs overwoog het retour te sturen. Maar net als een paar nieuwe schoenen moest de headset even ingedragen worden. En paste mijn lichaam zich er op aan.

Ik vind de headset nu erg comfortabel zitten. En ondervind geen hinder meer aan de strakheid van de beugel.
Het is juist prettig geworden dat zelf bij snelle bewegingen of het slaan van mijn voorhoofd op het bureau na dat een sniper mij voor de zoveelste keer op de zelfde locatie weet te raken de headset niet van zijn plaats schuift.
Bij de headset zit een decoder bijgeleverd, Deze ziet er goed uit en de bouw komt zeker niet breekbaar over. Jammer vond ik wel dat het een externe decoder is. (weer een extra kastje een stopcontact in gebruik) Ik had het fijn gevonden als de decoder intern geïnstalleerd had kunnen worden en op de PCU aangesloten.

De electronica in de decoder hoort te passen in een 5.2 inch bay.
Misschien dat ik hier nog eens een project van maak als ik een extra decoder kan kopen.

Het geluid vond ik de eerste keer niet erg goed. Ik dacht dat ik een miskoop had gemaakt. |:( Ik kwam er na 2 dagen achter dat ik bij de playback devices, ''Tritton headset'' had geselecteerd) 8)7 Dit zorgde er echter voor dat de headset als stereo headset zijn geluid weergaf. Toen ik echter de ''digital-optical uitput'' als device selecteerde, zat ik verbaasd te luisteren naar het dynamische bereik van de headset.

Nog even over de decoder.Die doet zijn werk prima. echter vind ik het soms wat lastig te zien wat er is ingesteld. Als voorbeeld je kan de Delay tussen de verschillende spreakers instellen. Dit kan helpen om vijanden te lokaliseren in een gevechts. iets wat met real surround naar mijn idee veel beter werkt dan bij een normale stereo headset.

Er word jammer genoeg geen numerieke waarde aangegeven. Ik had hier liever een software optie gehad. (de decoder zit ook met usb aangesloten dus dat zou mogelijk moeten zijn) zodat ik op een controlpanel de verschillende waardes naar wens kan instellen en opslaan.

Indien er nog vragen zijn. of iets wat jij graag ziet toegevoegd, laat het mij weten.

O-) ENDVIEW O-)

Na een jaar is mijn Headset helaas Dwarsdoor. Het begon met een haarscheur,die ik opmerkte toen de headset niet meer recht op mijn hoofd zat. De veerkracht uit de rechterhelft was verdwenen.

De beugel leek build to last. Maar de zwakke schakel zat hem in het instelbare gedeelte. bestaand uit 2 lossen delen van zwart plastic.

Ik weet niet of het komt door dat ik eens een keer vast kwam te zitten aan de kabel die mijn bureaustoel wiel weer eens wou opeten. En dat bij het naar de deur toelopen/rennen om de zeurende kat weer naar buiten te laten, de headset een tik kreeg en ik mij zelf bijna ophing. Of dat het kwam omdat bij het opzetten de headset redelijk word uitgerekt. en dat dit over tijd het plastic heeft verzwakt..

(dit is niet perse slecht de headset zat hierdoor redelijk strak waardoor ik mij geen zorgen hoefde te maken over dat dit minder comforttabel ging zitten en er lekte geen geluid weg. na de scheur had mijn microfoon hierdoor last van een feedbackloop)

De scheur zat er in voor dat er een jaar om was. Maar helaas vallen problemen aan de beugel buiten de garantie.

[b]Ondanks dit probleem heb ik veel plezier gehad aan deze headset. Het geluid was ideaal. echte surround sound. (geen virtual) Overduidelijk voetstappen kunnen horen en lokaliseren. zelfs geluid van bovenaf. wat ideaal was om op tijd voor een helikopter weg te kunnen duiken of duidelijk te kunnen horen of er nou 1 of meerdere tegenstanders aan kwamen, of ze bij elkaar waren of dat ze uit elkaar liepen. Het gaf mij net die edge die sommige gamers zoeken,

Ik blijf er bij dat de PROPLUS een redelijk goed product is. Al had ik er liever iets langer van willen genieten voor dat bedrag.... Een metalen beugel zal bij mijn volgende headset een vereiste zijn.

Voor verduidelijking

De Tritton PRO+ die ik had heeft een losse decoder er bij zitten. De Tritton PRO die werkt op alleen USB kwam bij een Tweakers review wat minder goed uit de test. [/b]

Deze had ik. de naamgeving die Tritton gebruikt voor soortgelijke producten is nogal verwarrend is.

Werkt via SPDIF ook op PC.

================================================================================

Deze kwam minder goed uit de test/geen losse Decoder

Heb jij ook een Tritton PRO+?

Ik wil toch even deze review onderschrijven qua breekbaarheid, heb heb nu nog geen eens een jaar (170 euro hea deze headset) en er zitten dus inderdaad scheurtjes in de band. Het is dus gewoon goedkoop, niet buigzaam plastic. Mocht je deze ooit overwegen te kopen (waarschijnlijk tweedehands, want niet meer in pricewatch) kijk even verder.
Dank voor je review. Zit nu zelf ook al een aantal weken te kijken naar welke headset ik ga kopen. En omdat het er zoveel zijn zie ik bijna door de bomen het bos niet meer. Ik kwam uit op de tritton 720+ maar na het lezen van je review denk ik dat ik toch voor de pro+ ga. Er zijn volgens mij niet veel games die 7.1 ondersteunen, en vraag me af of het uberhaupt heel veel verschil maakt..
Meeste headsets kunnen 7.1 weergeven.
http://www.razerzone.com/surround probeer deze software maar eens. De 720+ heeft misschien 7.1 audio. Maar heeft maar 2 speakers. de pro heeft real surround geen virtual surround. dat vind ik persoonlijk beter. Al duurt het wel even om de juiste instellingen te vinden.
Ik krijg overal een rare ruis, ik weet niet hoe ik er vanaf kom..
Beetje laat. hopelijk is het al opgelost. maar waarschijnlijk ligt het eraan dat je de source van het geluid zacht hebt staan en de headset voluit. dan versterk je de ruis ook.
Is het(desnoods met een transformer) mogelijk om alleen de koptelefoon zonder kastje aan te sluiten op bv een mp3-speler?
Nee dat is niet mogelijk met de PRO+, de plug van de headset lijkt geen standard te zijn en alleen op de decoder te kunnen worden aangesloten. mischien dat het hier mee kan. maar zoals je ziet is het niet 1 stereo plug om de headset aan te sluiten. De usb is voor de voeding.