HP Officejet Pro 8600 Plus e-All-in-One Review

technicumTestpanel 25 december 2013, laatste update op 30 december 2013, 736 views

HP Officejet Pro 8600 Plus e-All-in-One (Testpanel)

Pluspunten

• Gescheiden cartridges
  • Afdrukkwaliteit
  • Eenvoudige installatie
  • Grote verscheidenheid apps

Minpunten

• Defect aan touchscreen bij ontvanst
  • Scanresolutie niet in te stellen bij scannen vanaf printer-bediening > PC.

Scansnelheid Score: 4
Scankwaliteit Score: 5
Afdruksnelheid Score: 4
Afdrukkwaliteit Score: 4
Drivers en stabiliteit Score: 4
Inktverbruik Score: 4
Gezien ik voor mijn studie geregeld werk moet inleveren en daarnaast vaak brieven e.d. moet printen voor de vereniging waar ik lid ben kwam de testpanel-actie van Tweakers mij goed uit. Zeker omdat onze HP F2180 A.I.O. na jaren goede dienst toe was aan vervanging.

Om te beginnen zat de HP OfficeJet Pro 8600 Plus goed verpakt in de doos tussen 4 stukken piepschuim, die tevens ook de bergruimte bevatte voor het dubbelzijdig-printen accessoire (de ‘duplexmodule’ genaamd) en de losse onderdelen. Onderdelen die los kunnen raken tijdens vervoer zijn vastgeplakt, waar nodig is zit er een vel ‘schuim’ tussen, en het geheel zat in een plastic zak tussen de stukken piepschuim. Hiernaast zat de duplexmodule ook apart in plastic in een apart stuk karton.

Na het uitpakken is het strakke ontwerp hetgene dat meteen opvalt, net als dat het geheel stevig aanvoelt.
Aan de hand van het snelstart-blad (laat ik het zo noemen, eerste foto - middenrechts) gaat installatie van de printer eenvoudig. In enkele stappen wordt uitgelegd hoe de printer (voornamelijk fysiek) genstalleerd moet worden, waarna de configuratie van de printer zich stapsgewijs voortzet op het touchscreen van de printer zelf. Hier doorloop je stappen waaronder het instellen van taal en regio, het plaatsen van de cartridges en eventueel Wi-Fi, onder begeleiding van animaties op het scherm.

Minpuntje is echter dat bij de installatie blijkt dat een strook van 1,5cm aan de rechter rand van het touchscreen niet (goed) werkt. Wanneer ik in een menu op ↑ of ↓ wil drukken, moet ik met de smalle kant van m’n vinger helemaal aan de rechterkant van het scherm drukken, om de knop in te drukken. Een voordeel is dan wel dat je ook door de menu’s kan bladeren door over het scherm te vegen.

Na installatie is het makkelijk dat de printer zich eigen calibreert en het calibreer-vel wat afgedrukt wordt niet nog eens een keer gescand hoeft te worden.

De printer is in het gebruik zeer gemakkelijk, en zowel het scannen als printen over het Wi-Fi netwerk gaat vlekkeloos, al is het een klein nadeel dat wanneer men vanaf het bedieningspaneel van de printer direct naar de pc scant de resolutie niet ingesteld kan worden, al is het wel mogelijk dit te doen, wanneer een scan wordt gemaakt vanaf de pc (met bijv. het standaard Windows programma voor scannen & faxen).
Aan de andere kant is de resolutie wl weer in te stellen, wanneer je vanaf de printer naar een usb-stick/sd-kaart wil scannen. Beetje vreemd, zeker omdat er in de handleiding staat dat het bij het scannen naar een pc de resolutie wl ingesteld kan worden.

Dit, samen met het feit dat er middels de reguliere afdruk-menu's van o.a. MS Word en Excel niet veel in te stellen valt leidde mij ertoe de featureset met 3 sterren te beoordelen.

Verder is het inktverbruik door de drie gescheiden kleuren een stuk lager dan bij een printer waar deze bij elkaar in 1 cartridge zitten (vergeleken met mijn vorige printer: HP F2180 All-In-One). En samen met het inktverbruik is de prima afdrukkwaliteit (ook van foto's) een pluspunt.

Als laatste wil ik de mogelijkheden van de apps benoemen, welke wel aardig zijn al zal niet elke app voor iedereen binnen een bepaalde gebruiksomgeving even interessant zijn.

Laatste gedachte: Na het defect aan het touchscreen bij Tweakers te hebben aangegeven, werd het keurig afgehandeld. Het contact bij Tweakers heeft contact opgenomen met hun verkoper van de printer, welke vervolgens contact met mij heeft opgenomen voor het omruilen van de printer. Compliment!

Heb jij ook een HP Officejet Pro 8600 Plus e-All-in-One?