Specificaties 64GB USB 3.0-stick - Bekijk alle specificaties

Kingston DataTraveler HyperX USB 3.0 64GB Blauw Review

djeck 24 december 2013, laatste update op 6 april 2014, 2.801 views

Kingston DataTraveler HyperX USB 3.0 64GB Blauw

Pluspunten

• Snelheid
  • 5 jaar garantie
  • Robuuste stick

Minpunten

• Dopje klikt slecht vast achterop
  • Vrij groot

Na aanschaf van deze stick toch maar eens besloten een review erbij te doen mede omdat deze er nog niet was op tweakers.

Waarom een deze stick van 64GB:
Ik vind het eigenlijk wel veel geld om uit te geven voor USB stick, zeker omdat ik ze snel kwijtraak/vergeet. Nu toch maar eens besloten om wel de "stap" te maken. Het is toch erg handig om eens snel even een VM mee te nemen, zonder dat het kopiëren een eeuwigheid duurt. 32GB had voor mij al voldoende geweest, die variant is er echter niet.

De momenteel aangeboden varianten zijn:
Kingston DataTraveler HyperX USB 3.0 64GB Blauw
Kingston DataTraveler HyperX USB 3.0 128GB Blauw
Kingston DataTraveler HyperX USB 3.0 256GB Blauw

Het enige alternatief wat betreft snelheid is volgens mij:
Sandisk Extreme USB 3.0 Flash Drive 64GB Zwart

De verpakking

Het uiterlijk

De stick is stevig, met een dopje over de aansluiting. Het dopje kan ook achterop geplaatst worden wanneer de stick is aangesloten, dit zit niet erg stevig dus de kans op verliezen is groot. Het formaat is vrij groot als je deze vergelijkt met de langzamere sticks, iets wat gezien de prestaties begrijpelijk is.

De prestaties
Er wordt op de verpakking geadverteerd met:
USB3 Read: 225MB/s Write: 135MB/s
USB2 Read: 30MB/s Write: 30MB/s

Voor de test heb ik CrystalDiskMark gebruikt, dit zijn mijn resultaten:
USB3 (NTFS)
USB2 (NTFS)

USB3 (FAT32)
Onder FAT32 presteert deze stick een stuk minder..

Als TrueCrypt volume AES-Twofish

Daarna nog een MKV bestand van 4.3GB vanaf m'n SSD naar de USB Stick gekopieerd en van de USB naar de SSD. Dit zonder encryptie en op NTFS

Read
Write

De snelheden komen in mijn geval aardig overeen met de opgegeven snelheden. De random access is niet al te best, al is dit de meeste sticks het geval.

Er zit een ledje in die bij activiteit oplicht, zowel bij USB2 als USB3 is deze blauw. Out-of-the-box is de USB stick als FAT32 geformatteerd en wordt geleverd met 5 jaar garantie.
Verder is er geen ongewenste software geïnstalleerd, iets wat ik prettig vind. Er zijn genoeg tools te vinden en nu krijg ik voor m'n gevoel niets opgedrongen.

Zodra ik meer weet over de betrouwbaarheid van de stick zal ik de review aanvullen, aangezien ik hem net heb kan ik daar nog weinig over zeggen.

Het Testsysteem
CrystalDiskMark 3.0.3 x64
Windows 2012R2
Intel Core i5 2520M
Corsair 8GB 1600Mhz
Samsung 840 Pro Series 128GB

Ik ben zeer tevreden over de USB stick, de snelheden zijn zoals geadverteerd, of zitten er in mijn ogen genoeg bij in de buurt. Toch iets waar je de stick voor koopt, voor de looks hoef je het niet te doen. De prijs is gezien de prestaties in mijn ogen prima.

Edit 4-2014 -
• FAT32 prestaties toegevoegd
• TrueCrypt prestaties toegevoegd

Heb jij ook een Kingston DataTraveler HyperX USB 3.0 64GB Blauw?

Dank voor je review. Ik overweeg ook al een tijdje deze 64gb stick te kopen, maar ik ben vooral benieuwd naar de prestaties als je deze ipv FAT32 als NTFS hebt geformatteerd. Haal je dan nog die snelheden? Plus wat doet deze stick als je hem encrypt met Truecrypt?
Stukje FAT32 en Truecrypt toegevoegd.

[Reactie gewijzigd door djeck op 6 april 2014 13:37]

Hélémaal top dat je ook even getest hebt met NTFS en TrueCrypt. NTFS is door door de bank genomen dus een stukje sneller... Ik ga nu deze ook kopen dankzij jouw grondige review! _/-\o_

[Reactie gewijzigd door hgoor op 7 april 2014 10:04]