Samsung Spinpoint F1 DT HD322HJ, 320GB Review

wippo76 16 november 2008, 2.772 views

Samsung Spinpoint F1 DT HD322HJ, 320GB

Pluspunten

• snel
  • goedkoop

Minpunten

• niet betrouwbaar

na de 2de schijf aan barrels in 2 maanden dacht ik maar eens een revieuwtje te schrijven
om mensen te waarschuwen om deze schijven voorlopig links te laten liggen

zoals vele forums ook bevestigen heb ik het ook ondervonden dat de samsung schijven
(ook mijn 1tb versie) totaal niet te vertrouwen zijn

na ongeveer 180 uur beginnen de kuren
smart errors (AJ26) en bad sectors volgens het tooltje van samsung
als het met een schijf gebeurt schrijf ik het toe aan toeval maar 3 van de 4 schijven stuk binnen
2 maanden kan echt niet

heb in de zelfde bak 3 WD schijven hangen die draaien al 4 jaar non stop

voor de rest zijn de schijven snel en goedkoop ( nu weet ik ook waarom) worden totaal niet warm
en zijn stil genoeg (sommige resoneren wat ondanks ze in rubbers hangen)

dus zoek je een schijf die snel en goedkoop is prima dingetjes
is je data je lief NIET kopen

Heb jij ook een Samsung Spinpoint F1 DT HD322HJ, 320GB?

Gebruik nu al een tijdje(1,5 jaar) de HD103UJ en nog nooit problemen mee gehad.
sinds 3 weken nog 2 nieuwe HD103SJ's (F3) erin gehangen en werken prima. :)
Komen de problemen met deze schijf nog steeds voor?
Ik heb er eentje, al een paar maanden geloof ik. Geen enkel probleem ondervonden. De schijf komt uit Maart 2009.
Mmmm .. Ikzelf heb exact zon probleem gehad... Maar dan met de westerndigital schijfjes(is wel al een tijd gelden) maar toen heb ik gewoon binnen 3 maanden 2 keer mn primaire wd schijf kapot.
je hebt gewoon een slechte lading gehad van samsung ga terug naar de winkel vraag garantie en je krijgt zo een nieuwe ik heb hier 4 500 gbjes van en 1 tb schijfje werken nu bijna 1 jaar helemaal perfect.....
ik heb nu ook 5 dagen 1 HD322HJ en ervaar geen problemen tot nu toe. Maar goed, we zijn ook nog maar 5 dagen draaiende. Ik zal over een tijdje ook wel even een revieuw plaatsen.
Heb deze schijf nu ongeveer anderhalf jaar en ik heb echt nergens last van geen errors helemaal niks :)

Maar ik geef wel toe dat bij de Samsung schijven 9 van de 10 keer errors voorkomen dit hoor je vaker en jij bent er helaas ook 1 van die mensen.
Lijkt me sterk want deze schijf is pas een paar maanden geleden geintroduceerd.
Ja nu zie ik het pas sorry dacht dat dit het oude model was maar dit is kennelijk het wat nieuwere model excuses :)
Ik moet helaas toevoegen dat dit weekend ook mijn 1tb F1 samsung schijf is overleden, 1 tb aan films en series in mijn htpc kwijt... ik had dit niet gebackupped omdat het niet onoverkomelijk is, in tegenstelling tot mijn muziek, foto's en admin. wat ik wel backup. Maar de samsung komt hier niet meer in, ga nu een wd halen
Jouw review heeft me mede gered van een potentieŽle misaankoop, waarvoor dank.

Zelf heb ik al 2 jaar 2 samsung spinpoints 250 GB stil zuinig, cool en ruim 10000 draaiuren. Jammer dat die 1 TB versie zo slecht is ik wilde die nemen als vervangers.

Ik twijfel of de 750GB spinpoint een betere optie is of dat ik meteen beter voor een andere fabrikant kan gaan voor 1Tb of dat ik beter ff wacht en onder de 1TB blijf

[Reactie gewijzigd door maltesersnoepie op 16 november 2008 16:24]

Een vriend van me heeft nu ook van zijn RAID van twee F1's al twee keer een kapotte schijf gehad... binnen 2 maanden na aankoop al. Toch jammer, verder een schijf met erg prettige prestaties. :0
Heb zelf sinds 4 maand ofzo (week voor Campzone) 5 van deze 1TB varianten, deze in Raid5 op een Highpoint RocketRaid 2320. Vorige week is er 1tje stuk gegaan. Deze is ook totaal niet meer te benaderen, ook niet als ik hem aansluit op moederbord. Hij herkent hem wel, maar er op willen schrijfen ofzo ho maar, uitlezen wil hij hem ook niet. De andere 4 werken prima. De array is er ook nog nooit uitgeknalt ofzo.

Heb op moment de pc van Flippy.nl hier ook staan. Hij had ooit 8X 300GB Maxtor, deze nu vervangen door 1TB Samsung. eerst 3 stuks, daarna 2 bij gekocht. Nu deze pc hier staat heeft hij er ondertussen nog 3 bij bestelt. Zo kon ik zijn array uitbreiden, dan was dit klaar als hij zijn pc weer op komt halen over een week. van 5 stuks naar 8 expanden ging prima. Totaal een probleem met de schijfen. Dingen blijfen lekker koel, presteren prima, en je hoort ze ook geen luid kabaal maken.

Nog 3 stuks liggen extern in een esata behuizing. Werken ook prima. Wordt een beetje huiverig als ik wat reacties van mensen lees. Echter dat kan ik over elke schijf wel vinden. Heb er op het moment 16 draaien waarvan der 1tje stuk is, kan gebeuren. De rest presteren gewoon prima, dus ik zeg prima schijfen :)
ik bouw veel systemen
ongeveer 25 per jaar
gebruik altijd WD (zijn lekker goedkoop en ken ik goed, nooit stuk)

voor mijn eigen pc nu dus 2 F1 gekocht waarvan ze alletwee stuk zijn geweest en nu de 322 voor de 2de keer in 2 maanden

hopelijk voor samsung toeval maar voor mij niet

doe veel aan fotobewerking en ben nu een bruiloft shoot aan het bewerken als je dan
op een schijf werkt met bad secots en smart errors werk je niet lekker