Epson Workforce WF-3540DTWF Review

Luxicon 23 december 2013, laatste update op 23 december 2013, 2.395 views

Epson Workforce WF-3540DTWF

Pluspunten

• Wifi
  • Automatisch dubbelzijdig afdrukken en scannen
  • Opslag voor 500 A4'tjes
  • XL cartridges
  • Uitgebreide mogelijkheden

Minpunten

• De printkwaliteit is niet om foto's mee af te drukken

Scansnelheid Score: 4
Scankwaliteit Score: 4
Afdruksnelheid Score: 4
Afdrukkwaliteit Score: 3
Drivers en stabiliteit Score: 5
Inktverbruik Score: 4
Inhoudsopgave

Dit is mijn eerste printer en deze heb ik gekocht om administratie mee af te drukken, in te scannen en te kopiŽren. Ik vind het belangrijk dat gebruik gemaakt kan worden van wifi, automatisch dubbelzijdig scannen / afrukken / kopiŽren en maken van afdrukken in kleur. Design en moderne functionaliteiten zoals cloud printen, vind ik daarnaast belangrijk en deze biedt dat. Ik gebruik de printer draadloos via de laptop. Niet alle printer mogelijkheden worden besproken, zoals de fax functionaliteit.

In de doos
  • Twee installatie dvd's van zowel de printersoftware en drivers als Presto pagemanager
  • Stroomkabel
  • Een uitgebreide handleiding op A5 formaat van ongeveer ťťn cm dik
  • Vier apart verpakte cartridges

Cartridges

Deze zijn stevig en strak verpakt en dienen voor plaatsing geschud te worden. Ze zijn vervolgens simpel te plaatsen door de klep in het midden van de printer omhoog te doen, en hierna het klepje die de cartridges afschermt om te zetten. De cartridges worden vastgeklikt, per kleur wordt duidelijk aangegeven waar zij geplaatst moeten worden. Nadat de twee kleppen weer gesloten zijn gaat de printer de cartridges klaar maken voor gebruik. Nadat ze op zijn kun je kiezen om te switchen naar de XL versies van de cartridges. Daarmee maak je ongeveer dubbel zoveel afdrukken. Zie onderstaande links voor de huidige prijzen hiervan.

Epson T1301 Hert zwart XL
Epson T1306 Hert Multipack XL

Update
Aangezien de zwarte inkt op was heb ik een XL versie van de cartridge als vervanging aangeschaft. Deze kan naast de standaard variant worden geplaatst.

• ~[Open de klep van de printer]
• Druk via het scherm op ~[Hulp]
• Druk via het scherm op ~[Cartridges]
• Druk via het scherm op ~[Inktpatronen vervangen]
• Druk via het scherm op ~[Nu vervangen]

De printer schuift het mechanisme waar de cartridges geplaatst zijn hierna automatisch opzij, waardoor het klepje die de cartridges afschermt, geopend kan worden.

XL versie van de cartridge

De klep staat open

De XL en originele cartridges op een rij

Na het plaatsen van de cartridges
Huidig inktniveau

Installatie

• De printer wordt aangezet en dan wordt de datum, tijd en land ingesteld.
• Een klep wordt open gezet om de cartridges te plaatsen. Op het lcd scherm is dit af te lezen en ook hoelang dit ongeveer zal duren
• Installatie van de drivers en software. Hierna kun je via download navigator alles up-to-date maken, inclusief firmare. Wanneer je deze update is dit af te lezen op het lcd scherm van de printer.
• Het toevoegen van services. Naderhand kun je via Epson connect services toevoegen. Zoals email en cloud printen.

Het updaten van de soft- en firmware

Eerste indruk

Het viel me direct op dat de printer qua bouw sterk aanvoelt en erg professioneel oogt. Het instellen en bedienen via het lcd scherm werkt erg fijn. Het touchscreen reageert heel goed. De installatie verliep snel en vlekkeloos. Wanneer je bijvoorbeeld print services toevoegt zijn deze ook direct zichtbaar in de printer. Wel zul de installatie van de drivers en software moeten updaten om weer bij te zijn, maar de download navigator van Epson werkt erg prettig en overzichtelijk. Eigenlijk wordt je overrompeld met mogelijkheden.

