Specificaties Socket 775 met Intel P45 chipset - Bekijk alle specificaties

Gigabyte GA-EP45-DS3R Review

Hastur 15 november 2008, laatste update op 15 november 2008, 2.091 views

Gigabyte GA-EP45-DS3R

Pluspunten

• Genoeg ruimte voor grote koelers
  • Logische indeling layout
  • Dual Bios en andere features

Minpunten

• Eerste bios versies zijn brak
  • Te korte sata kabeltjes

Layout Score: 5
Ik heb net een systeem met dit moederbord in elkaar gezet. Ik heb alleen geen zin om een uitgebreid verslag te gaan schrijven. Maar er zijn wel wat dingen die handig zijn om vooraf te weten, mocht je dit moederbord overwegen. Dus vandaar even een beknopte review.

Het is wel belangrijk dat als het moederbord standaard met de F5 bios geleverd wordt, dat je die even naar een hogere versie flashed. Want dat kan je een hoop ellende besparen. Het bleek dat deze mijn 8800 GT niet leuk vond. Wat vanaf de F6 bios verholpen is. Maar voordat ik daar achter kwam, was ik een paar dagen verder.
Ik was overigens erg blij dat er een dual bios op zit. Want het lukte mij niet om de update via Q-flash vanaf een usb poort te laden. Waardoor ik genoodzaakt was om het via een ouderwetse floppy te doen. Alleen ging dat de eerste keer mis.

Het moederbord heeft een zee aan ruimte voor grote koelers. Ik heb er zonder enig probleem een Scythe Mugen op gezet, die ook het geheugen niet in de weg zit. En er is ook genoeg plaats onder het bovenste PCI-E slot voor uitgebreide videokaart koeling. In mijn geval de Artic Cooling Accelero S1 Rev.2 + Turbo Module.

Wat ik ook een positief punt vind, is dat de aansluiting voor de systeem fans op een logische plaats zitten. Het aansluiten van de videokaart koeler en de extra intake die ik in de 5.25 bays heb ingebouwd, was geen enkel probleem.

Ik vind de mee geleverde sata kabeltjes aan de korte kant. Ik dacht slim te zijn door een dvd met sata aansluiting te nemen, vanwege de airflow. Maar daar waren de kabeltjes net te kort voor. Gelukkig had ik er nog eentje van een vorig mobo liggen, die wel lang genoeg was.

Behalve de dual bios komt het bord met heel veel extra features. Zoals: hardware matige 2048bits encryptie, ondersteuning van Dolby Home Theater, het verdelen van de netwerk load over verschillende cores, bovengemiddelde onboard sound en is er gebruik gemaakt van hoge kwaliteit components. Ook zijn er meer dan voldoende aansluiten: 6x sata (intern), een 2x e-sata bracket, 8x usb, 2x S/PDIF, 2x firewire, 2x LAN en PS/2 keyboard en muis op de back panel. Dus wat betreft echt waar voor je geld.

Overclocken ben ik nog niet aan toe gekomen, maar dat staat wel op het programma. Indien ik daar nog tegen bijzonderheden aanloop, zal ik het aan deze review toevoegen.

Het duurde even voordat ik het systeem aan de praat had, maar hij loopt nu als een trein.

Heb jij ook een Gigabyte GA-EP45-DS3R?