Printer configuratie

Epson biedt onderstaande mogelijkheden de printer te configureren.

De interne interface van de printer (lokaal ip adres)

Epson Connect (via de internet browser)

Cloud printen

Hierbij komt het erop neer je de scan rechtstreeks opslaat op een cloud service, zoals Dropbox en Google Drive. Het aanmelden hiervan gaat haast automatisch indien je inlogt op je cloud account die automatisch in beeld komt. Hierna wordt goedkeuring gevraagd en kun je gebruik maken van deze services. Deze zijn direct zichtbaar via de interface van de printer en kun je vanuit daar of vanaf je mobiel de optie kiezen om naar een bepaalde cloud service toe te scannen.

Mail printen

Bij deze service krijgt je printer een eigen mailadres. Je kunt hier een mail heen sturen met bijlagen en eventueel tekst in de mail zelf. Er kunnen per mail maximaal 10 bijllagen verstuurd worden, met een maximale grote van bij elkaar 20 MB. Na het verzenden van de documenten worden deze afgedrukt.

Via onderstaande link is er uitgebreide uitleg hierover terug te vinden.

Printen

De printsnelheid zal voor gemiddelde zwart afdrukken zal zo ongeveer 14 pagina's per minuut zijn. Dan heb je meer dan fatsoenlijke afdrukken op kantoorkwaliteit. Dit is dus absoluut geen fotokwaliteit, maar dit is voor kantoorwerk meer dan prima. Anders kun je altijd de instelling nog op hoog zetten, wat betreft misschien wenselijk is voor facturering bijvoorbeeld. Ook kun je de kwaliteit lager zetten, zodat je sneller kunt afdrukken.

De printerinstellingen

Scannen

Epson Scan biedt de mogelijkheid de scanfunctie te configureren. Deze instellingen zullen bij iedere scan gebruikt worden. Het scannen via de automatische document feeder gaat erg stil en best snel. Het scannen van 6 bankafschriften enkelzijdig duurde 100 seconden , want neerkomt op 16 seconden per pagina. Ik vind de scans van behoorlijke kwaliteit. Hieronder staat een voorbeeld van een scan met diezelfde standaard instellingen. Het duurt net zolang als het inscannen van een bankafschrift. Tekst ziet er een stuk scherper uit dan een afbeelding. Daarbij ziet de scan er ietwat korrelig uit.

Met Presto! Pagemanager 9 standard kun je je scans binnenhalen en beheren. Er kan gescand worden naar .tiff, .jpg, .pdf en .ocr. Per type bestand kunnen de voorkeursinstellingen van de scanner aangepast worden, zoals het dubbelzijdig scannen en de resolutie (dpi). Maximaal kan er naar 2400 dpi gescand worden.

De originele scan is van hogere resolutie, alles is dan net zo scherp, 300 dpi

De originele scan is van hogere resolutie, alles is dan net zo scherp, 300 dpi

De scanner instellingen

Presto! Pagemanager

Deze printer heeft veel te bieden, zeker gezien de prijs is deze printer erg compleet. De functies werken allen naar behoren en Epson biedt een erg goede ondersteuning. De printkwaliteit is niet geweldig, maar erg geschikt voor op het kantoor. Daarvoor is deze printer gemaakt. Ik heb de snelheid 4 sterren gegeven, omdat het wat trager print dan een professionele laserprinter die ik op m'n werk gebruik, die nieuw 600 euro kost. Al met al ben ik zeer tevreden en ik hoop dat ook geldt voor de duurzaamheid.

Heb jij ook een Epson Workforce WF-3540DTWF?

Bedankt al voor de review.

Ik overweeg ook om deze te kopen,maar wat me echter niet duidelijk is, is in hoeverre deze scan to folder (SMB of ander protocol, met verschillende folders in het adresboek) ondersteunt rechtstreeks van op het toestel.

Ik wil een aantal paden configureren, zodat afhankelijk van het soort document, dit (als PDF) naar een ander pad wordt gescand. bvb facturen gaan naar de folder facturen, offertes naar de folder offertes, zonder dat dit telkens moet worden ingesteld op de PC.

Heb je enig idee of dit kan met dit toestel?

Sam
Geen dank, daar is de review voor.

Het is niet mogelijk om via de interface door het netwerk van de aangesloten pc's te bladeren, maar ik hoop het volgende wel een oplossing biedt.
Het is mogelijk om via Epson Connect gebruik te maken van de scan to cloud functionaliteit. Hier worden bestemmingen toegevoegd. Zo kun je bij Dropbox de mappen facturen en offertes aanmaken en deze beiden onafhankelijk van elkaar instellen als bestemming map. Er kunnen maximaal 60 bestemmingen worden aangemaakt. Hierbij kun je zelf een weergave naam kiezen. Deze zijn eenvoudig aan te maken en zijn hierna direct zichtbaar op de interface van de printer, als volgt:

• [knop] Scannen
• [knop] Scannen naar cloud
• [knop] Facturen

Hierbij wordt de scan geplaatst in de map die als bestemming gekozen is.

[Reactie gewijzigd door Luxicon op 13 januari 2014 16:31]

Je geeft aan dat de print kwaliteit niet helemaal geweldig is. Waarin uit zich dit? Als je bijvoorbeeld een afbeelding wil uitprinten en de kwaliteit op hoog instelt, is dit dan korrelig? zijn de kleuren niet goed?

Het zal veelal tekst worden. Maar als ik eens een logo uit wil printen bijvoorbeeld (op hoge kwaliteit) moet dit wel een beetje strak uit zien. Kun je me een toelichting geven?

Ik overweeg ook om deze printer aan te schaffen. Vooral het dubbelzijdig scannen en printen spreekt mij zeer aan. Verder is mij al een hoop duidelijk geworden over de software door middel van de plaatjes die je hebt toegevoegd, dank daarvoor.
Tekst ziet er op de standaard kwaliteit al heel prima uit, maar afbeeldingen ogen een beetje korrelig. De kleuren zijn heel prima, maar de afbeeldingen zijn dus niet al te scherp. Dat ondervind ik ook op hoge kwaliteit. De printer is naar mijn idee echt voor kantoorwerk/ administratief werk bedoeld. De printer en de functionaliteiten werken 100% (dus automatisch dubbelzijdig scannen en kopiŽren tot aan softwarematige functionaliteiten) en drukt snel af. Ik ben er heel tevreden over. Indien u bijvoorbeeld facturen zou willen afdrukken, kan dat prima. Voor hogere eisen zou ik een extern bedrijf geprepareerde facturen laten afdrukken op misschien wel speciaal papier, zodat u deze kan gebruiken om aan te vullen met enkel tekst. Als het niet een vereiste is om hoge kwaliteit afdrukken te maken en iets wat korrelig door de beugel kan, zou ik me er niet druk om maken. De printer is voor de rest echt een geweldig apparaat.

[Reactie gewijzigd door Luxicon op 23 april 2014 21:37]

Mijn vraag is heeft deze printer ook een A3 broertje met dezelfde functies? Ik ben al de hele dag aan het rond kijken maar krijg niks gevonden.

edit:
Ik kwam net de EPSON WORKFORCE WF-7515 tegen, zover ik zie lijkt dit op zijn A3 broertje..

[Reactie gewijzigd door includes08 op 12 mei 2014 18:53]

Dat ziet er inderdaad zo uit. Let wel dat dat die niet automatisch dubbelzijdig kan scannen, afdrukken en kopiŽren.

Daar is terug te lezen dat de printkwaliteit niet geweldig is. Zie de laatste alinea. Dat zal vergelijkbaar zijn met de 3540.